Algemeen Wielernieuws

Maar toch is Patrick er nooit in geslaagd een hele grote sponsor binnen te halen. De renners hebben er ook niet de grote contracten van in andere ploegen. Terwijl het wel een ploeg is die al jaren prominent aanwezig is…
Intermarche heeft ook continu problemen om hun budgetten rond te krijgen.

Vooral naambekendheid toch ?

Voor ze ooit wielersponsors waren had ik nog nooit gehoord van:
Alpecin / Deceuninck / Visma / Quick-Step / DSM / Segafredo/...

Ik denk trouwens dat van alle bedrijven in het hedendaagse wielrennen
Totalenergies het grootste (totale budget heeft) , het is ook maar wat het bedrijf er wil aangeven ?

Met dat België zo een grote frisdrank land is vreemd dat Coca Cola niet even ooit op de kar is gesprongen.
Of een Amazon België bestaat ook nog niet zo lang , zou voor hen een peulschil zijn in hun budget voor wat naamsbekendheid.
Zou ook wel benieuwd zijn naar hun truitjes :)

Maar toch is Patrick er nooit in geslaagd een hele grote sponsor binnen te halen. De renners hebben er ook niet de grote contracten van in andere ploegen. Terwijl het wel een ploeg is die al jaren prominent aanwezig is…
Intermarche heeft ook continu problemen om hun budgetten rond te krijgen.
Doet/deed ook altijd mee aan de 'lokale wedstrijden' eens je voor de knikkers speelt in de Tour de France zal je grote internationale sponsors aantrekken.
Uiteindelijk is dit de enige koers die er toe doet voor de sponsors.

En er zijn gewoon veel te veel ploegen op de kleine, nog eens vooral, Vlaamse markt. Sponsoring is zo al moeilijk genoeg. De staat concureert dan nog eens mee met Lotto. Vele bedrijven vinden de associatie met wielrennen negatief, door het verleden. Het is ook niet toevallig dat de grote geldkranen zoals Ineos, Jumbo, Israel Premier Tech voortkomen uit topman en die zelf zot zijn van de koers.

Andere grote wielerlanden: Italië heeft zelfs geen WT ploeg. Spanje er maar 1. Nederland ook 1. Wij hadden er vorig jaar nog 4, zoals de Fransen met een veel grotere afzetmarkt.

Laatst bewerkt:
Ja, Spanje en Italië vallen wel het hardst op. Als je dat vergelijkt met 20-25 jaar geleden: ONCE, Kelme, Banesto, ... en dan Mapei, Fassa Bortolo, Lampre, ...

De weelde qua wielrenners is in beide landen ook vrij triestig als je het met die periode vergelijkt. Zeker nu Valverde en Nibali ook nog eens gestopt zijn. In de 'breedte' zijn ze er nog wel (wat maakt dat hun UCI ranking nog OK is), maar ze missen toch wel wat toppers, ze zijn schaars.

Voor ze ooit wielersponsors waren had ik nog nooit gehoord van:
Alpecin / Deceuninck / Quick-Step
Allez jong.
Al sinds mensenheugenis verkopen ze die shampoo in elke Kruidvat en supermarkt :P
Lijkt me zo een beetje de koploper van mannenspecifieke shampoo in de rekken.
Deceuninck idem, als je ooit in de markt geweest bent voor schrijnwerk dan kan je niet rond Deceuninck en belisol heen.

Quick-step nog zo een klassieker. Als je ooit al iets van vloerbekleding hebt bekeken is dat de naam.
In een DHZ smijten ze u dood met quickstep.
Ja, Spanje en Italië vallen wel het hardst op. Als je dat vergelijkt met 20-25 jaar geleden: ONCE, Kelme, Banesto, ... en dan Mapei, Fassa Bortolo, Lampre, ...

De weelde qua wielrenners is in beide landen ook vrij triestig als je het met die periode vergelijkt. Zeker nu Valverde en Nibali ook nog eens gestopt zijn. In de 'breedte' zijn ze er nog wel (wat maakt dat hun UCI ranking nog OK is), maar ze missen toch wel wat toppers, ze zijn schaars.

Je moet voor de lol eens opzoeken welke Italiaanse en Spaanse renners er nu in het peloton meerijden.
Ganna, Landa, Bilbao, Mas, Ayuso, Formolo, Ulissi, …

Vrij triestig is toch wel wat overdreven. Buiten Remco en WVA hebben wij ook goden meer hoor. Dan zijn het ook gewoon maar “goede” renners.
Het is ook niet dat ze op zomaar uit de lucht komen vallen. Het kan best zijn na de generatie WVA en Remco het bij ons ook droog zaad is hoor.

Dat is toch niet zoals het was hé.

Hoeveel van die namen die je opnoemt hebben al een GT of monument gewonnen? Topsprinters hebben ze ook niet meer.

Zoals ik zei, goed nog in de breedte. Weinig échte toppers. Ayuso zal dat waarschijnlijk wel worden.

Dat is toch niet zoals het was hé.

Hoeveel van die namen die je opnoemt hebben al een GT of monument gewonnen? Topsprinters hebben ze ook niet meer.

Zoals ik zei, goed nog in de breedte. Weinig échte toppers. Ayuso zal dat waarschijnlijk wel worden.
En hoeveel renners hebben wij dan die een GT of een monument gewonnen hebben?
Laten we Remco even buiten beschouwing laten.

Ook geen vetpot eh. Hoelang voor Remco was het geleden dat we een GT hadden gewonnen?
Als je Nibali buiten beschouwing laat dan ook Gilbert. Dan heb je nog Stuyven die met zeer veel geluk MSR wint. Maar dan zitten we daarna al terug bij Boonen en Van Avermaet eh.
Om maar te zeggen dat wij gewoon heel veel geluk hebben met Remco en WVA. Maar onze andere renners zijn toch ook wel van een ander niveau. Voor hetzelfde geld was WVA geboren in Italië en heette bij Giovanni Giorgio en had Remco wel een contract gekregen bij Anderlecht en had hij nooit op een fiets gereden.

Ook geen vetpot eh. Hoelang voor Remco was het geleden dat we een GT hadden gewonnen?
Als je Nibali buiten beschouwing laat dan ook Gilbert. Dan heb je nog Stuyven die met zeer veel geluk MSR wint. Maar dan zitten we daarna al terug bij Boonen en Van Avermaet eh.

Ge vergeet WVA zijn MSR en GVA is toch ook geen eeuwigheid geleden? :unsure:

GT oké, maar ge negeert monumentwinsten om te zeggen dat we weinig monumenten winnen. Terwijl we iedere paar jaar wel een monument binnenhalen. Het is een mondiale sport he. Kunnen niet verwachten dat "we" ieder jaar een monument winnen

Om maar te zeggen dat wij gewoon heel veel geluk hebben met Remco en WVA. Maar onze andere renners zijn toch ook wel van een ander niveau. Voor hetzelfde geld was WVA geboren in Italië en heette bij Giovanni Giorgio en had Remco wel een contract gekregen bij Anderlecht en had hij nooit op een fiets gereden.
Ik vergeleek dan ook niet met België, maar met het Spaanse en Italiaanse wielrennen van 20-25 jaar geleden, toen ze allebei nog makkelijk 3 topploegen hadden.

Ik denk dan aan periodes met Simoni, Garzelli, Bettini, Cipollini, Petacchi, ... sorry, maar die weelde hebben ze nu toch niet meer. Of voor Spanje met een Beloki, Heras, Freire, ... noem maar op.

Wij Belgen zitten momenteel toch in een topperiode. Op ieder terrein, in iedere wedstrijd doen we mee voor de prijzen. Het is niet zomaar dat we 1ste staan op de ranking.

'Geluk' dat we Wout en Remco hebben. We hebben ze hé en het zijn 2 wereldtoppers. Wie ga je van dat niveau ernaast zetten uit Spanje of Italië?

Ik begrijp ook soms niet goed waarom bedrijven een wielerploeg zouden sponsoren. Weet iemand zo meteen waar bvb Visma voor staat?
Tcho ja, waarom sponsort den bakker de lokale voetbalploeg? Die (witte) ROI is helemaal 0...

Was het Deceuninck waar ze een paar jaar geleden zeiden "Het was naamsponsor van een wielerploeg of sponsor van een Duitse 2de klasser (voetbal)"?

Wat ik vooral moeilijk vind is die typische B2B bedrijven die sponsoren. B2C genre Quick-Step lijkt dan toch nuttiger. Je kan wel zeggen dat je geen Quick-Step koopt door de ploeg maar gewoon omdat iedereen Quick-Step verkoopt maar toch... moest Quick-Step niet al zo lang sponsor zijn zouden ze ook dan den Bic van de laminaat zijn hier in Vlaanderen? Winkels stockeren het ook omdat het verkoopt en mensen kopen het omdat het het bekendste merk is.

Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat niet meer bedrijven het doen. Voor de prijs waarvoor veel bedrijven een Belgische eerste klasser sponsoren hangen ze in het wielrennen hun naam aan een ploeg. Er is bij Jumbo sprake van 12M/jaar, ik kan mij moeilijk voorstellen dat er geen enkel bedrijf voor dat bedrag zijn naam wil verbinden aan wat momenteel de beste ploeg ter wereld is (niet zuiver op basis van # overwinningen maar vooral ook met prestaties in de Tour waar het voor de meeste sponsors uiteindelijk om draait).

Tcho ja, waarom sponsort den bakker de lokale voetbalploeg? Die (witte) ROI is helemaal 0...

Was het Deceuninck waar ze een paar jaar geleden zeiden "Het was naamsponsor van een wielerploeg of sponsor van een Duitse 2de klasser (voetbal)"?

Wat ik vooral moeilijk vind is die typische B2B bedrijven die sponsoren. B2C genre Quick-Step lijkt dan toch nuttiger. Je kan wel zeggen dat je geen Quick-Step koopt door de ploeg maar gewoon omdat iedereen Quick-Step verkoopt maar toch... moest Quick-Step niet al zo lang sponsor zijn zouden ze ook dan den Bic van de laminaat zijn hier in Vlaanderen? Winkels stockeren het ook omdat het verkoopt en mensen kopen het omdat het het bekendste merk is.

Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat niet meer bedrijven het doen. Voor de prijs waarvoor veel bedrijven een Belgische eerste klasser sponsoren hangen ze in het wielrennen hun naam aan een ploeg. Er is bij Jumbo sprake van 12M/jaar, ik kan mij moeilijk voorstellen dat er geen enkel bedrijf voor dat bedrag zijn naam wil verbinden aan wat momenteel de beste ploeg ter wereld is (niet zuiver op basis van # overwinningen maar vooral ook met prestaties in de Tour waar het voor de meeste sponsors uiteindelijk om draait).
Volgens studies ligt de ROI beduidend hoger dan o.a. voetbalsponsoring. Zoals aangegeven zijn de budgetten relatief klein maar heb je wel veel exposure.

Nog altijd veel bedrijven waarbij de baas met zijn bedrijf in het wit sponsort maar onder tafel cash terug krijgt. Zal wel niet meer zoals vroeger zijn, maar bestaat wel nog.

Ik vergeleek dan ook niet met België, maar met het Spaanse en Italiaanse wielrennen van 20-25 jaar geleden, toen ze allebei nog makkelijk 3 topploegen hadden.

Ik denk dan aan periodes met Simoni, Garzelli, Bettini, Cipollini, Petacchi, ... sorry, maar die weelde hebben ze nu toch niet meer. Of voor Spanje met een Beloki, Heras, Freire, ... noem maar op.

Wij Belgen zitten momenteel toch in een topperiode. Op ieder terrein, in iedere wedstrijd doen we mee voor de prijzen. Het is niet zomaar dat we 1ste staan op de ranking.

'Geluk' dat we Wout en Remco hebben. We hebben ze hé en het zijn 2 wereldtoppers. Wie ga je van dat niveau ernaast zetten uit Spanje of Italië?
Ja maar volgens mij vergeet je helemaal hoe het komt dat Spanje en Italië toch ook zeer hoog op de ranglijst staan.
Italië heeft met Ganna de absolute top in het tijdrijden en een renner die gewoon weet te wedijveren met WVA en MVDP in een klassieker. Spanje heeft met Mas, Landa en Bilbao een drietal dat gewoon solide is voor in de ronden.
En heeft met Ayuso een coming man die als alles goed gaat een superster gaat worden.
Dan kan je toch niet spreken dat ze geen goeie mannen hebben?
Movistar is nog altijd een goeie ploeg bij de manen, en is absolute top bij de vrouwen.
Er zijn ook gewoon nog veel Italiaanse sponsors aanwezig, en in de proconti voldoende Spaanse en Italiaanse ploegen. En niet te vergeten dat UAE in hoofdzaak een Italiaanse ploeg is, maar met een emiraat geldschieter.

Het is echt niet zo triest als dat je doet uitschijnen. We zitten gewoon in een periode waar wij als Belgen gewoon 2 van de absolute supersterren. En Slovenië als rare eens ineens 2 supersterren en een topper zoals Mohoric weet te kweken.
Het is ook normaal je als Belg wat chauvinistisch bent. Maar voor onze renners van de tweede rij hebben Spanje en Italië ook een antwoord hoor. Nog niet zo lang geleden wist ene Ciccone nog een bergetappe te winnen tegen 2 absolute toppers manno a manno.
In de tour gaan we een man genaamd Formolo weer uren op de kop zien sleuren met een raar gezicht en een plakker op zijn neus.

Dus nee ze hebben momenteel geen supersterren. Maar wel gewoon een zeer solide tweede, derde en vierde rij die gerust met de Belgen en Nederlanders meekunnen.

Ik zeg in mijn eerste post gewoon dat Italië en Spanje niet de weelde hebben van toen. Dat ze niet de toppers hebben van toen. Maar dat ze er in de breedte nog wel staan. Dus in weze zeggen we niet zoveel andere dingen hoor :tongue:

Rik Vanwalleghem in Leve de Ronde gisteren, hoe tenenkrullend was dat? Tegen Jolien D'hoore over het vrouwenwielrennen: "Jullie beginnen stilaan te beseffen dat koersen meer is dan om 't er snelst fietsen. Tactiek speelt meer en meer een rol bij jullie, vooral dankzij de mannelijke ploegleiders in de auto". En dat was geen kwinkslag maar gewoon zijn droge analyse. D'hoore (zelf ploegleider in de auto) zat daar van WTF. Karl nam het dan maar vlug over om de vrouwen niet nog meer te schofferen.

Rik Vanwalleghem in Leve de Ronde gisteren, hoe tenenkrullend was dat? Tegen Jolien D'hoore over het vrouwenwielrennen: "Jullie beginnen stilaan te beseffen dat koersen meer is dan om 't er snelst fietsen. Tactiek speelt meer en meer een rol bij jullie, vooral dankzij de mannelijke ploegleiders in de auto". En dat was geen kwinkslag maar gewoon zijn droge analyse. D'hoore (zelf ploegleider in de auto) zat daar van WTF. Karl nam het dan maar vlug over om de vrouwen niet nog meer te schofferen.
Linkje naar de beelden graag?

Terug
Bovenaan