Ik denk dat we nog niet zolang geleden die discussie hier nog gehad hebben. Ik denk dat er meerdere redenen zijn:Ik kan er wel echt nog altijd niet bij hoe een ploeg gesponsord door en in handen van een walgelijke staat als UAE en geleid door een dopingmonster als Gianetti wegkomt met een kleine hoeveelheid kritiek terwijl Sky renners indertijd elk bestaand scheldwoord en bekers pis over zich heen kregen. Als UAE dit niveau haalde 10 jaar geleden was dat de meest gehate ploeg in de geschiedenis geweest
Elke heuvelkoers waar Pogacar eens niet is, start Del Toro gewoon en die maakt ook iedereen belachelijk.
Eind jaren '90 is de EPO-bom ontploft, gevolgd door een periode waarin US Postal de plak zwaaide. Er zijn er toen uiteindelijk ook veel tegen de lamp gelopen, waaronder Armstrong uiteraard (en zowat alle andere belangrijke klassementsrijders op z'n minst in opspraak zijn gekomen)
Dan kwam er een periode die uiteindelijk ook weer niet fraai was, met o.a. Landis, Contador, de Schleck broers, Rasmussen, Ricco, Valverde, ... Ook allemaal belangrijke renners die geschorst zijn geweest of in opspraak kwamen. Op dat moment heb je eigenlijk al een periode van makkelijk 15 jaar die je volledig in twijfel kan trekken en het ene geval na het andere voortbracht. Welke GT-uitslag kon je in die tijd nog serieus nemen?
En dan kwam Sky inderdaad. Toen wielrennen eigenlijk op een dieptepunt zat en mensen doping-moe waren. Sky deed heel hard denken aan US Postal: het treintje in de bergen dat geen tegenstand dulde, rijkste ploeg, quasi alles op de Tour, beste renners kopen in functie van de Tour, ...
Daarnaast kwam er toch ook veel kritiek op de kopmannen. Wiggins die als pistier/tijdrijder uiteindelijk transformeerde tot een Tour-winnaar en Froome waarbij mensen zijn plotse, steile opmars in vraag stelden.
Maar... dat is ook wel het geluk geweest van het wielrennen. De toppers van die periode: Froome, Sagan, Gilbert, ... zijn nooit gepakt geweest. Renners als Sagan hebben het wielrennen toch terug aantrekkelijk gemaakt.
Het geluk dat Pogacar ook heeft, is dat er ook een aantal andere renners enorm zijn beginnen uitblinken: Van der Poel, Van Aert, Evenepoel, Vingegaard, Roglic, Alaphilippe, ... vaak aantrekkelijke renners. Renners die ook niet meer wachten tot de laatste klim of ronde om de finale te beginnen. Wat zeker in de beginperiode toch ook zeer aantrekkelijk was.
Pogacar is ook meteen beginnen presteren bij de profs. Hij kwam niet uit het niets en maakte eigenlijk een gestage progressie.
Pogacar heeft ook al tekenen van zwakte getoond. Plots moest hij 2x de duimen leggen voor Vingegaard in de Tour bijvoorbeeld.
Pogacar rijdt ook quasi alles wat belangrijk is, op alle terreinen. Dat zien de mensen graag. Meer dan een Armstrong of een Froome, die alles op de Tour zetten en voor de rest hun berg niet af kwamen.
Pogacar is ook een fijne knul. Aangenaam in de omgang, bescheiden en dus geen kwal zoals een Armstrong.
Ik ben in 1998 het wielrennen beginnen volgen. Heb dus ook al die dopingperikelen meegemaakt. Op den duur ben je dat ook spuugzat. Ik zou me nu ook allerlei vragen kunnen stellen bij bepaalde renners/ploegen, maar ik ben het beu en wil gewoon van de koers genieten. Zolang er ook niemand écht in opspraak komt, lukt dat ook gewoon.
Maar ook weer... de laatste 2 jaar is Pogacar echt buiten categorie. Hij wint bijna alles en toont geen tekenen van zwakte meer. De vroege finales die we misschien leuk vonden 2-3 jaar geleden, worden nu saai omdat hij ook meteen op 70 km van de streep alleen zit.
En dan heb je UAE dat inderdaad alleen maar sterker en sterker wordt, en nu ook een recordjaar had.
Misschien dat de publieke opinie zich vroeg of laat toch tegen hen keert. Als volgend jaar wéér zo'n boerenjaar wordt, en er komt vroeg of laat toch eens een gerucht...