Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

om het efkes proberen uit te leggen:

Je hebt 4 klassen van piloten:
- 2 Pro-klassen: Platinum & Gold
- 2 AM-klassen: Silver & Bronze

Pro zijn de mensen die dit als job doen
AM zijn de gentleman drivers, aka de "paydrivers".
De verschillen onderling liggen aan oa leeftijd en resultaten.

Dan heb je de wagens:

HY (-percar): dit is de topklasse die voor de overall overwinning zal gaan. Dit is de klasse waar de grote constructeurs de strijd aangaan. Hier rijden vooral Pro drivers, Bronze drivers zijn niet toegelaten.
LMP2: dit is de prototype klasse voor de gewone teams. zij kopen en chassis (de meesten rijden met een Oreca chassis) en een spec-motor. Waardoor het niveau gelijk blijft. één van de piloten moet verplicht een AM zijn.
GTE: er is inderdaad geen verschil tussen beide GTE-klasses qua wagens, al rijden de AM-teams meestal met wagens van het jaar ervoor, en rijden de PRO's met het nieuwste materiaal. in PRO mag iedereen rijden, in AM moet een wagen met 3 piloten minstens 2 AM's hebben, waarvan 1 verplicht Bronze moet zijn.
 
Ik was in de veronderstelling dat er meer Hypercars gingen zijn dit jaar, en/of LMDh's. Maar de hypercar klasse zijn dezelfde wagens als vorig jaar zo te zien.
2 Toyota's, 2 Glickenhaus en 1 Alpine (met een aangepaste LMP1 net zoals vorig jaar?)

Volgend jaar daarentegen, dat belooft heel wat anders te worden;
Hypercar: Toyota, Glickenhaus, Vanwall (bykolles?), Peugeot, Ferrari
LMDh: Audi, Porsche, Acura, BMW, Cadillac
 
Ja, ze hebben strengere deelname-regels ingevoerd, omdat in het verleden bepaalde teams Spa gebruikten als test, en na Le Mans uit het kampioenschap stapten.
Nu moet je een volledig seizoen rijden, en moet je homologatie rond zijn voor de eerste race.

Peugeot en ByKolles hebben die deadline niet gehaald, en kregen geen uitzondering
 
De beelden die ik net zag van de start in F2 spreken toch weer niet in het voordeel van Cordeel. Lijkt toch echt een paar stapjes te hoog voor hem
 
Febvre in, Renaux out. Gisteren voorover eraf gegaan en ik dacht dat hij bij de landing op zijn kont nog ‘mooi’ neerkwam, maar toch 4 wervels gebroken :frown: Gajser kan nu bijna echt cruisen naar de titel op deze manier.
 
lol, nog geen woord gerept over de 24h van Le Mans.
heb ff naar de start gekeken gisteren, blijkt nog niet veel veranderd te zijn atm in de Hypercar class (tbh is dat het enige wat mij enigzins interesseert)
2 Toyota's op kop, de Glickenhaus' er een paar ronden achter en de Alpine nog paar ronden verder achterop. Zonder accidenten of betrouwbaarheidsproblemen zal de Toyota opnieuw winnen.
Kan me maar weinig boeien. Hopelijk volgend jaar wat meer competitie, met 9-10 teams in de Hypercar/lmdh klasse ipv nu 3 waarvan je al op voorhand zowat weet wie gaat winnen.

Deze week heeft Cadillac hun wagen voor volgend jaar al voorgesteld 😍

1FTxiNV.jpg
 
BMW ook:

cq5dam.resized.img.1680.large.time1654199033753.jpg


Porsche is al een tijdje aan het testen:

teaser-for-2023-porsche-lmdh-race-car_100829151_h.jpg


Peugeot zou normaal ook meedoen nu, maar haalde de deadline niet:
peugeot-9x8-1-753x494.jpg


Acura (Honda), Lamborghini zijn ook bezig met LMDH


ik vind de andere klassen toch ook interessant, GTE-Pro zitten Ferrari #51 en Porsche #91 al enkele uren vlak achter elkaar, bvb
Hypercar is juist de minste klasse op dit moment
 
Toyota wint Le Mans (duh)
Jota Sport wint in LMP2 (het team waarvoor Vandoorne vorig jaar reed)
Porsche wint de laatste GTE-Pro
Aston Martin wint GTE-Am
 
Febvre in, Renaux out. Gisteren voorover eraf gegaan en ik dacht dat hij bij de landing op zijn kont nog ‘mooi’ neerkwam, maar toch 4 wervels gebroken :frown: Gajser kan nu bijna echt cruisen naar de titel op deze manier.
Last man standing sitting. :unsure:
 
  • Verdrietig
Waarderingen: WimJ
Prado niet goed genoeg?
Hij heeft de snelheid om mee te doen voor P1, maar ik had sowieso veel meer van hem verwacht. Ik weet niet waar het schort, maakt dit jaar veel foutjes en lijkt fysiek ook niet 100%. Tegen het einde van een manche zie je hem vaak wegzakken.
 
Zijn er hier mensen die WRC+ hebben? Is dat een beetje de moeite? Ik zou het wel eens willen nemen maar vind het gelijk een beetje naar de hoge kant in vergelijking met F1TV. 99€ voor een jaar maar er zijn maar de helft zoveel rally's. Is nu ook niet dat ik veel ga live kijken, anders geraak ik in de weekends helemaal niet meer weg. Zal wel eens een paar maand proberen.
 
Als je het niet met iemand kan delen is het idd niet interessant. Ik pak het niet meer omdat ik er te weinig tijd voor heb om iets te volgen. Pluspunt dit jaar is dat de ERC rally's er nu ook bij zitten, als je dit volgt natuurlijk maar een pluspunt :p. RTBF auvio is een leuk gratis alternatief :)
 
Zijn er hier mensen die WRC+ hebben? Is dat een beetje de moeite? Ik zou het wel eens willen nemen maar vind het gelijk een beetje naar de hoge kant in vergelijking met F1TV. 99€ voor een jaar maar er zijn maar de helft zoveel rally's. Is nu ook niet dat ik veel ga live kijken, anders geraak ik in de weekends helemaal niet meer weg. Zal wel eens een paar maand proberen.

Ik heb dat. Mijn abonnement is wel al lang opgezegd maar dat werkt raar genoeg nog op mijn LG TV (app). Als rallyfan is het wel de moeite dat je alle stages live kan kijken. En dit jaar is er dan nog ERC bij.
 

Laurens Vanthoor krijgt de kans om Porsche en Penske voor de algemene overwinning te gaan in Le Mans 👏👏👏
 
  • Geweldig
Waarderingen: WimJ
Terug
Bovenaan