Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Daar gaat het toch niet om? Hij gaat er door zijn opmerking blijkbaar al vanuit dat ze dronken achter het stuur gaan kruipen. Waarom veronderstelt hij dat?

We worden hier in België al genoeg betuttelt door de overheid, ik heb er echt geen boodschap aan dat een random garcon mijn er nog eens op gaat aanspreken als ik een derde pintje bestel.
Tja, we vermelden gewoon dat je vergelijking niet klopt.

Hij vraagt het gewoon. Ik zou dat als ober ook niet doen, maar anderzijds ben ik niet zo onzeker dat ik me opwind over "betutteling van de overheid en blabla" als iemand me vraagt hoe ik ga thuisgeraken.

Ik zou zelfs denken dat als meer mensen die vraag zouden stellen vanuit een zekere burgerplicht er minder marginalen dronken zouden rondrijden.

Daar gaat het toch niet om? Hij gaat er door zijn opmerking blijkbaar al vanuit dat ze dronken achter het stuur gaan kruipen. Waarom veronderstelt hij dat?

We worden hier in België al genoeg betuttelt door de overheid, ik heb er echt geen boodschap aan dat een random garcon mijn er nog eens op gaat aanspreken als ik een derde pintje bestel.
Het gaat hem niet enkel om betutteling. Een cafebaas kan mee aansprakelijk gesteld worden als jij te veel gedronken hebt en een ongeluk krijgt.

Het gaat hem niet enkel om betutteling. Een cafebaas kan mee aansprakelijk gesteld worden als jij te veel gedronken hebt en een ongeluk krijgt.
Weet iemand eigenlijk in hoeverre er met die wet iets wordt aangevangen?

Want wat we eerder in deze thread hebben benoemd als het mentaliteitsverschil tussen België en pakweg de Scandinavische landen, waar men hier niet echt opkijkt van drinken en in de auto stappen terwijl dat daar echt "not done" is, lijkt me op vlak van cafébazen toch ook wel op te gaan? Ik moet zeggen dat ik nu al een tijdje niet meer heb doorgezakt op café, maar ik heb nog nooit een cafébaas (laat staan het personeel) een opmerking zien maken in die richting.

Zelf ook al van een cafébaas gewoon een pint gekregen toen ik frisdrank vroeg, en ik denk dat velen wel het fenomeen kennen van feestzalen waar men zoveel mogelijk flessen probeert te openen om die aan te rekenen.

Misschien is het een idee om zelf wat meer verantwoordelijkheid- en gemeenschapszin voor de dag te leggen, dan moet de overheid niet "betuttelen".

Want wat we eerder in deze thread hebben benoemd als het mentaliteitsverschil tussen België en pakweg de Scandinavische landen, waar men hier niet echt opkijkt van drinken en in de auto stappen terwijl dat daar echt "not done" is, lijkt me op vlak van cafébazen toch ook wel op te gaan? Ik moet zeggen dat ik nu al een tijdje niet meer heb doorgezakt op café, maar ik heb nog nooit een cafébaas (laat staan het personeel) een opmerking zien maken in die richting.

Zelf ook al van een cafébaas gewoon een pint gekregen toen ik frisdrank vroeg, en ik denk dat velen wel het fenomeen kennen van feestzalen waar men zoveel mogelijk flessen probeert te openen om die aan te rekenen.
Als ik me goed herinner zijn er precedenten waarbij een café uitbater mee voor de rechtbank moest.

Is dat zo? Niet dat ik het niet geloof, maar das het eerste dat ik daarvan hoor, maar:

Hoe wil je dat in hemelsnaam deftig gaan bewijzen in de meestal gevallen? Een cafébaas gaat toch niet bijhouden hoeveel jij al gedronken hebt en u bv. waarschuwen als je over uw limiet zit als je nog moet rijden. Daarnaast zijn er genoeg cafés met meerdere obers, ga dan maar eens na wie u het pintje te veel heeft gegeven.

Alsook, wie ga je dan aansprakelijk houden als je een dodelijk ongeval veroorzaakt nadat je net een chirofuif hebt bezocht? De plaatselijke 16-jarigen die gewoon wat pintjes liggen te tappen voor de kas van hun chiro-vereniging te spijzen?

In theorie zal dat allemaal wel kunnen, maar in praktijk betwijfel ik dat (tenzij misschien voor de overduidelijke gevallen).

Los daarvan vind ik trouwens niet dat een cafébaas daarvoor aansprakelijk kan gesteld worden, 't is toch nog altijd aan de mensen zelf om hun verantwoordelijk te nemen en om ofwel een bob voorzien, of om gewoon binnen uw limiet te blijven.

De verantwoordelijke uitbater kan,mag en technisch gezien moet drank weigeren aan iedereen waarvan hij oordeelt dat deze zich in kennelijke staat van dronkenschap bevindt. In de praktijk gebeurt daar natuurlijk zelden iets mee.
In de VS is dat inderdaad veel strenger met in bepaalde Staten zelfs effectieve limieten op de hoeveelheid alcohol die mag geschonken worden in een bepaalde tijdsspanne als ik mij niet vergis.

In België is er een gedoogbeleid, want de wet op openbare dronkenschap, is verouderd en dateert nog van 1939.
Wet Openbare Dronkenschap

Als ze echt streng zouden zijn en die wet tot op de letter toepassen, dan zou de politie elk weekend ad random een aantal bars kunnen binnenvallen en iedereen die daar te veel gedronken heeft, doodleuk beboeten. (Een team agenten, die beweren, dat je in kennelijke staat van dronkenschap waart --> Véél geluk die boete aan te vechten)

In praktijk doen ze dit nooit (of uiterst zelden, misschien als er massaal veel klachten binnenstromen over een specifieke bar op een korte tijd). Maar volgens de 'letter' van die wet is een paar biertjes te veel op, op café dus mogelijk al strafbaar.

In theorie zal dat allemaal wel kunnen, maar in praktijk betwijfel ik dat (tenzij misschien voor de overduidelijke gevallen).
In praktijk gebeurt dit inderdaad zelden.

Laatst bewerkt:
Het schenken van dronkenmakende dranken aan een schijnbaar bedronken persoon is idd nog steeds strafbaar.

Meestal wordt dat echter niet toegepast want er moet al bewezen/ vastgesteld worden waar men gedronken heeft en wie er bediende. En de dronken persoon weet het meestal niet meer.

Is het ook correct dat je uw rijbewijs kan kwijt spelen bij het zat zijn op de fiets?

Vroeger was het een onmiddellijke intrekking zoals met de auto maar is sinds een paar jaar veranderd. Nu kan de rechtbank dat achteraf nog steeds doen, maar is volgens mij zeldzaam.

Is het ook correct dat je uw rijbewijs kan kwijt spelen bij het zat zijn op de fiets?
Ja want je bestuurt een voertuig. Ik heb mij ook laten wijsmaken dat als je zat rondloopt met een levende kip dat ook kan. Je zou dan namelijk vee aan het drijven zijn (pluimvee). Zat rondlopen met uw hond valt daar dan weer niet onder. Dus laat uw kippen thuis als je naar de overpoort gaat.

Ja want je bestuurt een voertuig. Ik heb mij ook laten wijsmaken dat als je zat rondloopt met een levende kip dat ook kan. Je zou dan namelijk vee aan het drijven zijn (pluimvee). Zat rondlopen met uw hond valt daar dan weer niet onder. Dus laat uw kippen thuis als je naar de overpoort gaat.
Zat rondlopen mag sowieso niet, dat is openbare dronkenschap... ;)

Zat rondlopen mag sowieso niet, dat is openbare dronkenschap... ;)
Enkel op de openbare weg kan er sprake zijn van openbare dronkenschap, ge moogt dus wel zat rondlopen, maar niet op de openbare weg.
Of ge moet de openbare orde verstoren. Bijvoorbeeld als ge dronken staat te roepen en overlast veroorzaakt voor het stadhuis ofzo.

In de praktijk denk ik dat ze u enkel zullen bestraffen als ge effectief overlast veroorzaakt, of zo dronken zijt dat ge niet of nauwelijks nog kunt op uw benen staan.

Enkel op de openbare weg kan er sprake zijn van openbare dronkenschap, ge moogt dus wel zat rondlopen, maar niet op de openbare weg.
Of ge moet de openbare orde verstoren. Bijvoorbeeld als ge dronken staat te roepen en overlast veroorzaakt voor het stadhuis ofzo.

In de praktijk denk ik dat ze u enkel zullen bestraffen als ge effectief overlast veroorzaakt, of zo dronken zijt dat ge niet of nauwelijks nog kunt op uw benen staan.
Ja, ik denk ook dat ge het al echt bont moet maken voor ge daarvoor bestraft wordt. Dat geldt trouwens ook voor dronken fietsen momenteel, je gaat nooit zomaar ineens langs de kant gezet worden om te blazen he.

Ik heb dat toch al verschillende keren wel gezien. Maar dat was dan wel pas op het moment dat de klant in kwestie amper nog op zijn benen kon staan. Sleutels afpakken en te voet laten gaan, taxi bellen, iemand vragen om die persoon naar huis te voeren,...

Ik heb dat toch al verschillende keren wel gezien. Maar dat was dan wel pas op het moment dat de klant in kwestie amper nog op zijn benen kon staan. Sleutels afpakken en te voet laten gaan, taxi bellen, iemand vragen om die persoon naar huis te voeren,...
Uiteindelijk is dat hetgeen ge wel moet doen als degelijke mens.

Ik vind het absoluut onnozel dat iemand aansprakelijk gehouden kan worden voor het zuipgedrag van iemand anders. Gebruik uw verstand en zuip zoveel ge wilt en neem dan een taxi of laat iemand anders rijden.

Nultolerantie vind ik zever. 0,5 is geen probleem om in het verkeer met een wagen te rijden. Vermoeidheid, handsfree bellen, een niesbui (heb ik regelmatig in het voorjaar - hoera allergie) is veel gevaarlijker. En het schept problemen: ‘s avonds op de BBQ 4 pinten, mag je ‘s ochtends naar je werk? Het is absoluut niet de bedoeling mensen te gaan ‘pakken’ met sporen van alcohol, vind ik.

En met de fiets veiliger na het overschrijden van de wettelijke limiet? Het zal wel de tijdgeest zijn waar (stoute slechte auto!) we fietsers vanalles laten doen dat eigenlijk niet mag. Het zou simpel zijn: fiets de pers in, boete erbovenop en fietsbel rectaal inbrengen.

Daarenboven heb ik zat (+ 4 keer de toegelaten hoeveelheid geblazen, zat maar niet ik kan niet meer staan ladderzat) met de auto gereden… onder toeziend oog van de politie op een afgesloten parking van een warenhuis, op een zondagochtend. Dat wou ik nu toch eens proberen. Was in het kader van een actie zo’n 15 jaar geleden, had nog niet lang m’n rijbewijs. Ik bakte er niet veel van. Sommigen konden dronken nog indrukwekkend goed rijden…

Terug
Bovenaan