Algemeen Wielernieuws

Bora heeft volgens alle bronnen ook een vreselijk voorjaar gereden en ze hebben eigenlijk niemand in hun line-up die daar competitief is. Op papier Van Gils misschien maar bij Van Gils is het hoe langer hoe meer "op papier" en weinig reële return.

Een wijs man zei ooit dat het voorjaar echt geen hol uitmaakt. Dat is niet waarom red bull zijn knaken erin stopt.
Al win je alles, of je wint niks, het maakt niet uit.
Die 3 weken in juli wanneer het grootste wielerevenement gereden wordt, dan is het belangrijk.

Je hebt een punt dat het wel in te passen valt. Maar zo een loterij met maar zo een kleine kans om te winnen is toch ook niet ideaal.
Toch zeker niet als het niet 100% uw ding is. En daarbij was het nog niet zo heel lang geleden vooral de koers voor de sprinters die een sterkere eindklim in de benen hadden.

Een wijs man zei ooit dat het voorjaar echt geen hol uitmaakt. Dat is niet waarom red bull zijn knaken erin stopt.
Ik geef je gelijk over de tour, maar totaal onbelangrijk zullen ze het voorjaar ook niet vinden.
Ze halen Lazkano en Pithie binnen na hun mooi voorjaar. Moet toch zijn dat ze daar toch iets willen presteren.

Niet omdat Pogi beter is , maar omdat er dan meer op de "verrassing" kan gespeeld worden (zoals Stuyven zijn overwinning bvb.)
Dan moet hij als eerste gaan zoals Stuyven, meteen na de afdaling, want daarna, als er eentje vertrekt gaan ze altijd kijken naar Remco.
Afgelopen EK was fantastisch. Mét Remco was het alleen Ayuso die ietsje meer effort gaf in het overnemen; Evenepoel weg en dan rijden ze vol :angry:.

Mét Remco was het alleen Ayuso die ietsje meer effort gaf in het overnemen; Evenepoel weg en dan rijden ze vol :angry:.
Die kleine lijkt wel altijd te vergeten dat de renner die bij hem op 2de wiel zit net zo goed vol in de wind kan rijden op het moment dat hij zijn kopbeurt doet... je ziet wat er gebeurt: Ayuso rijdt zichzelf blijkbaar wel voorbij en krijg nadien nog een ferm pak slaag. En ik had niet het gevoel dat Seixas en zeker Scaroni daar wreed zaten te pokeren. Seixas lag volgens mij redelijk tussen zijn kader geplooid en Scaroni was al lang blij dat Ayuso hem bergop mee tot bij die mannen gesleurd had.

Die kleine lijkt wel altijd te vergeten dat de renner die bij hem op 2de wiel zit net zo goed vol in de wind kan rijden op het moment dat hij zijn kopbeurt doet... je ziet wat er gebeurt: Ayuso rijdt zichzelf blijkbaar wel voorbij en krijg nadien nog een ferm pak slaag. En ik had niet het gevoel dat Seixas en zeker Scaroni daar wreed zaten te pokeren. Seixas lag volgens mij redelijk tussen zijn kader geplooid en Scaroni was al lang blij dat Ayuso hem bergop mee tot bij die mannen gesleurd had.
"zo goed vol", dus niet 100% :tongue:. Alleen een Ewan kon dat misschien.
Ik begrijp zeker dat als je achter Remco rijdt in het wiel, je niet vol gaat in de overname of past.
Het is mede omdat het een Belg is en je nog wat hoop koestert bij een lage achterstand op Pogacar, dat de anderen wat meer vol zouden rijden en een AGR-scenario kan afdwingen.

De vraag voor volgend jaar: hoe stop je zo'n (lange) solo's van Tadej af?
Bergop meteen laten rijden en een groepje meekrijgen om op het vlakke vollen bak te rijden, keer op keer?
Zwaardere satellietrenners vooruit sturen, zodat die op het vlakke zich te pleuris rijden bij een samenkomst?
Meer plakkers op de rug van Pogi plakken om hem te doen vertragen?
Idd, alleen M-S en P-R lijken interessant te worden.

De vraag voor volgend jaar: hoe stop je zo'n (lange) solo's van Tadej af?
Bergop meteen laten rijden en een groepje meekrijgen om op het vlakke vollen bak te rijden, keer op keer?
Zwaardere satellietrenners vooruit sturen, zodat die op het vlakke zich te pleuris rijden bij een samenkomst?
Meer plakkers op de rug van Pogi plakken om hem te doen vertragen?
Idd, alleen M-S en P-R lijken interessant te worden.
Niet op deze manier alleszins, ik vond dat de Belgen aanvankelijk tactisch goed begonnen waren door met Cras en Lecerf te proberen aanvallen maar helaas verwaterde die tactiek al héél snel in gewoon hard op kop rijden waarmee je imo gewoon perfect in de kaart van Pogacar speelt.
Nadien zei Serge Pauwels wel dat ze verwacht/gehoopt hadden dat Remco ging kunnen volgen bij Pogacar en met dat gameplan in het achterhoofd was de tactiek (imo) wel goed.

Ik weet niet of er iets is dat echt werkt... er wordt zó vroeg geopend dat er nog moeilijk te anticiperen is. Wat ga je doen als Slovenië daar met Novak en Mohoric zit wiens finish eigenlijk op 70km van de echte streep ligt en die zich de ziel uit het lijf rijden achter alles wat Belgisch is tot Pogacar zijn moment gekomen acht? Vroeger kon je proberen van die gasten af te matten voor ze hun werk konden doen maar je gaat Mohoric & Novak niet in de problemen brengen in de eerste 150km van zo'n koers zonder zelf je ploeg de nek af te rijden imo.

Anticiperen is ook gewoon dood sinds de Ronde van 2023. Op de voorlaatste Oude Kwaremont zit daar een groepje met Kung, Narvaez, Jorgenson, Asgreen, Pedersen, Wright, Vermeersch,... De verzamelde subtop heeft daar twee minuten en die worden voorbijgereden als amateurs.

Er valt niets aan te doen als hij zo sterk is als hij momenteel is.
Temeer omdat hij zelf geen schrik heeft om te reageren en om zélf vroeg aan te gaan.

Als het parcours zwaar is, zoals op het voorbije WK en EK, is er moeilijk een andere tactiek die je kan volgen. Zoals ze momenteel koersen, is het de sterkste die overleeft en wint, en momenteel is dat altijd Tadej.

Je moet al 2 sterke coureurs in je team hebben die elks om beurten kunnen gaan en hem in de verdediging drukken (zoals Visma ooit wel eens kon doen met Vinnie en Roglic), maar verre van evident + ook dan moet het parcours er zich wat toe lenen.

Remco en de Belgen valt dus weinig te verwijten. Denk dat ze gedaan hebben wat ze moesten doen en konden.

Ik kan er wel echt nog altijd niet bij hoe een ploeg gesponsord door en in handen van een walgelijke staat als UAE en geleid door een dopingmonster als Gianetti wegkomt met een kleine hoeveelheid kritiek terwijl Sky renners indertijd elk bestaand scheldwoord en bekers pis over zich heen kregen. Als UAE dit niveau haalde 10 jaar geleden was dat de meest gehate ploeg in de geschiedenis geweest :laugh:

Elke heuvelkoers waar Pogacar eens niet is, start Del Toro gewoon en die maakt ook iedereen belachelijk.

Vandaag weer saai in Italië, de rest doet zelfs geen moeite om te proberen volgen :p
Zaterdag 1-tweetje?

Ik kan er wel echt nog altijd niet bij hoe een ploeg gesponsord door en in handen van een walgelijke staat als UAE en geleid door een dopingmonster als Gianetti wegkomt met een kleine hoeveelheid kritiek terwijl Sky renners indertijd elk bestaand scheldwoord en bekers pis over zich heen kregen. Als UAE dit niveau haalde 10 jaar geleden was dat de meest gehate ploeg in de geschiedenis geweest :laugh:

Elke heuvelkoers waar Pogacar eens niet is, start Del Toro gewoon en die maakt ook iedereen belachelijk.
Binnenkort protesteren eh in elke koers dat ze starten :)

Binnenkort protesteren eh in elke koers dat ze starten :)

Ben ik te lui voor :biglaugh:

Ik zal gewoon minder koers kijken, net zoals vele anderen. Ik merk dat veel van mijn vrienden al vaker afhaken, de kijkcijfers gaan blijkbaar ook omlaag (help ook niet dat er steeds meer koersen achter een betaalmuur komen). De spanning is gewoon compleet weg in de meeste koersen en dan heb je commentatoren of analisten (en wat fans) die dan proberen doen alsof dit wel degelijk mooi is om te zien want "oh wow kijk hoe fenomenaal". Ik kan er echt niet bij. Dominantie in sport is afschuwelijk, tenzij je fan bent van de ploeg/renner die domineert (dus euhm Lotto begin er maar aan hé :biglaugh:)

Ben ik te lui voor :biglaugh:

Ik zal gewoon minder koers kijken, net zoals vele anderen. Ik merk dat veel van mijn vrienden al vaker afhaken, de kijkcijfers gaan blijkbaar ook omlaag (help ook niet dat er steeds meer koersen achter een betaalmuur komen). De spanning is gewoon compleet weg in de meeste koersen en dan heb je commentatoren of analisten (en wat fans) die dan proberen doen alsof dit wel degelijk mooi is om te zien want "oh wow kijk hoe fenomenaal". Ik kan er echt niet bij. Dominantie in sport is afschuwelijk, tenzij je fan bent van de ploeg/renner die domineert (dus euhm Lotto begin er maar aan hé :biglaugh:)
Taihu Lake kijken he! Daar is geen UAE
Waarom betalen de Chinezen de Lotto? Allez, dat moet toch, geen idee waarom een ploeg met zo'n budget anders naar daar zou gaan.

Cofidis moet wel, Astana is half Chinees en al de andere ploegjes moeten blij zijn met wat ze kunnen pakken (of hebben nog punten nodig) maar Lotto kan gewoon een heel WT programma rijden.

Pogacar heeft het imago van Sagan, een chouchou waar je niet tegen kan zijn.
Froome was een stijlloze bleekwater en Wiggins, sja :D
Op Geraint Thomas of Bernal is bv toch nooit heel veel kritiek gekomen? Die hadden hun imago mee...
En uiteraard moest Brailsford te pas en te onpas komen schemeren met z'n marginal gains. Kwamen we van een OS in Londen waar Team Britain alles naar huis reed/liep/zwom/... vol Engelse arrogantie.

En btw: de meerderheid van de mensen ziet UAE niet als een walgelijke staat hoor. Dubai <3

OH EN NOG HET BELANGRIJKSTE VERGETEN: Pogi was al sinds z'n jeugd een steengoed renner.
Froome not so much 🤡

Laatst bewerkt:
Kan zijn natuurlijk. Kan ook zijn dat Del Torro zichzelf weer opblaast zoals op het WK ;-)
Ik schat Remco nu ook wel hoger in dan Del Torro om eerlijk te zijn hoor.

Het grote probleem is de grote discrepantie tussen de budgetten van de ploegen. Als je 5x meer budget hebt dan de andere ploegen dan is het ook logisch dat de beste renners voor uw ploegen rijden en je de beste begeleiding kan halen.
Persoonlijk vind ik de verwijten naar Gianetti toe ook niet gepast. Ja die man heeft een geschiedenis, net zoals zijn hele generatie.
We moeten dat afkeuren, maar dat is wat de sport toen nu eenmaal was.

Taihu Lake kijken he! Daar is geen UAE
Waarom betalen de Chinezen de Lotto? Allez, dat moet toch, geen idee waarom een ploeg met zo'n budget anders naar daar zou gaan.

Cofidis moet wel, Astana is half Chinees en al de andere ploegjes moeten blij zijn met wat ze kunnen pakken (of hebben nog punten nodig) maar Lotto kan gewoon een heel WT programma rijden.

Correct, Lotto is daar om startgeld. Die Chinezen proberen gewoon bij veel ploegen, Lotto is paar jaar terug toegehapt omdat ze het toen ook zagen als een ideale manier om goedkoop punten te scoren, maar zijn dan blijven terugkomen omdat het startgeld mooi meegenomen is.

Pogacar heeft het imago van Sagan, een chouchou waar je niet tegen kan zijn.
Froome was een stijlloze bleekwater en Wiggins, sja :D
Op Geraint Thomas of Bernal is bv toch nooit heel veel kritiek gekomen? Die hadden hun imago mee...
En uiteraard moest Brailsford te pas en te onpas komen schemeren met z'n marginal gains. Kwamen we van een OS in Londen waar Team Britain alles naar huis reed/liep/zwom/... vol Engelse arrogantie.

En btw: de meerderheid van de mensen ziet UAE niet als een walgelijke staat hoor. Dubai <3

OH EN NOG HET BELANGRIJKSTE VERGETEN: Pogi was al sinds z'n jeugd een steengoed renner.
Froome not so much 🤡

Ik ga akkoord dat het imago van Pogacar meespeelt, maar veel haat tegenover Sky was er toch ook wel door de dominantie (in de Tour dan toch) en het arrogant gedrag (ik kon die voor alle duidelijkheid ook niet af, maar ik heb ondertussen wel hetzelfde gevoel bij UAE). UAE gedraagt zich ook al jaren arrogant hoor. En als ge Ayuso moet geloven gedragen ze zich ook tegenover hun eigen renners als mafia. Een andere reden voor de haat tegenover Sky had gewoon met het tijdperk te maken. Dopinginsinuaties maken waren niet meer taboe, nu is dat weer meer zo. Bijna geen enkele journalist die er vragen bij stelt, en als je het wel doet wordt je door fans afgemaakt. Niet dat ik vind dat het moet zoals in het Sky tijdperk hé, daar gaat het niet om, maar alles afdoen als "imago van Pogacar" vind ik te makkelijk. En als dat wel zo is, is dat eigenlijk echt problematisch dat enkel je persoonlijkheid ervoor kan zorgen dat je geen bekers pis over je heen krijgt of mensen vragen stellen bij je zuiverheid.

En ik kan echt heel veel redenen geven waarom UAE een walgelijke staat is, maar dat hoort hier niet thuis.

Terug
Bovenaan