Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Daar is plaats zat voor, genoeg oude leegstaande (militaire) gebouwen die ze daarvoor kunnen benutten. Of de populatie in de bestaande gevangenissen gewoon verhogen.
Je kan met gevangenissen twee kanten op: je gaat ze beschouwen als een (tijdelijke) vergeetput voor criminelen en verwaarloost die mensen ook. Kans is klein dat ze na het vrijlaten nog goed gaan functioneren in de maatschappij. Of je gaat je inzetten op rehabilitatie zodat die mensen na hun verblijf in de gevangenis zich maximaal kunnen herintegreren in de maatschappij.

En inzetten op een betere pakkans of gevangenisstraffen is ook vijgen na pasen. Het zou beter zijn dat niemand nog zat in zijn auto kruipt.

Welke doortastende maatregelen moeten ze dan doorvoeren om gevallen zoals het bovenstaande tegen te gaan? Zelfs met 0% tolerantielevel kruipen die gasten evengoed bezopen achter het stuur, dat is geen probleem van gebrek aan beleid wel een gebrek aan degelijke straffen. Steek die kerel van het vb hierboven nu eens 20 jaar in cel en houdt hem daar ook vast voor die periode (geen thuisverlof, geen vrijlating na 1/3, geen smoesjes voor zijn wangedragen, ...)

Zo iemand is voor mij een moordenaar, en moordenaars horen in de gevangenis.

Verder moet de pakkans veel hoger liggen (ik rij ondertussen 16 jaar rond, en nog nooit een controle gehad). Ook veel sneller over gaan tot inbeslagname/ verbeurdverklaren van voertuigen.

(over welke partij spreek jij eigenlijk? Toch niet VB?)

Je kan met gevangenissen twee kanten op: je gaat ze beschouwen als een (tijdelijke) vergeetput voor criminelen en verwaarloost die mensen ook. Kans is klein dat ze na het vrijlaten nog goed gaan functioneren in de maatschappij. Of je gaat je inzetten op rehabilitatie zodat die mensen na hun verblijf in de gevangenis zich maximaal kunnen herintegreren in de maatschappij.
De persoon van het vb hierboven is al eens veroordeeld geweest voor dronken rijden en kreeg het alcoholslot en alles opgelegd en trok zich daar niets van aan en nu is er terug iemand dood. Waarom zou die persoon zich daar nu in de toekomst wel iets van gaan aantrekken als het justitiesysteem hem weer een non-straf gaat opleggen die hij zo kan omzeilen? Dit soort types lacht daarmee he.

En inzetten op een betere pakkans of gevangenisstraffen is ook vijgen na pasen. Het zou beter zijn dat niemand nog zat in zijn auto kruipt.
Het justitiesysteem zou al eens kunnen beginnen met aan te tonen dat ze dit niet acceptabel vinden door een echte straf op te leggen.
In de USA geven ze daar bijv. 15 jaar cel voor, daar begint niemand te jammeren over "kans op goed functioneren in de maatschappij" of "ik wil geen gevangenissen meer".

Verder moet de pakkans veel hoger liggen (ik rij ondertussen 16 jaar rond, en nog nooit een controle gehad). Ook veel sneller over gaan tot inbeslagname/ verbeurdverklaren van voertuigen.
Ik bijna 20 jaar en nog nooit gestopt geweest voor een controle of ook maar eens moeten blazen.
En zelfs als ik gepakt was geweest op dronken rijden zou het hier in België toch niet erg zwaar bestraft zijn geweest, zie bijv. die voetballer die crashtte in een sporthal na 6 gin-tonics, hij mocht beschikken van de rechter alsof er niets gebeurd was.

Zulke zaken zijn echt onbegrijpelijk en wraakroepend. Daarnaast helpen ze ook niet aan de mentaliteitswijziging waar we naartoe moeten. Integendeel.

Zulke zaken zijn echt onbegrijpelijk en wraakroepend. Daarnaast helpen ze ook niet aan de mentaliteitswijziging waar we naartoe moeten. Integendeel.
In feite blijft de overtreding even ernstig of je nu iemand dood rijdt of niet. Voor hetzelfde geld had hij wel iemand aangereden.

Hier mee stuur je toch echt geen goed signaal uit naar andere mogelijke overtreders. Wees dan ook eens een man en aanvaard uw straf. Bovendien is hij profvoetballer dus kan er wel voor 4 maanden een taxi aan af zeker?

Daar is plaats zat voor, genoeg oude leegstaande (militaire) gebouwen die ze daarvoor kunnen benutten. Of de populatie in de bestaande gevangenissen gewoon verhogen.
Een aantal maanden geleden hoorde ik één of andere deskundige op Radio 1 al eens pleiten voor aparte detentiecentra voor dit soort zware verkeersdelinquenten. Die dan van een iets lager veiligheidsniveau is dan een standaard gevangenis.

Lijkt me op zich een werkbaar idee. Deze mensen bij zware drugscriminelen en geweldplegers steken lijkt me in ieder geval ook niet bevorderlijk voor re-integratie.

Je moet nu ook niet overdrijven hè. Dan kan je met deze redenering _iedereen_ die in een auto stapt een moordenaar noemen. Je moet maar eens een seconde afgeleid zijn door <insert vanalles en nog wat> en je maait zo iemand van de baan door je onoplettendheid. Degene die nog nooit eens een seconde onoplettend is geweest (en dat is dan toch ook bewust?) moet ik nog tegenkomen. Alhoewel, we zitten hier in P&A, dus hier zit wel wat raar volk bijeen :sarcastic:
Pakkans is inderdaad belachelijk hier. Heb pas dit jaar eens voor de eerste keer moeten blazen en ik rijd ondertussen ookal +25 jaar rond.

Onder invloed en zonder rijbewijs achter het stuur, stel jij gelijk aan iedereen die wel eens een seconde onoplettend is geweest?
In beide gevallen kan je een dodelijk ongeval veroorzaken, dus volgens jouw eigen redenering wordt dit dan gelijkgesteld ja.

Alcohol drinken is veel meer een bewuste keuze dan een seconde onoplettend zijn. Mensen kunnen er niet altijd aan doen dat ze onoplettend zijn, door stress , ADHD, vermoeidheid of andere factoren.

Alcohol drinken is veel meer een bewuste keuze dan een seconde onoplettend zijn. Mensen kunnen er niet altijd aan doen dat ze onoplettend zijn, door stress , ADHD, vermoeidheid of andere factoren.
Je kan ook onoplettend zijn omdat je even naar die blonde met de dikke tieten op het voetpad loert, aan allerlei knopjes en schermpjes zit te prullen, en safje opsteekt, etc etc. Allemaal bewuste keuzes hoor. Net zoals stress, vermoeidheid, enz. Er wordt hier weer heel selectief gediscussieerd precies :sarcastic:

In beide gevallen kan je een dodelijk ongeval veroorzaken, dus volgens jouw eigen redenering wordt dit dan gelijkgesteld ja.
Geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gezegd heb.

Ik heb gezegd dat zo iemand (lees: iemand die bewust onder invloed achter het stuur kruipt) voor mij een moordenaar is.

Dat jij dit probeert te minimaliseren door te zeggen dat iedereen wel eens een seconde onoplettend is, is net het probleem met de mentaliteit hier in België.

Geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gezegd heb.

Ik heb gezegd dat zo iemand (lees: iemand die bewust onder invloed achter het stuur kruipt) voor mij een moordenaar is.

Dat jij dit probeert te minimaliseren door te zeggen dat iedereen wel eens een seconde onoplettend is, is net het probleem met de mentaliteit hier in België.
Ik leg toch niets in jouw mond en ik minimaliseer helemaal niets

Ik trek gewoon jouw redenering door en probeer aan te tonen dat dit een beetje met de haren getrokken is. Ik ben ook tegen alcohol in het verkeer, maar omwille van de voorbeelden die ik aanhaalde is volgens jouw rdenering iedereen die in een auto stapt een moordenaar.

Of onder de grond. Er is echt plaats genoeg als men dit echt wil.

Maar ik volg Green Mamba wel dat dit een workaround is en geen echte oplossing is voor de problemen. Bovenstaande lost niks op.

Je kan ook onoplettend zijn omdat je even naar die blonde met de dikke tieten op het voetpad loert, aan allerlei knopjes en schermpjes zit te prullen, en safje opsteekt, etc etc. Allemaal bewuste keuzes hoor. Net zoals stress, vermoeidheid, enz. Er wordt hier weer heel selectief gediscussieerd precies :sarcastic:
Je kiest er natuurlijk niet zelf voor dat die blonde met de dikke tieten in je gezichtsveld verschijnt.

Je zou dan ook kunnen redeneren dat een ongeval die blonde haar fout is als ze uitdagend gekleed is.

Ik vind dat jouw vergelijking kant noch wal raakt REpute.

Vooreerst al omdat iedereen weet dat dronken rijden fout is. Men weet dat het tegen de wet is EN men weet dat het het vermogen om te rijden aantast. Als men dus dan BEWUST in een auto stapt en gaat rijden begaat men meerdere fouten, en dat de hele rit lang. Men is immers heel de rit lang aangetast door de alcohol.

Dat vergelijken met iemand die (zeer menselijk) even onoplettend is maar voor de rest wel perfect capabel is om te rijden vind ik zeer oneerlijk in discussie gaan. Het is ook een fout, maar van een andere orde dan dronken rijden. Wie dronken rijdt is bijna per definitie heel de rit minder oplettend dan dat ze zouden moeten zijn.

Nota bene: iemand die door onoplettendheid in de fout gaat en een (dodelijk) ongeval veroorzaakt wordt ook gestraft. Terecht. Je moet dus ook niet komen argumenteren alsof men dat soort fouten met de mantel der liefde bedekt. Men rijdt rondt met machines van meer dan een ton, het minste dat men kan verwachten is dat die bestuurders ten allen tijde oplettend zijn. Dronken bestuurders zijn dat niet. Iemand die er voor kiest om in zulk een toestand een auto te gaan besturen moet zwaar gestraft worden. Zeker wanneer men dat meerdere keren doet.

Dat vergelijken met iemand die (zeer menselijk) even onoplettend is maar voor de rest wel perfect capabel is om te rijden vind ik zeer oneerlijk in discussie gaan. Het is ook een fout, maar van een andere orde dan dronken rijden. Wie dronken rijdt is bijna per definitie heel de rit minder oplettend dan dat ze zouden moeten zijn.
Alles hangt af van de gradatie van de fout.

BEWUST extreem vermoeid rondrijden is voor mijn part identiek hetzelfde als 2 biertjes drinken en rondrijden. (Beiden zijn fout naar mijn mening)
Maar je kan ook BEWUST 20 biertjes achter de kiezen hebben en rondrijden.

Men rijdt rondt met machines van meer dan een ton, het minste dat men kan verwachten is dat die bestuurders ten allen tijde oplettend zijn.
In praktijk is dat 99,x%. Ik geloof niet dat je 100% oplettend kan zijn non stop jarenlang. Ook niet als je daar je pokkebest voor doet.
Maar ik begrijp je: Je moet daar wél naar streven. Elke fout is er één te veel.

Ik vind dat jouw vergelijking kant noch wal raakt REpute.

Vooreerst al omdat iedereen weet dat dronken rijden fout is. Men weet dat het tegen de wet is EN men weet dat het het vermogen om te rijden aantast. Als men dus dan BEWUST in een auto stapt en gaat rijden begaat men meerdere fouten, en dat de hele rit lang. Men is immers heel de rit lang aangetast door de alcohol.

Nota bene: iemand die door onoplettendheid in de fout gaat en een (dodelijk) ongeval veroorzaakt wordt ook gestraft. Terecht. Je moet dus ook niet komen argumenteren alsof men dat soort fouten met de mantel der liefde bedekt. Men rijdt rondt met machines van meer dan een ton, het minste dat men kan verwachten is dat die bestuurders ten allen tijde oplettend zijn. Dronken bestuurders zijn dat niet. Iemand die er voor kiest om in zulk een toestand een auto te gaan besturen moet zwaar gestraft worden. Zeker wanneer men dat meerdere keren doet.
Daarmee dat men tegenwoordig smartphonegebruik achter het stuur zo zwaar bestraft. Je moet het eerst wel kunnen aantonen dat iemand onoplettend is. Er moet dan toevallig al een agent zijn die het ziet. Of moet uitdrukkelijk op camerabeelden te zien zijn.
Op alcohol wordt er standaard gecontroleerd bij een ongeval (tenzij het zonder lichamelijke schade is en onderling geregeld wordt zonder politie).

En nog maar eens een dodelijk ongeval:

Maar hier is ook de infrastructuur nog altijd ondermaats:
"Er zijn geen vrijliggende fietspaden en de fietspaden zijn veel te smal, maar automobilisten mogen er wel 70 kilometer per uur rijden"

En zoals zoveel N-wegen in België is dit idd nog zo een weg met een moordstrookje:

Hier bij ons hebben we een nog gevaarlijker stuk:

Maar jah, we gaan die steenweg toch niet verwijderen omdat er af een toe eens een dode valt?

Oh en ondertussen ook natuurlijk de steenwegen lekker vol bouwen want stel u voor dat we dit niet doe?

Excuses voor het off topic gaan.

Pakkans moet sterk omhoog gewoon voor alle soorten delicten.

Terug
Bovenaan