Algemeen Wielernieuws

Bergen 2017: 4000hm: Sagan, Kristoff, Matthews
Innsbruck 2018: 4600hm: Valverde, Moscon 5de op 13 seconden
Imola 2020: 4500hm: Alaphilippe, Van Aert, Hirschi
Zurich 2024: 4500hm

Ok, de rondes zijn niet gelijk, een Pogacar was er niet bij of nog niet de renner die hij nu is, maar om te zeggen dat WVA er zeker niet aan te pas komt lijkt me overdreven.
Profielen vergelijken op basis van hoogtemeters of zelfs meer geavanceerde metrieken is niet waterdicht. Zo viel me onlangs op dat Jonathan Milan volgens ProCyclingStats meer heuvelpunten (906) heeft dan sprintpunten (790). 🤡 Hij heeft in de Tirreno een 'bergrit' van 3000 hoogtemeters gewonnen, voor Philipsen en Corbin Strong. :laugh:

Profielen vergelijken op basis van hoogtemeters of zelfs meer geavanceerde metrieken is niet waterdicht. Zo viel me onlangs op dat Jonathan Milan volgens ProCyclingStats meer heuvelpunten (906) heeft dan sprintpunten (790). 🤡 Hij heeft in de Tirreno een 'bergrit' van 3000 hoogtemeters gewonnen, voor Philipsen en Corbin Strong. :laugh:
Vandaar ook mijn laatste zin.

Ik denk dat WVA toch wel al wat zaken heeft laten zien in het verleden die aantonen dat het wel degelijk nut kan hebben om hem mee te nemen. Vingegaard was er bvb wel blij mee op de Hautacam. Het kan zowaar eens een editie zijn waar niet iedereen onmiddellijk op WVA zijn wiel springt.

Het is niet omdat je u zo optimaal mogelijk probeert voor te bereiden dat de conditie effectief ook op het niveau zit dat je graag zou hebben op dit moment van het seizoen. Deze blessure was een pak erger dan die van Pogacar vorig jaar.

De tijd tussen het verlaten van het ziekenhuis en de start van de Tour zal voor beiden quasi hetzelfde geweest zijn met het grote verschil dat Pogacar waarschijnlijk 2 dagen na zijn val al terug op de rollen zal gezeten hebben. Vingegaard heeft een kleine 2 weken in het ziekenhuis gelegen... als we dan vorig jaar heel de Tour lang hebben moeten horen hoe Pogacar toch wel een conditionele achterstand had daardoor en hoe dicht het uiteindelijk bijeen lag (als we even die rit naar Courchevel negeren waar Pogacar naar eigen zeggen zijn maag blokeerde door teveel te eten) en je gaat nu die rollen omdraaien kan je toch moeilijk Vingegaard het voordeel geven op dit moment? :unsure:

Vingegaard op het podium, daar durf ik wel een lotje voor kopen maar eindwinst? Daar zou ik toch al goeie odds voor moeten krijgen...

Oh maar ik vind dat het aan Pogacar en Evenepoel is om de Tour te verliezen hoor. Zij zijn voor mij de favorieten.
Ik denk dat Vingegaard qua vorm kortbij een Pogacar, met de Giro in de benen, gaat zitten én Vingegaard heeft net dat beetje extra.

Of is het helemaal dwaas om te zeggen dat ik hem geen topfavoriet vind maar hem toch zie winnen? :unsure:

Of is het helemaal dwaas om te zeggen dat ik hem geen topfavoriet vind maar hem toch zie winnen? :unsure:
Ik snap het :tongue:

Het maakt mij eerlijk gezegd weinig uit. Ik hoop vooral op een Tour die de spankracht van de voorbije 2 edities kan evenaren, dat kunnen we na het afgelopen voorjaar en de Giro wel gebruiken denk ik. Dat de 4 vooruitgeschoven namen elkaar 3 weken het leven zuur kunnen maken.

Oh maar ik vind dat het aan Pogacar en Evenepoel is om de Tour te verliezen hoor. Zij zijn voor mij de favorieten.
Ik denk dat Vingegaard qua vorm kortbij een Pogacar, met de Giro in de benen, gaat zitten én Vingegaard heeft net dat beetje extra.

Heb je ooit al eens een heel zware blessure gehad waardoor je enkele weken echt niks hebt kunnen doen?
Je wordt daar niet beter van eh, zeker als het zo ernstig is als bij Vingegaard moet je rekenen dat je serieus wat afbraak hebt.
En als je dan terug begint dan doe je dit rustig en kan je gewoon niet meer direct de belasting aan zoals daarvoor.

Hij kan misschien heel goed hersteld zijn en snel terug kunnen opbouwen. Maar ik geloof er niet in dat hij in de buurt komt van een Pogacar.
Die giro gaat hem ook niet al te veel parten spelen.

Heb je ooit al eens een heel zware blessure gehad waardoor je enkele weken echt niks hebt kunnen doen?
Je wordt daar niet beter van eh, zeker als het zo ernstig is als bij Vingegaard moet je rekenen dat je serieus wat afbraak hebt.
En als je dan terug begint dan doe je dit rustig en kan je gewoon niet meer direct de belasting aan zoals daarvoor.

Hij kan misschien heel goed hersteld zijn en snel terug kunnen opbouwen. Maar ik geloof er niet in dat hij in de buurt komt van een Pogacar.
Die giro gaat hem ook niet al te veel parten spelen.
Vooral de lengte gaat hem parten spelen gok ik, want die x-aantal weken zonder training is toch een aanslag op je lichaam. Hij gaat sowieso de nodige inhoud missen om het drie weken vol te kunnen houden. Het zou goed kunnen dat hij in de eerste week wel (redelijk) mee zou kunnen met Pogacar, maar dan hetzelfde overkomt als diezelfde Pogacar vorig jaar.

Vooral de lengte gaat hem parten spelen gok ik, want die x-aantal weken zonder training is toch een aanslag op je lichaam. Hij gaat sowieso de nodige inhoud missen om het drie weken vol te kunnen houden. Het zou goed kunnen dat hij in de eerste week wel (redelijk) mee zou kunnen met Pogacar, maar dan hetzelfde overkomt als diezelfde Pogacar vorig jaar.
Hetzelfde overkomt?
Op die tijdrit na was Pogacar de evenknie van Vingegaard. Die inzinking naar het einde had niks met conditie te maken maar zuiver met het feit dat hij die dag teveel gegeten had, zijn maag daardoor blokkeerde en vervolgens de benen leeg liepen.

Hetzelfde overkomt?
Op die tijdrit na was Pogacar de evenknie van Vingegaard. Die inzinking naar het einde had niks met conditie te maken maar zuiver met het feit dat hij die dag teveel gegeten had, zijn maag daardoor blokkeerde en vervolgens de benen leeg liepen.
Klopt, je hebt gelijk. Hetzelfde was verkeerd verkeerd. Ik bedoel dat Vingegaard dan iets soortgelijks zou overkomen, dat op den duur de tank gewoon leeg is en dan opeens een handvol minuten verliest.

Nee want het is een proloog :oi22:

giphy.webp

Wel straf dat Bernal ook daar weer aan de start staat, als hij uit rijdt zijn dat 42 koersdagen voor de TdF. Meer als een Bardet of Pogacar met de Giro in de benen.

Bardet 38. Pogacar 31. Evenepoel 26. Roglic 20. Vingegaard 15. VDP 7.

Wel straf dat Bernal ook daar weer aan de start staat, als hij uit rijdt zijn dat 42 koersdagen voor de TdF. Meer als een Bardet of Pogacar met de Giro in de benen.

Bardet 38. Pogacar 31. Evenepoel 26. Roglic 20. Vingegaard 15. VDP 7.

Las ook net vandaag dat Thomas ook gewoon de Tour rijd en dus ook dubbelt. Ze sparen hun renners dus zeker niet op voor de Tour.

Ik denk enkel op Pickx (Proximus). Zelfs Eurosport lijkt het niet uit te zenden. Vind er ook niks van op terug op hun app. Was vorig jaar ook al zo.

Gelukkig is er nog de goeie ouwe Tiz daar vind je alles.

Hoe stom dat is echt een slecht moment voor pech te hebben. Teveel kracht of zo op zijn arme pedalen? Anders wint De Lie hier dit toch.

De Lie en zijn ketting, dat komt nooit meer goed.

Nu, positief wel dat hij op dit niveau nog in die groep zit. Wint dit altijd zonder die pech.

We kunnen Nijs al beginnen opschrijven voor dit soort ritten zeker. Jammer van de ketting van De Lie of dit was gewoon een Belgische 3 op een rij.

Terug
Bovenaan