Alcohol in het verkeer

mac-bc

Well-known member

Stomdronken automobilist ramt herdenkingsbord voor Lorenzo (20), die zélf stierf door bestuurder onder invloed


Maar we hebben geen drink & drive probleem in ons landje hoor. :sarcastic:

Allemaal afgelegen willen wonen maar dan niet de consequenties ervan dragen: dat je dan altijd een bob nodig hebt of een (dure) taxi. En om de fiets te nemen zijn ze wellicht te bang om zélf overhoop gereden te worden door een collega-dronkaard met dito mentaliteit.

Allez Mac... really?
 
Ja, een link trekken tussen de ruimtelijke ordening en alcoholconsuptie+rijden...ik zou op een weekendnacht precies toch eens de resultaten van alcoholtesten willen zien in Brussel of Antwerpen stad.
Iedereen weet toch dat ge letterlijk op de plek moet wonen waar uw hele leven zich afspeelt? Je mag je enkel maar verplaatsen in de stad waar je zowel woont, werkt en naar de voetbal gaat zien en als ge dat niet wilt, dan moet ge maar verhuizen of van werk veranderen!
 

Stomdronken automobilist ramt herdenkingsbord voor Lorenzo (20), die zélf stierf door bestuurder onder invloed


Maar we hebben geen drink & drive probleem in ons landje hoor. :sarcastic:

Allemaal afgelegen willen wonen maar dan niet de consequenties ervan dragen: dat je dan altijd een bob nodig hebt of een (dure) taxi. En om de fiets te nemen zijn ze wellicht te bang om zélf overhoop gereden te worden door een collega-dronkaard met dito mentaliteit.
De Carré gaat een feest worden, met enkel inwoners van Willebroek daar!
 
Iedereen weet toch dat ge letterlijk op de plek moet wonen waar uw hele leven zich afspeelt? Je mag je enkel maar verplaatsen in de stad waar je zowel woont, werkt en naar de voetbal gaat zien en als ge dat niet wilt, dan moet ge maar verhuizen of van werk veranderen!
Je zou van minder beginnen drinken!

Neen maar serieus, zo van die uit de lucht getrokken links die enkel dienen om nog eens dezelfde clichés en argumenten te herkauwen, wat hebben we daaraan? Allez, volgens dezelfde logica moet er in de Scandinavische landen een serieus probleem zijn met drinken en rijden. Vreemd genoeg is het net omgekeerd, misschien een teken dat er andere factoren zijn die spelen.
 
Je zou van minder beginnen drinken!

Neen maar serieus, zo van die uit de lucht getrokken links die enkel dienen om nog eens dezelfde clichés en argumenten te herkauwen, wat hebben we daaraan?

Plus nog eens casual overtreden van de wet in een andere vorm promoten.
Want yep, dronken rijden mag niet, ook niet met de fiets.

Maar goed, er zal wel weer een reden zijn waarom dat niet hypocriet is.
 

Een te lage activiteitsgraad , maar zulke jobs krijgt men niet ingevuld.

Sociaal tarief voor energie afschaffen en dan zullen die jobs wel snel terug ingevuld worden.
 

Stomdronken automobilist ramt herdenkingsbord voor Lorenzo (20), die zélf stierf door bestuurder onder invloed


Maar we hebben geen drink & drive probleem in ons landje hoor. :sarcastic:

Allemaal afgelegen willen wonen maar dan niet de consequenties ervan dragen: dat je dan altijd een bob nodig hebt of een (dure) taxi. En om de fiets te nemen zijn ze wellicht te bang om zélf overhoop gereden te worden door een collega-dronkaard met dito mentaliteit.
Kerel...
Ik woon zo afgelegen als maar kan zijn, en ben de grootste tamzak als het op fietsen aankomt (en bovendien, heel eerlijk: ja, ik denk altijd na over met mijn klikken en klakken overhoop gereden worden en als plant verder te moeten leven, waar dat met de auto "kak, een deuk!" zou zijn - ik zet m'n kinders ook het liefst van al ook gewoon met de auto af als ze ergens heengaan), maar ik heb nog NOOIT achter 't stuur gezeten van een voertuig als ik gedronken heb (ook niet op een fiets trouwens). Dat heeft NIKS te maken met afgelegen wonen...
 
Allez Mac... really?

Je zou van minder beginnen drinken!

Neen maar serieus, zo van die uit de lucht getrokken links die enkel dienen om nog eens dezelfde clichés en argumenten te herkauwen, wat hebben we daaraan? Allez, volgens dezelfde logica moet er in de Scandinavische landen een serieus probleem zijn met drinken en rijden. Vreemd genoeg is het net omgekeerd, misschien een teken dat er andere factoren zijn die spelen.

Ik heb nergens gezegd: "Alle mensen die afgelegen wonen rijden weleens zat" of omgekeerd "zatrijders zijn altijd mensen die afgelegen wonen", etc. Niets daarvan.

Maar ik ervaar in mijn omgeving wel die trend. En dan ga ik nadenken of dat toevallig is of niet. Mijn conclusie is dat daar heel wat objectieve argumenten voor te vinden zijn. Ik geef er alvast 3 mee:
- Vriend en vijand zijn het erover eens dat de auto-afhankelijkheid groter wordt naarmate men afgelegener gaat wonen. Ceteris paribus is er dus sowieso al een verhoogde kans dat indien je A) zat bent en B) afgelegen woont, je alsnog de auto zal nemen.
- Er is een verhoogde pakkans in de steden, in tegenstelling tot de "binnenbaantjes op den buiten"
- Stel dat je dan nog heel verantwoordelijk bent en je wil de taxi nemen. Gezien de gemiddelde afstand van woning tot café/restaurant voor een stadsbewoner (veel) lager ligt, is ook de taxi-kost (veel) lager. En dus een kleinere drempel. Vice versa voor de afgelegen bewoners. Met zeer hoge prijselasticiteit bij de minst-vermogenden overigens.

Mensen geloven mij nooit wanneer ik zeg dat de lijst nadelen van onze slechte ruimtelijke ordening quasi oneindig lang is. Maar telkens opnieuw komen er nog nieuwe nadelen bij, ik sta er soms zelf van versteld.
 
- Er is een verhoogde pakkans in de steden, in tegenstelling tot de "binnenbaantjes op den buiten"
Nog niet zo zeker van. In een stad ben ik nog maar 1x gecontroleerd, die binnenbaantjes daarentegen zijn goed gekend bij de politie en ze staan er ook regelmatig. Ik zou hier in onze regio toch niet zat durven rondrijden, want er staat altijd wel ergens een controle, terwijl je onmogelijk nog afgelegener kan wonen in Vlaanderen.
 
Mensen die zat rijden heeft 0,0 met ruimtelijke ordening te maken maar enkel en alleen met de persoon zelf.

Ik beschouw het gedrag van mensen niet als een binair gegeven maar als een evenwicht op een spectrum. Met verleidingen, met drempels, ... die subtiel in de ene of de andere richting duwen. En in dat gegeven is een afgelegen woonst volgens mij een element die het evenwicht de verkeerde kant op duwt, daar heb ik deze rationele argumenten voor gegeven.
 
Nog niet zo zeker van. In een stad ben ik nog maar 1x gecontroleerd, die binnenbaantjes daarentegen zijn goed gekend bij de politie en ze staan er ook regelmatig. Ik zou hier in onze regio toch niet zat durven rondrijden, want er staat altijd wel ergens een controle, terwijl je onmogelijk nog afgelegener kan wonen in Vlaanderen.

Mijn controles gebeurden vooral bij het uitrijden van een stad en op verbindingswegen. Hiervoor zou ik nader in de cijfers moeten duiken.
 
Oplossing; Nultolerantie + evt alcoholslot. Zijn er nog dronkaards of mensen die het alcoholslot weten te omzeilen -> streng straffen door rijbewijs af te nemen.
En daarbijkomend zoals steeds: controleren, controleren controleren.

Dit is een probleem dat "eenvoudig" valt op te lossen. Het is een gedragsprobleem, maak het vertonen van het gedrag gewoon zo onaangenaam mogelijk.

Dat je dan geen Mon Chéri meer kan of mag eten is collateral damage, de wereld blijft wel draaien. Dronken rijden is niet op eigen risico, het is op andermans risico.
 
Ik heb nergens gezegd: "Alle mensen die afgelegen wonen rijden weleens zat" of omgekeerd "zatrijders zijn altijd mensen die afgelegen wonen", etc. Niets daarvan.

Maar ik ervaar in mijn omgeving wel die trend. En dan ga ik nadenken of dat toevallig is of niet. Mijn conclusie is dat daar heel wat objectieve argumenten voor te vinden zijn. Ik geef er alvast 3 mee:
- Vriend en vijand zijn het erover eens dat de auto-afhankelijkheid groter wordt naarmate men afgelegener gaat wonen. Ceteris paribus is er dus sowieso al een verhoogde kans dat indien je A) zat bent en B) afgelegen woont, je alsnog de auto zal nemen.
- Er is een verhoogde pakkans in de steden, in tegenstelling tot de "binnenbaantjes op den buiten"
- Stel dat je dan nog heel verantwoordelijk bent en je wil de taxi nemen. Gezien de gemiddelde afstand van woning tot café/restaurant voor een stadsbewoner (veel) lager ligt, is ook de taxi-kost (veel) lager. En dus een kleinere drempel. Vice versa voor de afgelegen bewoners. Met zeer hoge prijselasticiteit bij de minst-vermogenden overigens.

Mensen geloven mij nooit wanneer ik zeg dat de lijst nadelen van onze slechte ruimtelijke ordening quasi oneindig lang is. Maar telkens opnieuw komen er nog nieuwe nadelen bij, ik sta er soms zelf van versteld.
Of net andersom, mensen die in de stad wonen moeten minder ver naar huis rijden en zoeken dus geen BOB om te rijden.

En veruit de meeste controles gebeuren op steenwegen. Absoluut niet in stadcentra.
 
Ik beschouw het gedrag van mensen niet als een binair gegeven maar als een evenwicht op een spectrum. Met verleidingen, met drempels, ... die subtiel in de ene of de andere richting duwen. En in dat gegeven is een afgelegen woonst volgens mij een element die het evenwicht de verkeerde kant op duwt, daar heb ik deze rationele argumenten voor gegeven.
Maar dat heeft nog weinig met de ruimtelijke ordening te maken lijkt mij. Dat is iets dat je gewoon altijd gaat hebben vanaf je met de auto op stap gaat of iets gaat drinken. Of je nu met de auto vanuit de boerenbuiten Voeren naar Hasselt rijdt, of vanuit centrum Antwerpen naar centrum Leuven.
 
Het is net omgekeerd.
Degene die in een stad wonen overtreden veel meer de regels.
Ze kruipen allemaal zat op de fiets of in de wagen (het is toch niet ver).
Wie verder woont denkt 2x na en gaat veeleer een bob nemen.

(Om maar te zeggen dat je alles kan bewijzen met rationele argumenten)
 
Alé mac-bc ik ben het heel vaak eens met u, maar als je alcohol in het verkeer wil linken aan de ruimtelijke ordering moet je toch de dogmatische houding van Tine VDS combineren met zelf veel gedronken te hebben.
 
Terug
Bovenaan