Dat is natuurlijk niet te vergelijken, een optische sensor of radar heeft met veel meer externe factoren te maken.Als ik zie hoe de helft van de sensoren in mijn wagen al op hol slagen van zodra er nog maar een blaadje over hangt zie ik zo'n systeem om mijn wagen te starten niet zitten. Dit is weer het typisch voorbeeld van iedereen a) op kosten te jagen en b) extra rompslomp te geven omwille van een klein aantal idioten die waarschijnlijk snel genoeg een omweg gaan kunnen vinden.
Een rijbewijsslot is eigenlijk ook maar gewoon equivalent aan de contactloze sleutels die veel wagens inmiddels al hebben, enkel moet de wagen kijken naar een NFC chip in het rijbewijs in tegenstelling tot die van de sleutel.
Maar toch zie ik een hoop problemen:
Wat ik me afvraag is hoe dat systeem ooit kan werken zonder verbonden te zijn met het internet, want als je dat niet doet gaan er voor je het weet NFC chips om je auto te unlocken te koop zijn online.
Het is ook geen maatregel die je als Belgen-land eenzijdig kan invoeren. De enige realistische oplossing lijkt me om het vanuit de EU te verplichten zodat elke wagen die van de band rolt het al ingebakken heeft. Maar dan zit je nog met de longtail van het bestaande wagenpark die je up-to-date moet krijgen, en wie gaat dat allemaal controleren?
Waarschijnlijk is gezichtherkenning met camera's het enige echte realistische scenario om deze problematiek met technologie op te lossen (in tegenstelling tot met meer manpower), maar daar sta ik vanuit privacy standpunt dan weer niet om te springen.