Algemeen Wielernieuws

In het artikel wordt hoogtestage als een voorbeeld aangehaald waardoor er een afwijking kan zijn (die geaccepteerd wordt).

Er wordt nergens gezegd dat bij Lazkano het over een hoogtestage gaat.

Persoonlijk vind ik het net "goed" dat er af en toe iemand betrapt wordt. Dat betekend dat er strenge controle is. Ik zou het veel verdachter vinden als er niemand betrapt wordt.
Ik geloof niet dat eender welke sport 100% clean is, de grens opzoeken en er soms over gaan is eigen aan de mens.

Ik bedoelde hoogstestage als voorbeeld. Anders gezegd een afwijking die kan verklaard word door het gebruik van legale of gekende methoden of middelen.

Er lopen nog wel eens renners tegen de lamp natuurlijk. Tolhoek, Aerts en Bossuyt om er enkele te noemen.
Dus ja het werkt.

Maar er is wel nog een groot verschil in mijn optiek tussen iets nemen zoals anabolica waar je zeker van weet dat je tegen de lamp gaat lopen (Tolhoek), dat is gewoon lomp.
En iets nemen of gebruiken wat nog totaal onbekend is en volledig in de schemerzone zit. Je kan dan heel integer zijn, een zeer sterk moreel kompas hebben. Maar je weet dat uw tegenstander het ook naar grote waarschijnlijkheid gebruikt en je dus meemoet om competitief te zijn.
Zeker omdat het nog niet officieel verboden is , en het misschien ook nooit verboden zal zijn. Topsport zoekt altijd die schermzone op en tast altijd de grenzen af.
Als er 1 zekerheid is dan is dat alle profrenners zich goed laten soigneren. Met sommige letsels al zo snel hervatten of zelfs op hoog niveau presteren, daarvoor heb je gewoon hulp nodig van externe factoren.
De UCI heeft 28 TUE’s (toegelaten uitzonderingen om verboden middelen of methoden te gebruiken) toegekend in 2024, dat is niet weinig.

Laatst bewerkt:
Voorlopig is enkel maar een variatie gezien die niet kan verklaard worden door hoogtestage in die periode.
Maar het is daarom nog niet 100% bewezen dat hij daarom doping heeft gebruikt. Dat is toch wel de belangrijkste nuance.
Laat ons eerst afwachten wat er nu uiteindelijk uit de bus zal komen vooraleer we hier weer de dopingzaak van de eeuw van maken.
Maar dat de sport niet 100% clean is dat is wel duidelijk. Antwan Tolhoek die nog niet zo heel lang geleden gepakt is geweest met het gebruik van groeihormonen bijvoorbeeld.

Dat RB deze afwijking niet gezien heeft, en mogelijks ook niet ondervangen is bij movistar is ook niet zo ondenkbaar gezien dat biologisch paspoort privé is.
Om nu ineens Movistar als ploeg te gaan bestempelen die doping zou dogen of zelfs faciliteren, gaat nu toch wat ver ineens.

1. Nee, er is niet enkel variatie gezien. Het onderzoek loopt al heel het jaar. Midden april vielen agenten al binnen bij Lazkano, toen hadden de experten al een unaniem besluit genomen (en dat doen ze dus niet zomaar) dat de variaties in zijn bloedpaspoort (reticulocyte en hemaglobine) waarschijnlijk door niets anders dan doping verklaard konden worden. Lazkano heeft nadien maandenlang de tijd gehad om bewijzen aan te leveren om dit standpunt te weerleggen. Aangezien hij nu ook officieel geschorst en ontslagen is en ze al veel verder zitten in de procedure (zou zijn straf snel kennen), kun je wel degelijk conclusies trekken.

2. Het biologisch passport is inderdaad privé, maar elke serieuze ploeg vraagt renners om hun ADAMS passwoord. Ook Red Bull, maar de expert die ze hebben gebruikt om het na te kijken, lijkt dus gefaald te hebben. Bij Movistar hebben ze dat blijkbaar helemaal niet in het oog gehouden (volgens de Spaanse pers).

En ja, ik heb volledig het recht om vragen te stellen bij Movistar, een ploeg die renners aantrekt van Caja Rural (waaronder Lazkano), nadat iedereen in Spanje achter de schermen weet dat er daar enkele jaren geleden renners aan het verboden snoep hebben gezeten, maar dat "procedurefouten" ertoe geleid hebben dat het schandaal uiteindelijk tot niets geleid heeft. Ook een ploeg die de beruchte Ibarguren als doktor aantrok in 2022 en Piepoli als trainer (trainde onder meer Lazkano btw). Dus nee, vragen stellen bij Movistar gaat helemaal niet ver.

1. Nee, er is niet enkel variatie gezien. Het onderzoek loopt al heel het jaar. Midden april vielen agenten al binnen bij Lazkano, toen hadden de experten al een unaniem besluit genomen (en dat doen ze dus niet zomaar) dat de variaties in zijn bloedpaspoort (reticulocyte en hemaglobine) waarschijnlijk door niets anders dan doping verklaard konden worden. Lazkano heeft nadien maandenlang de tijd gehad om bewijzen aan te leveren om dit standpunt te weerleggen. Aangezien hij nu ook officieel geschorst en ontslagen is en ze al veel verder zitten in de procedure (zou zijn straf snel kennen), kun je wel degelijk conclusies trekken.

2. Het biologisch passport is inderdaad privé, maar elke serieuze ploeg vraagt renners om hun ADAMS passwoord. Ook Red Bull, maar de expert die ze hebben gebruikt om het na te kijken, lijkt dus gefaald te hebben. Bij Movistar hebben ze dat blijkbaar helemaal niet in het oog gehouden (volgens de Spaanse pers).

En ja, ik heb volledig het recht om vragen te stellen bij Movistar, een ploeg die renners aantrekt van Caja Rural (waaronder Lazkano), nadat iedereen in Spanje achter de schermen weet dat er daar enkele jaren geleden renners aan het verboden snoep hebben gezeten, maar dat "procedurefouten" ertoe geleid hebben dat het schandaal uiteindelijk tot niets geleid heeft. Ook een ploeg die de beruchte Ibarguren als doktor aantrok in 2022 en Piepoli als trainer (trainde onder meer Lazkano btw). Dus nee, vragen stellen bij Movistar gaat helemaal niet ver.

Het klopt wat je zegt, hij heeft niet kunnen aantonen dat de afwijkingen die opgemerkt zijn verklaarbaar zijn.
Dus de enige conclusie kan dan zijn dat hij verboden middelen heeft gebruikt. Nu is het wel zo dat het ook niet zo evident is om dat überhaupt aan te tonen.
Hij is omdat hij geen uitleg kon geven gewoon geschorst, en logischerwijs heeft RB hem ontslagen daardoor.
Maar er is nog altijd geen staalhard bewijs dat hij nu effectief verboden middelen heeft gebruikt, en welke dan juist.

Op punt 2 plaats ik toch gewoon veel vraagtekens.
Movistar heeft het niet opgemerkt, en RB blijkbaar ook niet. Heeft RB hierin gefaald? Of kon hij dit niet ondervangen?
Wat Rasmussen op tafel gooide, dat RB het gezien had maar het genegeerd heeft vind ik nog kwalijker. Als dat effectief zo is dan is dat weer een fameuze knauw aan de geloofwaardigheid.
Maar op dit moment gaat zulke dingen insinueren gewoon veel te ver.

Er is in verband met Caja Rural bezwarend materiaal gelekt waarbij enkele renners mogelijk betrokken waren. Maar heel dat verhaal is enkel bij aantijgingen gebleven.
Dat rapport is het enige belastende, er is niks aan het licht gekomen, niemand is geschorst of ik verdenking gesteld. And may I remind you that dat dat rapport (of toch het deel caja rural) in het publieke is gebracht door de toenmalige manager van euskatel die niet naar Vuelta mochten door caja rural.

Ibarguren is inderdaad geen onbeschreven blad. Maar is nooit veroordeeld geweest.
En heeft sinds zijn dagen bij Saunier - Duval (datzelfde SD als oudgedienden Matxin en Gianetti) nog andere ploegen begeleid.
Direct na SD is hij aan de slag gegaan bij Lotto en niet kort daarna reed Gilbert een historisch seizoen en was Jelle Vanendert de ultieme klimgeit.
Daarna bij alle ploegen van Lefevere en Quick -step gereden. Ibarguren was ook de dokter die Evenepoel begeleide, en was ook de dokter die erbij was toen hij viel in Lombardije. Na de val, en het backpocket voorval, is hij aan de slag gegaan bij movistar.
Dus vragen stellen bij Ibarguren en Movistar is u ook vragen stellen bij Ibarguren en zijn werkgevers tussen 2010 en 2020.

Laatst bewerkt:
Dat heeft toch niets met Red Bull te maken? Als die zijn biologisch passport goed hadden gescand (ik denk niet dat dat zelfs mogelijk is) was die daar niets eens aan de bak gegaan hé. Een bevoegde instantie is verantwoordelijk om die biologische passporten te controleren. Dat die drie jaar lang afwijkingen heeft kunnen vertonen, mogen en moeten vragen bij gesteld worden, maar het is niet zo dat Red Bull er kort op zit en het daarom opgemerkt heeft hé.

Meer nog, omdat Red Bull niet aangesloten is bij het MPCC hebben ze het maandenlang kunnen verzwijgen voor de buitenwereld.
Hij kon gewoon zijn spul niet meer krijgen bij Red Bull zonder alarmbellen te laten afgaan, dus zijn zijn “normale” waarden van de voorbije jaren plots abnormaal geworden. Zat eerst bij Caja Rural, geen proteam, dus zeer beperkte bloedpaspoort entries, is dus waarschijnlijk al als pakker het bloedpaspoort systeem ingestapt waar hij constante waarden heeft gehouden, mogelijks/waarschijnlijk via microdosing. En nu is hij daar mee moeten stoppen omdat het niet meer mogelijk was onder de radar zoals bij Movistar wel kon

Hij kon gewoon zijn spul niet meer krijgen bij Red Bull zonder alarmbellen te laten afgaan, dus zijn zijn “normale” waarden van de voorbije jaren plots abnormaal geworden. Zat eerst bij Caja Rural, geen proteam, dus zeer beperkte bloedpaspoort entries, is dus waarschijnlijk al als pakker het bloedpaspoort systeem ingestapt waar hij constante waarden heeft gehouden, mogelijks/waarschijnlijk via microdosing. En nu is hij daar mee moeten stoppen omdat het niet meer mogelijk was onder de radar zoals bij Movistar wel kon

Caja rural is wel een pro team eh, dat zijn ze al heel lang.
Zoals ik al zei mochten ze naar de giro i.p.v. euskaltel, waardoor de manager van die laatste heel de dopingaffaire in het publiek heeft gebracht.
Ik wil gerust geloven dat die jongen al vanaf de aspiranten, want op 18-jarige leeftijd reed hij al voor caja ruraal, verboden middelen gebruikte.
Lijkt me niet volledig onwaarschijnlijk maar toch al vrij verregaand.

Marit won in ‘21 en ‘22 bij Sport Vlaanderen-Baloise drie keer, bij Intermarché bleef hij de voorbije drie seizoenen steken op een resem ereplaatsen - dit jaar was hij onder anderen vierde in Kuurne-Brussel-Kuurne en finishte hij in de Vuelta een paar keer in de top tien. Gevolg ook van een onnoemelijke dosis pech/lichamelijk leed (valpartijen en blessures) 🤡 🤡 :oi22:

Volgens Gazzeta dello Sport zou bij Alpecin Deceunick, de opvolger van Deceuninck Premier Tech worden.. En zouden met een Zwitserse licentie rijden.

Laatst bewerkt:
Wielerlegende. Het staat er echt. Wielerlegende Frank Schleck.
Intussen bijgesteld naar ex-toprenner.
Misschien dat de schrijver van het artikel een uitgeweken Luxemburger was.
Volgens Gazzeta dello Sport zou bij Alpecin Deceunick, de opvolger van Deceuninck Premier Tech worden..
Na het spuwen en consoorten in het veld, mag VDP dus mss zich aan iets verwachten op de weg.

Zeg dat tegen degenen, die de Ronde van Spanje tegenhielden.
Ongetwijfeld dat er nog denken dat ze iets te maken hebben met Israël, terwijl anderen iets meer hersencellen hebben en niet meer zullen protesteren.
In de Vuelta reden ze toch eerst nog rond met de naam Israël-Premier Tech? Nu is het toch een volledig ander team want het vroegere team gaat verder onder Zwitsere licentie met een nieuwe naam.

In de Vuelta reden ze toch eerst nog rond met de naam Israël-Premier Tech? Nu is het toch een volledig ander team want het vroegere team gaat verder onder Zwitsere licentie met een nieuwe naam.
Israël Premier Tech - Alpecin Premier Tech.
"Hey, ze proberen ons om de tuin te leiden. Er staat geen Israël meer! Ze hebben het veranderd naar Alpecin en rijden in een andere tenue. Weg blokkeren, boys and girls!"

Dat lijkt me bijzonder ver gezocht.

Anyway,

Evenepoel heeft gesproken over hoe hij zijn programma ziet in 2026.

Sowieso Tour en WK, afhankelijk van het parcours van de Giro rijdt hij ook in Italie. Als het parcours niet naar zijn goesting is zou hij een klassiek voorjaar afwerken, eventueel met RvV en MSR.
Daar gaat volgens mij ook sowieso nog Catalonie en T-A of PN bijkomen.

Beide opties zijn prima!

Toch benieuwd hoe het verder gaat met de ploeg van Israël. Hun twee sponsors kwijt en nu zogezegd verder onder een Zwitserse licentie. Het is niet dat de sponsors zo voor het rapen vallen. Als je ziet dat de broer Roodhooft met toppers als Vdp en Philipsen al moeilijk aan een tweede sponsor geraken.

Toch benieuwd hoe het verder gaat met de ploeg van Israël. Hun twee sponsors kwijt en nu zogezegd verder onder een Zwitserse licentie. Het is niet dat de sponsors zo voor het rapen vallen. Als je ziet dat de broer Roodhooft met toppers als Vdp en Philipsen al moeilijk aan een tweede sponsor geraken.
Meest logische verklaring lijkt me dat Sylvan Adams officieel op papier afstand gedaan heeft van de ploeg maar eigenlijk stiekem toch nog altijd betrokken is en er zijn geld in steekt.
Premier Tech had dit in het snotje en wou dus definitief afscheid nemen.
Ik weet nog niet of het klopt, maar het lijkt me de enige logische verklaring waarom de ploeg zich absoluut geen zorgen maakt en blij is met enkele kleinere sponsors die de naam van de ploeg zullen dragen.

Terug
Bovenaan