Algemeen Wielernieuws

Je hebt gelijk, ze komen wel degelijk van een andere kant. Zo had ik het niet begrepen van de media.
Dat snap ik goed met die "2x Alpe d'Huez" clickbait artikels... In principe is het wel dezelfde berg, sort of. Maar de top van de Sarenne ligt een paar kilometer van het dorpje Alpe d'Huez zelf. Top van de Sarenne ligt ook een dikke 150m hoger als ik mij niet vergis, maar voet ligt dan weer wel wat hoger dan de voet van de Alpe in Le Bourg-d'Oisans.

Ik kan mij voorstellen dat het logistiek ook wel leuk is voor zowel organisatie als teams/renners dat ze na de vrijdagrit gewoon ter plaatse kunnen blijven voor de zaterdagrit. Zeker met de lange verplaatsing naar Parijs de dag nadien.

Col de Sarenne is wel een volledig andere beklimming dan Alpe d'Huez. Ik hoop just wel dat ze boven op de Sarenne boven komen en niet nog gaan afdalen naar Alpe d'Huez daar... die afdaling net over de top van de Sarenne lag er een paar jaar terug levensgevaarlijk bij.

Op zich vind ik dit niet verkeerd. Weinig ITT kilometers inderdaad maar dat is al jaren de trend, een groot deel van het publiek zit dat ook gewoon niet graag.

Sprinters krijgen 6 kansen, die hebben toch echt niet te klagen lijkt mij. Dat ze moeten wachten tot rit 5 vind ik niet eens echt verkeerd, de eerste 4 etappes gaan er bij een aantal renners al stevig inhakken en krijg je misschien toch al net iets minder die zotte hectiek die je vaak hebt met een massasprint op dag 1 als er nog niemand zijn benen voelt. Nee, dit is goed zo...

Het is ook niet dat tijdslimieten echt scherp zijn ofzo... van mij mag dat gerust allemaal net iets strakker gezet worden.
Zoals het er nu naar uitziet is het nog afdalen richting aAlpe d'Huez.

Het probleem met de Giro voor een renner zoals Evenepoel (en Pogacar) is dat de Tour nu eenmaal zoveeeeeeel malen makkelijker te combineren is met andere koersen dan de Giro. Voorjaar, Tour en najaar is een heel mooi seizoen. Wil je de Giro rijden dan moet je gaan snijden in je voorjaar en de Tour laten vallen. Dan is je seizoen gewoon Giro en najaar. Wat een pak minder is natuurlijk.

Dus laat hem maar de Tour rijden volgend jaar als je ooit de Tour wil winnen moet je op zijn minst starten en dan kan hij ook eens een vol voorjaar rijden (MSR en zo) en dan weer een leuk najaar. WK en EK zijn ook volgend seizoen op uitdagende parcoursen.

Het probleem met de Giro voor een renner zoals Evenepoel (en Pogacar) is dat de Tour nu eenmaal zoveeeeeeel malen makkelijker te combineren is met andere koersen dan de Giro. Voorjaar, Tour en najaar is een heel mooi seizoen. Wil je de Giro rijden dan moet je gaan snijden in je voorjaar en de Tour laten vallen. Dan is je seizoen gewoon Giro en najaar. Wat een pak minder is natuurlijk.

Dus laat hem maar de Tour rijden volgend jaar als je ooit de Tour wil winnen moet je op zijn minst starten en dan kan hij ook eens een vol voorjaar rijden (MSR en zo) en dan weer een leuk najaar. WK en EK zijn ook volgend seizoen op uitdagende parcoursen.
Langs de andere kant een mooi palmares is ook belangrijk. Winst in de Giro en Vuelta in 1 jaar is mooier dan weer een derde plek in de Tour. Ik weet niet of deze Tour ideaal is voor Evenepoel. Afwachten wat die parcours zeggen.

Langs de andere kant een mooi palmares is ook belangrijk. Winst in de Giro en Vuelta in 1 jaar is mooier dan weer een derde plek in de Tour. Ik weet niet of deze Tour ideaal is voor Evenepoel. Afwachten wat die parcours zeggen.

Je zegt 3e in de Tour dus je zet Pogacar en Vingegaard boven Evenepoel? Logisch gezien de voorbije jaren.

Maar dan verlies je me toch. Want je zet Pogacar en Vingegaard boven Evenepoel maar toch begin je doodleuk over Giro en Vuelta winnen in 1 jaar? Hoe dan?

Iedereen neemt aan dat Vingegaard volgend jaar in de Giro zijn triologie gaat willen vervolledigen en Pogacar het zelfde in de Vuelta. Dus in de Tour kan Evenepoel die mannen niet aan maar jij hoopt dat hij ze in Italie en Spanje plots wel even gaat verslaan?

Je zegt 3e in de Tour dus je zet Pogacar en Vingegaard boven Evenepoel? Logisch gezien de voorbije jaren.

Maar dan verlies je me toch. Want je zet Pogacar en Vingegaard boven Evenepoel maar toch begin je doodleuk over Giro en Vuelta winnen in 1 jaar? Hoe dan?

Iedereen neemt aan dat Vingegaard volgend jaar in de Giro zijn triologie gaat willen vervolledigen en Pogacar het zelfde in de Vuelta. Dus in de Tour kan Evenepoel die mannen niet aan maar jij hoopt dat hij ze in Italie en Spanje plots wel even gaat verslaan?
omdat hun toppiek sowieso in de Tour gaat liggen en ze aan 90-95% ofzo ook de Giro/Vuelta kunnen winnen. Een Remco aan 100% moet daar toch wel kunnen van winnen

Ging er vanuit dat zij enkel de Tour rijden. Ik denk dat Evenepoel tegen Vingegaard in de Giro wel een kans maakt. En Pogacar zou vermoeid kunnend zijn tegen de Vuelta.

Ik ben een van de grootste fans van Evenepoel hier op dit forum maar zelf ik ben zo optimist niet. Ik zie hem liefst van al een vol seizoen rijden voorjaar-Tour-najaar. Maar als hij volgend jaar eventjes Vingegaard aftroeft in de Giro en dan Pogacar afdroogt in de Vuelta ga ik ook heel blij zijn :)

Iedereen neemt aan dat Vingegaard volgend jaar in de Giro zijn triologie gaat willen vervolledigen en Pogacar het zelfde in de Vuelta.
Is dat? Pogacar ging dit jaar ook zeker starten in de Vuelta, en met volgend jaar het wk in Canada en het EK in eigen land zal de puzzel niet gemakkelijker liggen.

En wat Vingegaard betreft. Eerst zien zeker, de Tour is zoveel belangrijker dan de Giro. Dan zou hij ook Tour, Vuelta, Giro en Tour op rij rijden. Met de vermoeidheid van de Giro in de benen wél kans maken tegen Pogacar?

Is dat? Pogacar ging dit jaar ook zeker starten in de Vuelta, en met volgend jaar het wk in Canada en het EK in eigen land zal de puzzel niet gemakkelijker liggen.

En wat Vingegaard betreft. Eerst zien zeker, de Tour is zoveel belangrijker dan de Giro. Dan zou hij ook Tour, Vuelta, Giro en Tour op rij rijden. Met de vermoeidheid van de Giro in de benen wél kans maken tegen Pogacar?

Pogacar weten we nu werd ziek in de Tour waardoor die dus erg vermoeid was en geen Vuelta reed.

Visma hebben we deze Tour toch gezien dat die ook wel beseffen dat tegen deze Pogacar geen kruit is opgewassen zie hoe vlug ze switchen naar jagen op ritwinst tot verbazing van Pogacar. Dus ik zie ze het wel doen. Enige manier waarop Vingegaard Pogacar klopt is als er Pogacar iets overkomt dus Vingegaard moet gewoon maken dat hij 2e staat na Pogacar en dan hopen. Dat kan Vingegaard ook wel met al een Giro in de benen.

Hoewel ik absoluut voorstander ben van minder sprintetappes, en de afgelopen Tours dus wel leuk vond, word ik toch niet echt warm van het parcours voor 2026.
Zowel de Ballon d'Alsace als l'Alpe d'Huez worden twee keer aangedaan, dat is gewoon saai. Ok, je kan een berg een keer langs de ene kant oprijden en een keer langs de andere, maar nu is echt twee dagen na mekaar dezelfde kant op. Is Frankrijk niet groot genoeg ofzo?
Slechts 26 km individuele tijdrijt, da's toch ook wel heel weinig, en ook daar zit nog een klim in. Niet goed voor Evenepoel, en de Tourmalet zit er ook nog in...

Er zijn 2 ritten in de Vogezen, wat alleen maar toe te juichen is want die streek verdient wel wat meer aandacht en liefde.
Beide ritten daar zijn wel verschillend, maar het gebied is ook niet zo groot.
Ook zijn er niet zo gigantisch veel klimmen daar en vooral mogelijkheden, dus moet je soms over een klim rijden waar je al over reed om andere klimmen aan te doen en het niet te simpel te maken.
Maar laat ons eerlijk zijn op de punten waar de ballon d’Alsace ligt zal hij geen grote impact hebben. Laat staan dat zijn moeilijkheid dat zal zijn.

Col de Sarenne is wel een volledig andere beklimming dan Alpe d'Huez. Ik hoop just wel dat ze boven op de Sarenne boven komen en niet nog gaan afdalen naar Alpe d'Huez daar... die afdaling net over de top van de Sarenne lag er een paar jaar terug levensgevaarlijk bij.

De Sarenne ligt er nog altijd erbarmelijk bij. Misschien pakken ze het wegdek wel aan, maar de route is op zich ook niet super ideaal zeker die van de afdaling.
En het is wel degelijk afdalen tot Huez. Ook bij de etappe du tour is het afdalen tot Huez, alleen stopt het daar wel bovenaan de Sarenne en is de afdaling geneutraliseerd.
De alp dus ook wel een lastigere klim.

De Sarenne ligt er nog altijd erbarmelijk bij. Misschien pakken ze het wegdek wel aan, maar de route is op zich ook niet super ideaal zeker die van de afdaling.
En het is wel degelijk afdalen tot Huez. Ook bij de etappe du tour is het afdalen tot Huez, alleen stopt het daar wel bovenaan de Sarenne en is de afdaling geneutraliseerd.
De alp dus ook wel een lastigere klim.
Laat ons hopen, zeker als daar met l'etape du tour een paar duizend touristen gaan oversturen is dat vragen voor miserie als ze daar niks aan doen/gedaan hebben... toen wij daar waren lag dat wegdek vol putjes en bobbels (en nu dus nog afgaande op u post). Mijne maat die daar toen bij was heeft echt heel veel chance gehad daar... die is over zijn stuur gevlogen maar op één of andere manier in de graskant beland en had als bij wonder eigenlijk niks. Had net zo goed een telefoontje naar Europe Assistance kunnen geweest zijn :tongue:

De Tour de France is duidelijk compleet op maat van Pogacar. Weeral eens. Het zou me helemaal niet verbazen als de Arabieren van UAE met centen strooien richting ASO. Moest bv. Remco een Fransman zijn geweest.... wees maar zeker dat er tijdritten van 50km of meer zouden opgenomen worden in het Tour-parcours ;) ... remember Anquetil...

In de laatste twee vlakke tijdritten (2024&2025) pakt Evenepoel een halve seconde per km op Pogacar, 28sec over 25- en 33km
Om zijn achterstand van 9m18 2024 uit te wissen zou Evenepoel ongeveer 1.100 tijdritkilometers nodig hebben.

En dan ben ik nog zo sympathiek om Peyragudes en Nice niet mee te tellen of Evenepoel zou een negatief aantal tijdritkilometers nodig hebben.
Dus eigenlijk is dit parcours meer op maat van Evenepoel dan Pogacar!

Als hij niet meedoet geeft hij gewoon toe dat hij de mindere is van Vine en Poga.

Dus moet meedoen.
Als je de naam herleid tot de eerste 4 letters gebruik dan wel de juiste :P
Het is Vingegaard.

Als hij een zeer grote kans in de giro laat schieten voor de tour zou het ook wel niet slim zijn.
Kans lijkt me, behoudens goede vorm, groot dat hij gewoon de tour meedoet hoor.

Terug
Bovenaan