Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Autorijden lijkt me noodzakelijker in de moderne maatschappij,
In onze maatschappij op dit moment ja, maar die noodzakelijkheid kan ook veranderen door bv beter openbaar vervoer enz...
dan een glas nuttigen op café. Ik denk dat we opzich wel overeen komen, maar ik snap gewoon niet dat er zoveel wirwar rond moet zijn. Mensen moeten gewoon niet onder invloed van wat dan ook een stalen blok van 2 ton gaan besturen. Maakt me niet uit als je bij de Paus op bezoek was. Gedronken=/= rijden. Lijkt me niet zo moeilijk.
Helemaal akkoord.

Mensen gaan blijven drinken. Maakt u toch geen illusies. Ik zie dat hier op de familie kerstfeestjes al.

Iedereen is er al van bewust. Ladderzat zuipen is er niet meer bij maar 4-5 wijntjes blijft toch een standaard op een avond van 5-6 uur.

Persoonlijk heb ik ook geen problemen met mensen die verantwoord mee alcohol omgaan. De gepaste straffen zijn er. Dat gaat zelfs niet om laaggeschoolden, meestal zijn de hooggeschoolden de ergsten :’)

Maar complete nultolerantie gaat erover. Ge gaat geen mensen doodrijden na 4-5 consumpties op een avond van 5 uur.

En dan op het nieuws hoorde dat ze smorges alcoholcontrole doen voor feestvierders van de avond ervoor :rofl: Hier zijn echt geen woorden voor. Blijft toch een achterlijk land waar de gewone mens weer het grootste slachtoffer wordt.

Ik ga gokken dat het 2de deel wat sarcastisch is, want jij weet ook dat een 15 jarige net zo makkelijk aan alcohol zal komen. Ik wou vooral reageren op die "Zware alcoholisten en jongeren". Mijn ouders zijn geen alcoholisten, en al zeker geen jongeren. Maar dat is wel exact de doelgroep die veel "zat achter het stuur kruipt". Dat zijn de typische mensen die in een boerendorp wonen en "maar 10 minuten" naar huis moeten rijden. Dan krijg je van die zinnen als "Ja maar we rijden binnen door, das veilig en daar staan ze nooit."

Het is gewoon een feit dat het enorm normaal is voor Vlamingen (en Belgen?) om zat te rijden. Je ziet het al in alle comments onder artikels over zatte bv's. Mensen vinden het oké want iedereen heeft dat toch al eens gedaan.

Ik zat van de week nog bij ouders van een vriendin. Zelfde type gesprek "Ja maar iedereen heeft dat al wel eens gedaan, wij doen dat ook wel soms hoor." Dan vroeg ik heel simpel "Als morgen iemand met een wijntje te veel, (insert name oudste dochter) omver knalt hier in het centrum terwijl ze met de fiets naar huis aan het gaan is. Ga je dan ook zeggen "Goh ja, wij hebben ook wel eens te veel gedronken?". De meningen draaide zich snel om.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt met "zware alcoholisten".
Ik bedoelde effectief de mensen die drinken en dan dronken rijden bij de huidige limieten. Ik doelde niet op de klinische diagnose van alcoholisme.

Dat dit een Vlaams of Belgisch fenomeen is moet ik tegen spreken. Dat zou ik totaal niet logisch zijn gezien hoe belangrijk alcohol is/was in veel culturen.
Het is moeilijk om landen te vergelijken omdat niet iedereen correct registreert. Een onderzoek dat ik vond dat dit in kaart wil brengen.
Ik neem aan dat de trend min of meer moet kloppen als we Europe+westerse landen nemen.
We zijn echt niet de topscorer.

Als ik nog in Londen woonde leefde ik op Metro en Uber nog nooit een wagen gebruikt in de UK net door Uber. Bvb weekendje weg trein naar daar en ter plaatse Uber. Alleen als ik naar België reed ik met mijn UK wagen in België. Want België is België en Uber mocht dan nog niet. Dus geen alternatief dan terug de wagen gebruiken.

Mensen gaan blijven drinken. Maakt u toch geen illusies. Ik zie dat hier op de familie kerstfeestjes al.

Iedereen is er al van bewust. Ladderzat zuipen is er niet meer bij maar 4-5 wijntjes blijft toch een standaard op een avond van 5-6 uur.
Maar complete nultolerantie gaat erover. Ge gaat geen mensen doodrijden na 4-5 consumpties op een avond van 5 uur.
Bovenstaande wordt door de wetgever momenteel inderdaad goedgekeurd.
Het problematische eraan is dat dit bij velen de drempel verkleint om toch meer te gaan drinken.
Deze alcoholinname ik combinatie met het late uur en feesten ervoor verstoort een veilige rij ervaring.

Met een nultolerantie kan je nog samen een aperitief drinken bij het begin van de avond maar dan is het duidelijk dat je de volgende uren niets meer mag drinken.

Dit zou de beste reflex zijn die enkel kan bekomen worden via het invoeren van een nultolerantie.

Als ik nog in Londen woonde leefde ik op Metro en Uber nog nooit een wagen gebruikt in de UK net door Uber. Bvb weekendje weg trein naar daar en ter plaatse Uber. Alleen als ik naar België reed ik met mijn UK wagen in België. Want België is België en Uber mocht dan nog niet. Dus geen alternatief dan terug de wagen gebruiken.
- Taxi
- Blijven overnachten en ontnuchteren
- niet teveel drinken
- afspreken met BOB's

Hoezo geen alternatieven? Uber heeft trouwens altijd al gemogen in België. Alleen hun systeem met "privé-"taxi's niet.

- Taxi
- Blijven overnachten en ontnuchteren
- niet teveel drinken
- afspreken met BOB's

Hoezo geen alternatieven? Uber heeft trouwens altijd al gemogen in België. Alleen hun systeem met "privé-"taxi's niet.

Mijn commentaar was vooral gericht aan de vorige comment dat UK stukken beter doet dan België. En dat dit vooral ligt aan Uber. De prijzen zijn een stuk lager dan die shitty taxis in België.

Bvb ik bezoek eens mijn ouders in België. Ik wil ‘s avonds in Kortrijk nog eens gaan drinken met mijn vrienden. Ik heb geen bus of trein in de omgeving. Taxi’s zijn duur en onbetrouwbaar zowel naar service as persoon. Ik zat eens in een taxi waar duidelijk de driver niet de driver was van de taxi ID. Al eens een taxi proberen te scoren 3u in de ochtend? Ofwel nemen ze niet op ofwel is de rit te klein voor hun ofwel belachelijke prijzen.

Ik reed in Londen met Uber 1h30 in een wagen die mijn vrienden/familie kan traceren. Waar ik de driver kan identificeren. Waar ik met de app silent alarm kan slaan. En dat voor de prijs in België waar ik van station in Kortrijk ad Menenpoort sta.

Toch wel, zie later.
Scifo zei:
En dan op het nieuws hoorde dat ze smorges alcoholcontrole doen voor feestvierders van de avond ervoor :rofl: Hier zijn echt geen woorden voor.
Nochtans zijn er genoeg mensen die doorfeesten tot 's ochtends.
Scifo zei:
Blijft toch een achterlijk land waar de gewone mens weer het grootste slachtoffer wordt.
Het land is achterlijk als het zich baseert op cafépraat en studies totaal negeert. Als jij het gevoel hebt dat dit een achterlijk land is, ligt dit mss aan de omgeving waarin je je bevindt.

Dit is de studie die het aantal minder doden simuleert naargelang de maatregel die genomen wordt:

met 5 glazen op 5 uur, ben je duidelijk geintoxiceerd als vrouw en waarschijnlijk ook geïntoxiceerd als man. Je hebt als man van 70kg ongeveer 1,5 uur nodig om een glas wijn af te breken (afhankelijk van de hoeveelheid, lichaamsgewicht, ...) . Als je 1 glas per uur drinkt, heb je dus nog wijn voor 2,5 uur in je botten, ofwel de alcohol van een tweetal wijntjes.

Mijn commentaar was vooral gericht aan de vorige comment dat UK stukken beter doet dan België. En dat dit vooral ligt aan Uber. De prijzen zijn een stuk lager dan die shitty taxis in België.

Zeker van?
|nfected zei:
Bvb ik bezoek eens mijn ouders in België. Ik wil ‘s avonds in Kortrijk nog eens gaan drinken met mijn vrienden. Ik heb geen bus of trein in de omgeving. Taxi’s zijn duur en onbetrouwbaar zowel naar service as persoon. Ik zat eens in een taxi waar duidelijk de driver niet de driver was van de taxi ID. Al eens een taxi proberen te scoren 3u in de ochtend? Ofwel nemen ze niet op ofwel is de rit te klein voor hun ofwel belachelijke prijzen.

Ik reed in Londen met Uber 1h30 in een wagen die mijn vrienden/familie kan traceren. Waar ik de driver kan identificeren. Waar ik met de app silent alarm kan slaan. En dat voor de prijs in België waar ik van station in Kortrijk ad Menenpoort sta.
Als je naar Heule moet, doe je dat te voet, hé, genoeg gedaan vroeger, ook om drie uur 's nachts (en ja, dan reden er alvast in mijn tijd taxi's). En ja, hier in België hoef je geen silent alarm te slaan, het aantal criminele gevallen met taxi's is quasi onbestaande, net omdat dingen zoals Uber goed gereglementeerd zijn hier.

En als ik jonger was met de fiets of gewoon niet drinken. Uber is gewoon een gemak.

Je moet prijzen met een taxi vgl met Uber niet met black cabs.

Laatst bewerkt:
In België zijn we slachtoffer geweest van home jacking, car jacking, inbraak in het huis en wagen.
en dat allemaal in een taxi? Straf. of relateer je zaken die niet te vergelijken zijn met elkaar?

De criminaliteit in de UK is zeker niet lager dan in België: https://ocindex.net/rankings?f=rankings&view=List . Dat jij geen persoonlijke ervaringen had, maakt nog geen globale trends.
|nfected zei:
Maar wagen inbraak is niet vies want is niet gewelddadig. Dus zeggen dat zo’n zaken niet nodig is in België omdat het veilig is klopt niet. In Londen of hier nog nooit zo’n zaken mee gemaakt.

En als ik jonger was met de fiets of gewoon niet drinken. Uber is gewoon een gemak.

Je moet prijzen met een taxi vgl met Uber niet met black cabs.
Geef mij maar eens de tarieven voor 1,5 uur met Uber rijden en toon dan aan dat het goedkoper is dan het tarief van kortrijk dat ik hierboven schetste. Het blijft niet kloppen wat je vertelt.

En dan op het nieuws hoorde dat ze smorges alcoholcontrole doen voor feestvierders van de avond ervoor :rofl: Hier zijn echt geen woorden voor. Blijft toch een achterlijk land waar de gewone mens weer het grootste slachtoffer wordt.
Ik kan dit alleen maar toejuichen. Is beste moment om de zwaarste drinkers en vooral drugsgebruikers eruit te halen. Die mannen vertrekken pas om 2u snachts naar hun feestjes en zijn effectief smorgens-vroege middag om de baan.

en dat allemaal in een taxi? Straf. of relateer je zaken die niet te vergelijken zijn met elkaar?

De criminaliteit in de UK is zeker niet lager dan in België: https://ocindex.net/rankings?f=rankings&view=List . Dat jij geen persoonlijke ervaringen had, maakt nog geen globale trends.

Geef mij maar eens de tarieven voor 1,5 uur met Uber rijden en toon dan aan dat het goedkoper is dan het tarief van kortrijk dat ik hierboven schetste. Het blijft niet kloppen wat je vertelt.

Ik had uw eerste gedeelte helemaal verkeerd gelezen daarom ook mijn edit want had daar niets mee te maken. Maar je was mij te snel af.

En ik kan nu geen prijzen vgl hè met Uber. Want dat hangt van teveel factoren af. Bvb als je net een Uber boekt na discotheek sluit na een bekende dj gaat die prijs stukken hoger staan voor een rit van 5km dan Bvb een rit naar Heathrow. Of jij mij gelooft of niet is uw zaak. Maar het neemt niet weg dat “privé” Ubers 1 van de oorzaken waar de UK beter scoort dan België om minder chauffeurs met alcohol in hun bloed op de baan te krijgen. En dat was mijn punt.

En ik kan nu geen prijzen vgl hè met Uber. Want dat hangt van teveel factoren af. Bvb als je net een Uber boekt na discotheek sluit na een bekende dj gaat die prijs stukken hoger staan voor een rit van 5km dan Bvb een rit naar Heathrow.
en dus is de prijs die relevant is, de prijs van een Uber rit van die discotheek, aangezien daar de grootste kans op alcohol/drugs is, veel minder bij een rit naar Heathrow.
|nfected zei:
Of jij mij gelooft of niet is uw zaak. Maar het neemt niet weg dat “privé” Ubers 1 van de oorzaken waar de UK beter scoort dan België om minder chauffeurs met alcohol in hun bloed op de baan te krijgen. En dat was mijn punt.
Ondanks dus de hogere prijzen?

Dat van die Ubers kan je enkel vergelijken door te zien hoeveel ongevallen er in de UK waren voor en na de introductie van Uber. tov dezelfde periode in België. Betwijfel of je die vergelijking gemaakt hebt.

Nee de prijs van een discotheek is niet relevant want daar zijn er geen parkings in central Londen. Niemand is zo zot om ff met de wagen naar central Londen te rijden. Daar weet je dat je ofwel moet betalen voor uber/taxi ofwel wandelt ofwel ergens accommodatie boekt ofwel lang genoeg wakker blijft voor de trein.

Het zijn de plaatsten zoals Bvb een Uxbridge die van belang zijn. Want daar gaan de mensen van buiten Londen met hun wagen naar het werk. Daar waar ze dan blijven plakken na hun werk waar er geen verbindingen zijn met public traffic of black cabs.

Nee de prijs van een discotheek is niet relevant want daar zijn er geen parkings in central Londen. Niemand is zo zot om ff met de wagen naar central Londen te rijden. Daar weet je dat je ofwel moet betalen voor uber/taxi ofwel wandelt ofwel ergens accommodatie boekt ofwel lang genoeg wakker blijft voor de trein.
het was jij die afkwam met een discotheek-rit als voorbeeld, hé. Dat je nu claimt dat die discotheken enkel in central Londen zijn, is weeral iets nieuws.
|nfected zei:
Het zijn de plaatsten zoals Bvb een Uxbridge die van belang zijn. Want daar gaan de mensen van buiten Londen met hun wagen naar het werk. Daar waar ze dan blijven plakken na hun werk waar er geen verbindingen zijn met public traffic of black cabs.
Uxbridge heeft een metro (voor wie naar Central londen wil) en taxi's (voor iedereen): https://www.uxbridgetaxis.co.uk/?_k...8e1e-3a82-4fd0-b82a-fa40c99775fd&gad_source=1.

Als je naar Heule moet, doe je dat te voet, hé, genoeg gedaan vroeger, ook om drie uur 's nachts (en ja, dan reden er alvast in mijn tijd taxi's). En ja, hier in België hoef je geen silent alarm te slaan, het aantal criminele gevallen met taxi's is quasi onbestaande, net omdat dingen zoals Uber goed gereglementeerd zijn hier.
Ook openbaar 'te voet' dronken zijn mag wettelijk niet. Als een agent u zit zwalpen langs de weg en je bent gevaarlijk bezig dan mag die mens u laten blazen en als je positief blaast kan je een boete krijgen. Tevens mag de agent u *worst case* ook laten ontnuchteren in een cel.

In praktijk moet je al het heel bont maken wil een agent u hiervoor aanspreken en u opsluiten maar het kan wettelijk wel.

Persoonlijk heb ik ook geen problemen met mensen die verantwoord mee alcohol omgaan.
Dat zou er nog aan moeten mankeren. 😅
In welke zin is 'de gewone mens' hier een slachtoffer? De limiet blijft de limiet. Waarom zou je 's ochtends wel met 0.5 promille mogen rijden, maar 's avonds niet? Ik zou zelfs durven zeggen dat het 's ochtends gevaarlijker is als het sporen zijn van de avond voordien omdat je dan vermoedelijk ook niet fris bent omdat je niet goed geslapen kan hebben, en je dan niet enkel last hebt van de alcohol in je bloed maar ook van vermoeidheid. Je moet serieus je best doen (veel te korte nacht of echt heel veel drinken) om de volgende ochtend nog positief te blazen. En als je dat doet, is het toch gewoon terecht dat je niet mag rijden?

Ter info: Een man van 80 kilogram zou bv. gemiddeld 12 uur na het begin van een drinkgelag weer mogen rijden als die 13 pinten op heeft. (0.48 promille) Zeggen dat je 'de gewone mens' straft als meer dan dit niet mag, snap ik niet zo goed

Laatst bewerkt:
Ook openbaar 'te voet' dronken zijn mag wettelijk niet. Als een agent u zit zwalpen langs de weg en je bent gevaarlijk bezig dan mag die mens u laten blazen en als je positief blaast kan je een boete krijgen. Tevens mag de agent u *worst case* ook laten ontnuchteren in een cel.

In praktijk moet je al het heel bont maken wil een agent u hiervoor aanspreken en u opsluiten maar het kan wettelijk wel.

Gewoon een gevaar zijn voor jezelf of omgeving is al voldoende voor de politie (gelukkig)

Terug
Bovenaan