Ik heb nergens gezegd: "Alle mensen die afgelegen wonen rijden weleens zat" of omgekeerd "zatrijders zijn altijd mensen die afgelegen wonen", etc. Niets daarvan.
Maar ik ervaar in mijn omgeving wel die trend. En dan ga ik nadenken of dat toevallig is of niet. Mijn conclusie is dat daar heel wat objectieve argumenten voor te vinden zijn. Ik geef er alvast 3 mee:
- Vriend en vijand zijn het erover eens dat de auto-afhankelijkheid groter wordt naarmate men afgelegener gaat wonen. Ceteris paribus is er dus sowieso al een verhoogde kans dat indien je A) zat bent en B) afgelegen woont, je alsnog de auto zal nemen.
- Er is een verhoogde pakkans in de steden, in tegenstelling tot de "binnenbaantjes op den buiten"
- Stel dat je dan nog heel verantwoordelijk bent en je wil de taxi nemen. Gezien de gemiddelde afstand van woning tot café/restaurant voor een stadsbewoner (veel) lager ligt, is ook de taxi-kost (veel) lager. En dus een kleinere drempel. Vice versa voor de afgelegen bewoners. Met zeer hoge prijselasticiteit bij de minst-vermogenden overigens.
Mensen geloven mij nooit wanneer ik zeg dat de lijst nadelen van onze slechte ruimtelijke ordening quasi oneindig lang is. Maar telkens opnieuw komen er nog nieuwe nadelen bij, ik sta er soms zelf van versteld.