Algemeen Wielernieuws

4325522.jpg

Amai, over een plottwist gesproken. Zelfs als het doorgaat kan het natuurlijk nog alle kanten op. Wie blijft, wie gaat? Remco zal blij zijn met de professionele omkadering van TJV maar is ook wel het prototype van een renner die graag alleen kopman is. Dus de combinatie met Jonas in een grote ronde zie ik niet goedkomen. REV dan maar naar Ineos? Maar wat heeft TJV er dan aan? Zitten die zo in de miserie in de zoektocht naar een nieuwe sponsor dat dit hun beste optie is? Ze hebben een wonderjaar achter de rug, zijn veruit de beste ploeg ter wereld, hebben zich al versterkt voor volgend jaar en gaan nu even heel hun organisatie, omkadering en rennersbestand door elkaar schudden? Ongelooflijk maar blijkbaar toch waar.

Ik wacht toch vooral op een reactie van vader Evenepoel.

Even iets anders: is er geweten of REV zich nog aan Lombardije wou wagen? Het seizoen was wel al enrom lang/zwaar voor hem natuurlijk...

Ik wacht toch vooral op een reactie van vader Evenepoel.

Even iets anders: is er geweten of REV zich nog aan Lombardije wou wagen? Het seizoen was wel al enrom lang/zwaar voor hem natuurlijk...
De eerste reactie kan je hier onderaan terugvinden:

Samengevat: zouden van niets weten, ze zijn geschrokken.

Maar wat heeft TJV er dan aan? Zitten die zo in de miserie in de zoektocht naar een nieuwe sponsor dat dit hun beste optie is?
Het is natuurlijk niks nieuws dat ploegen heel moeilijk aan sponsors geraken. Hoe dat komt is natuurlijk een vraag. Misschien dat het dopingverleden nog een rol speelt?

Met Uae, Bahrain, Israël en Astana heb je al 4 ploegen die volledig bestaan dankzij de gratie van een overheid. En dan heb je nog lotto en fdj waar de nationale loterij hun ploeg mee bekostigd. 6 ploegen van de beste 22 zeg maar.

Cofidis en Movistar sponsoren hun ploegen al een eeuwigheid. Als die er ooit de stekker uit zouden trekken zal het 9 kansen op 10 ook wel gedaan zijn.

Quickstep komt qua budget te kort om zich te meten met uae en Ineos. Visma wil een topploeg blijven na het vertrek van Jumbo. Zo gek is de combinatie dan toch niet.

Hoe dat komt is natuurlijk een vraag. Misschien dat het dopingverleden nog een rol speelt?

Is dat niet gewoon de zeer beperkte afzetmarkt? Wielrennen is allicht populairder dan ooit maar het is helemaal niet zo mondiaal. Vraag in een nomadendorp ten midden de Sahel wie de champions league gewonnen heeft en ze weten het antwoord. Wie of wat een Vingegaard is, zal niemand je kunnen vertellen.

Is dat niet gewoon de zeer beperkte afzetmarkt? Wielrennen is allicht populairder dan ooit maar het is helemaal niet zo mondiaal. Vraag in een nomadendorp ten midden de Sahel wie de champions league gewonnen heeft en ze weten het antwoord. Wie of wat een Vingegaard is, zal niemand je kunnen vertellen.

Hoeft ook niet. Wielrennen is populair genoeg in W-Europa, Australie en een beetje N-Amerika. Niet elke sponsor is over de ganse wereld actief en als sponsor hoef je ook niet de ganse wereld in een keer te bereiken.

Wie is de sponsor van onze Belgische voetbal clubs? Niemand kent die en toch betalen die voor de topclubs in Belgie een paar miljoen per jaar. Waarom zou een groter bedrijf dan geen 10-20 miljoen per jaar neerleggen om een wielerploeg te sponsoren?

Hoeft ook niet. Wielrennen is populair genoeg in W-Europa, Australie en een beetje N-Amerika. Niet elke sponsor is over de ganse wereld actief en als sponsor hoef je ook niet de ganse wereld in een keer te bereiken.

Wie is de sponsor van onze Belgische voetbal clubs? Niemand kent die en toch betalen die voor de topclubs in Belgie een paar miljoen per jaar. Waarom zou een groter bedrijf dan geen 10-20 miljoen per jaar neerleggen om een wielerploeg te sponsoren?
Er zijn weinig sponsoren in het Belgisch voetbal die "een paar" miljoen per jaar betalen hoor.
Belfius (Anderlecht), Unibet (Brugge) zijn de enige die boven 1,5 miljoen zitten.

Grootste afzetmarkten voor wielrennen zijn BE, NL, ITA, ESP, GER, UK & FRA. Je zoekt dus idealiter een grote Europese speler, ik snap wel dat het voor Jumbo te veel wordt gezien de groei van de ploeg en het feit dat ze enkel in BE/NL opereren. Los van al de rest wat er daar speelt.

Geen evidentie om zomaar iemand te vinden die 12-15 miljoen kan betalen..

Mij lijkt dit toch vooral een move van Soudal die voelt dat ze Eddy gaan kwijtgeraken binnen dit en een goed jaar. Die zien natuurlijk dat andere Belgische uithangbord in geel zwart rondrijden en die GT winners met internationale faam krijgen ze er gratis bij… bij Patlef vallen ze in een zwart gat zonder R.Ev…een overstap met het sponsorgeld naar Plugge kan dat oplossen… Soudal blijft sponsoren bij een topploeg met Belgisch uithangbord en internationale toppers, Remco heeft de weg vrij om over te gaan naar Ineos zonder juridische slag gezien zijn paying agent zou wijzigen en hij dus vrije renner is, Lefevre en Bakala kunnen cashen door hun WT licentie te verkopen aan een ambitieuze ploeg uit de Tier.2 (Israel, Tudor, Q36,5…)
Op dat vlak zie ik veel winnaars… grote verliezers zijn natuurlijk de 2e garnituur van beide ploegen die op straat gaan belanden

Landa, Lampaert, Merlier, Pedersen, Van Lerberghe, etc die vinden ook wel nog een plaatsje ergens, zijn topaanwinsten voor het merendeel van de world tour…
maar er gaan er toch ook een paar mogen gaan dopppen vrees ik… en die jonge neo’s die getekend hadden voor volgend jaar hebben ook een probleem.
Die contracten zullen vrij goedkoop kunnen uitgekocht worden en nu nog een plekje vinden…

Mij lijkt dit toch vooral een move van Soudal die voelt dat ze Eddy gaan kwijtgeraken binnen dit en een goed jaar. Die zien natuurlijk dat andere Belgische uithangbord in geel zwart rondrijden en die GT winners met internationale faam krijgen ze er gratis bij… bij Patlef vallen ze in een zwart gat zonder R.Ev…een overstap met het sponsorgeld naar Plugge kan dat oplossen… Soudal blijft sponsoren bij een topploeg met Belgisch uithangbord en internationale toppers, Remco heeft de weg vrij om over te gaan naar Ineos zonder juridische slag gezien zijn paying agent zou wijzigen en hij dus vrije renner is, Lefevre en Bakala kunnen cashen door hun WT licentie te verkopen aan een ambitieuze ploeg uit de Tier.2 (Israel, Tudor, Q36,5…)
Op dat vlak zie ik veel winnaars… grote verliezers zijn natuurlijk de 2e garnituur van beide ploegen die op straat gaan belanden

Soudal geeft niets om een Belgisch uithangbord, die willen internationale uitstraling. Was al de reden waarom ze naar QS trokken en weg van Lotto (te veel focus op Belgen daar) en de grote mannen daar hebben dat ook al meermaals aangehaald in interviews. Swerts heeft eens letterlijk gezegd dat de Tour winnen met een niet-Belg hun misschien zelfs meer zou opleveren dan met een Belg.

Los daarvan veel logica in je post natuurlijk. Die term "fusie" lijkt me hier gewoon niet te kloppen. 1 ploeg houdt gewoon op met bestaan en Soudal gaat voor heel veel geld een internationale topploeg sponsoren, iets wat ze al jaren willen.

Ik geloof wel echt niet dat dat voor 2024 al in orde komt. Ik stel me er sowieso heel veel vragen. Een wel heel groot gedoe om gewoon een goeie sponsor vast te krijgen terwijl ze bij Jumbo eigenlijk nog heel wat tijd hebben om er één te vinden.

Soudal geeft niets om een Belgisch uithangbord, die willen internationale uitstraling. Was al de reden waarom ze naar QS trokken en weg van Lotto (te veel focus op Belgen daar) en de grote mannen daar hebben dat ook al meermaals aangehaald in interviews.

Dat interview was ook de trigger voor Plugge om eens te gaan praten. Het is hen om Soudal te doen. Het blijft vreemd maar westerse sponsors die een dikke som geld op tafel willen leggen om een wielerploeg naar hen genoemd te krijgen zijn zeer dun bezaaid en zelfs voor een succesvolle ploeg is het een titanenwerk om rond te krijgen.

Als dit door gaat dan gaat het voor 2025 zijn. Dan krijgen we Soudal-Visma. Verkoopt Bakala/Lefevere hun licentie aan Israel. Gaat Evenepoel met een kliekje naar Ineos want alle renners van SQS zijn als dit doorgaat vrije renners en de rest zal zich verspreiden over de rest van het peloton.

Zou een heel jammerlijke zaak zijn want je verliest gewoon een grote ploeg. Dan zou het afhaken van een sponsor zoals al zo vaak is gebeurd weer een ploeg de afgrond in duwen. Dan moet de UCI en ASO en de ploegen toch dringend eens met een actie plan komen om de sport aantrekkelijker te maken. Als zelfs een ploeg zo succesvol als Jumbo-Visma enkel kan overleven door een andere ploeg te kanabiliseren.

zelfs voor een succesvolle ploeg is het een titanenwerk om rond te krijgen.

Omdat ze op zoek naar een sponsor die 20M of meer legt, dat is natuurlijk weergaloos veel. Soudal legde bij Lotto nog geen 8M, ondertussen bij QS zou het rond de 12 a 13M liggen. Gezien hun droom een een absolute topploeg te sponsoren en de grootte van Soudal kan ik gerust geloven dat die naar de 20M kunnen gaan, maar het verhaaltje van "oh nee zelfs Jumbo geraakt niet aan een sponsor" vind ik wel wat onnozel aangezien dat gewoon is omdat hun eisen zo verdomd hoog liggen. Jumbo kan perfect overleven, die kunnen perfect een sponsor vinden die evenveel legt als Jumbo hoor, maar ze willen meer, veel meer. Ze willen concurreren met het budget van UAE eigenlijk (wat gewoon een utopie is want als die willen leggen die nog eens 10M extra).

Alé om een voorbeeld te geven. Lotto, een ploeg waarmee gelachen werd, had niet eens een probleem om een cosponsor te vinden met Dstny. Maar die hun eisen liggen gewoon veel lager (zouden ook zo een 7 a 8M leggen). Overleven als ploeg is perfect mogelijk, een Westerse sponsor vinden om te concurreren met het budget van UAE, dat is een ander verhaal.

En het feit dat je niet kan concurreren met die olieploegen is natuurlijk een probleem, maar dat is een andere discussie.

Terug
Bovenaan