Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Ik vind het absoluut onnozel dat iemand aansprakelijk gehouden kan worden voor het zuipgedrag van iemand anders. Gebruik uw verstand en zuip zoveel ge wilt en neem dan een taxi of laat iemand anders rijden.

Nultolerantie vind ik zever. 0,5 is geen probleem om in het verkeer met een wagen te rijden. Vermoeidheid, handsfree bellen, een niesbui (heb ik regelmatig in het voorjaar - hoera allergie) is veel gevaarlijker. En het schept problemen: ‘s avonds op de BBQ 4 pinten, mag je ‘s ochtends naar je werk? Het is absoluut niet de bedoeling mensen te gaan ‘pakken’ met sporen van alcohol, vind ik.

En met de fiets veiliger na het overschrijden van de wettelijke limiet? Het zal wel de tijdgeest zijn waar (stoute slechte auto!) we fietsers vanalles laten doen dat eigenlijk niet mag. Het zou simpel zijn: fiets de pers in, boete erbovenop en fietsbel rectaal inbrengen.

Daarenboven heb ik zat (+ 4 keer de toegelaten hoeveelheid geblazen, zat maar niet ik kan niet meer staan ladderzat) met de auto gereden… onder toeziend oog van de politie op een afgesloten parking van een warenhuis, op een zondagochtend. Dat wou ik nu toch eens proberen. Was in het kader van een actie zo’n 15 jaar geleden, had nog niet lang m’n rijbewijs. Ik bakte er niet veel van. Sommigen konden dronken nog indrukwekkend goed rijden…
Een auto is een moordwapen in handen van iemand die dronken is, met een fiets moet je al serieus veel moeite doen om iemand dood te rijden. Niet dat het oké is om strontzat op een fiets te kruipen, dat houdt risico's in maar een dronken autobestuurder lijkt me ernstiger dan een bende zatte pubers op een fiets na een scoutsfuif.

Een auto is een moordwapen in handen van iemand die dronken is, met een fiets moet je al serieus veel moeite doen om iemand dood te rijden. Niet dat het oké is om strontzat op een fiets te kruipen, dat houdt risico's in maar een dronken autobestuurder lijkt me ernstiger dan een bende zatte pubers op een fiets na een scoutsfuif.
Voor zelf ?
Wij zijn vaak genoeg strontzat met de fiets naar huis gereden, ook vaak genoeg gevallen. 1 iemand zelfs op zijn hoofd (want ja helm, wie pakt dat nu mee, fietslampjes was al moeilijk)
Laat staan dat je onder een auto sukkelt en die mens een trauma geeft

De auto is gevaarlijker uiteraard, maar met de fiets is echt niet onschuldig.
Als het ene nie mag int verkeer, dan het ander ook niet

Dat je jezelf met de fiets tegen de rand van een trottoir wil kwakken zodat je er ernstige letsels door hebt, mij goed. Maar je zal maar voor een auto/tram/whatever sukkelen en anderen schade berokkenen.

Neen, sorry. De bel mag ingebracht worden met het uitsteeksel eerst. Als mijn kinderen later zat zijn, dan hebben ze drie opties:

- met iemand gekend en nuchter meerijden
- mij bellen. Wherever ze zitten. Mijn pa deed dat ook voor mij.
- een taxi neem. Ik betaal dat terug.

Voor zelf ?
Wij zijn vaak genoeg strontzat met de fiets naar huis gereden, ook vaak genoeg gevallen. 1 iemand zelfs op zijn hoofd (want ja helm, wie pakt dat nu mee, fietslampjes was al moeilijk)
Laat staan dat je onder een auto sukkelt en die mens een trauma geeft

De auto is gevaarlijker uiteraard, maar met de fiets is echt niet onschuldig.
Als het ene nie mag int verkeer, dan het ander ook niet
Een fiets is inderdaad niet onschuldig. Te voet is ook niet onschuldig. Je kan onderweg naar de bus, trein of taxistandplaats ook ergens onder sukkelen. Het is moeilijk om daar grenzen in te trekken, maar de drempel tussen strontzat in een auto kruipen of strontzat op de fiets kruipen is wel zeer groot.

En met de fiets veiliger na het overschrijden van de wettelijke limiet? Het zal wel de tijdgeest zijn waar (stoute slechte auto!) we fietsers vanalles laten doen dat eigenlijk niet mag. Het zou simpel zijn: fiets de pers in, boete erbovenop en fietsbel rectaal inbrengen.
Misschien is het de tijdsgeest. Misschien is het ook gewoon fundamentele fysica dat de energie van anderhalve ton staal dat zich aan 70km/u voortbeweegt meer schade aan anderen kan toebrengen dan een fiets.

En wat is dan de straf voor een dronken automobilist? Het motorblok rectaal inbrengen? En de auto ook de pers in?

Zat naar huis fietsen van de plaatselijke fuif of het café en een paar keer in de gracht eindigen heeft volgens mij niets met de tijdsgeest te maken, dat doen de mensen al jaar en dag hoor, de redenen lees je hierboven.

En wat is dan de straf voor een dronken automobilist? Het motorblok rectaal inbrengen? En de auto ook de pers in?
Op basis van het feit dat een motorblok rectaal inbrengen niet gaat, zou ik opteren voor een verwijderbaar onderdeel dat ongeveer de grootte van een fietsbel heeft. Een Mercedesbestuurder kan bijvoorbeeld de ster in z’n ster krijgen.

Zat naar huis fietsen van de plaatselijke fuif of het café en een paar keer in de gracht eindigen heeft volgens mij niets met de tijdsgeest te maken, dat doen de mensen al jaar en dag hoor, de redenen lees je hierboven.
Welja, net zoals zat met de auto rijden hè. Al is dat laatste aan het keren.

Ik zou tegen beide optreden. Geen gunstmaatregelen voor fietsers.

Sjans dat politie mankracht genoeg heeft om al die zatte fietsers te beboeten, fietsbellen rectaal in te brengen en alles naar de schroothandelaar te brengen.

Neen, dat is niet wat je schreef.
Je stelt achterlijke en debiele lijfstraffen voor voor mensen die dronken met de fiets rijden, en zegt niets over rijden onder invloed in de wagen.
Die fiets verschroten is voor mij geen probleem, maar dan ook met iedere wagen, zonder pardon

Laatst bewerkt:
Om te proberen je te laten verstaan waarom dronken fietsers minder streng te straffen geen gunstmaatregel is, stel ik een eenvoudige test voor.

Jij mag mij tegen de gemiddelde snelheid van een dronken fietser aanrijden (15-20 km/h), terwijl ik rondwandel.
Daarna zal ik jou tegen 70 km/h aanrijden met de wagen.

Sjans dat politie mankracht genoeg heeft om al die zatte fietsers te beboeten, fietsbellen rectaal in te brengen en alles naar de schroothandelaar te brengen.
In ieder geval is het toch een topidee, perfect in een wet te gieten en vooral ongelofelijk volwassen. Om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke voordelen die dat met zich zal meebrengen. :unsure: Jammer dat mensen dat weeral maar afdoen als getroll.

Om te proberen je te laten verstaan waarom dronken fietsers minder streng te straffen geen gunstmaatregel is, stel ik een eenvoudige test voor.

Jij mag mij tegen de gemiddelde snelheid van een dronken fietser aanrijden (15-20 km/h), terwijl ik rondwandel.
Daarna zal ik jou tegen 70 km/h aanrijden met de wagen.
Een dronken fietser kan ook plots de straat op zwalpen waardoor hij onder een auto komt die tegen 70 per uur rijdt en zo van de baan af vliegt met alle gevolgen van dien.

Een dronken fietser kan ook plots de straat op zwalpen waardoor hij onder een auto komt die tegen 70 per uur rijdt en zo van de baan af vliegt met alle gevolgen van dien.
Nogmaals, wie is het slachtoffer? IK heb nergens gezegd dat de politie niet mag optreden tegen dronken fietsers.
Voor iedereen met een greintje logisch verstand is het toch gewoon logisch dat men iets minder streng optreedt tegen dronken fietsers dan automobilisten. Dat is met name een veel minder groot maatschappelijk probleem.
Bekijk de statistieken van de verkeersveiligheid eens, en leer wat het probleem is.
En daar treed je dan tegen op.

Nogmaals, wie is het slachtoffer?

De mensen in de auto die tegen een vangrail of een boom op knallen of een bestuurder die voor de rest van zijn leven moet leven met het feit dat hij iemand heeft dood gereden.

En daar treed je dan tegen op.
Ik zie niet in waarom die fiester minder hard gestraft zou moeten worden. Iedereen weet wat alcohol in het verkeer kan teweeg brengen, dus die straffen mogen wat mij betreft ook gewoon gelijk blijven. Dat een fietser minder hard tegen een voetganger op knalt is niet relevant. Die voetganger kan ook gewoon slecht neerkomen en met zijn kop op een steen vallen met alle gevolgen van dien. Of noem je dat dan misschien "pech" hebben?

De mensen in de auto die tegen een vangrail of een boom op knallen of een bestuurder die voor de rest van zijn leven moet leven met het feit dat hij iemand heeft dood gereden.

Ik zie niet in waarom die fiester minder hard gestraft zou moeten worden. Iedereen weet wat alcohol in het verkeer kan teweeg brengen, dus die straffen mogen wat mij betreft ook gewoon gelijk blijven. Dat een fietser minder hard tegen een voetganger op knalt is niet relevant. Die voetganger kan ook gewoon slecht neerkomen en met zijn kop op een steen vallen met alle gevolgen van dien. Of noem je dat dan misschien "pech" hebben?
Goed, we zullen de politie vanaf nu alcoholtests laten uitvoeren op fietsers.
Dat gaat de verkeersveiligheid ten goede komen, volgens jouw analyse.

Het enige da ge gaat bereiken als ge fiets en auto gelijk gaat stellen voor dronken rijden, is da mensen gewoon zat me dn auto gaan rijden wegens sneller / comfortabeler.

Ge moogt zat ook ni overt straat wandelen dus te moet mag ook niet he. Ge moet ergens ne logische grens trekken.

Goed, we zullen de politie vanaf nu alcoholtests laten uitvoeren op fietsers.
Dat gaat de verkeersveiligheid ten goede komen, volgens jouw analyse.
Alles wat alcohol uit het verkeer kan houden is goed voor de verkeersveiligheid. Dat is inderdaad mijn analyse.

Alles wat alcohol uit het verkeer kan houden is goed voor de verkeersveiligheid. Dat is inderdaad mijn analyse.
Uiteindelijk zijn er nu al niet zoveel alcoholcontroles omdat men agenten moet vinden en betalen in (meestal) het weekend en 's nachts. Dusja, ergens moet je daar wel voor een zo groot mogelijke impact gaan met beperkt budget. Dronken rijden mag niet, maar men zal inderdaad meer aandacht besteden aan rijden met een gemotoriseerd voertuig van meer dan een ton en minder aan een fiets.

Terug
Bovenaan