Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Laten we eerlijk zijn: Waarom hebben we uberhaut nog zo'n plastiek prullenkaartje als rijbewijs? Dat kan toch perfekt digitaal gemaakt worden.
Heb ik goed nieuws voor jou.

EU bereikt akkoord over digitaal rijbewijs tegen 2030.

de BOB-campagne is 30-jaar oud... het heeft zeker zijn positieve effecten en ik geloof echt dat het sommige mensen bewust heeft gemaakt en zo misschien al enkele levens gered heeft. Maar algemeen gezien? Neen, mensen gaan het nooit leren. Die hoop heb ik al wel opgegeven.
En Matthias? Het lijkt me niet de persoon die bereid is door het stof te gaan. Maar idd, gewoon zwaar straffen en hopelijk gaat de wetgeving er toch eens wat werk van maken om mensen die hun rijbewijs kwijt zijn ook wat beter op te volgen. Het lijkt me this day and age weldegelijk mogelijk om hen te tracken en hen te beperken in hun mobiliteit. Als je iemand huisarrest kan geven, moet het ook mogelijk zijn hen een snelheidheidsarrest te geven. Moeten ze alles maar met de fiets doen...

In het Nieuwsblad staat: "De kans dat Schoenaerts naar de cel moet, is quasi nihil. Volgens de huidige stand van de wetgeving zal de gevangenisstraf niet worden uitgevoerd." Vind ik vreemd, want ik dacht dat sinds 2023 straffen vanaf 6 maanden wel werden uitgevoerd in principe. Maar ja, zoveel overbevolking in de gevangenissen... er is gewoon letterlijk geen plaats meer denk ik? Dus zal wel een alternatief voor komen op een of andere manier waarschijnlijk? (Weet wel echt niet hoe dat dan wettelijk kan, als de wet zegt: uitvoeren vanaf 6 maanden.)

Het feit dat hij niet kwam opdagen in de rechtbank was 'niet de bedoeling' en een 'accident de parcours'... Tja. Daar zou ik als rechter eens flink over rologen en me eens goed beraden over dat aangetekend verzet. Zeker met 11 voorgaanden...

Het zou me verbazen dat de wet is aangepast om kortere straffen niet uit voeren.
Volgens mij worden korte straffen uitgesteld of op een alternatieve manier uitgevoerd. Iets wat advocaten aanklagen omdat je dan 20 jaar lang met die mogelijk oproep zat.

Wat ik erger vind aan deze zaak is dat hij blijkbaar in 2024 door de politie is tegengehouden met zijn moto. Dat hij verklaarde dat hij niet wist dat je een geldig rijbewijs nodig had om met de moto te rijden (?!) en de politie hem gewoon heeft doorgelaten.
Die zijn rijbewijs was al ingehouden in 2021. Dat is dus al 4 jaar dat die zonder rijbewijs rondrijdt?

En al 11 keer voor de politierechtbank gestaan voor allerhande feiten?

Zwakke reactie, is zichzelf dieper in een moeras aan het 'rijden'
Zijn eigen rijgedrag heeft niets te zien met anderen. Tuurlijk springt de media erop als je bekent bent en nog een recidivist die blijkbaar geen schuldinzicht wil kennen.

Sofian Kiyine (28), de voetballer die twee jaar geleden met zijn auto door een sporthal vloog, ziet in hoger beroep zijn milde straf bevestigd. Het hof van beroep in Luik bekrachtigde maandag het vonnis van de politierechtbank van vorig jaar. Daardoor profiteert Kiyine wederom van opschorting van straf, schrijft ‘Sudinfo’.
De politierechtbank van Luik was vorig jaar van oordeel dat een opschorting van straf volstaat. Dat wil zeggen dat Kiyine wel schuldig verklaard wordt, maar verder geen straf opgelegd krijgt. De feiten komen dus ook niet op zijn strafblad. Het Luikse parket vond die straf te licht en ging in beroep, maar vangt maandag bot. Het eerdere vonnis wordt bevestigd: het blijft bij opschorting van straf.
De Belgisch-Marokkaanse profvoetballer voetbalt intussen in Italië. Deze zomer crashte hij voor een tweede keer. In hartje Luik knalde Kiyine begin juli met zijn wagen tegen een rotonde en eindigde tegen een verlichtingspaal. Hij was opnieuw onder invloed van alcohol.

Hoe wil je dat we onze kinderen correct voorlichten wanneer hun (sport)vedetten, hun populaire voorbeelden......ach laat maar.
Bah.

Sofian Kiyine (28), de voetballer die twee jaar geleden met zijn auto door een sporthal vloog, ziet in hoger beroep zijn milde straf bevestigd. Het hof van beroep in Luik bekrachtigde maandag het vonnis van de politierechtbank van vorig jaar. Daardoor profiteert Kiyine wederom van opschorting van straf, schrijft ‘Sudinfo’.
De politierechtbank van Luik was vorig jaar van oordeel dat een opschorting van straf volstaat. Dat wil zeggen dat Kiyine wel schuldig verklaard wordt, maar verder geen straf opgelegd krijgt. De feiten komen dus ook niet op zijn strafblad. Het Luikse parket vond die straf te licht en ging in beroep, maar vangt maandag bot. Het eerdere vonnis wordt bevestigd: het blijft bij opschorting van straf.
De Belgisch-Marokkaanse profvoetballer voetbalt intussen in Italië. Deze zomer crashte hij voor een tweede keer. In hartje Luik knalde Kiyine begin juli met zijn wagen tegen een rotonde en eindigde tegen een verlichtingspaal. Hij was opnieuw onder invloed van alcohol.

Hoe wil je dat we onze kinderen correct voorlichten wanneer hun (sport)vedetten, hun populaire voorbeelden......ach laat maar.
Bah.
dit is zelfs geen sportvedette. dit is een random 3de rangs voetballer. Ik weet in ieder geval dat als ik ooit iets uitspook dat het het liefste in wallonie is. No way dat die in Vlaanderen in beroep er zo vanaf ging komen. Niet op het strafblad??? wtf.

Maar dat zou toch echt niet mogen? Rechters mogen, moeten, bewegingsvrijheid hebben, maar dit soort zaken kan je toch echt niet onbestraft laten?

Naar aanleiding van het proces heeft hij een alcoholslot gestoken, cursus gevolgd en vrijwilligerswerk gedaan in een ziekenhuis.
Vandaar de mildheid.
Of het nu een opschorting moet zijn of gewoon een minimum boete kan je over discussiëren.

Zwakke reactie, is zichzelf dieper in een moeras aan het 'rijden'
Zijn eigen rijgedrag heeft niets te zien met anderen. Tuurlijk springt de media erop als je bekent bent en nog een recidivist die blijkbaar geen schuldinzicht wil kennen.
Ja mensen schieten nog altijd op Tommeke maar hij doet tenminste er (voorlopig toch) iets aan

1. Het is gebeurd, de klok terugdraaien kan niet meer dus chronisch op hem schieten lost niks (meer) op en heeft totaal geen zin (meer)
2. Hij lijkt tenminste vroeging te hebben (of dat echt zo is = do we truly care ??) en als bekend figuur is het beste dat je kan doen: Uw eigen bekendheid (mis)bruiken om het onder de aandacht te brengen.

Mensen klagen over puntje 2 maar is het dan beter dat hij zwijgt? Het onder de aandacht brengen vind ik juist iets goed. Overkill bestaat niet naar mijn mening, als het gaat over rijden en drinken.

Matthias daarentegen doet gewoon 'verder'. Dat is echt het slechte voorbeeld gast. Wordt eens wakker.

Ja mensen schieten nog altijd op Tommeke maar hij doet tenminste er (voorlopig toch) iets aan

1. Het is gebeurd, de klok terugdraaien kan niet meer dus chronisch op hem schieten lost niks (meer) op en heeft totaal geen zin (meer)
2. Hij lijkt tenminste vroeging te hebben (of dat echt zo is = do we truly care ??) en als bekend figuur is het beste dat je kan doen: Uw eigen bekendheid (mis)bruiken om het onder de aandacht te brengen.

Mensen klagen over puntje 2 maar is het dan beter dat hij zwijgt? Het onder de aandacht brengen vind ik juist iets goed. Overkill bestaat niet naar mijn mening, als het gaat over rijden en drinken.

Matthias daarentegen doet gewoon 'verder'. Dat is echt het slechte voorbeeld gast. Wordt eens wakker.
Hij vindt het blijkbaar nog nodig om ook nog eens in beroep te gaan, in plaats van gewoon zijn straf te aanvaarden zoals Waes.

Terug
Bovenaan