Ik vind het absoluut onnozel dat iemand aansprakelijk gehouden kan worden voor het zuipgedrag van iemand anders. Gebruik uw verstand en zuip zoveel ge wilt en neem dan een taxi of laat iemand anders rijden.
Nultolerantie vind ik zever. 0,5 is geen probleem om in het verkeer met een wagen te rijden. Vermoeidheid, handsfree bellen, een niesbui (heb ik regelmatig in het voorjaar - hoera allergie) is veel gevaarlijker. En het schept problemen: ‘s avonds op de BBQ 4 pinten, mag je ‘s ochtends naar je werk? Het is absoluut niet de bedoeling mensen te gaan ‘pakken’ met sporen van alcohol, vind ik.
En met de fiets veiliger na het overschrijden van de wettelijke limiet? Het zal wel de tijdgeest zijn waar (stoute slechte auto!) we fietsers vanalles laten doen dat eigenlijk niet mag. Het zou simpel zijn: fiets de pers in, boete erbovenop en fietsbel rectaal inbrengen.
Daarenboven heb ik zat (+ 4 keer de toegelaten hoeveelheid geblazen, zat maar niet ik kan niet meer staan ladderzat) met de auto gereden… onder toeziend oog van de politie op een afgesloten parking van een warenhuis, op een zondagochtend. Dat wou ik nu toch eens proberen. Was in het kader van een actie zo’n 15 jaar geleden, had nog niet lang m’n rijbewijs. Ik bakte er niet veel van. Sommigen konden dronken nog indrukwekkend goed rijden…