Algemeen Wielernieuws

Nu is er ook een groot verschil tussen een ploeg waar elke dag moet gepresteerd worden, tegenover een ploeg die zijn dagen kan uitkiezen.
Want renners die op woensdag in de goede vlucht hopen te geraken hebben geen baat bij de juiste voeding op maandag? Ze lachen zich bij Jumbo een breuk.

Je had daar een bergrit waar ze nog met 20 over bleven en 3/4e van het peloton bestond uit Jumbo, Uae en Ineos. Ik weet ook wel dat dit de rijkste ploegen zijn maar iets zegt me dat die zo geen steken laten vallen.

Waarom denk je dat de huidige 20-jarigen zo hard rijden? Die doen alles juist, gewoon omdat het zo hoort.

Als je als renner pinten nodig hebt tijdens de tour de france dan ben je misschien gewoon niet 100% geschikt voor deze job?

Pas naar een aflevering van de Jogclub geluisterd waarbij Ien Vitse (diëtiste bij Jumbo-Visma) te gast was, dan pas besef je hoe maniakaal die o.a. met voeding bezig zijn. Daar vertelde ze oa dat ze een paar dagen voor een bergetappe al hun voeding beginnen aan te passen om ideaal gevoed te zijn tegen die etappe.

Als je als renner pinten nodig hebt tijdens de tour de france dan ben je misschien gewoon niet 100% geschikt voor deze job?
De enige reden dat die 100% geschikt zijn voor die job, is natuurlijk omdat ze er de sportieve kwaliteiten voor hebben. Ik ben akkoord dat je bepaalde zaken niet moet minimaliseren, maar maximaliseren is ook weer nergens voor nodig. In de heilige sportbijbel zal inderdaad staan dat je op de rustdag best geen pint drinkt, maar dat betekent in de verste verte niet dat je niet 100% geschikt bent voor die job he.

Zoals hier al eerder is gezegd, niet elke renner gaat perfect passen in dat keurslijf van Jumbo, en gelukkig maar. Chapeau voor zij die dat wel kunnen en daar hun extra percentjes uithalen, andere renners zullen net kunnen exceleren in een rol waar ze zelf wat losser zijn. Mentale sterkte is eveneens een cruciaal gegeven wil je de absolute top halen, renners die zich daar bewust van zijn en de perfecte afweging kunnen maken zullen zo mogelijk sterker zijn dan wanneer ze als halve robotten geleefd worden.

Ik snap uw theorie wel he, je zou nu eenmaal kunnen denken dat je als toprenner er alles voor moét doen (inclusief tot op de gram perfect eten) om dan 100% te zijn, maar die vlieger gaat voor een deel (en in realiteit een groot deel) renners echt niet op.

Als het over talent gaat denkt men al gauw aan zaken zoals vo2max en w/kg terwijl het mentaal kunnen opbrengen ook een talent is natuurlijk. Niet iedereen kan het zomaar aan om weken en zelfs maanden te letten op wat je eet om alles 100% voor je sport op te offeren. Is niet meer dan normaal natuurlijk dat maakt die gene die het wel kunnen zo goed natuurlijk.

Ik snap uw theorie wel he, je zou nu eenmaal kunnen denken dat je als toprenner er alles voor moét doen (inclusief tot op de gram perfect eten) om dan 100% te zijn, maar die vlieger gaat voor een deel (en in realiteit een groot deel) renners echt niet op.

Dat is naast de kwestie uiteindeljk eh.
Het gaat over een pintje op een rustdag. Sorry maar als je geen 3 weken zonder pintjes kan dan frons in mijn wenkbrauwen toch even hoor. Dit gaat niet over maniakaal bezig zijn, dit gaat over gewoon tijdens de tour en in de voorbereiding geen alchohol te drinken.
Dat doet meer kwaad dan goed, dus als je iet of wat professional bent dan laat je dat.

Ik heb de podcast nog niet beluisterd, dus ik kan nu geen concrete uitspraak doen.
Maar als ploegleiding laat je dat toch niet toe denk ik dan. Als die kerel er toch zo opstaat om zijn pintje te drinken dan kan hij dat van mijn part thuis doen, zonder profcontract.
Voor mij zijn zulke zaken profonwaardig, en staan nog ver af van wat jumbo doet.

Het is geen geheim dat er nog wel wat verschil is tussen de ploegen onderling. Wat je ook terugziet in de resultaten.
Nog maar simpel de methode van trainen. En hoe strikt er getraind wordt. Zeker dat laatste.
Bij een jumbo of ineos moet je niet proberen een training zomaar te skippen. Bij andere ploegen knijpt de trainer al eens een oogje dicht als de training niet gevolgd wordt of niet getraind wordt.
Maar dan heb je nog altijd Pipo’s zoals een Froome die eens hij bij een andere ploeg zit een beetje zijn eigen goesting gaat doen.
Onlangs was hij fier dat hij fasted een training van 5u ging doen, de tank volledig leeg rijden. Sorry Chris maar als je denkt dat dat een goed idee is dan is het niet verwonderlijk dat je er niet meer aan te pas komt.

De enige reden dat die 100% geschikt zijn voor die job, is natuurlijk omdat ze er de sportieve kwaliteiten voor hebben. Ik ben akkoord dat je bepaalde zaken niet moet minimaliseren, maar maximaliseren is ook weer nergens voor nodig. In de heilige sportbijbel zal inderdaad staan dat je op de rustdag best geen pint drinkt, maar dat betekent in de verste verte niet dat je niet 100% geschikt bent voor die job he.
Ik denk dat je het net wel moet maximaliseren, daarom heet het toch topsport?
Als je in trainingsopbouw zit heb je vat op 3 zaken: training, voeding, recuperatie.
Die zijn alle drie even belangrijk. Als je qua voeding er maar 95% voor leeft dan is je recuperatie minder waardoor je training de dag nadien ook minder is. Het is niet, ik eet nu even niet correct of drink een pintje.
Nee, het is een sneeuwbaleffect van niet optimale voeding wordt niet optimale recuperatie wordt niet optimale training. Repeat 365 dagen ...

Er wordt al eens gelachen met Jumbo en hoe ze hun eten afwegen. En dat dit voor de renners toch niet gemakkelijk moet zijn.
Zeer zeker dat niet elke mens dit kan verdragen. Maar als je ziet welke resultaten ze behalen, dan is dat toch geen opgave om zo te eten? Het is ook niet meer zoals 40 jaar geleden toen er alleen maar biefstuk of spaghetti met bruine suiker op het menu stond. Die gasten krijgen een waaier aan gerechten waar menig Vlaming jaloers op kan zijn.
Voeding is wat de laatste 5 jaar het grootste verschil gemaakt heeft in het wielrennen. Dat ene pintje, dat ene fritje, voor mij heeft dat een grote symboliek.

“We are what we repeatedly do… therefore excellence is not an act, but a habit.”

Dat voedinggedoe bij TJV is echt gewoon weer dat typische sky gelul maar dan opnieuw verpakt.

Dat voedinggedoe bij TJV is echt gewoon weer dat typische sky gelul maar dan opnieuw verpakt.

Zelfs Lotto had al jaren terug een kok mee naar de Tour. Dat renners op hun voeding moeten letten is echt niks nieuws maar zoals ik al eerder zei de media doet nogal graag als het warm water opnieuw is uitgevonden.

Voeding is uiteraard zeer belangrijk. En dan vooral ook de constante erin. Voortdurend dat juiste evenwicht nastreven ipv gewoon maar wat op gevoel te eten.

Maar een drama maken van een pintje of een glaasje champagne... dat effect zou ik ook toch ook niet overdrijven. Al zal ook dat weer van lichaam tot lichaam afhangen.

Ik zou eigenlijk eens graag zien wat zo een Pogacar op 3 weken allemaal naar binnen gewerkt heeft :)

Voeding is uiteraard zeer belangrijk. En dan vooral ook de constante erin. Voortdurend dat juiste evenwicht nastreven ipv gewoon maar wat op gevoel te eten.

Maar een drama maken van een pintje of een glaasje champagne... dat effect zou ik ook toch ook niet overdrijven. Al zal ook dat weer van lichaam tot lichaam afhangen.
De podcast van De Jogclub is hier al als voorbeeld aangehaald en daarin wordt letterlijk gezegd, als de renner champagne, ... drink wordt dit gecompenseerd in andere zaken.
En als de renner de 2e keer 'foutief' eet dat de trainer aangesproken wordt.

Nee, TJV is nog een stap verder en werpt duidelijk zijn vruchten af.
Zelfs Lotto had al jaren terug een kok mee naar de Tour. Dat renners op hun voeding moeten letten is echt niks nieuws maar zoals ik al eerder zei de media doet nogal graag als het warm water opnieuw is uitgevonden.
Het is niet als je een kok hebt dat je de juiste voeding voor uw inspanning binnen krijgt. Ik raad u aan eens een podcast hierover te beluisteren.

TJV komt er bij de vrouwen nochtans toch niet echt aan te pas

En vroeger dronken ze al eens een whisky om de dag erna iedereen om minuten te rijden :oi22:

Soit ik ga verder in de zetel liggen en chips eten na mijn duurtraining

Ik denk dat je het net wel moet maximaliseren, daarom heet het toch topsport?
Als je in trainingsopbouw zit heb je vat op 3 zaken: training, voeding, recuperatie.
Die zijn alle drie even belangrijk. Als je qua voeding er maar 95% voor leeft dan is je recuperatie minder waardoor je training de dag nadien ook minder is. Het is niet, ik eet nu even niet correct of drink een pintje.
Nee, het is een sneeuwbaleffect van niet optimale voeding wordt niet optimale recuperatie wordt niet optimale training. Repeat 365 dagen ...
En 100% leven als een monnik, 365 dagen, 15 jaar lang, dat houdt geen enkele renner vol. Misschien ook best niet trouwen en geen kinderen krijgen, want da's ook niet goed voor de recuperatie en rust, ga je even tegen Wout zeggen dat hij Jerome er terug in mag duwen want dit komt zijn recuperatie niet ten goede.

Dat zijn geen robotten die je jarenlang kan uitwringen als een citroen. Hoewel je kan dat wel, om dan 3 jaar later een compleet afgeserveerde renner te krijgen die uitgeblust is en geen plezier meer heeft in het rijden. Er zijn enkele uitzonderingen die dat wel kunnen en daar neem ik mijn hoed voor af, maar als dat uw definitie van topsport is, sjah.

Het is niet als je een kok hebt dat je de juiste voeding voor uw inspanning binnen krijgt. Ik raad u aan eens een podcast hierover te beluisteren.

Om bij Lotto te blijven een van de diëtisten daar momenteel is de zus van Bjorn Lambrecht. Opnieuw wat Jumbo doet dat doet de rest ook in grote mate hoor daar gebeurd echt niks buitengewoon speciaals. Ze hebben gewoon hele goeie renners.

In de EPO jaren zei men altijd je maakt van een ezel geen koerspaard. Wel dat is nog altijd van toepassing.

En 100% leven als een monnik, 365 dagen, 15 jaar lang, dat houdt geen enkele renner vol. Misschien ook best niet trouwen en geen kinderen krijgen, want da's ook niet goed voor de recuperatie en rust, ga je even tegen Wout zeggen dat hij Jerome er terug in mag duwen want dit komt zijn recuperatie niet ten goede.
Na het voorjaar en straks na het seizoen mag Wout toch voor een tijdje doen en eten wat hij wil?

Die gasten bedrijven topsport en worden daar héél dik voor betaald. Er zijn niet-topsporters die ook geen alcohol drinken, of niet iedere week uitgaan. Als een renner dat "moet" laten is het precies alsof hij een immens offer brengt. Wat pakweg Amerikaanse turnsters moeten ondergaan om het te maken tot de Olympische Spelen, dat is quasi onmenselijk. Heerlijk bereidde maaltijden moeten eten die aan u deur geleverd worden en ipv u vol te steken met Samson-taart is dat niet.

Wout weet ook wel dat de geboorte van Jerome nefast geweest is voor zijn Tour, hij heeft dat namelijk zelf gezegd.

Dat gaat nu eenmaal sommige renners beter af dan de andere. Cavendisch maakte er geen geheim van dat de ascetische levensstijl bij Sky hem teveel was.

Dat Lotto een eigen kok meehad, of eender welke ploeg, was/is toch gewoon omdat het eten in die Franse hotels absolute bucht is? Dat de koks van de wielerploegen beter eten maken, dat staat vast. Maar of het beter eten om te presteren is, dat is een andere vraag. Bij Jumbo zullen ze wss wel de eersten zijn die tests doen met wat een renner dagelijks kan verdragen of nodig heeft van proteïnes, koolhydraten, vetten, vezels etc... En dat op maat gemaakt van elke renner. Binnen competitie, buiten competitie, op hoogtestage, tijdens een 3-weekse ronde of korter, etc...
Ineos/Sky zijn dan weer de eersten die volledig los ging met de supplementen, buiten de voeding om. Wat kan een coureur verdragen tijdens inspanningen, wat kunnen we hem allemaal toedienen tijdens de koers etc... Vroeger was dat een fles water, een gelleke, een rijsttaart, ne cola, of wat sportdrank. Nu zijn dat gellekes met koolhydraten, cafeïnes, Bèta brandstof, ketonen, etc... Ook op maat van elke coureur. Nog niet zo lang geleden was de wetenschappelijke consensus dat een menselijk lichaam in beweging 50-60gr koolhydraten per uur nodig heeft. Ze zijn er nu uit dat dat gerust quasi het dubbele mag zijn.
En zo evolueert alles steeds meer zeker...

Of ge dat als coureur wilt/kunt volgen. Da's de vraag. De meesten zullen dat wel kunnen. Maar voor hoelang? Wat willen ze er voor opofferen en voor hoelang? Welke impact heeft dat op de coureur na 1 seizoen, na 5 seizoenen, na 10 seizoenen? Wint hij veel, dan zal hij dat wel goed kunnen verdragen. Blijft het tegen zitten? Dan zult ge wel snel beginnen twijfelen aan de levensstijl en zult ge mss sneller terug grijpen naar dingen wie u wél blij maken, zoals een pintje of nen burger of...

Allemaal zaken waar wij moeilijk over kunnen oordelen. Enkel de renner kan voor zichzelf uitmaken of en wat hij er voor over heeft om een (succesvolle) wielercarrière uit te bouwen.

Na het voorjaar en straks na het seizoen mag Wout toch voor een tijdje doen en eten wat hij wil?

Die gasten bedrijven topsport en worden daar héél dik voor betaald. Er zijn niet-topsporters die ook geen alcohol drinken, of niet iedere week uitgaan. Als een renner dat "moet" laten is het precies alsof hij een immens offer brengt. Wat pakweg Amerikaanse turnsters moeten ondergaan om het te maken tot de Olympische Spelen, dat is quasi onmenselijk. Heerlijk bereidde maaltijden moeten eten die aan u deur geleverd worden en ipv u vol te steken met Samson-taart is dat niet.

Wout weet ook wel dat de geboorte van Jerome nefast geweest is voor zijn Tour, hij heeft dat namelijk zelf gezegd.
Nogal contradictorisch he, in een eerder bericht spreek je van "het is een sneeuwbaleffect van niet optimale voeding wordt niet optimale recuperatie wordt niet optimale training. Repeat 365 dagen ..." om dan geen graten te zien in een langere periode te doen en eten wat hij wil. Zoals al eerder gezegd is ook topsport zoeken naar compromissen om de perfecte balans te vinden tussen mentale en fysieke kracht, op enkele uitzonderingen in het peloton na. In een ideaal scenario houdt Wout zich ook 365 dagen aan dat voedingsplan en scenario, doet hij niet aan veldrijden, heeft hij best geen twee kinderen, maar de realiteit is gelukkig toch wat anders dan de wetenschappelijke benadering.

En héél dik betaald, hoeveel denk je dat de meerderheid van het peloton zo verdient? De discussie ging initieel over Jonas Rickaert, is dat volgens u de grootverdiener bij Alpecin die "héél dik betaald" wordt?

Nogal contradictorisch he, in een eerder bericht spreek je van "het is een sneeuwbaleffect van niet optimale voeding wordt niet optimale recuperatie wordt niet optimale training. Repeat 365 dagen ..." om dan geen graten te zien in een langere periode te doen en eten wat hij wil. Zoals al eerder gezegd is ook topsport zoeken naar compromissen om de perfecte balans te vinden tussen mentale en fysieke kracht, op enkele uitzonderingen in het peloton na. In een ideaal scenario houdt Wout zich ook 365 dagen aan dat voedingsplan en scenario, doet hij niet aan veldrijden, heeft hij best geen twee kinderen, maar de realiteit is gelukkig toch wat anders dan de wetenschappelijke benadering.

En héél dik betaald, hoeveel denk je dat de meerderheid van het peloton zo verdient? De discussie ging initieel over Jonas Rickaert, is dat volgens u de grootverdiener bij Alpecin die "héél dik betaald" wordt?
Rickaert is een goede loods, die gaat niet voor het minimumloon rijden, het lijkt mij dan best dat hij op belangrijke momenten (en als de Tour al geen belangrijk moment is dan is er geen enkel) zich maximaal inzet. Elk jaar dat hij hierdoor langer prof kan blijven is het dan dubbel en dik waard.

Airjinx zijn bericht is niet noodzakelijk contradictorisch. Er zijn sowieso momenten van fysieke rust nodig voor iedere renner, in die rustmomenten dan ook wat mentale rust nemen en wat minder op de voeding letten heeft een kleinere impact dan minder op de voeding letten tijdens zware trainingsblokken of de allerbelangrijkste rittenkoers van het jaar.

Terug
Bovenaan