Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Het valt me vooral op hoe zwak Rosenqvist is in Indycar. Dat was echt wel een talent in Europa.

Colton Herta was zeker niks speciaal in Europa. Die anderen weet ik zo niet...


En F1 zonder geld... Dat wordt moeilijk.
Norris is extreem rijk natuurlijk.
Maar Verstappen ook zeer rijk.
Leclerc neem ik ook aan van wel, gezien zijn nationaliteit.
Ja je kan u nu afvragen of het niet erg toevallig is dat zowat de helft van de grid afkomstig is van miljonairs.
Die hele feeder reeksen zijn per stap ook telkens financieel moeilijker. Ze scheiden echt wel de kaf van het koren op financieel gebied ook ze.

Nu mss zie ik het verkeerd.
Maar goed het hoort er ook wat bij he. Vroeger waren het rijke playboys, nu hun zonen.
Neemt ook niet weg dat sommigen dan echt ook wel veel talent hebben he (Verstappen als mooiste voorbeeld)
Maar ja het helpt wel natuurlijk, als je in u vrij tijd geld hebt om op racetracks te gaan, privé chefs, goeie monteurs, enz...

Maar sommigen hebben wel heel veel geluk gehad en daar hoort Norris volgens mij wel bij.
Maar goed, hij heeft ook echt wel het talent, dus op zich goed dat zijn vader hem erin kon helpen.

Mazepin zijn vader had beter een andere hobby gehad.
 
Tja, dat geld effectief wel helpt, zoveel is natuurlijk zeker (of toch in de lagere reeksen). Maar McLaren heeft Norris binnengehaald omdat hij heel goed aan een stuur kan draaien he, en niet omdat hij een rijke papa heeft. Voor mij is Norris in geen enkel opzicht een paydriver. Bij iemand als Perez dat is discutabel. Die heeft zijn eerste jaren zijn sponsors echt wel nodig gehad of hij was er nooit geraakt. Maar die is al lang zijn status van paydriver ontgroeid.
Ja voor mij hoef je hem ook geen paydriver te vinden he, ik zeg zelf dat hij het ontgroeid is.

Maar dit was toch echt een item hoor, dus het is ook niet zo vreemd dat ik hem er 1 vond.
Artikel
Zie bv dit artikel. Het is nu ook niet zo dat hij geen gebruik maakte van zijn vader zijn geld en met perfect gelijke middelen streed. Het is niet zo omdat je in een program zit dat je geen extra's mag inbrengen he.
 
En F1 zonder geld... Dat wordt moeilijk.
Ik dacht dat Raikkonen en Hamilton van de middenklasse kwamen en helemaal géén rijke ouders hebben. Dus het kan wel.
En Alonso komt trouwens ook uit de middenstand .. zijn ouders hadden het ook niet echt breed.

En er zullen er nog wel zo zijn die het gemaakt hebben zonder rijke ouders te hebben. MAAR het helpt natuurlijk wel hé.

Wacht hier is nog een linke hieromtrend dat ik zonet gevonden heb
 
Ik dacht dat Raikkonen en Hamilton van de middenklasse kwamen en helemaal géén rijke ouders hebben. Dus het kan wel.
En Alonso komt trouwens ook uit de middenstand .. zijn ouders hadden het ook niet echt breed.

En er zullen er nog wel zo zijn die het gemaakt hebben zonder rijke ouders te hebben. MAAR het helpt natuurlijk wel hé.

Wacht hier is nog een linke hieromtrend dat ik zonet gevonden heb
Raikkonen Hamilton en Alonso zijn allemaal al wat ouder hé.

Gewoon al karten tegenwoordig in de jeugd. Tel maar minstens €20.000 per jaar wat je nodig hebt.
 
idd, gemiddelde mensen gaan niet ver geraken in de autosport, zonder sponsors.
sommige sim-racers geraken op het amateur-level wel aan een zitje, maar die hebben dankzij hun Youtube/Twitch verhaal ook wel sponsors
 
Het valt me vooral op hoe zwak Rosenqvist is in Indycar. Dat was echt wel een talent in Europa.

Colton Herta was zeker niks speciaal in Europa. Die anderen weet ik zo niet...


En F1 zonder geld... Dat wordt moeilijk.
Norris is extreem rijk natuurlijk.
Maar Verstappen ook zeer rijk.
Leclerc neem ik ook aan van wel, gezien zijn nationaliteit.
Was Colton Herta in zijn eerste seizoen in Europa al niet meteen 3de in het klassement na lando Norris? En een aantal overwinningen. Mss niet extreem speciaal maar ook niet slecht.
 
Ba wah de Hyundai was weer sneller dan de Toyota, maar Neuville de ene lekke band na de andere en zijn motor die afslaat. Tanak die moet opgeven terwijl hij iedereen naar huis aan het rijden was.

Zo staat Toyota plots alweer op 1 en 3. Op deze manier gaat Hyundai dit jaar ook het constructeurskampioenschap niet winnen.
Ze moeten zich daar toch dringend herbronnen.

Zoals hierboven iemand ergens al zei: Met die Hyundai loopt het op één of ander manier steeds fout af.
Als je ziet dat ook Tanak dit seizoen, gewoon continue moet opgeven en het nu niet alleen Neuville is die altijd de fouten opstapeld, maar de Toyota's daarentegen dit bijna niet voor hebben, dan klopt er toch iets niet ..

Het algemeen plaatje lijkt niet goed te kloppen bij Hyundai op dit moment.
 
Hier Ogier die toch iets intrigerend zegt:
Leader in Sardinia is not something I expected to hear this weekend! It's been a good loop. The only alarm was to have two big impacts in the last stage with big rocks in the middle of the road that I couldn't avoid. Luckily, the car was strong"

Ogier rijdt op twee grote rotsblokken en rijdt gewoon verder zonder enige schade? :unsure: Dat zegt genoeg over de sterkte van de Toyota.

---

En daar gaat ook Sordo! Toyota alweer op 1 en 2 nu.
 
Laatst bewerkt:
Hier Ogier die toch iets intrigerend zegt:
Leader in Sardinia is not something I expected to hear this weekend! It's been a good loop. The only alarm was to have two big impacts in the last stage with big rocks in the middle of the road that I couldn't avoid. Luckily, the car was strong"

Ogier rijdt op twee grote rotsblokken en rijdt gewoon verder zonder enige schade? :unsure: Dat zegt genoeg over de sterkte van de Toyota.

---

En daar gaat ook Sordo! Toyota alweer op 1 en 2 nu.
Denk al dat ik weet waar dit was, waarschijnlijk op de laatste km van de KP waar we ook stond. Die strook was een snelle situatie met enorme hobbels en grote stenen overal. Had iedereen denk ik, je kon daar weinig winnen met op de limiet te rijden, zoiezo nog altijd snel genoeg. Neuville niet in zijn element in nochtans een rally die hem zeer goed ligt. Vind hem clean rijden maar de Toyota's en Tanak komen agressiever en ietwat sneller over waar wij stonden. Tanak is gewoon dikke pech dat die steen uitgereden word en daarop knalt. Kan je weinig aandoen. Maar het is wel duidelijk dat ze redelijk wat werk hebben, bijvoorbeeld met de Pirelli's die ze toch echt niet gewend zijn ondanks vele testen.. Weeral foute bandenkeuze daar ...
 
Tanak is gewoon dikke pech dat die steen uitgereden word en daarop knalt. Kan je weinig aandoen.
Wel typisch dat Ogier nooit of zelden die pech heeft hé. 1x, max 2x per seizoen of zo. 2x achter elkaar zo'n pech hebben als Tanak nu? Ik kan mij niet herinneren dat Ogier dit OOIT in zijn carriere heeft meegemaakt. Of mijn geheugen laat mij in de steek? Idem met Neuville. Ja hij maakt elk seizoen, iets te veel fouten, waardoor het ergens logisch is dat hij nog nooit WK geworden is, maar hij heeft gemiddeld genomen toch ook meer pech dan Ogier.

En zeg nu niet dat Ogier nooit risico's neemt. Ik zie hem soms ook zo hard pushen dat ik denk: Dat loopt vroeg of laat eens fout af. Maar neen hoor, dat loopt dan altijd wel goed af. Maar dan denk ik ook: Ogier had onlangs gewoon gediskwalificeerd moeten worden. Dat hij met een boete er vanaf geraakte onlangs was echt zéér oneerlijk. Letterlijk volgens de reglementen van de WRC was dat gewoon een DQ geweest. Uiteindelijk maak of kraak je daarmee een kampioenschap want het verschil tussen WK of géén WK ligt in een klein hoekje. En op dat vlak krijgt Ogier toch ook altijd een voorkeursbehandeling hé.

No offense, hij is een groot kampioen, echter hij heeft zo'n voorkeursbehandeling toch echt NIET nodig? Als ze hem ook dat nog gratis geven, dan is de WK NU al bekend hé! Ogier gaat het hem weer pakken hoor ...
 
Zondag begint eindelijk het WK MXGP en MX2 in Rusland, maar Jago Geerts mag over zijn ambities al een kruis maken. Was nog niet super fit na zijn breuk opgelopen in de laatste GP vorig seizoen, kwam zondag in Ernéé in de tweede reeks weer ten val en heeft daarbij een scheurtje opgelopen in de mediale band van de linkerknie.

Hier heb je de startlijst voor de MXGP/MX2 en ook de timetable: https://www.mxgp.com/news/mxgp-russia-entry-lists-and-timetable
Geen Desalle meer, maar 'oude' vos Strijbos is wel weer van de partij. Hij was in de voorbereidingswedstrijden best wel in goede doen. Hopelijk kan Kevin nog voor wat uitschieters zorgen. Van Horebeek zit op de nieuwe BETA en van Vandoninck hoop ik heel vaak een top-10 plaats te zien.
In de MX2 was het dus alle hoop op Geerts.... maar helaas. Nathan Renkens zal de Belgische eer in Rusland hoog moeten houden.

Verder verwacht ik wel vuurwerk in de MXGP! Hopelijk blijft iedereen heel lang fit!
Trouwens alle reeksen live op Play Sports Open! 11u, 12u, 14u en 15u.
 
Laatst bewerkt:
Geerts er toch bij in Rusland... maar het zal een kwestie van schade beperken worden en wat puntjes sprokkelen.

 
Gajser heeft meteen duidelijk gemaakt om zijn titel in de MXGP te willen verlengen. Dubbele reekszege maar zijn tweede manche was echt indrukwekkend. Weggedrukt in de start, 23e na twee bochten, 9e na één ronde om dan vlotjes naar winst te rijden. Herlings had geen antwoord maar ik verwacht toch dat daar de meeste tegenstand van zal komen. Vandoninck was heel goed in de eerste reeks met een 7e plek! Als hij regelmatig goed start, rijdt hij constante top10 plaatsen denk ik.
Geerts al bij al goed voor de dag gekomen, maar werd in de eerste reeks omver gereden door Todd en werd pas 17e. Tweede reeks van buiten de top10 toch als 6e gefinisht. Helaas pakte Vialle wel de volle pot van 50pnt.
 
Heerlijk circuit trouwens. Dat zijn we niet gewend van Luongo. Spijtig dat het zo hard lag. Het had gefreesd moeten worden en dan vermengd met houtschilfers. Maar ik vond het zo ook al de moeite.
 
Ik vind net dat er eens minder gefreesd moet worden. Harde omlopen zoals Folkendagne en Castelnau de Levis waar het circuit na de GP gewoon zwart zag van het rubber. Geen spoortjes, geen walletjes om tegen de draaien, gewoon betonhard... dat zien we jammer genoeg niet meer. En dan zag je echt de Fransen, Italianen en een Desalle uitblinken. Gelukkig zijn er nog circuits zoals Rusland, ook al zitten er nog sporen in, maar het was wel lekker hard.
 
In de formule E heeft Vandoorne weer een recovery drive gedaan. 23e gekwalificeerd en 7e geëindigd. Goeie tactiek door heel rap de 2 attack modes te gebruiken (die was heel nadelig), en zo een deel rijders achter zich zien komen toen zij attack mode gebruikten. 9e gefinished, maar de 2 Porsches werden gediskwalificeerd.
 
Wat staat Vandoorne daar weer helemaal vanachter te doen op de grid?

Had anders gewoon kunnen winnen volgens mij. Alleen Wehrlein was sneller.


Edit: blijkbaar groep 1. En wat chaos met Bird.
 
Vandaag Romain Grosjean en Kevin Magnussen herenigd in indycar!

De fooking wankers zijn back!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan