Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

En nog maar eens een dodelijk ongeval:

Maar hier is ook de infrastructuur nog altijd ondermaats:
"Er zijn geen vrijliggende fietspaden en de fietspaden zijn veel te smal, maar automobilisten mogen er wel 70 kilometer per uur rijden"

En zoals zoveel N-wegen in België is dit idd nog zo een weg met een moordstrookje:

Hier bij ons hebben we een nog gevaarlijker stuk:

Maar jah, we gaan die steenweg toch niet verwijderen omdat er af een toe eens een dode valt?

Oh en ondertussen ook natuurlijk de steenwegen lekker vol bouwen want stel u voor dat we dit niet doe?

Excuses voor het off topic gaan.

Pakkans moet sterk omhoog gewoon voor alle soorten delicten.
Die steenweg van Erembodgem naar Geraardsbergen is heel gevaarlijk voor fietsers, je moet extra opletten dat er niemand vanuit een geparkeerde auto zijn deur open gooit. De fietsstrook is veel te smal daar in Kerksken ook.

Ik vind dat jouw vergelijking kant noch wal raakt REpute.
En @herc die iemand die nog niet iemand vermoord heeft een moordernaar noemt, raakt wél kant en wal?
Vooreerst al omdat iedereen weet dat dronken rijden fout is. Men weet dat het tegen de wet is EN men weet dat het het vermogen om te rijden aantast. Als men dus dan BEWUST in een auto stapt en gaat rijden begaat men meerdere fouten, en dat de hele rit lang. Men is immers heel de rit lang aangetast door de alcohol.
Goed argument
Dat vergelijken met iemand die (zeer menselijk) even onoplettend is maar voor de rest wel perfect capabel is om te rijden vind ik zeer oneerlijk in discussie gaan. Het is ook een fout, maar van een andere orde dan dronken rijden. Wie dronken rijdt is bijna per definitie heel de rit minder oplettend dan dat ze zouden moeten zijn.
Niet akkoord want we weten allemaal dat er maar 1 seconde nodig is om een ongeval te veroorzaken. Dus of je nu een hele rit niet bij de zaak bent (omwille van alcohol) of 5 seconden (omwille van onoplettendheid) maakt dan geen verschil wat mij betreft.

Ik rij zelf voornamelijk met de moto en rij regelmatig tussen het verkeer en files in en kan dus gemakkelijk binnen kijken bij de auto's. Het is echt hallucinant hoeveel mensen zich met vanalles en nog wat (maar vooral hun teergeliefde smartphone) bezighouden. Ik zou durven argumenteren dan deze groep met hun BEWUSTE afleiding een veel groter probleem zijn dan de beschonken chauffeurs die ertussen rijden. Komt nog bij dat je er écht dronken chauffeurs heel gemakkelijk kan tussen uithalen door hun rijgedrag en daar rijd ik dan met een grote boog rond.

Nota bene: iemand die door onoplettendheid in de fout gaat en een (dodelijk) ongeval veroorzaakt wordt ook gestraft.
Heb daar geen zicht op, maar ik kan mij voorstellen dat voor het voor het parket een stuk moeilijker is om opzettelijke onoplettendheid te bewijzen dan een positieve alcohol- of drugstest

En @herc die iemand die nog niet iemand vermoord heeft een moordernaar noemt, raakt wél kant en wal?

Die jonge gast heeft die vrouw van 56 toch doodgereden?

Bezorg jij anders eens wat recente artikels van chauffeurs die iemand hebben doodgereden door een kleine onoplettendheid? Dat zal maar een marginale hoeveelheid zijn t.o.v. alle doodrijders onder invloed.

Of gaan ze alle wagens hiermee uitrusten?
Dat is wel de bedoeling denk ik, maar om op hetzelfde denkpatroon verder te gaan: profiel aanmaken op je smartphone met het rijbewijs van bv. een (groot)ouder die zelf niet meer autorijdt.

De enige manier om de cowboys zonder rijbewijs een halt toe te roepen is massaal auto's uit het verkeer halen voor controle, iedere dag opnieuw. En dan moet er natuurlijk ook een straf volgen die ze écht voelen en waar de maatschappij niet volledig voor moet opdraaien i.t.t. de gevangenis.

Niet akkoord want we weten allemaal dat er maar 1 seconde nodig is om een ongeval te veroorzaken. Dus of je nu een hele rit niet bij de zaak bent (omwille van alcohol) of 5 seconden (omwille van onoplettendheid) maakt dan geen verschil wat mij betreft.
Hier pik ik nog even op in. Je ziet toch zelf wel wat het verschil is? Die ene seconde onoplettendheid die er al dan niet kan komen versus heel de rit lang minder capabel zijn om te besturen? Hoezo maakt dat geen verschil in 'ergheid'? En nogmaals: mensen die een ongeval veroorzaken, in fout zijn, en nuchter zijn worden ook gewoonweg gestraft. Die ontspringen de dans niet.

Ik weet echter wel op welke baan ik liever zou rijden als ik zou mogen kiezen tussen een baan vol dronken bestuurders die eigenlijk niet meer in staat zijn om te rijden en een baan vol nuchtere bestuurders die MOGELIJKS een seconde onoplettend zijn.

Afsluitend: ik ben volledig akkoord dat mensen die met hun smartphone aan het prutsen zijn of godbetert hun ontbijt aan het eten zijn in de auto ook een groot gevaar zijn. Die mogen wat mij betreft ook zwaarder gestraft worden. Ik vind dat men over het algemeen in ons land te licht omspringt met de verantwoordelijkheid die men draagt wanneer men een machine van honderden kilo's bestuurt. En zoals al gezegd door anderen: de pakkans moet voor mij drastisch omhoog.

Bezorg jij anders eens wat recente artikels van chauffeurs die iemand hebben doodgereden door een kleine onoplettendheid? Dat zal maar een marginale hoeveelheid zijn t.o.v. alle doodrijders onder invloed.
En op welke cijfers is deze uitspraak gebaseerd?

Ik weet wel op welke baan ik liever zou rijden als ik zou mogen kiezen tussen een baan vol dronken bestuurders die eigenlijk niet meer in staat zijn om te rijden en een baan vol nuchtere bestuurders die MOGELIJKS een seconde onoplettend zijn.
Ik weet dat zo niet. Iemand die echt stomdronken achter het stuur zit zal je er heel gemakkelijk kunnen uithalen door hun rijgedrag en daar kan je dan rekening mee houden. Wellicht zijn er een pak meer mensen die licht beschonken (maar nog wel binnen de wettelijke limiet) achter het stuur kruipen en die kan je denk ik qua rijvermogen op dezelfde hoogte plaatsen als de gsmprutsers. En ik zie toch echt wel ontzettend veel gsmprutsers als ik me door het verkeer begeef.

Dan rest de vraag nog, wie is er in de meerderheid?

Wat hier volgens mij genegeerd wordt is dat alcohol de reactiesnelheid aantast. Zeker bij intoxicatie. Dus die mensen kijken ook naar smartphones en blondines met dikke borsten, maar hebben dan een slechtere kans om nog tijdig een noodstop uit te voeren.

Het is niet of alcohol of iets anders, het is het "standaardgedrag" (hoe voorbeeldig of slecht ook), maar dan met tragere reacties en ook slechtere inschatting van risico's.

Laatst bewerkt:
Een aantal maanden geleden hoorde ik één of andere deskundige op Radio 1 al eens pleiten voor aparte detentiecentra voor dit soort zware verkeersdelinquenten. Die dan van een iets lager veiligheidsniveau is dan een standaard gevangenis.

Lijkt me op zich een werkbaar idee.
Slechter dan wat we momenteel doen kan het het niet zijn, de volledige straffeloosheid die nu wordt gehanteerd is nefast voor de hele samenleving.

Deze mensen bij zware drugscriminelen en geweldplegers steken lijkt me in ieder geval ook niet bevorderlijk voor re-integratie.
Ik ligt daar persoonlijk niet van wakker, pak nu die vrouw die door die veroordeelde dronken chauffeur doodgereden is. Zij kan nooit meer herintegreren, waarom moeten we dan nog rekening houden met wat de integratie van die doodrijder het meest zou bevorderen?

Slechter dan wat we momenteel doen kan het het niet zijn, de volledige straffeloosheid die nu wordt gehanteerd is nefast voor de hele samenleving.

Ik ligt daar persoonlijk niet van wakker, pak nu die vrouw die door die veroordeelde dronken chauffeur doodgereden is. Zij kan nooit meer herintegreren, waarom moeten we dan nog rekening houden met wat de integratie van die doodrijder het meest zou bevorderen?
Goh ja, kan je ze dan niet beter afschieten? Bespaart je de kosten van een gevangenisverblijf én de kosten achteraf omdat ze in de gevangenis nog meer slechte manieren hebben geleerd en toch nooit nog een nuttige bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Ik trek het op flessen met dat afschieten, echter is die herintegratie wél belangrijk.

Plan voor rijbewijsslot in nieuwe nota De Wever

Maar dit had bij dit ongeval toch niet geholpen?
Je leent dan gewoon de wagen van je vriendin. Problem solved.

Of gaan ze alle wagens hiermee uitrusten? Maar dit is praktisch lastig want wat als je een wagen leent van je vriend uit Turkije?
Het zou wel het probleem kunnen oplossen.
Op je rijbewijs staan alle categorieën waarmee je mag rijden + alle codes die naast die categorieën staan. Er is geen programmeerwonder nodig om er voor te zorgen dat het voertuig enkel start als het rijbewijs ook voldoet aan enkele voorwaarden voor dat voertuig. Steek je je rijbewijs met enkel categorie B in een camion, dan start die niet. Steek je je rijbewijs met code 69 (alcoholslot) in een voertuig zonder alcoholslot, dan start dat voertuig niet.
Ik vind het dus best een goed voorstel in die nota, mits goede uitwerking.

Dat slachtoffer in Diepenbeek van de UHasselt, raar om dan ineens een naam vermeld te zien worden waar je zelf een gezicht op kan plakken, al kende ik haar niet persoonlijk.
De baan is er één waar ik zelf ook regelmatig passeerde vroeger, geen afgescheiden fietspad helaas, maar de vraag is ook in welke mate dat hier bescherming had geboden tegen een dronken chauffeur.

Maar dan de discussie rond het rijbewijsslot en "De technologie is er al"...

Maar sorry, ik wil niet ook nog eens mijn eigen wagen moeten opstarten met mijn rijbewijs, laat staan met smartphone-verficatie,
"de technologie is er al" is een vrij pover argument aangezien die technologie nooit gratis zal zijn in de aankoop, zal leiden tot extra onderhoudskosten en herstellingen, een extra kwetsbaarheid is in gevallen van nood, en minstens even belangrijk: ik wil niet verplicht kunnen worden tot nog vaker aan mijn smartphone vast te zitten.
Je hoort niet iedereen te bestraffen voor de wandaden van enkelingen.

EDIT: om nog maar te zwijgen van de ironie van het gevaar van de afleiding van de smartphone bewust in de buurt van het slot van je wagen te moeten houden, in een ideale wereld stopte iedereen zijn smartphone gewoon in het handschoenkastje ofzo bij het starten van de wagen en werd dat ding inactief in 'rijmodus'.

Mijn ethisch correcter tegenvoorstel zou zijn om wel degelijk de recidiverende hardrijders te bestraffen, en dit met wat meer "creativiteit".
Te weinig plaats in de gevangenissen? Deze technologie is er ook al:
  • Prima: een enkelband met snelheidsmonitoring, op kosten van de veroordeelde die effectief een misdaad heeft begaan, met een verbod zich nog boven een bepaalde snelheid te verplaatsen: niet als chauffeur, niet als passagier, voor mijn part zelfs niet meer met de fiets. Een redelijke prijs voor nog een minimum aan vrijheid, in plaats van de vergeetput waar ze zo'n mensen ook in zouden mogen gooien.
  • Wekelijks op controle gaan in het lokale politiekantoor om te verhinderen dat er gemorreld wordt aan die toestellen.
  • Er kan nog gesproken worden om het openbaar vervoer of taxibedrijven van speciale toestellen te voorzien die tijdelijk voor de duur van één verplaatsing die snelheidsbeperking kunnen opheffen, maar enkel als dit technisch waterdicht kan.
  • Er kan ook gesproken worden over een pijnlijk effect die wangedrag ter plekke corrigeert waardoor als ze alsnog in een wagen stappen, ze geen 10 meter vooruit geraken, van een luid alarmsignaal tot voor mijn part een pijnlijke stroomstoot.
En verder altijd maar doen alsof het zo onmogelijk is om gevangeniscapaciteit uit te bouwen... misschien gewoon ook eens véél harder optreden tegen de mensen die er gestraft worden voor dergelijke misdrijven. Verklaar de wagen verbeurd, bouw die detentiecentra op kosten van loonbeslag van gedetineerden als je dan toch nog "mild" wilt zijn.

Goh ja, kan je ze dan niet beter afschieten? Bespaart je de kosten van een gevangenisverblijf én de kosten achteraf omdat ze in de gevangenis nog meer slechte manieren hebben geleerd en toch nooit nog een nuttige bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Ik trek het op flessen met dat afschieten, echter is die herintegratie wél belangrijk.

De vraag die men zich ook moet stellen is die herintegratie met een dermate hoge tol aan recidive, lees om de zoveel tijd weer een nodeloze verkeersdode, het echt waard?

Laatst bewerkt:
Het zou wel het probleem kunnen oplossen.
Op je rijbewijs staan alle categorieën waarmee je mag rijden + alle codes die naast die categorieën staan. Er is geen programmeerwonder nodig om er voor te zorgen dat het voertuig enkel start als het rijbewijs ook voldoet aan enkele voorwaarden voor dat voertuig. Steek je je rijbewijs met enkel categorie B in een camion, dan start die niet. Steek je je rijbewijs met code 69 (alcoholslot) in een voertuig zonder alcoholslot, dan start dat voertuig niet.
Ik vind het dus best een goed voorstel in die nota, mits goede uitwerking.

Gegeven dat ik al eens met een IT'er heb gebabbeld die z'n eigen eID gehackt had, waardoor de informatie daarop niet klopte, kan ik me gerust ook inbeelde dat het geen rocket scientist vergt om de informatie op de chip van je rijbewijs te hacken.

Gegeven dat we in een samenleving leven waarin malafide individuen alles doen van elektrische chips opdrijven tot wagens tunen tot ver buiten de geldende regelgeving, zie ik niet in waarom er binnen de kortste keren geen handel in fraudulente elektronische rijbewijzen zou ontstaan, tenzij zoals je nu in de pers leest een koppeling gemaakt wordt met een smartphone en services zoals ItsMe.

De vraag is dan ook of het wenselijk is om je wagen afhankelijk te maken van een service waarvoor je continu aan je smartphone gebonden bent (ik vervloek dat Flex Abo van de NMBS al genoeg) én van een systeem dat om de zoveel tijd ook eens platligt. Tof als je dan ergens vaststaat.

Leg dan eerst maar de dronken chauffeurs gewoon aan de bal met ketting. Letterlijk of figuurlijk.

Gegeven dat ik al eens met een IT'er heb gebabbeld die z'n eigen eID gehackt had, waardoor de informatie daarop niet klopte, kan ik me gerust ook inbeelde dat het geen rocket scientist vergt om de informatie op de chip van je rijbewijs te hacken.

Gegeven dat we in een samenleving leven waarin malafide individuen alles doen van elektrische chips opdrijven tot wagens tunen tot ver buiten de geldende regelgeving, zie ik niet in waarom er binnen de kortste keren geen handel in fraudulente elektronische rijbewijzen zou ontstaan, tenzij zoals je nu in de pers leest een koppeling gemaakt wordt met een smartphone en services zoals ItsMe.

De vraag is dan ook of het wenselijk is om je wagen afhankelijk te maken van een service waarvoor je continu aan je smartphone gebonden bent (ik vervloek dat Flex Abo van de NMBS al genoeg) én van een systeem dat om de zoveel tijd ook eens platligt. Tof als je dan ergens vaststaat.

Leg dan eerst maar de dronken chauffeurs gewoon aan de bal met ketting. Letterlijk of figuurlijk.
Dat gaat echt geen meerderheid vormen en kan je dan bovenop de straffen voor het rijden zonder rijbewijs of onder invloed, nog eens bestraffen voor fraude.
Je kan voor elke oplossing op elk probleem wel een manier verzinnen om het te omzeilen, dat wil niet zeggen dat je die oplossing meteen moet afschieten.

Tachograaf van een vrachtwagen geeft tegenwoordig ook constant zijn data door via GPRS, er is daar geen GSM of itsme voor nodig, dat is dus ook nog een optie.

Je kan die dronken chauffeurs hun auto in beslag nemen om te beginnen. Dat maakt de drempel toch al groter om terug achter het stuur te kruipen. + een enkelband tot hun straf afloopt.
Levenslang rijverbod? Pak ze meteen hun auto af ook.

Je kan die dronken chauffeurs hun auto in beslag nemen om te beginnen. Dat maakt de drempel toch al groter om terug achter het stuur te kruipen. + een enkelband tot hun straf afloopt.
Levenslang rijverbod? Pak ze meteen hun auto af ook.
Auto in beslag nemen is ook niet zaligmakend, je hebt te maken met mensen die zich geen fluit aantrekken van de regels:
HUMO Boetes werken niet, wat dan wel?

GEUKENS «Hun speelgoed afpakken: de auto verbeurd verklaren. Dat doe ik steeds vaker bij mensen die zonder rijbewijs blijven rondrijden, en ik zie dat het pijn doet.»

WILSENS «Maar ook daar is een achterpoortje: ze rijden verder met een auto op andermans naam.»

GEUKENS «Ik heb eens een recidivist gehad die telkens wrakken opkocht van 300 euro en daarmee rondreed. Het kon hem niet schelen dat we die verbeurd verklaarden, hij had direct een nieuwe. Zonder keuring, zonder verzekering, gewoon vier wielen en een motor.»
Onder invloed achter het stuur: ‘Advocaten komen vaak met een bloedanalyse om te bewijzen dat hun cliënt geen drugs meer gebruikt, maar dat is boerenbedrog’

Dat gaat echt geen meerderheid vormen en kan je dan bovenop de straffen voor het rijden zonder rijbewijs of onder invloed, nog eens bestraffen voor fraude.
Je kan voor elke oplossing op elk probleem wel een manier verzinnen om het te omzeilen, dat wil niet zeggen dat je die oplossing meteen moet afschieten.

Tachograaf van een vrachtwagen geeft tegenwoordig ook constant zijn data door via GPRS, er is daar geen GSM of itsme voor nodig, dat is dus ook nog een optie.

Klopt, maar dit systeem wat men nu voorstelt is wel degelijk makkelijk te omzeilen tenzij men ver gaat qua registratie/verplichtingen én ik heb nog een resem andere minpunten opgelijst;

En hoe ga je die dan ASAP uit het verkeer halen of verhinderen dat die alsnog doden veroorzaken?
Mijn idee is eerlijker qua kosten voor brave burgers, efficiënter én bovendien ook effectiever. Een recidiverende hardrijder zou zich niet zomaar meer verplaatsen aan sneller dan pakweg 30km/h zonder dat het "pijn" doet.

Bovendien wil ik het aantal oude wagens niet tellen dat aan deze technologie zou blijven ontsnappen, de hoeveelheid oldtimers die tegenwoordig rondrijden die in de verste verte geen oldtimers die naam waardig zijn maar gewoon oude rommelbakken zijn ook niet meer te tellen...

Als ik zie hoe de helft van de sensoren in mijn wagen al op hol slagen van zodra er nog maar een blaadje over hangt zie ik zo'n systeem om mijn wagen te starten niet zitten. Dit is weer het typisch voorbeeld van iedereen a) op kosten te jagen en b) extra rompslomp te geven omwille van een klein aantal idioten die waarschijnlijk snel genoeg een omweg gaan kunnen vinden.

Terug
Bovenaan