Dat is dan weer op te lossen door de straf voor rijden onder invloed gigantisch omhoog te trekkenNochtans is het blazen tijdens het rijden net een manier om het moeilijker te maken om het systeem te omzeilen door iemand anders te laten blazen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat is dan weer op te lossen door de straf voor rijden onder invloed gigantisch omhoog te trekkenNochtans is het blazen tijdens het rijden net een manier om het moeilijker te maken om het systeem te omzeilen door iemand anders te laten blazen.
Maar daarvoor moet dus de pakkans omhoog, zowel voor dronken rijden als voor rijden zonder rijbewijs. En dat is niet op te lossen met het alcoholslot.Dat is dan weer op te lossen door de straf voor rijden onder invloed gigantisch omhoog te trekken
Een rijbewijsslot is ook simpel in te bouwen (absurd dat dat nog niet zo is...)Maar daarvoor moet dus de pakkans omhoog, zowel voor dronken rijden als voor rijden zonder rijbewijs. En dat is niet op te lossen met het alcoholslot.
Dat blazen tijdens het rijden, is absurd. Volledig akkoord.
Dat het iets is dat ervoor kan zorgen dat je onterecht niet kan starten, akkoord, maar zo zijn er echt gigantisch veel dingen.
Ik wist niet dat de interface ondertussen ook verplicht was, dat is dan goed nieuws. Dat is inderdaad enkel nieuwe wagens, want retroritten gaat te duur zijn. Maar je zal er al veel overtreders mee tegen houden... Het is ook geen vervanging voor controles he, het zou er gewoon voor moeten zorgen dat het aantal positieven bij controles (drastisch) zakt.
Welk nut heeft het dan nog als het enkel in nieuwe wagens geplaatst wordt, het de controles niet vervangt en enkel maar van toepassing is bij initiëel starten?Dat is dan weer op te lossen door de straf voor rijden onder invloed gigantisch omhoog te trekken
Elk jaar een half miljoen mensen extra die niet meer dronken met de auto kunnen rijden.Welk nut heeft het dan nog als het enkel in nieuwe wagens geplaatst wordt, het de controles niet vervangt en enkel maar van toepassing is bij initiëel starten?
Leuk weetje bij enkel voor nieuwe wagens trouwens: de gemiddelde voertuigleeftijd van het wagenpark in België is volgens Febiac al bijna 10j. En de gemiddelde leeftijd is enkel maar aan het stijgen, in 2001 was dit maar 7.5j. Zelfs als de ~10j aanhoudt, betekent het dus dat op 1/1/2035 nog meer dan de helft van de wagens op de openbare weg die interface niet zullen hebben.
Het is net die groep die wel 2 keer gaat nadenken om na het 3e pintje in de auto te stappen als ze weten dat de kans op controle reëel is. Je moet daarvoor niet dagelijks gecontroleerd worden, maar als je elk jaar 4-5 keer een controle meemaakt ga je volgens mij sneller de klik maken.Een rijbewijsslot is ook simpel in te bouwen (absurd dat dat nog niet zo is...)
Het is een fout idee dat de meeste ongevallen met alcohol gebeuren door "rotte appels", dat lijkt zo omdat die vaker in de media komen.
Maar (met voorsprong) de meeste ongevallen gaan gebeuren door die groep die "eentje te veel" op hebben.
En wat denk je dat de kostprijs is om elke van de 6 miljoen auto's 4-5x per jaar te controleren?Het is net die groep die wel 2 keer gaat nadenken om na het 3e pintje in de auto te stappen als ze weten dat de kans op controle reëel is. Je moet daarvoor niet dagelijks gecontroleerd worden, maar als je elk jaar 4-5 keer een controle meemaakt ga je volgens mij sneller de klik maken.
De hardleerse recidivisten ga je op dezelfde manier uit het verkeer kunnen halen.
De gordel is al bijna 50 jaar verplicht vooraan, 30 jaar achteraan en gordelverklikkers zijn 15 jaar verplicht en nog steeds zijn er mensen die zonder gordel rijden. Je kunt zelfs systemen om de verklikker te omzeilen gewoon online kopen.
Dat is dan toch iemand met een drankprobleem, als hij het nog niet kan laten als hij weet dat zijn vrouw elk moment kan bevallen.
En dat is dan ook niet 1 glas teveel maar een hele fles teveel wellicht.
Hier is er 1: een alcoholslot is een technologisch snufje dat niet 100% accuraat is en kapot kan gaan. Verder moet het door de boordcomputer van de auto geïnterpreteerd worden alvorens de wagen kan starten. Je steekt veel meer potentiële points of failure in een wagen die het starten in een noodgeval kunnen verhinderen. Sommige modellen vereisen zelfs dat je blaast tijdens het rijden, wat zowel gevaarlijke situaties met zich mee kan brengen maar dus ook bij een fout gewoon de motor kan stilleggen tijdens het rijden.

Als je bewusteloos raakt in de auto, dan druk je niet op dat start/stop knop heStel dat iemand bewusteloos raakt in de wagen en op de spoorwegovergang stilvalt.
De enige in de buurt die de auto kan verzetten terwijl de trein bijna aankomt heeft net iets te veel gedronken…
Hier is dan een voorbeeld waarbij veel leed kan gespaard worden als het alcoholslot er niet zou zijn![]()
.Die cijfers kunnen toch moeilijk kloppen, of mis ik iets. Als er 1.5 miljoen controles per jaar zijn, en na 3 jaar 4.5 miljoen op 6 miljoen auto's, 75% van het aantal auto's, en slechts 33% van de chauffeurs tijdens diezelfde periode heeft minstens 1 controle gehad. Dan wil dat toch zeggen dat er een serieus deel van de mensen heel wat controles krijgt op een jaar. 2,5 van die 4,5 miljoen controles zijn dan op mensen die meer dan 1 controle gekregen hebben.En wat denk je dat de kostprijs is om elke van de 6 miljoen auto's 4-5x per jaar te controleren?
Er gebeuren nu 1.5 miljoen controles per jaar, en zoals je aangeeft, de meeste bestuurders hebben nog nooit moeten blazen.
33% van de bestuurders heeft in de afgelopen 3 jaar een controle gehad. Laat ons dan simpel zeggen dat 10% van de bestuurder er dit jaar 1 heeft gehad.
Dat komt er dus op neer dat er 15000000*10*5=750 miljoen controles moeten gebeuren per jaar. of 2 miljoen per nacht (meer dan nu dus op een heel jaar). Ik neem aan dat je wel kan inzien dat dat niet realistisch is?
1e deel: ja, zoals ik ook al aanhaalde in de zin eronder die je niet mee gequote hebt. Maar een zeer kleine kans is niet onbestaande, en het was als antwoord op iemand die letterlijk geen enkel voorbeeld kon aanhalen.Uw wegen zit als tsjokvol elektronica en allerlei snufjes die kunnen verhinderen dat u wagen start. Bijna geen enkele wagen heeft nog een contactslot maar heeft een startknop. Veel wagens heeft geen fysieke schakelpook meer maar een automaat die elektronisch bediend wordt via een schakelaar.
Ja een alcoholslot is iets extra dat kan falen ja. Maar de kleine kans dat het net faalt wanneer je net dat noodgeval hebt, waarvan de kans ook zeer klein is dat maakt dat de totale kans zeer klein is.
Overigens kan hetgeen jij zegt nooit gebeuren. Auto’s zijn voor dergelijke situaties reeds beveiligd waarbij als je aan het rijden bent de wagen nooit zal uitschakelen. Dat is ook zo voor keyless go, als er tijdens het rijden geen sleutel meer in de wagen aanwezig is of het systeem faalt dan zal de motor gewoon blijven draaien.
Pas wanneer je stilstaat, en de start-stop kan in werking treden zal de motor uitschakelen en niet meer starten. Dus nee de auto zal niet op de snelweg ineens uitschakelen, hij zal dit pas doen als je aan de eerste afrit of aan een stoplicht stilstaat.
Lees tussen de regelsStop is met die belachelijke voorbeelden.
Het is niet moeilijk om te begrijpen nochtans, er is geen enkele reden om achter het stuur te kruipen als je gedronken hebt. Werkelijk GEEN ENKELE.
Dat je zelfs maar het voorbeeld van een kind dat van de trap valt aangrijpt om dronken te rijden… Jezus christus man.
Vanaf dat het ernstig is bel je de ziekenwagen, altijd, ook al heb je niet gedronken.
Het zijn net die zogezegd goeie redenen om toch te rijden als je gedronken hebt die jij geeft die het probleem zijn. Want iedereen die men pakt heeft zogezegd wel een grondige reden.
1,5 milj controles is dan ook gewoon te weinig. Er zijn 7,5 miljoen Belgen met een rijbewijs. Net zoals er in bijna elke politiezone dagelijks geflitst wordt zou er dagelijks een ploeg op pad moeten gaan die niets anders doens dan alcoholcontroles. Tegenwoordig met de snuffelaar kunnen ze heel snel die controles doen en dus relatief veel voertuigen controleren. Als elke politiezone op deze manier dagelijks 200 controles uitvoert bovenop de huidige campagnes dan heb je al 13milj extra controles, waarvoor je niet de grote mankracht nodig hebt. Je creëert dan wel een gevoel bij de mensen dat de controles op elk moment en op elke plaats kunnen gebeuren.En wat denk je dat de kostprijs is om elke van de 6 miljoen auto's 4-5x per jaar te controleren?
Er gebeuren nu 1.5 miljoen controles per jaar, en zoals je aangeeft, de meeste bestuurders hebben nog nooit moeten blazen.
33% van de bestuurders heeft in de afgelopen 3 jaar een controle gehad. Laat ons dan simpel zeggen dat 10% van de bestuurder er dit jaar 1 heeft gehad.
Dat komt er dus op neer dat er 15000000*10*5=750 miljoen controles moeten gebeuren per jaar. of 2 miljoen per nacht (meer dan nu dus op een heel jaar). Ik neem aan dat je wel kan inzien dat dat niet realistisch is?
Die controles zijn heel gericht he. Er wordt quasi uitsluitend 's avonds en in het weekend gecontroleerd volgens mij.Die cijfers kunnen toch moeilijk kloppen, of mis ik iets. Als er 1.5 miljoen controles per jaar zijn, en na 3 jaar 4.5 miljoen op 6 miljoen auto's, 75% van het aantal auto's, en slechts 33% van de chauffeurs tijdens diezelfde periode heeft minstens 1 controle gehad. Dan wil dat toch zeggen dat er een serieus deel van de mensen heel wat controles krijgt op een jaar. 2,5 van die 4,5 miljoen controles zijn dan op mensen die meer dan 1 controle gekregen hebben.
1.5 miljoen controles zou willen zeggen dat je gemiddeld genomen je om de 4 jaar een controle kan verwachten.
Als die cifers toch correct zijn dan zijn er redelijk wat mensen die een hoop controles per jaar ondergaan. Als we er van uitgaan dat die controles wat gericht zijn lijkt me de pakkans dan precies toch niet zo laag te zijn.
Op 14j 3x controle gehad. En 1 keer prijsDie controles zijn heel gericht he. Er wordt quasi uitsluitend 's avonds en in het weekend gecontroleerd volgens mij.
Ook vooral op steenwegen bvb.
Dus ik vermoed dat er effectief een aantal mensen veel controles hebben, en een groot deel nooit.
Ik vind dat het dan toch van weinig verantwoordelijkheidszin getuigt dat een toekomstige ouder zich niet kan tegenhouden om zich ladderzat te drinken. Ik ga akkoord dat een glaasje wijn bij het eten moet kunnen. Maar tijdens die paar weken dat die vrouw kan elk moment bevallen moet het toch wel kunnen om eens wat minder te drinken, gewoon 1 glas bij het avondeten dan of helemaal niet? En anders moet hij maar afspreken met een vriend dat die kan taxi spelen in geval zijn vrouw dan toch bevalt ipv zelf te rijden.Dat is wel wat kort door de bocht natuurlijk.
Ik kan u volgen dat je misschien beter nuchter blijft als de datum van de mogelijke bevalling dichter komt, maar ik snap dat als je uit eten gaat en je wil wat wijn drinken dat je dat doet. Zeker bij een uitgebreid diner met aangepaste wijnen kan het snel zo zijn dat je veel hebt gedronken.
Er is niks mis met occasioneel alcohol te nuttigen, laat ons dat wel duidelijk stellen.
Maar als het dan toch zo ver komt dat je vrouw haar water breekt dan kruip je niet in de wagen maar los je het anders op.
Ik kan echt heel veel oplossingen verzinnen om in het ziekenhuis te raken zonder zelf te moeten rijden hoor.
Uw wegen zit als tsjokvol elektronica en allerlei snufjes die kunnen verhinderen dat u wagen start. Bijna geen enkele wagen heeft nog een contactslot maar heeft een startknop. Veel wagens heeft geen fysieke schakelpook meer maar een automaat die elektronisch bediend wordt via een schakelaar.
Ja een alcoholslot is iets extra dat kan falen ja. Maar de kleine kans dat het net faalt wanneer je net dat noodgeval hebt, waarvan de kans ook zeer klein is dat maakt dat de totale kans zeer klein is.
Overigens kan hetgeen jij zegt nooit gebeuren. Auto’s zijn voor dergelijke situaties reeds beveiligd waarbij als je aan het rijden bent de wagen nooit zal uitschakelen. Dat is ook zo voor keyless go, als er tijdens het rijden geen sleutel meer in de wagen aanwezig is of het systeem faalt dan zal de motor gewoon blijven draaien.
Pas wanneer je stilstaat, en de start-stop kan in werking treden zal de motor uitschakelen en niet meer starten. Dus nee de auto zal niet op de snelweg ineens uitschakelen, hij zal dit pas doen als je aan de eerste afrit of aan een stoplicht stilstaat.
Dat is dan zoals je zegt een extra kost en last voor iedereen omdat een minderheid van de bevolking dronken rijdt. (iedereen wordt gestraft omwille van een groep overtreders)Ik heb niks tegen het 'ideaal' van een alcohol slot op elke nieuwe wagen. Maar in de praktijk levert elk van die regels een hoop extra kost en last voor iedereen.
Alsof er zoiets is als een alcoholslot dat praktisch gratis is, nooit gekalibreerd moet worden, nooit fouten maakt, etc.
En daarnaast is het ook weer X extra overhead voor alle bedrijven die auto's produceren en X extra overhead bij controlerende instanties (autokeuring & overheid die alles moet nakijken).
En je kan het dan gaan vergelijken met een hoop bestaande regels zoals nu die electronica snufjes die verplicht zijn in nieuwe wagens. En inderdaad ik vind dat Europa daar ook veel te ver gaat.
Ik rijd niet dronken dus dat de overheid mij is gewoon met gerust laat.
7% van de bevolking heeft is al betrokken geweest in een ongeval met alcohol. Zo klein is die minderheid niet hoor.Dat is dan zoals je zegt een extra kost en last voor iedereen omdat een minderheid van de bevolking dronken rijdt. (iedereen wordt gestraft omwille van een groep overtreders)
Moest je er met 100 euro extra aanschafprijs vanaf zijn voor elke nieuwe wagen , dan zouden we dat standaard kunnen implementeren in elke auto. Maar zo eenvoudig / goedkoop is het niet.