Algemeen Wielernieuws

Organisatie had het dit jaar in een interview laten vallen dat ze vanaf 2026 terug meer ruimte hebben omdat de lopende contracten met Vlaamse steden dan aflopen. Ze willen terug Ardennenritten en ritten voor verschillende profielen van renners.
Klinkt mooi, maar het blijft Golazo natuurlijk. Als de Vlaamse steden in de kempen of de vlaanders een zak geld geven en in de Walen is geen interesse zal het rap beklonken zijn.
En in Nederland is er dan het bijkomende probleem van vergunningen en politiebegeleiding. Als de Amstel Gold zelf al met moeite georganiseerd geraakt en (nog meer) een criterium moet worden, dan zal een mini-Amstel tijdens de Renewi-tour ook niet evident worden.

Zo'n gouden helm blijft er niet uitzien. Die gouden accentjes in de tenue vind ik wel leuk. Carapaz had betere smaak kan me niet herinneren dat die met zo'n helm rondreed.

Ineos leek in een goeie situatie te zitten maar SQS dankzij Evenepoel in een keer recht getrokken en er zelfs Pidcock nog afgereden en nu al kilometers lang een achtervolging tussen Ineos (Swift, Pidcock) vs SQS (Gelders, Evenepoel, Alaphilippe). De rest kijkt toe.

Tjah beetje op het verkeerde paard gegokt denk ik. Alaphilippe niet goed genoeg. Niet dat Evenepoel super was maar maakte iets meer kans denk ik. Wordt moeilijk om Israel nog uit dat klassement te rijden ook.

Slechts flarden gezien, maar lijkt me een verdiende overwinning voor Williams. Zelf de beslissing geforceerd en dan de sprint ook nog gecontroleerd van kop af en afgemaakt.

Geen TT in deze rond zeker?

Slechts flarden gezien, maar lijkt me een verdiende overwinning voor Williams. Zelf de beslissing geforceerd en dan de sprint ook nog gecontroleerd van kop af en afgemaakt.

Geen TT in deze rond zeker?

Zeker verdiend. Sterk gereden, ook zijn ploeg was sterk.

Geen TT. Eerste 3 ritten zijn heuvelachtig en de laatste 3 zijn vlak. Dus dit is zeer bepalend voor het eindklassement.

Zo'n gouden helm blijft er niet uitzien. Die gouden accentjes in de tenue vind ik wel leuk. Carapaz had betere smaak kan me niet herinneren dat die met zo'n helm rondreed.

Wat bezielt je vraag je u dan af. Een gouden helm op die kit, je voelt toch op voorhand al aan dat dit afschuwelijk gaat zijn.

Laat ons nu ook niet te ver gaan :p
Het blijft de Renewi tour eh. Zien dat je niet valt in de etappes waar er gesprint wordt, goeie tijdrit rijden en in de laatste rit met kasseiklimmen zien dat je op de afspraak bent.
Niet te vergelijken met andere korte WT-rondes.
Een WT-ronde is een WT-ronde :woohoo:.
De laagste van allen, ja, maar who cares.

De laagste van allen, ja, maar who cares.

Da's echt totaal niet waar hé. Alsof Polen meer aanzien heeft. Of zelfs Down Under waar enkel Australiërs in goede vorm aan de start staan. De UAE Tour trekt ook enkel op iets omdat UAE daar vaak met toppers start of omdat andere toppers betaald worden. Er wordt hier een beetje onnozel gedaan over de Renewi/Benelux/Whatever Tour vind ik. 't Is niet omdat er geen bergen in een rondje zitten dat het daarom per se minder waard is. Het is gewoon voor een ander deelnemersveld, ik zie niet waarom klassieke renners hun rittenkoers niet zouden mogen hebben? Natuurlijk heeft de UCI die ronde wel wat verpest de laatste twee jaar, maar qua deelnemersveld is dat gewoon altijd heel goed, gewoon op een andere manier. Zet Mas hier eens aan de start ofzo, eens zien waar die eindigt.

En dan ben ik de ergste nog vergeten, de Tour of Guanxi, alé laten we hier wat serieus blijven.

Laatst bewerkt:
Da's echt totaal niet waar hé. Alsof Polen meer aanzien heeft. Of zelfs Down Under waar enkel Australiërs in goede vorm aan de start staan. De UAE Tour trekt ook enkel op iets omdat UAE daar vaak met toppers start of omdat andere toppers betaald worden. Er wordt hier een beetje onnozel gedaan over de Renewi/Benelux/Whatever Tour vind ik. 't Is niet omdat er geen bergen in een rondje zitten dat het daarom per se minder waard is. Het is gewoon voor een ander deelnemersveld, ik zie niet waarom klassieke renners hun rittenkoers niet zouden mogen hebben? Natuurlijk heeft de UCI die ronde wel wat verpest de laatste twee jaar, maar qua deelnemersveld is dat gewoon altijd heel goed, gewoon op een andere manier. Zet Mas hier eens aan de start ofzo, eens zien waar die eindigt.

En dan ben ik de ergste nog vergeten, de Tour of Guanxi, alé laten we hier wat serieus blijven.
In de Renewi Tour hoef je 1 goede TT te rijden en voor de rest is het volgen => Segaert.
Net als vorig jaar dat 4/5 in die TT, bij de eerste vier eindigden van het klassement.
Het zegt ook veel dat Dewulf hier in de top-vijf zit.
TDU: Williams - Del Toro - Narvaez > Wellens - Hagenes - Segaert.
Dat ze bij Renewi dan ook met geld strooien om toppers te lokken.
De Chinese ronde reken ik niet mee. Ook vergeten.
Contador deed het nochtans goed na zijn beenbreuk in de toenmalige Belgische ronde.
Wie had dat gedacht van hem? Evengoed kan Mas zichzelf verrassen door mee te gaan met de toppers op de Muur.
Zolang hij niet rijdt, weet je dat niet.

Parcours trekt op gene zak. Misschien dat er met wind wel iets kan in W-VL.
Elke andere WT-ronde overtreft dat. Zelfs UAE.
Daar heb je tenminste twee ritten, die de moeite zijn, ook al is dat wachten tot een kleine sprint bergop.
En trouwens, laagste van allen klopt hé. Minste hoogtemeters van allen :coolbrows:.

In de Renewi Tour hoef je 1 goede TT te rijden en voor de rest is het volgen => Segaert.
Net als vorig jaar dat 4/5 in die TT, bij de eerste vier eindigden van het klassement.
Het zegt ook veel dat Dewulf hier in de top-vijf zit.
TDU: Williams - Del Toro - Narvaez > Wellens - Hagenes - Segaert.
Dat ze bij Renewi dan ook met geld strooien om toppers te lokken.
De Chinese ronde reken ik niet mee. Ook vergeten.
Contador deed het nochtans goed na zijn beenbreuk in de toenmalige Belgische ronde.
Wie had dat gedacht van hem? Evengoed kan Mas zichzelf verrassen door mee te gaan met de toppers op de Muur.
Zolang hij niet rijdt, weet je dat niet.

Parcours trekt op gene zak. Misschien dat er met wind wel iets kan in W-VL.
Elke andere WT-ronde overtreft dat. Zelfs UAE.
Daar heb je tenminste twee ritten, die de moeite zijn, ook al is dat wachten tot een kleine sprint bergop.
En trouwens, laagste van allen klopt hé. Minste hoogtemeters van allen :coolbrows:.

"Elke andere WT ronde overtreft dat, als we Guanxi niet meerekenen".

Ja , zo werkt het niet é man.

En dat van Mas is gewoon zever, dat weet jij ook wel. Je vergelijkt gewoon rondes voor klassieke renners met rondes voor klimmers. Over uw TDU vergelijking valt ook te discussieren. Williams is dit jaar pas een echte winnaar geworden, en zo goed is die ook weer niet. Del Toro was zijn eerste profkoers. Hagenes en Segaert zijn ook gewoon heel grote talenten. Wellens wint omdat hij de beste is, niet door een tijdrit. Als Van der Poel niet uitvalt had je dat argument ook gewoon nooit kunnen gebruiken. Beetje flauw.
Ik zou trouwens dat je ook bewust Polen even vergeet, een rondje die al jaren puur in een tijdrit wordt beslist zowat. Proficiat, ze hebben Vingegaard op de erelijst dit jaar, een Vingegaard aan 50%. Zegt ook veel.

Ik heb toch al gezegd dat de UCI die ronde verpest heeft, niet de organisatie. In een normale Renewi Tour zijn meer beslissende etappes.

En dat van Mas geloof je zelf ook niet.

En waarom die zin over Dewulf? Toch ook weer compleet onnozel? Wat zegt het? Dat het rondje zwak is of dat Dewulf gewoon een sterke prestatie aflevert aangezien hij mannen als Mohoric, Philipsen, Bettiol, Schachmann, etc. achter zich houdt? Dat vergeet je er dan bewust bij te vertellen natuurlijk.

Het punt is en blijft hetzelfde, niet elke WT ronde moet voor het zelfde soort renners zijn. Alsof klimmers al niet genoeg te winnen hebben. Geen reden om daar zo onnozel over te doen. Hoogtemeteres willen 0,0 zeggen over de waarde een rondje.

Laatst bewerkt:
Ik zou trouwens dat je ook bewust Polen even vergeet, een rondje die al jaren puur in een tijdrit wordt beslist zowat. Proficiat, ze hebben Vingegaard op de erelijst dit jaar, een Vingegaard aan 50%. Zegt ook veel.

Nu doe je Polen toch wel wat oneer aan.
Het is geen Parijs-Nice. Maar het is ook niet de Sibiu tour.
De erelijst is toch zeker mooi, en het is ook altijd wel een ronde met wat variatie in. Kansen voor sprinters, vluchters, punchers en tijdrijders. Iets wat totaal ontbreekt in de Renewi tour.
Het is zo dat toevallig die punchers ook een goeie tijdrit hebben en daardoor kunnen winnen.
In 2017, 18,19 en 20 zat er zelfs geen tijdrit in.

Ik heb toch al gezegd dat de UCI die ronde verpest heeft, niet de organisatie. In een normale Renewi Tour zijn meer beslissende etappes.

Je zegt het hier zelf.
Conclusie is dan toch dat het in zijn huidige vorm een maat voor niks is? Doet niks af aan wat Wellens kan, maar het is toch een flop?

Het punt is en blijft hetzelfde, niet elke WT ronde moet voor het zelfde soort renners zijn. Alsof klimmers al niet genoeg te winnen hebben. Geen reden om daar zo onnozel over te doen. Hoogtemeteres willen 0,0 zeggen over de waarde een rondje.

Niet elke ronde moet een ronde voor klimmers zijn. Maar een ronde moet wel uitdagend zijn en breed genoeg zijn om mooie en interessante koers te krijgen.
3 pannekoekvlakke ritten waar het gewoon sprinten is, een tijdritje van 15km en een Vlaamse Ardennenrit zijn dat niet.
Voor de UCI punten is het allemaal goed voor de ploegen, maar verder dan dat ook niet.

Nu doe je Polen toch wel wat oneer aan.
Het is geen Parijs-Nice. Maar het is ook niet de Sibiu tour.
De erelijst is toch zeker mooi, en het is ook altijd wel een ronde met wat variatie in. Kansen voor sprinters, vluchters, punchers en tijdrijders. Iets wat totaal ontbreekt in de Renewi tour.
Het is zo dat toevallig die punchers ook een goeie tijdrit hebben en daardoor kunnen winnen.
In 2017, 18,19 en 20 zat er zelfs geen tijdrit in.

De Ronde van Polen van de laatste jaren is vreselijk, die van vroeger (ja toen ook Wellens won btw) was zeer aangenaam met mooie parcoursen. Je zegt dat je minstens ook een beetje een puncher moet zijn? En dan? In Renewi Tour moet je ook tenminste over kasseien kunnen rijden? Niet veel verschil hé. En wat oneer aandoen? Je haalt hier de erelijst bij waarom dan niet bij die van de Renewi Tour? Alsof die zo zwak is? Wellens, Colbrelli (de zot sterke versie), Van der Poel, Dumoulin, Mohoric, Terpstra. De enige ietwat "kleinere" renner is De Plus, maar die had toen ook gewoon een heel sterk jaar. De erelijst kan je zo onmogelijk een goed argument noemen hé.

Conclusie is dan toch dat het in zijn huidige vorm een maat voor niks is? Doet niks af aan wat Wellens kan, maar het is toch een flop?

Het is minder, maar een flop, een maat voor niets, het laagste van het laagste? Nee, dat is gewoon onnozel en flauw. Zou me niet verbazen als niemand van jullie beiden bijvoorbeeld de Geraardsbergen rit van afgelopen zondag gezien heeft. Was gewoon een fantastische rit waarin de sterksten overbleven. Wat is dan het probleem? Maar het ging dus over Wellens zijn 4x, deze Wellens kan ook een stevigere versie van deze ronde winnen en heeft die in het verleden dus ook al gewonnen. Een versie met een Ardennen rit, een mini AGR, een tijdrit en een kasseienrit. Die versie was gewoon heel goed. Ik maakte de vergelijking met de Tour Down Under, een ronde die nog niet zo lang geleden 2x werd gewonnen door Daryl fricking Impey. Even serieus houden hier hé. Waar telkens letterlijk alles beslist werd in 1 etappe. Een beetje consistent zijn in je kritiek mag.

Ik wil nergens beweren dat de Renewi Tour de afgelopen 2 jaar een toprondje is, enkel dat er niet zo flauw over moet gedaan worden alsof het helemaal niets waard is (deelnemersveld kan nog altijd tellen) en er moet al zeker niet met slechte argumenten afgekomen worden zoals de erelijst of het feit dat Dewulf 5e kon worden (gewoon respectloos imo) of doen alsof Guanxi niet bestaat.

"Elke andere WT ronde overtreft dat, als we Guanxi niet meerekenen".

Ja , zo werkt het niet é man.

En dat van Mas is gewoon zever, dat weet jij ook wel. Je vergelijkt gewoon rondes voor klassieke renners met rondes voor klimmers. Over uw TDU vergelijking valt ook te discussieren. Williams is dit jaar pas een echte winnaar geworden, en zo goed is die ook weer niet. Del Toro was zijn eerste profkoers. Hagenes en Segaert zijn ook gewoon heel grote talenten. Wellens wint omdat hij de beste is, niet door een tijdrit. Als Van der Poel niet uitvalt had je dat argument ook gewoon nooit kunnen gebruiken. Beetje flauw.

En dat van Mas geloof je zelf ook niet.

En waarom die zin over Dewulf? Toch ook weer compleet onnozel? Wat zegt het? Dat het rondje zwak is of dat Dewulf gewoon een sterke prestatie aflevert aangezien hij mannen als Mohoric, Philipsen, Bettiol, Schachmann, etc. achter zich houdt? Dat vergeet je er dan bewust bij te vertellen natuurlijk.

Bon. Ik zal China gelijkstellen aan Renewi, want dat is een ronde waar ik me nooit heb in geïnteresseerd en zelfs nooit heb bekeken en daarom, vaak vergeet als extra koers na Lombardije.
Als ik kijk naar vorig jaar is dat quasi hetzelfde als hier in België, met de aankomst bergop = de laatste rit in België.

Hoezo is dat van Mas zever? Heb jij bewijs dat de Spanjaard niet zou meekunnen hier?
Ik ben er zeker van dat velen in 2012 dachten dat Contador even kwam warmdraaien voor de Vuelta.
Werd toch schoon 4e.
Volgens mij onderschat je wat klassementsrenners kunnen. Mas is natuurlijk geen categorie Contador, dus een top-vijf, dat betwijfel ik ten zeerste, maar rond die tiende plek, als hij er goesting voor heeft (wrs nooit lol), waarom niet.

Om jezelf te citeren over Williams' kwaliteit: "alé laten we hier wat serieus blijven."
Ben benieuwd wat hij gaat flikken op het WK. Als je in Hoei kan winnen, is top-tien een mogelijkheid.
Del Toro won de Toekomstronde. We weten alletwee dat de stap beloften => profs zeer klein is.
Segaert werd geholpen door zijn TT. Zonder dat spreken we niet over hem.
Dat hij een talent is, ga ik niet betwisten. Evenmin voor Hagenes.
Ze hadden alletwee een rondje op hun maat als vrije man / kopman.
Wellens wint omdat hij de beste en ook door de TT, anders doe je niet mee voor de eindzege als slak tegen de klok.
Vingegaard is de op een na beste ronderenner van de afgelopen jaren. Logisch dat die wint. Zelfs aan 50% (geen idee waar je dat getal van haalt, want hij reed ong. 2km/u sneller dan in de Tour. Laten we in het Poolse geval voor het gemak 4km/u afdoen, dan zit je nog steeds niet aan 50%, verre van).

Je bent vrij om de UCI een brief te sturen om onze Belgische WT-ronde beter op kaart te zetten of Nederland een schop onder hun kont te geven. Ik zet daar graag mijn handtekening onder.
Punt blijft dat het parcours te slecht is voor wat we hebben in België.
Waar waren die steile puisten van een Waalse Pijl? Waar waren die beklimmingen van Luik? Waar was de start in Antwerpen? De sprint in Brussel?

Rondje is idd te zwak als een Dewulf in eender welke vorm hier een zeer goede notering haalt.
Ik trek mijn woorden terug als hij een dijk van een najaar neerzet of volgend jaar ontbolstert.
Kan ook zijn dat dit zijn hoofddoel van het jaar was. Ik ken zijn planning niet.
Zou me niet verbazen als niemand van jullie beiden bijvoorbeeld de Geraardsbergen rit van afgelopen zondag gezien heeft. Was gewoon een fantastische rit waarin de sterksten overbleven.
Een stukje. Ik was voor de helft in slaap gevallen.
De weersomstandigheden hebben voor een stuk geholpen met het warme weer.

Terug
Bovenaan