Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Mja, ik weet niet wie daar aanstoot aan zou nemen? :p Als je dat logisch bekijkt is dat de enige conclusie die je kan nemen, ikzelf heb die indruk ook al een lange tijd.
 
Ik ga hier sommigen ongetwijfeld tegen mij in het harnas jagen, maar wanneer je die resultaten ziet van de Indy 500 kan je toch niet anders dan besluiten dat het niveau daar ofwel een pak lager is dan hier, ofwel het een crap shoot is wie wint?

Top 15:
  • Palou, O'Ward, Ferrucci, VK, Daly, Pagenaud, Newgarden: hebben in meer of mindere mate in Europa ook gereden (of tegen Europese competitie) en waren middelmatig en/of konden het in de hogere feeder series niet meer trekken
  • Ericsson, Sato: verdienstelijk, maar niet goed genoeg voor F1 (Sato ook gewoon al echt oud)
  • Montoya: wel talent maar ondertussen ziet die er ook niet bepaald meer topfit uit en is ook al 45
  • Castroneves, Carpenter, Kanaan: ook allemaal 40+ tot 45+

Allez, dat is 13 man uit de top 15 die ofwel tekort geschoten hebben in Europa en/of wel in de F1 geraakt zijn maar niet (meer) goed genoeg zijn ervoor en/of op een leeftijd zijn waarop je in de F1 nog moeilijk echt competitief kan zijn.
Opvallend toch?

Geweldige wedstrijd he, daar niet van. Dat is echt smullen. Maar het niveau op zich is dan toch echt een pak lager dan hier?
Goh, het zal wel lager liggen dan pakweg F1 maar weet niet of het zoveel lager ligt dan F2 (zeker aangezien dat nogal afhankelijk is van jaar tot jaar)

Verder is de Indy 500 wel nogal speciaal, ervaring kan daar meer helpen heb ik zo het gevoel.
Veel van die gasten rijden ook geen volledig seizoen meer en focussen zich nog enkel op een paar races. Dat geeft hen een voordeel.

Ik denk dat in de GP van Monaco bepaalde oudere rijders het ook erg goed zouden doen tussen het jonge geweld. (Zie comeback Schumacher)

En je ziet meer en meer jong talent zich ontwikkelen, zo een Colton Herta, veekay enz deden het ook goed in jeugdreeksen in Europa dacht ik.

Dixon lijkt me iemand die ook wel mee had gekunnen in F1.

Het niveau ligt mss iets lager, maar ik denk dat velen het onderschatten. Alonso zijn laatste 500 was ook maar zo zo, velen wezen naar zijn Chevy motor, maar deze race bewijst hun ongelijk.

Grosjean was toch echt een goede rijder in lotus tijd/begin Haas en ex gp2 kampioen. En het is niet zo dat die binnenkomt en domineert.

Veel ivm 'slagen' in Europa heeft ook meer te maken met financiën (goed team en wagen) ipv talent.

F1 moet ook gaan oppassen want gasten als Latifi, Mazepin, Italian Jesus, Stroll trekken het niveau nu ook niet echt naar boven.
Nu met genoeg tijd en middelen zullen ze wel beter worden (zie Stroll) maar toch.
 
F1 moet ook gaan oppassen want gasten als Latifi, Mazepin, Italian Jesus, Stroll trekken het niveau nu ook niet echt naar boven.
Nu met genoeg tijd en middelen zullen ze wel beter worden (zie Stroll) maar toch.
Ik ben ook geen fan van de rijders die je daar noemt, maar ik weet niet waarom F1 moet gaan oppassen, want zulke figuren hebben altijd al meegereden he. En er zijn zeker veel ergere periodes geweest dan nu het geval is. En de Stroll-bashing ga ik ook niet snel begrijpen (waarmee ik niet bedoel dat jij hem "basht" he). Natuurlijk heeft zijn rijke papa hem alleen maar voordelen opgeleverd, maar het is een van de weinige paydrivers die wel een mooi junior palmares had. Ik vind dat die écht niet zo slecht rijdt. Latifi, Mazepin en Giovinazzi... Tja, daar zijn we snel over uitgepraat ;) Giovinazzi doet het nu wel niet zo slecht, maar moet het ook "maar" opnemen tegen een (imo) al jaren uitgebluste Raikkonen.
 
Ik ben ook geen fan van de rijders die je daar noemt, maar ik weet niet waarom F1 moet gaan oppassen, want zulke figuren hebben altijd al meegereden he. En er zijn zeker veel ergere periodes geweest dan nu het geval is. En de Stroll-bashing ga ik ook niet snel begrijpen (waarmee ik niet bedoel dat jij hem "basht" he). Natuurlijk heeft zijn rijke papa hem alleen maar voordelen opgeleverd, maar het is een van de weinige paydrivers die wel een mooi junior palmares had. Ik vind dat die écht niet zo slecht rijdt. Latifi, Mazepin en Giovinazzi... Tja, daar zijn we snel over uitgepraat ;) Giovinazzi doet het nu wel niet zo slecht, maar moet het ook "maar" opnemen tegen een (imo) al jaren uitgebluste Raikkonen.
Goh lando Norris vind ik de beste paydriver.
Stroll heeft wel wat talent hoor. Maar zijn eerste jaren waren toch ook maar meh. Zonder zijn vader was het dan al mss carrière over (zie Vandoorne)

Waarmee ik niet meteen wil zeggen dat Stroll zijn plek niet verdient he. Maar ook dat veel van de F1 afdankertjes toch ook niet zo slecht zijn. Het is gwn heel hard in F1. Ben je niet loaded moet je jezelf vrij snel gaan bewijzen.

Dat F1 moet gaan oppassen bedoel ik dan vooral die paydrivers in combo met het meer pushen van jonge gasten (via F2) zorgt dat veel talent uit de boot zal vallen (Albon zijn toekomst is plots weer twijfelachtig na zijn snelle rise). Je bent er nog maar net of het volgende F2 talent hangt al in uw nek te hijgen.

Je kan toch makkelijk veel namen noemen die momenteel meer een plek op de grid verdienen dan veel van de gasten die ik noemde.
Mss betert het ook wel weer als er meer teams zijn. Maar momenteel lijken de zitjes voor talent zonder budget wel erg beperkt. Je moet basically in een junior programma terecht komen en hopen dat er op het moment dat jij goed bent er ook een zitje vrijkomt bij een affiliated team.
 
Goh lando Norris vind ik de beste paydriver.
giphy.gif
 
Hij is dat statuut wel ontgroeid ntrlk, maar ik denk dat jullie een beetje onderschatten hoeveel talent er al uitvalt bij het karten omdat ze met minder materiaal reden. Bv Vandoorne zei dat als hij toen niet de formule Renault had gewonnen zijn carrière voorbij was, ze hadden dat prijzengeld nodig. En dat was al niveau hoger. Dat lando Norris zijn vader bij de rijkste Britten hoort zal wel geholpen hebben hoor.
 
McLaren heeft Norris in hun junior program opgenomen omdat hij zijn talenten had laten zien in de lagere reeksen.
 
McLaren heeft Norris in hun junior program opgenomen omdat hij zijn talenten had laten zien in de lagere reeksen.
Hij heeft zeker talent, maar je weet toch ook dat men
a) rekening houd met het financiële, iedere F1 coureur brengt bepaalde sponsors mee zelf. Ook f 1 teams en feeder teams moeten renderen.
B) je makkelijker goeie resultaten neerzet als men u een plaats kan geven in goeie teams u omringt met goeie monteurs enz...

Dat is nu gwn zo. Ook Vandoorne moest dat doen he, alleen moet die dat doen via ronselen en prijzengeld en kunnen andere rekenen op meteen goeie backing waar ze altijd op kunnen terug vallen
 
Tja, dan is elke F1 rijder een paydriver zeker?
Tot op zekere hoogte wel, al is er toch een verschil volgens mij tussen gasten die van in het begin met het beste materiaal rond reden en anderen die het meer op eigen werk en talent hebben moeten doen.

Nu het is wel zo dat Norris zijn zitje in F1 niet gekocht heeft in tegenstelling tot Stroll/Mazepin/Latifi.
 
verwart ge nu niet met Stroll??
Nee al vond ik die quote van Norris wel grappig dat het anders was omdat Stroll zijn vader een miljardair is terwijl zijn vader slechts enkele honderd miljoen heeft 😋
EDIT: (Dit was op de een vraag ivm met het feit dat hij privé physio's en chefs had in F3, en waarom Stroll een echte 'paydriver' was en hij niet)

Dat zet het wel even in perspectief hoe wij denken natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Het valt me vooral op hoe zwak Rosenqvist is in Indycar. Dat was echt wel een talent in Europa.

Colton Herta was zeker niks speciaal in Europa. Die anderen weet ik zo niet...


En F1 zonder geld... Dat wordt moeilijk.
Norris is extreem rijk natuurlijk.
Maar Verstappen ook zeer rijk.
Leclerc neem ik ook aan van wel, gezien zijn nationaliteit.
 
Tja, dat geld effectief wel helpt, zoveel is natuurlijk zeker (of toch in de lagere reeksen). Maar McLaren heeft Norris binnengehaald omdat hij heel goed aan een stuur kan draaien he, en niet omdat hij een rijke papa heeft. Voor mij is Norris in geen enkel opzicht een paydriver. Bij iemand als Perez dat is discutabel. Die heeft zijn eerste jaren zijn sponsors echt wel nodig gehad of hij was er nooit geraakt. Maar die is al lang zijn status van paydriver ontgroeid.
 
Terug
Bovenaan