Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Dat mist toch wat pit die Indycar.
Dat ze daar niet mogen verdedigen haalt toch heel wat spanning weg.
 
En wat wil dat dan zeggen volgens u?
De regel in Indycar is heel duidelijk. Als er een auto achter u zit moogt ge niet van lijn veranderen... Onderstaande is het enige wat in het reglement staat.


A Driver must not alter his/her racing line to pursuing Drivers.



Ik snap niet goed van waar dat blocking/defending verhaal komt eigenlijk.
 
Kijk wel uit naar de Indy 500, t'is wel pas over 2 weken, maar binnen paar dagen begint de practice al.
Zijn die zowat de moeite om te volgen? of begint het pas interessant te worden bij de quali's?
 
En wat wil dat dan zeggen volgens u?
De regel in Indycar is heel duidelijk. Als er een auto achter u zit moogt ge niet van lijn veranderen... Onderstaande is het enige wat in het reglement staat.


A Driver must not alter his/her racing line to pursuing Drivers.



Ik snap niet goed van waar dat blocking/defending verhaal komt eigenlijk.
dwz dat ge bvb een defensieve lijn moogt rijden, maar eens ge die gekozen hebt, moet ge daar blijven. een defensieve lijn is bvb naar de volgende bocht aan de binnenkant gaan rijden. ge moet uzelf dan vroeger op het rechte stuk gaan opstellen, en veel marge hebt ge tegenwoordig niet (door de pickup net buiten de racelijn), maar dat is wel nog legaal
Kijk wel uit naar de Indy 500, t'is wel pas over 2 weken, maar binnen paar dagen begint de practice al.
Zijn die zowat de moeite om te volgen? of begint het pas interessant te worden bij de quali's?
hangt er vanaf wat ge interessant vindt he. maar da's echt een paar uur per dag auto's die rondjes rijden op een ovaal, om de afstelling te perfectioneren. echt boeiend is dat niet.
 
dwz dat ge bvb een defensieve lijn moogt rijden, maar eens ge die gekozen hebt, moet ge daar blijven. een defensieve lijn is bvb naar de volgende bocht aan de binnenkant gaan rijden. ge moet uzelf dan vroeger op het rechte stuk gaan opstellen, en veel marge hebt ge tegenwoordig niet (door de pickup net buiten de racelijn), maar dat is wel nog legaal
Ze mogen inderdaad kiezen aan welke kant ze het rechte stuk rijden. Maar dan moeten ze dat al heel vroeg beslissen.

Ik noem dat niet verdedigen...
Het is in ieder geval nogal mak allemaal.
 
tgoh ja, en in de F1 klaagt iedereen dat de weinige overtakes die gebeuren allemaal fake DRS-shit zijn.

inhalen op snelheid is sowieso moeilijk he. op de grid zijn alle wagens die vóór je staan, in theorie al sneller dan u. dus eigenlijk zouden ze anderhalf uur lang enkel maar kunnen weg rijden van u.
 
inhalen op snelheid is sowieso moeilijk he. op de grid zijn alle wagens die vóór je staan, in theorie al sneller dan u. dus eigenlijk zouden ze anderhalf uur lang enkel maar kunnen weg rijden van u.

Je zegt wel in theorie, maar dat klopt ook niet echt he. Qualifying pace en race pace zijn niet evenredig over alle teams heen.
 
van daar: in theorie. zeker nu strategie bij de qualificatie hoort, en je door problemen niet kan deelnemen, etc.
maar het principe is: de snelste wagen start eerst, en dan in aflopende rang. je kan geen wagen inhalen die sneller is, dus inhalen is in theorie niet mogelijk.
 
Dat qualifying pace niet gelijkstaat aan race pace is wat mij betreft een gegeven, vandaar dat ik het in theorie zelf niet vind kloppen. Maar goed, in de basis zien we het niet zo verschillend ;)
 
opgave van Neuville in Portugal. van de baan op SS7 door een "optimistische pace note"
Had ik een gokje gewaagd deze ochtend dan had ik weer gewonnen. (Ja ik ben serieus)

Waarom is het altijd Neuville die dit voor heeft elke keer hij aan de leiding van de virtuele WK tussenstand staat?
Of is dit maar ne indruk? Dit is met de jaren, al bijna voorspelbaar geworden ondertussen.

Wie stelt die pace notes in feite op? Swoit hij zakt meteen van 1 naar 4 in de virtuele tussenstand.
 
Had ik een gokje gewaagd deze ochtend dan had ik weer gewonnen. (Ja ik ben serieus)

Waarom is het altijd Neuville die dit voor heeft elke keer hij aan de leiding van de virtuele WK tussenstand staat?
Of is dit maar ne indruk? Dit is met de jaren, al bijna voorspelbaar geworden ondertussen.

Wie stelt die pace notes in feite op? Swoit hij zakt meteen van 1 naar 4 in de virtuele tussenstand.
Piloot en Co Piloot stellen die nota's samen op. Die info halen ze uit na 2 verkenningruns en onboard videomateriaal.
 
Hyundai dit weekend véél sneller dan Toyota maar zowel Tanak als Neuville in de fout waardoor Toyota toch wéér de confrontatie wint.
Teleurstellend weekend voor Hyundai dat wel 1 en 2 werd in de PS.

Ogier leidt nu voor Evans in het WK. Neuville is derde maar moet alweer 20 punten goedmaken.
 
Prachtige Indy. Ik begin het meer en meer te volgen.

Volgens mij won er al iedere race een andere coureur dit seizoen? Toch wel een pak spannender dan F1. Zelf de mindere motors en constructeurs winnen.
Race zelf lijkt vooral te gaan om u banden/fuel tactiek.

Maar bij F1 bestaat voor 80% van de teams de tactiek uit hopen dat red bull of Mercedes uitvalt.

En als ze zo op die ovals aan pack racing doen... Ook spannend om te zien. Ik ben fan.
 
Laatst bewerkt:
Dixon en Rossi hadden wel ferme pech. Pitlane closed wegens incident, konden dus niet binnen voor fuel en banden. Dan emergency stop, motor slaat uit (wegens te weinig benzine? ) en bam, zitten +1 lap achter.
Als ze niet in de lead lap zitten dan kunnen ze het al meteen vergeten
 
Dixon en Rossi hadden wel ferme pech. Pitlane closed wegens incident, konden dus niet binnen voor fuel en banden. Dan emergency stop, motor slaat uit (wegens te weinig benzine? ) en bam, zitten +1 lap achter.
Als ze niet in de lead lap zitten dan kunnen ze het al meteen vergeten
Dat was inderdaad spijtig, maar Palou reed wel erg goed ook Conor Daly, en heel Ed carpenter. Chevy's lijken toch minder issues te hebben met fuel. Maar over het algemeen lijken de Honda's wel beter
 
Ik ga hier sommigen ongetwijfeld tegen mij in het harnas jagen, maar wanneer je die resultaten ziet van de Indy 500 kan je toch niet anders dan besluiten dat het niveau daar ofwel een pak lager is dan hier, ofwel het een crap shoot is wie wint?

Top 15:
  • Palou, O'Ward, Ferrucci, VK, Daly, Pagenaud, Newgarden: hebben in meer of mindere mate in Europa ook gereden (of tegen Europese competitie) en waren middelmatig en/of konden het in de hogere feeder series niet meer trekken
  • Ericsson, Sato: verdienstelijk, maar niet goed genoeg voor F1 (Sato ook gewoon al echt oud)
  • Montoya: wel talent maar ondertussen ziet die er ook niet bepaald meer topfit uit en is ook al 45
  • Castroneves, Carpenter, Kanaan: ook allemaal 40+ tot 45+

Allez, dat is 13 man uit de top 15 die ofwel tekort geschoten hebben in Europa en/of wel in de F1 geraakt zijn maar niet (meer) goed genoeg zijn ervoor en/of op een leeftijd zijn waarop je in de F1 nog moeilijk echt competitief kan zijn.
Opvallend toch?

Geweldige wedstrijd he, daar niet van. Dat is echt smullen. Maar het niveau op zich is dan toch echt een pak lager dan hier?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan