Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Mja... die geur vind ik dan weer niet zo denderend 😂
De enige luxe in mijn pick up is binnenverlichting. En die lamp heb ik er uit gehaald 😁
 
Er zit wel een foutje in je analyse denk ik. De Gen 1 wagens reden geen 40 minuten. De race duurde wel 40 minuten maar halverwege de race wisselden ze wel van auto. De gen 1 wagens reden dus maar 20 minuten.

Ha, dat kan. Ik had er 2 random races uitgepikt van het eerste seizoen en die hadden beide rond de 1u20 geduurd.
Blijkbaar geen goede steekproef :)
 
het was maar een voorbeeld he. je kan bvb ook gewoon Zolder doen, dat is een circuit waar veel geremd wordt. Je hebt wel een aantal race-circuits waar je met kleine aanpassingen perfect een FE-race zou kunnen invoeren.

Monza heeft bvb ook een junior-layout, maar ik weet niet of dat veel gebruikt wordt.

niet echt, dat was een layout die al bestond. ze hebben er enkel (qua layout dan) een chicane aan toegevoegd

"Ballpark F1" is wel een ruim begrip imo. De huidige wagens zitten qua topsnelheid hoger dan 10 jaar geleden, maar lager dan 5 jaar geleden. maar dan hadden ze weer minder bochtensnelheid. dus de huidige snelheden moeten niet per sé gehaald worden he. en het ging over "op real-life circuits rijden", niet over "F1 vervangen" ;)

Gen3 had er in '22 al moeten zijn, maar corona he. en in Gen 1 was de manufacturer interesse in electrische wagens nog een pak minder dan nu.

wie weet waar het naartoe gaat. als ze nu al naar een volle layout van Monaco kunnen gaan, waarom zou het dan nog eens 11 jaar duren voor ze niet naar andere circuits kunnen en langere races doen?
en plus, als andere series ook volledig electrisch gaan (er was al sprake van WRX, maar ook dat is weer een jaar uitgesteld door Corona), gaat de technologie ook gewoon sneller evolueren he.

en dan noemen ze mij pessimistisch :D

natuurlijk. het blijft Formule E he.

Right. Misschien ben ik iets te snel van "viabel voor circuitraces" naar "F1 snelheden op F1 circuits" gegaan :laugh:

Goeie nuance overal (y)
 
Probleem met al die stratencircuits zijn gewoon de overtake mogelijkheden.. die zijn er gewoon niet. Allemaal bochten van 90 graden, daar kan je nooit deftig overtakes doen, en dan halen ze van die idiote toeren uit.

Dus ofwel moeten ze betere stratencircuits maken, ofwel moeten ze uitwijken naar iets anders.

Nu, de snelheid ligt sowieso nog veel te laag vind ik, voor mij moet het zeker niet langer duren momenteel.


Ik moet ook wel zeggen dat ik wat in Pe zijn gedachtengang zit qua racing.. niet zo extreem. Maar ik ben nu bv. het F1 seizoen van 2012 aan het herbekijken, en de races ‘leven’ toch wat meer als kijker met het geluid. Als je dan nog eens teruggaat naar de V10.. ja, beter wordt het niet hé.

Ik stoor mij er niet aan, maar als je het vergelijkt was het vroeger toch wel beter op dat vlak. Nu, ik verwacht sowieso niet dat de toekomst elektrisch is, dus komt wel goed.
:unsure:
 
Probleem met al die stratencircuits zijn gewoon de overtake mogelijkheden.. die zijn er gewoon niet. Allemaal bochten van 90 graden, daar kan je nooit deftig overtakes doen, en dan halen ze van die idiote toeren uit.

Nu, ik verwacht sowieso niet dat de toekomst elektrisch is, dus komt wel goed.
:unsure:
Die idiote inhaalacties is het laatste jaar toch een pak beter?

Inhalen moet niet te eenvoudig zijn. F1 met hun DRS is toch het meest belachelijke systeem ooit. "Ik wacht tot het DRS stuk, en dan blaas ik er compleet overpowered los langs door". Tegenstander heeft compleet geen kans tot verdediging.

Geef mij dan maar FE inhaalacties hoor.


De toekomst is niet elektrisch? Ik denk sarcastisch bedoeld?
 
Ik vond dat het systeem dat de Superleagule Formula had soms wel interessant was.
Die hun "Push to Pass" zorgde dat de rev-limiter hoger ging maar je mocht dat maar 8x gebruiken (wanneer je wil, dus ook om te verdedigen).
Daarnaast was er een cool-down van 120 seconden.
Dat wou dus zeggen dat je op veel circuits dat niet elke ronde op dezelfde straight kon gebruiken (want je was terug aan het begin van het rechte stuk binnen de 120 seconden). Bijgevolg was dat soms pokeren om de boost wel niet te gebruiken. De aanvaller die bv heel dicht achter de verdediger kwam hangen waardoor die toch maar zijn boost gebruikte, terwijl hij hem zelf toch niet gebruikte en dan op het volgende rechte stuk toe sloeg.

Zo'n systeem waar er tacktiek kan gebruikt worden en waar het ook gebruikt kan worden om te verdedigen doet het allemaal veel meer verdiend aanvoelen IMO.
 
Ik vond dat het systeem dat de Superleagule Formula had soms wel interessant was.
Die hun "Push to Pass" zorgde dat de rev-limiter hoger ging maar je mocht dat maar 8x gebruiken (wanneer je wil, dus ook om te verdedigen).
Daarnaast was er een cool-down van 120 seconden.
Dat wou dus zeggen dat je op veel circuits dat niet elke ronde op dezelfde straight kon gebruiken (want je was terug aan het begin van het rechte stuk binnen de 120 seconden). Bijgevolg was dat soms pokeren om de boost wel niet te gebruiken. De aanvaller die bv heel dicht achter de verdediger kwam hangen waardoor die toch maar zijn boost gebruikte, terwijl hij hem zelf toch niet gebruikte en dan op het volgende rechte stuk toe sloeg.

Zo'n systeem waar er tacktiek kan gebruikt worden en waar het ook gebruikt kan worden om te verdedigen doet het allemaal veel meer verdiend aanvoelen IMO.
100% mee akkoord.
Idem met indycar. Boost knop. En iedereen heeft evenveel seconden.

Dan is het ook veel eerlijker.
In F1 kan het goed zijn dat bepaalde piloten 35 keer DRS hebben mogen gebruiken. En een andere piloot maar 1 keer. Als piloot 1 dan 5 seconden voor piloot 2 finished.... Dat is toch compleet oneerlijk.
 
dat is het toch een beetje overversimpelen hoor. op de meeste circuits hebben ze ondertussen DRS wel goed ingesteld: dat je niet halverwege er voorbij blaast, maar dat je in de remzone in een goede positie komt om de ander uit te remmen. dat compenseert dan een beetje het gebrek aan slipstream-mogelijkheid (doordat een F1 te veel "dirty air" creëert).

maar da's niet gratis he: je moet nog altijd wel binnen die seconde komen. als je al merkt dat bvb Verstappen (in het verleden vooral) al klaagt als hij binnen 1,5s van een gedubbelde zit en last heeft van die dirty air, dan is dat minder gemakkelijk dan het lijkt.
en plus, als je iemand voorbij bent in DRS, en je loopt daarna niet uit (wat soms moeilijk is als er 3 drs zones met detectie zijn op een ronde), dan kan die u gewoon weer proberen inhalen in de volgende zone.

maar als je met 5s voorsprong wint, dan ligt dat niet aan DRS.


het eerste jaar KERS, dàt was oneerlijk. het systeem was toen nog nieuw en duur om te ontwikkelen, dus de FIA had het optioneel gemaakt.
de teams die het niet hadden kregen ook wel compensatie, maar dat woog helemaal niet op tegen het hebben van KERS
 
Ik moet ook wel zeggen dat ik wat in Pe zijn gedachtengang zit qua racing.. niet zo extreem. Maar ik ben nu bv. het F1 seizoen van 2012 aan het herbekijken, en de races ‘leven’ toch wat meer als kijker met het geluid. Als je dan nog eens teruggaat naar de V10.. ja, beter wordt het niet hé.
Oh jawel... het wordt wel nog beter. Nog een paar jaar terug gaan. Begin jaren 90, de Ferrari 640. Een heerlijke V12. Als ze die buiten rolden en startten sloeg mijn hart gewoon over. Een gerommel alsof de wereld ging vergaan. Langs alle kanten spuwde die wagen vuur uit. Zowel uit de uitlaat als de vonkenregen van het bottoming out. Heerlijk. Als je daar als jonge snotter op staat te kijken dan weet je dat je naar een echt racemonster aan het kijken bent.
Als je dat vergelijkt met nu. Alles is zo klinisch, zo afgemeten, zo steriel, zo..... artificieel. Zelfs de vonkenregen wordt artificieel nagebootst door titanium blokjes onder de wagens te monteren.

Nu, ik verwacht sowieso niet dat de toekomst elektrisch is, dus komt wel goed.
:unsure:
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik zie dat echt niet zitten. Ik geloof er ook niet in. Ik geloof wel dat we op zoek moeten naar een alternatieve manier van aandrijving van racewagens en wagens in het algemeen, maar ik geloof nog altijd niet dat elektrisch de juiste manier is.
 
dat is het toch een beetje overversimpelen hoor. op de meeste circuits hebben ze ondertussen DRS wel goed ingesteld: dat je niet halverwege er voorbij blaast, maar dat je in de remzone in een goede positie komt om de ander uit te remmen. dat compenseert dan een beetje het gebrek aan slipstream-mogelijkheid (doordat een F1 te veel "dirty air" creëert).

maar da's niet gratis he: je moet nog altijd wel binnen die seconde komen. als je al merkt dat bvb Verstappen (in het verleden vooral) al klaagt als hij binnen 1,5s van een gedubbelde zit en last heeft van die dirty air, dan is dat minder gemakkelijk dan het lijkt.
en plus, als je iemand voorbij bent in DRS, en je loopt daarna niet uit (wat soms moeilijk is als er 3 drs zones met detectie zijn op een ronde), dan kan die u gewoon weer proberen inhalen in de volgende zone.

maar als je met 5s voorsprong wint, dan ligt dat niet aan DRS.
Ik vind eerlijk gezegd toch dat ze weinig moeten opofferen. Je moet binnen de seconde geraken, dat is het zo een beetje. Eens dat gelukt is, is je inhaalmaneuvre al voor 50% geslaagd.

Van alle manieren die ze kunnen uitvinden om het voor wagens makkelijker te maken om een tegenstander in te halen vind ik DRS veruit de slechtste optie. Bij FE moeten ze tenminste nog even van de ideale lijn af, met het risico ingehaald te worden, om hun attack mode te activeren. Bij Indy Car kan je dan wel je push-to-pass gebruiken, maar je bent die dan wel kwijt. In de F1 krijg je kans na kans na kans. Zo lang je binnen de seconde weet te blijven kan je aanvallen. Ik vind het maar niks.
 
dat is het toch een beetje overversimpelen hoor. op de meeste circuits hebben ze ondertussen DRS wel goed ingesteld: dat je niet halverwege er voorbij blaast, maar dat je in de remzone in een goede positie komt om de ander uit te remmen. dat compenseert dan een beetje het gebrek aan slipstream-mogelijkheid (doordat een F1 te veel "dirty air" creëert).

maar da's niet gratis he: je moet nog altijd wel binnen die seconde komen. als je al merkt dat bvb Verstappen (in het verleden vooral) al klaagt als hij binnen 1,5s van een gedubbelde zit en last heeft van die dirty air, dan is dat minder gemakkelijk dan het lijkt.
en plus, als je iemand voorbij bent in DRS, en je loopt daarna niet uit (wat soms moeilijk is als er 3 drs zones met detectie zijn op een ronde), dan kan die u gewoon weer proberen inhalen in de volgende zone.

maar als je met 5s voorsprong wint, dan ligt dat niet aan DRS.


het eerste jaar KERS, dàt was oneerlijk. het systeem was toen nog nieuw en duur om te ontwikkelen, dus de FIA had het optioneel gemaakt.
de teams die het niet hadden kregen ook wel compensatie, maar dat woog helemaal niet op tegen het hebben van KERS
Ik denk dat gij andere F1 races kijkt als ik...

In Imola. Berucht voor het moeilijk inhalen heb ik meerdere keren gezien dat de inhalende reeds voor de remzone volledig voor de andere auto zat. Dat is gewoon belachelijk.

Het eerste jaar KERS is er een auto wereldkampioen geworden zonder KERS... Dus ik denk niet dat die zo hard in het nadeel waren?
 
en wagens in het algemeen, maar ik geloof nog altijd niet dat elektrisch de juiste manier is.
Volgens mij verwarren heel veel mensen elektrisch en 'op batterijen' met elkaar.

Ik heb nog nooit met een elektrische auto gereden, maar als je op YouTube reviews zoekt. Dan zegt eigenlijk iedereen, inclusief presentatoren van Top Gear, dat voor een gewone auto een elektrische auto veel aangenamer rijdt dan een auto met verbrandingsmotor.
Ik denk ook dat een elektrische motor veel betrouwbaarder is dan een verbrandingsmotor?

Het enige zwakke punt zijn die batterijen. Te weinig range, te zwaar, te traag bijladen.

Maar er zijn nog andere manieren. Zoals op waterstof. Dat is identiek dezelfde elektrische motor hé. Dat is ook gewoon een elektrische auto.


Voor races echter... Ne brullende V12 tegen een zoemende mixer... Daar zal niet veel discussie over zijn wat het coolste is.
 
Ik denk dat gij andere F1 races kijkt als ik...

In Imola. Berucht voor het moeilijk inhalen heb ik meerdere keren gezien dat de inhalende reeds voor de remzone volledig voor de andere auto zat. Dat is gewoon belachelijk.
"Het is de bedoeling dat" is niet hetzelfde als "het is altijd zo dat"
 
WEC zit echt wel op een nieuw dieptepunt... Wat een shitshow is dees...
cava toch? Vorige jaar was het altijd een klacht dat Toyota alles gemakkelijk won, da's vandaag wel anders;
Alleen bij G-Drive wachten ze nog op de safety-car, want het is het enige waar ze nog niet zijn tegen gereden
 
Het is te hopen dat met SCG erbij het nog wat interessanter maakt. Maar op dit moment is LMH gewoon overbodig. Met LMP2 als topklasse zou het eigenlijk aangenamer kijken zijn (imho :) )
 

interessante read van een nog grotere shitstorm dan de USGP 2002.

kort samengevat: CART had een 3-jaar deal om te gaan racen op de relatief nieuwe oval in Forth Worth. Ze hadden er een korte test gehad waar geen problemen waren, en zo zijn ze naar dat race-weekend gegaan.
al in de eerste practise sessie waren er wel degelijk problemen, en in de 2de was er een zware crash, waar ze niet echt een oorzaak voor vonden.
op zaterdag hadden ze dan weer een zware crash, ook weer zonder normale oorzaak.

ondertussen hadden bepaalde piloten al laten weten aan hun crew, maar niet aan CART, dat de fysieke last hier anders was dan op andere ovals (ze reden hier ronden van 23s, voor 2.4 km. ze haalden hier gemiddelde snelheden vergelijkbaar met Indy, (4km), met het grote verschil dat 18 van die 23 seconden in bochten met hoge banking zaten.

Ze halen er een NASA-expert bij, en die zegt dat het aan de G-krachten die zo constant gegenereerd worden, fysiek onmogelijk is om te racen.

Wat volgt is eigenlijk vergelijkbaar met die USGP, waar verschillende oplossingen worden geboden om toch te racen, maar niemand wilt plooien.
Maar CART neemt hier wél de juiste beslissing om niet te racen.

(later dat jaar verliest Zanardi zijn beide benen in Duitsland, op een moment dat de piloten eigenlijk ook niet wilden rijden, uit respect voor de slachtoffers van 9/11 (die race was amper 4 dagen daarna). 2 jaar later gaat de "Amerikaanse F1" failliet.

Indycar racet nog steeds op Texas Motor Speedway, met veel minder krachtige wagens.
 
. Energie/materiaal sparen is een onderdeel van racen, niet de essentie van racen en dat was dit weekend in de FE wel degelijk het geval. Zowel in race 1 als in race 2.
Het aftrekken van energie bij een safetycar is in ieder geval al aangepast.

Wordt nog steeds gedaan. Maar niet meer bij sc's op het einde vd race. Dus het gedoe van race 1 zal nu niet meer voorkomen.
 

Neuville verlengt zijn contract bij Hyundai tem 2024. We weten allemaal dat in de rallywereld de zitjes zéér beperkt zijn, dus een betere deal -vooral voor de zekerheid- kon hij ook niet maken. Maar eerlijk? Welke rallyrijders zijn beter voor Hyundai dan Neuville en Tanak? Rovanpera en Evans lijken zeker te zijn van hun zitjes, bij Toyota wanneer Ogier stopt.

En wil een nieuw talent (naast Rovanpera) zich opmerken dezer dagen dan is dat in de WRC-2 of bij Ford.
 
Terug
Bovenaan