Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

WRC

De Toyota' s liggen weer aan kop.
Neuville knabbelt wel aan zijn achterstand en staat momenteel 4de.
Wederom motorproblemen en een lekke band.

Rovanpera donderdag met schrik vrijgekomen,had makkelijk overkop kunnen slaan.
Nu is hij de leider.
Als Neuville geen problemen meer kent zie ik hem nog wel derde worden.
 
WRC

De Toyota' s liggen weer aan kop.
Neuville knabbelt wel aan zijn achterstand en staat momenteel 4de.
Wederom motorproblemen en een lekke band.

Rovanpera donderdag met schrik vrijgekomen,had makkelijk overkop kunnen slaan.
Nu is hij de leider.
Als Neuville geen problemen meer kent zie ik hem nog wel derde worden.
Huyndai veel te onbetrouwbaar dit jaar. Ook Tänak moet weer opgeven met mechanische pech.
Zonder pech kan Neuville zeker nog op het podium belanden, maar als Rovanperä wint of zelfs tweede wordt, wordt het wel heel moeilijk voor het kampioenschap. Verschil bedraagt nu al 55 punten.
 
Neuville tegen ne boom .. typisch .. zichtbaarheid heel slecht dus hij kan er volgens mij weinig aan doen, maar t'is weer hij die er tegen knalt ..
Maar ik heb even de tussenstand bekeken - 4 Toyota's op de eerste 4 plaatsen. Geen enkele Hyundai. Neuville was de enige die zich er kon tussenwringen, maar dat is nu dus ook 'game over'.

Dat is veelzeggend right? :frown:

Huyndai veel te onbetrouwbaar dit jaar. Ook Tänak moet weer opgeven met mechanische pech.
Deze Hyundai is echt ne schijtwagen.
 
Laatst bewerkt:
Zal er tegen geknald zijn door waarschijnlijk de ophanging die al hersteld was door Neu op de verbinding. Beetje zelfde als Breen dacht ik op de eerste dag, ook van de baan gegaan door de ophanging die het begaf.
 
Vraagje. Er staat overal dat Neuville opgegeven heeft en alleen nog maar punten kan sprokkelen in de PS.
Volgens mij klopt dit niet (officieel)?

Hij is gecrasht in SS13 wat meteen ook de laatste SS van vandaag is. (En dat is dus een geluk bij een ongeluk)
Hij staat (door de problemen eerder in SS13) voorlopig 5des op bijna 11 minuten.
Vermits hij SS13 niet heeft kunnen uitrijden komt daar nog 10 minuten tijdstraf bij denk ik, bovenop de tijd dat hij als achterstand had toen hij moest opgeven?
(Of mis ik hier iets?)

Dwz als Hyundai er in slaagt op één of andere manier die zwaar beschadigde wagen in sneltempo tegen morgenochtend rijklaar te krijgen, dan start hij morgen met bijna 21 minuten achterstand, op de ... 7ste plaats. En de 7ste plaats levert nog altijd extra punten op.

Nu het kan zijn dat zijn wagen TE zwaar is beschadigd, maar voor zover ik weet is dat nog niet officieel zo meegedeeld.

----

Of mis ik verder nog iets? :unsure:
 
Laatst bewerkt:
@makila

Neuville gaat indien hij herstart (hoogstwaarschijnlijk wel) morgen als 5de geklasseerde van start.
Hyundai heeft op hun site Neuville nochtans niet meer in de lijst staan.

Echter volgens de site van WRC --> Gecrasht in SS13 = 10 minuten straftijd voor Neuville.
Bij die 11 minuten achterstand is die 10 minuten straftijd blijkbaar er al bij. (59sec achterstand tot aan de crash + straftijd)

Als ze zijn wagen dus tijdig klaar krijgen tegen morgen, dan is het effectief zo dat Neuville als 5de geklasseerd blijft staan .. you are right.
 
Denk dat het nooit zal inzitten voor Thierry om WDC te worden.
Hoelang ligt die nog onder contract bij Hyundai eigenlijk?
Zou hij niet overwegen om naar Toyota te gaan als de kans er is.
Als Toyota natuurlijk plaats voor hem heeft en hem wilt.
Of toch maar hopen op beterschap bij Hyundai in de nabije toekomst dat hij terug competitief is?
Nu Rovanpera ook al paar keer door het oog van de naald gekropen,dat houdt misschien ook wel eens op,maar zit heel stevig op de troon.
Kan zich wel eens een DNF permitteren.
 
Tot 2024
Thierry Neuville verlengt bij Hyundai

Ik lees nu overal in de Belgische media dat Neuville opgegeven heeft (en diegenen die het vermelden schrijven erbij dat hij zeker en vast niet meer 5des zal staan morgen)

Echter de WRC en Hyundai hebben ondertussen gewoon bevestigd dat Neuville morgen opnieuw start op de .. juist ja .. 5de plaats ;)

Denk dat het nooit zal inzitten voor Thierry om WDC te worden.
Ik vrees er ook voor. Hij lijkt mij stilaan de Poulidor te worden van de rallysport.
Een recordaantal keer vice-WK, zonder ooit WK te worden. :frown:

Allé ja dat is ook een verdienste / kunst hé. Hij is een goeie rallyrijder anders draai je zolang niet mee.
Paar keer WK weggegooid door eigen fouten. En nu in zijn latere jaren met meer ervaring, gewoon niet de wagen hebben om WK mee te worden.
 
Laatst bewerkt:
Belgische media loopt beetje achter bij rally. Zie maar de Sporza reportages van het BK rally, elke reportage zijn er fouten.

Daarom dat de laatste KP dubbele straftijd is ipv 5 minuten, in bepaalde gevallen zou je eerder opgeven dan die laatste KP uit te rijden.
 
Ik vind dat toch altijd straf dat ze zo'n wagen kunnen repareren op 1 avond + nacht tijd.
Het is namelijk verboden tijdens een rally, te wisselen van wagen, het moet diezelfde wagen zijn.

Als wij tegen ne boom knallen dan zeggen ze dat die wagen 'total loss' is en zo'n fabrieksteam maakt daar dan terug ne wagen van alsof die er als nieuw uitziet! :)

Maar ja, dat is relatief, het is zeer zelden dat een wagen echt total loss is, maar men zegt dit al snel omdat de kosten om de wagen te laten maken, te groot zijn. Bij zo'n rallywagen maakt dit niet uit, al kost dit 50000 balletjes, die wagen wordt gewoon gerepareerd ..

Alsook het is vermoedelijk ook gemakkelijker zo'n rallywagen te repareren tov een gewone particuliere wagen. Die wagens zijn daarvoor gemaakt om snel stukken te kunnen wisselen ..
 
Toyota toch ook weer sterk. Ik heb echt de indruk dat die mannen met hun Toyota aan 90% mogen rijden en er nog bovenuit steken.
De andere mogen dan 120% rijden om nog te kunnen wedijveren met die Toyota's. Neuville was niet slecht bezig. Maar ja motorproblemen, ophanging, dan toch wel de pech van tegen die boom te gaan. Als hem niet zo moet kampen met zijn eigen auto gaat hem ook niet tegen die boom rijden ben ik bijna zeker.Hij had bij een van die interviews onmiddellijk na de stage ook weer een vrij pissed look. Denk dat ze de laatste rally's bij het team ook weten hoe hij over de auto denkt.
zelfde bij tanak: die shifter die afbreekt. Je kan zeggen dat kan al eens gebeuren maar voor zo iets elementair zou dat toch niet mogen gebeuren?
 
Neuville heeft de schade nog zoveel mogelijk beperkt. Hij wint zoals verwacht de PS terwijl de Toyota's (buiten Ogier maar die telt niet echt mee) daar geen punten gepakt hebben. Qua totaal aantal punten wordt hij nog gedeeld 3des .. meer zat er ook NIET in.

Toyota nam bewust geen risico omdat deze PS toch echt wel moeilijk en zwaar is.
Bij de minste fout crash je daar, dus het was onnodig om dit nog te riskeren voor een paar extra puntjes.

Toyota toch ook weer sterk. Ik heb echt de indruk dat die mannen met hun Toyota aan 90% mogen rijden en er nog bovenuit steken.
De andere mogen dan 120% rijden om nog te kunnen wedijveren met die Toyota's. Neuville was niet slecht bezig. Maar ja motorproblemen, ophanging, dan toch wel de pech van tegen die boom te gaan. Als hem niet zo moet kampen met zijn eigen auto gaat hem ook niet tegen die boom rijden ben ik bijna zeker.Hij had bij een van die interviews onmiddellijk na de stage ook weer een vrij pissed look. Denk dat ze de laatste rally's bij het team ook weten hoe hij over de auto denkt.
zelfde bij tanak: die shifter die afbreekt. Je kan zeggen dat kan al eens gebeuren maar voor zo iets elementair zou dat toch niet mogen gebeuren?
Ja Hyundai moet zich nu verder concentreren op het constructeurskampioenschap. Het WK is amper halverwege maar echt wel afgelopen, tenzij Rovanperä plots zou beginnen knoeien (wat ik niet verwacht).
 
Laatst bewerkt:
Bewogen race in de MotoGP.
Quartararo duikt in een heel klein gat,verliest voorkant en pakt zijn naaste concurrent (A.Espargaro) mee.
Die heeft wel geluk dat hij recht blijft in de grindbak en zijn race kan vervolgen.
Fabio ook maar paar ronden later maakt hij kleine highsider op dezelfde plaats,dus een zeldzame DNF voor El Diablo.
Espargaro pakt nog heel wat risico's en sleept er nog een 4de plaats uit.Heel gewaagd manoeuvre in de laatste chicane.
Aprilla verrast me totaal dit jaar,Espargaro bljft meedoen voor de titel en Vinales pakte vandaag zijn eerste podium met de Aprilla.
Zarco profiteert niet van de DNF van zijn landgenoot.

Desondanks blijft Quaratararo de topfavoriet voor de titel.
Moet natuurlijk geen reeks van DNF's gaan neerzetten.
 

McLaren presenteert hun FE wagen voor volgend seizoen
 
Jammer van de slechte quali, maar Vandoorne wel weer een goede race gereden. Van P20 naar P8.
Leidersplaats ook kwijt nu.
 
Terug
Bovenaan