Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Gewoon een gevaar zijn voor jezelf of omgeving is al voldoende voor de politie (gelukkig)
Een boete heb ik nooit gekregen voor te voet dronken te zijn. Maar ik ben wel eens ladderzat op de trein gestapt van Antwerpen naar Heist.

Ik was echter zo dronken dat toen de controleur langskwam voor te vragen achter mijn ticketje er 'niets' zinnig meer uitkwam.
Die mens heeft er dan met moeite nog uit gekregen dat ik in Heist moest afstappen.

Eens in Heist stonden er meerdere veiligheidsmensen van de NMBS aan het perron te wachten en die hebben mij dan verder geholpen tot aan een bankje en mij daar geplaceerd. Ik herinner nog vaag dat ze echt ongerust waren en meermaals vroegen: Ben je OK? Ja? Slaap je roes dan maar uit en wees voorzichtig.

Ik was nooit een gevaar maar ze hebben er (terecht) wel voor gezorgd dat ik geen gevaar werd en naar mijn mening hebben ze toen de situatie correct beoordeeld.

Beetje grappig dat hier mensen hier posten over "België is drukbevolkt. Waarom zijn er niet meer taxi's of waarom zo duur" "In Griekenland werkt het wel", "In Engeland werkt het wel".

Taxi's en ubers werken inderdaad in metropolen en toeristische plijsters,
Niet ergens op een steenweg tussen Mechelen en Leuven :p
Taxi kost pakweg 20 euro om van Gent naar Melle midden in de nacht te rijden wat nog meevalt in mijn ogen (Zeker als je in groep bent.) maar dat is ook 5km. Als iemand bewust ergens op een steenweg gaat wonen 30km ver, ja dan wordt het duur maar dat is ook het gevolg van je keuze :p.

Westhoek is ook nog altijd een plaag om met een stevige druppel rond te rijden (Alle lagen, dan is absoluut niet enkel de "arme" mens. Dat is ook de rijke ondernemer, de vrij beroeper, de arbeider,...)
Maar als je bewust ergens gaat wonen in "No man's land", moet je ook niet klagen dat er geen nachtbussen zijn, betaalbare taxi's zijn, nachttreinen,...

Simpele oplossing: Ga wonen in of vlakbij een deftige stad :p.

Beetje grappig dat hier mensen hier posten over "België is drukbevolkt. Waarom zijn er niet meer taxi's of waarom zo duur" "In Griekenland werkt het wel", "In Engeland werkt het wel".

Ja, ik maakte me dezelfde bedenking. Uber en gewone taxi's werken ok in pakweg Brussel, omdat dat een beetje stad is. Je kan toch Kortrijk en omstreken niet vergelijken met een echte grootstad zoals Londen.

Misschien dat het betaalbaarder wordt als we een of ander uitbuitingsstelsel opzetten voor chauffeurs, dat wel.

Ook openbaar 'te voet' dronken zijn mag wettelijk niet. Als een agent u zit zwalpen langs de weg en je bent gevaarlijk bezig dan mag die mens u laten blazen en als je positief blaast kan je een boete krijgen. Tevens mag de agent u *worst case* ook laten ontnuchteren in een cel.

In praktijk moet je al het heel bont maken wil een agent u hiervoor aanspreken en u opsluiten maar het kan wettelijk wel.

Openbare dronkenschap is dan wel strafbaar, de limiet daarvoor is wel niet de 0.5 promille. Het wordt bepaald door je gedrag/daden

Openbare dronkenschap verwijst naar de situatie waarin een persoon in een openbare ruimte wordt aangetroffen terwijl hij zichtbaar onder invloed van alcohol is en niet meer in staat is zijn daden onder controle te houden, waardoor de openbare orde wordt verstoort.

Taxi kost pakweg 20 euro om van Gent naar Melle midden in de nacht te rijden wat nog meevalt in mijn ogen (Zeker als je in groep bent.) maar dat is ook 5km. Als iemand bewust ergens op een steenweg gaat wonen 30km ver, ja dan wordt het duur maar dat is ook het gevolg van je keuze :p.

Westhoek is ook nog altijd een plaag om met een stevige druppel rond te rijden (Alle lagen, dan is absoluut niet enkel de "arme" mens. Dat is ook de rijke ondernemer, de vrij beroeper, de arbeider,...)
Maar als je bewust ergens gaat wonen in "No man's land", moet je ook niet klagen dat er geen nachtbussen zijn, betaalbare taxi's zijn, nachttreinen,...

Of ga gewoon op de lappen bij de buren of het dorpscafe.

Laatst bewerkt:
oplossing: Ga wonen in of vlakbij een deftige stad :p.
nachttreinen,...
Er rijden in Brussel dan wel nachttreinen of zo?
Tussen 1 en 5 uur in de nacht heb je pech: 0 treinen tussen Brussel Noord en Brussel Zuid
Laatste trein van Brussel naar Antwerpen: Net na 0 uur

idem voor tram / metro. 0,0

En te voet is het van Noord naar Zuid toch een 45 minuutjes stappen.

Besluit: Brussel is géén deftige stad! :coolbrows:

Er rijden in Brussel dan wel nachttreinen of zo?
Tussen 1 en 5 uur in de nacht heb je pech: 0 treinen tussen Brussel Noord en Brussel Zuid
Laatste trein van Brussel naar Antwerpen: Net na 0 uur

idem voor tram / metro. 0,0

En te voet is het van Noord naar Zuid toch een 45 minuutjes stappen.

Je hebt metro's, nachtbussen, genoeg taxi's in Brussel.
En je geraakt nog in Oostende vanuit Brussel na middernacht.

In Gent zijn er nog genoeg nachtbussen. Je geraakt nog in Drongen, Zwijnaarde, Melle, Wondelgem, Oostakker,...

Ik zou graag nog een extra trein zien die rond 2u rijdt die de steden nog doet zoals de lijn Oostende-Luik of Antwerpen-Charleroi. Met die twee lijnen heb je ook veel bediend.

Je kan trouwens met een 'trucje" een nachtbus nemen van Brugge naar Gent.
De Flibco bus van Brugge naar Charleroi Airport stopt in Gent en die rijdt ook om 3u 'snachts. Officieel is dat geen halte en je moet een ticket kopen Brugge-Charleroi Airport maar wie gaat er jou tegenhouden om in Gent af te stappen. :p

Laatst bewerkt:
Daar hadden we deze thread niet voor nodig, wisten we zo al!

Maar on a serious note: laten we aub niet extra investeren in treinen waar 4 man op gaat zitten. Dank bij voorbaat.
Neem het als teken, als die trein van 5 te laat is, ben je niet lang genoeg uit geweest! :unsure:

Complete nultolerantie is "wetenschappelijk" onmogelijk.

Elk lichaam maakt op een natuurlijke manier een heel minieme hoeveelheid alcohol aan. Als men de grens echt "letterlijk" op 0,0 promille zou plaatsen dan moet men autorijden verbieden want dan blaast letterlijk 100% van de mensheid positief op elke seconde van de dag.

Opmerking: Dat is hier al meermaals gemeld en gezegd dus dit is voor mij de laatste keer. Ik herhaal dit niet meer.
Ok tis al goed mijn excuses.. Ik lees hier niet de honderden postings die al eerder werden geplaatst hé en zit ook geen uren aan één stuk op dit forum bv.

Wat is dit nu weer voor reactie? De horeca zal heus wel overleven als iemand een bob moet zoeken, of de kost van een taxi moet inrekenen.
Een logische rechtlijnige reactie. Ik zeg ook nergens dat de horeca niet zal overleven.. de horeca gaat het voelen op de langere termijn.. met de nadruk op langere termijn als er effectief nultolerantie wordt ingevoerd. Moet je niet naïef of blind voor zijn.

Een logische rechtlijnige reactie. Ik zeg ook nergens dat de horeca niet zal overleven.. de horeca gaat het voelen op de langere termijn.. met de nadruk op langere termijn als er effectief nultolerantie wordt ingevoerd. Moet je niet naïef of blind voor zijn.
Oké, maar das toch een non-argument? Ik denk eigenlijk ook niet dat het aandeel omzet vanuit de horeca van dronken bestuurders zo aanzienlijk is.

Je hebt metro's, nachtbussen, genoeg taxi's in Brussel.
En je geraakt nog in Oostende vanuit Brussel na middernacht.

In Gent zijn er nog genoeg nachtbussen. Je geraakt nog in Drongen, Zwijnaarde, Melle, Wondelgem, Oostakker,...

Ik zou graag nog een extra trein zien die rond 2u rijdt die de steden nog doet zoals de lijn Oostende-Luik of Antwerpen-Charleroi. Met die twee lijnen heb je ook veel bediend.

Je kan trouwens met een 'trucje" een nachtbus nemen van Brugge naar Gent.
De Flibco bus van Brugge naar Charleroi Airport stopt in Gent en die rijdt ook om 3u 'snachts. Officieel is dat geen halte en je moet een ticket kopen Brugge-Charleroi Airport maar wie gaat er jou tegenhouden om in Gent af te stappen. :p
Nachtbus van Brussel Noord naar Brussel Zuid duurt +- 40 min omdat je meerdere nachtbussen nodig hebt hiervoor.
(Toch na 1 uur in de nacht)

Te voet = 45 min :coolbrows: (en als je snel stapt en de weg kent is dat even snel als de bus nemen)

Taxi's = Ja dat klopt :)

Ja zo'n trein mis ik nog.

Als je bezig bent over de westhoek na het lezen van de discussie tussen mij en Infected over Kortrijk, dan zou ik je aardrijkskunde nog eens heropfrissen :p.

Maar in de Westhoek is alcohol volgens een motard van de politie (vorige week mee gesproken) niet echt het grote probleem, drugs is dat veel meer (zowel dealen als gebruik). Teveel invloed van de grenstrafiek.

De NMBS ziet ook graag meer nachttreinen, zeker op het S-net maar ook erbuiten. Was dan ook ingepland voor nu ongeveer, maar ze vinden er het personeel niet voor waardoor het niet lukt; zoals ik vorige pagina ook al gezegd heb.

Als hoofdoorzaak geeft de NMBS aan dat er geen personeel gevonden wordt. “Ondanks grote inspanningen om aan te werven in een moeilijke arbeidsmarkt – vooral in Vlaanderen en Brussel – is er in december 2024 een tekort aan treinbestuurders om het geplande Transportplan uit te voeren”, klinkt het.

Probleem is dat je met die 2 lijnen weinig extra aanbiedt, omdat er geen aansluitend openbaar vervoer is. En het aantal mensen die "exact" tussen 2 steden van die steden pendelt om uit te gaan is imho ook beperkt.

Bovendien wil dat zeggen dat bvb Brussel Zuid continu open zou moeten blijven in plaats van dicht nu, met de nodige veiligheidsproblemen.

En tenslote heb je door die ene extra trein plots geen tijdspanne meer waar langdurig onderhoud aan de spoorlijnen mogelijk is in het weekend.

Bvb in januari zijn er werken gepland overdag tussen Landen en Luik, Brugge en Gent en Antwerpen Centraal en Berchem. Meestal zijn dit dan werken die in de nacht nog een stuk uitgebreider zijn.

In de US kan je in de middle of nowhere ook nog voldoende Ubers vinden hoor, zelfs 's nachts.

Probleem is dat je hier in Belgie door een teveel aan regelgeving een aparte nummerplaat & licentie nodig hebt. Dus het is hier veel moeilijker om bijvoorbeeld 's avonds na je uren wat bij te verdienen met Uber. Het aanbod is dan veel lager & kostprijs uiteraard hoger.

Als je bezig bent over de westhoek na het lezen van de discussie tussen mij en Infected over Kortrijk, dan zou ik je aardrijkskunde nog eens heropfrissen :p.

Maar in de Westhoek is alcohol volgens een motard van de politie (vorige week mee gesproken) niet echt het grote probleem, drugs is dat veel meer (zowel dealen als gebruik). Teveel invloed van de grenstrafiek.

Neenee, ik heb die discussie niet gevolgd. Ik weet best wel dat Kortrijk geen Westhoek is.

Maar ik ken wel een paar dodelijke ongevallen met alcohol regio Diksmuide/Ieper/Poperinge waar de oplossing een taxi of OV wel een oplossing zou kunnen zijn (want die ongevallen gebeuren op een rit van maximaal 20km van 'drinkplaats' tot 'woonplaats') maar dat dat gewoonweg niet betaalbaar is in zo'n gebied.

Ja, ik maakte me dezelfde bedenking. Uber en gewone taxi's werken ok in pakweg Brussel, omdat dat een beetje stad is. Je kan toch Kortrijk en omstreken niet vergelijken met een echte grootstad zoals Londen.

Misschien dat het betaalbaarder wordt als we een of ander uitbuitingsstelsel opzetten voor chauffeurs, dat wel.

Mijn punt kwam dus totaal verkeerd over. Ik sprak niet over Londen zelf. Daar wonen quasi evenveel mensen als in België dus niet te vergelijken. Daar heb je 24/24 7/7 bussen die rond rijden. Paar metrolijnen die constant open zijn en paar late treinen en dan nog de ride sharing and cabs. Niemand rijdt daar quasi omdat een parkeerplaats een issue is. Ik was 1 van de enigste met een wagen maar woonde ook in zone 1 en had een gratis parkeer plaats. Door die zone kreeg ik ook 90% discount om Londen binnen te rijden.

Mijn punt was op alle mensen die buiten Londen wonen en dan ook hetzelfde geval hebben zoals in België. Bvb Uxbridge zone 7 was een kantoor van mijn werk. 95% van de collega’s wonen buiten Londen. Kwamen met de wagen naar het werk. Op een vrijdagavond was dit dan na het werk pinten drinken en wagen nemen in het begin. Er na was dan alles met Uber. Net omdat het gemakkelijker en goedkoper was. De meeste black cabs willen ‘s avonds alleen maar Londen toe rijden omdat de rates dan hoger liggen dan een gehucht buiten Londen. Uber was dan oplossing die ervoor niet echt was.

Maar @Racing_Genk heeft het al beter dan mij uitgelegd.

Uber en konsoorten zijn vanuit consumenten perspectief wel honderd keer gebruiksvriendelijker dan een gewone taxi-service, ook in een niet-grootstedelijke context. Ik denk echt dat dit een valabele manier is om de laatste 10-15km huiswaarts te overbruggen i.c.m. een goed openbare verbinding tussen grotere knooppunten voor avond en nachtvervoer. Nachttreinen en/of bussen naar het kleinste knoopsgat in Vlaanderen zijn niet realistisch daarvoor. Mijn praktijkervaring bij beiden in België:

Mijn vliegtuig ’s avonds had vertraging waardoor ik maar tot Deinze met de trein geraakte i.p.v. mijn woonplaats 15 km verderop. Dan maar taxi-vervoer regelen. Moet je beginnen Googelen, je door de ene brakke website na de andere wringen, hopelijk een vinden met voldoende betrouwbare recensies op Google Maps o.i.d. en uiteraard bijna nergens een prijs vermeld. Na wat zoeken een gevonden, die moest je contacteren via Whatsapp, vervolgens wat heen en weer sturen of ze mij op dat uur kunnen ophalen aan het station, qua kostprijs krijg ik dan een redelijk brede prijsrange,…etc. De rit zelf was in orde en koste uiteindelijk 75 euro, gelukkig was het voor mijn werk dus kon de kosten recupereren.

Daarna zag ik dat er ook Ubers zijn die die verbinding aanbieden. Vorige week eens getest met een gelijkaardige situatie na iets te gaan drinken met vrienden in Gent. Was op een paar minuten geregeld met transparantie inzake prijs, live-tracking van chauffeur en de rit was ook gewoon orde, kostprijs was 35 euro.

Je moet een gelijk speelveld creëren voor Ubers en traditionele taxi-services, maar als je die markt kan openbreken (en dus goedkoper wordt) door hem toegankelijker te maken om in te stappen met ride-sharing apps moet zoiets vooral gestimuleerd worden (qua regelgeving voor alle duidelijkheid) wat mij betreft.

Met Uber is het gecentraliseerd in 1 app, dat is het gemakkelijke er van. Als meer en meer mensen willen Uber zijn om een centje bij te verdienen lijkt me dat toch een goede zaak, dan blijft het betaalbaar en rijden er minder dronkelappen nog zelf rond.

Er zou altijd een gemakkelijke en betaalbare manier moeten zijn om thuis te geraken, dan gaan minder mensen nog onder invloed rijden. (Buiten diegenen die echt een drankprobleem hebben)

Terug
Bovenaan