Airco (multi unit)

Gisteren een bestelling geplaatst voor een bosch airco, 7.9 kw buitenunit, 3 binnenunits 3.5kw en 20 m leiding voor ongeveer 2600 euro. Zelf te plaatsen en opgestart door mensen van bosch. Hopelijk geen kat in een zak.
Ondertussen is alles al een week of 3 geinstalleeerd en ik moet zeggen dat het prima werkt. Koelt de kamers snel genoeg en kwa geluid valt het toch ook goed mee, het zijn waarschijnlijk niet de stilste units maar we hebben ze nu deze week snachts ook laten draaien en ze zijn niet storend. Zeker niet luider dan het straatlawaai als je met de ramen open slaapt.

Ik heb zo iets, maar dan verticaal: schroeven langs 1 kant die in de gaten passen waar het schuifraam in klikt, en langs de andere kant duw i khet schuifraam er gewoon tegen in. Als ik dan een stok leg blijft het schuifraam toe en is het +- beetje afgesloten.
Hebben hier zo'n 12000 BTU unit van Whirlpool.

Vraag me eigenlijk af: hoe valt dat mee qua bekabeling en leidingen voor die split units?
Kan je ventilatiesysteem D iets van nut hebben (om bv die koelleidingen via die buizen te laten lopen)? Dat is hetgeen dat mij wat tegen zou houden om het te doen.. Is een nieuwbouw maar hebben geen voorzieningen gedaan voor (toekomstige) airco.
Ik ben geen expert, maar volgens mij zijn de debieten van je ventilatie veel te laag om van een centrale plek koeling te voorzien in je verschillende ruimtes.

Ik ben geen expert, maar volgens mij zijn de debieten van je ventilatie veel te laag om van een centrale plek koeling te voorzien in je verschillende ruimtes.
Dat wel (enfin denk ik ook :D ) . Maar zou je die buizen kunnen gebruiken om de leidingen te leggen ipv je pleisterwerk uit te breken?

Wij zijn net begonnen om te informeren m.b.t. airco, voorlopig voornamelijk offertes opvragen, volgende week komt de eerste langs. Zijn er bepaalde belangrijke aandachtspunten? Ik ken bv. ook enkel Daikin van merknaam, verder niet echt op de hoogte van de kwaliteit van andere merken.

Is het aangeraden om alle gewenste kamers meteen te voorzien van een binnenunit of kan dat later nog uitgebreid worden?
Must is de bureauruimte, slaapkamer en living, maar de 3de slaapkamer boven wordt voorlopig niet echt intensief gebruikt dus lijkt mij nog niet noodzakelijk, maar mijn man wil die desnoods ook meteen voorzien van airco.

Wij zijn net begonnen om te informeren m.b.t. airco, voorlopig voornamelijk offertes opvragen, volgende week komt de eerste langs. Zijn er bepaalde belangrijke aandachtspunten? Ik ken bv. ook enkel Daikin van merknaam, verder niet echt op de hoogte van de kwaliteit van andere merken.

Is het aangeraden om alle gewenste kamers meteen te voorzien van een binnenunit of kan dat later nog uitgebreid worden?
Must is de bureauruimte, slaapkamer en living, maar de 3de slaapkamer boven wordt voorlopig niet echt intensief gebruikt dus lijkt mij nog niet noodzakelijk, maar mijn man wil die desnoods ook meteen voorzien van airco.
Alles is direct laten voorzien is het goedkoopste, had daar ook achter geïnformeerd. Ze moeten anders heel het systeem onklaar maken om dan de nieuwe unit te zetten en terug alles aanzetten.

Zoveel is daar niet aan te doen. Vermijd pompjes op water op te pompen, en als je er toch 1 moet zie dan dat die staat in een ruimte die je amper gebruikt. Daikin en Mitsubishi zijn zo de grote 2, prijs ongeveer gelijk. LG, Fujitsu, Panasonic, Toshiba daaronder (voor zover ik weet). Vermogen zal naargelang de ruimte zijn.

De leidingen zou ik al voor elke kamer voorzien nu dat toch mogelijk is.

En je kan achteraf zeker nog een binnenunit bijzetten.
Dan kan je nu de keuze maken tussen een grote buitenunit die al voorzien is op de huidige + toekomstige binnenunits of een kleinere buiten enkel voor de huidige en dan later nog een buitenunit bij te zetten als je die extra binnen laat zetten.

Intussen de eerste offertes ontvangen en ze werken allen met het merk Daikin.
Zijn er mensen die vanwege de grid eye sensor bewust gekozen hebben voor een duurder toestel (Stylish) in de leefruimte/bureauruimte?
Ik wil eigenlijk vooral niet in de tocht zitten van de koude lucht, maar volgens mij doet de Perfera dat ook automatisch?

1. Probeer de airco te zetten zodat hij blaast waar je nooit (langdurig) zit.
  2. Als dat niet lukt, dan is die sensor en super feature (ik zit ook niet graag in de tocht).

Ze komen binnenkort onze airco plaatsen. (1 buitenunit en 1 binnenunit, vanaf die binnenunit vertrekken flexibels die 3 kamers koelen, centrale regeling in de gang).

Nu wordt die binnenunit op zolder geplaatst. Betreft een houten roostering met OSB erop. Ik had graag een soort van 'ontkoppelingsmat' gelegd waarop die binnenunit geplaatst wordt. Dit om de overgang van trillingen en geluid wat te beperken naar de kamers onder die binnenunit. Het zal de akoestiek alleen maar ten goede komen denk ik dan.

Maar wat zou ik daarvoor gebruiken?

Ze komen binnenkort onze airco plaatsen. (1 buitenunit en 1 binnenunit, vanaf die binnenunit vertrekken flexibels die 3 kamers koelen, centrale regeling in de gang).

Nu wordt die binnenunit op zolder geplaatst. Betreft een houten roostering met OSB erop. Ik had graag een soort van 'ontkoppelingsmat' gelegd waarop die binnenunit geplaatst wordt. Dit om de overgang van trillingen en geluid wat te beperken naar de kamers onder die binnenunit. Het zal de akoestiek alleen maar ten goede komen denk ik dan.

Misschien gewoon zo'n rubberen mat om je wasmachine/droogkast op te zetten?
Dat verkopen ze bij alle DHZ'ers wel denk ik.

Bij ons hangt de binnenunit aan het plafond van de zolder. Misschien een idee? Zo verlies je minder plaats.

Ben begonnen met prijs te vragen, maar is meteen precies raak naar mijn eigen aanvoelen. Om onnodig andere offertes op te vragen ter vergelijking, wou ik hier even posten ter advies, plus had nog enkele vragen.

Klassiek verhaal van airco op zolderverdiep en buitenunit op plat achterdak.

Daikin FTXM25R binnen
Daikin RXM25R9 buiten
€2.531 incl btw

goedkoper alternatief: €1.975 incl btw
Argoclima X31 ECO Plus 27 HL / SH (binnen/buiten)

Hebt deze thread altijd wat gevolgd, dus prijs lijkt mij ok? Is ne start-up van drie jaar oud en 2man (zaakvoerders = plaatsers), maar hebben wel wat goeie referenties die ik zelf ken (werken echt zeer lokaal)
De offerte maakt melding van condenspomp (€150). Ik vermoed dat dit het pompje is aan de binnen-unit? Had paar keer hier al iets gelezen over geluidsoverlast van pomp, klopt dit? Binnen-unit hangt gewoon hoog en leidingen gaan 'gravitair' via eenvoudige weg naar buiten door de gevel.

Zit er zoveel kwaliteitsverschil op de Diakin versus Argo Clima. Het is een slaapkamer, dus geen echte leefruimte.

Alvast bedankt voor jullie inzichten. Offerte was redelijk opgesplitst in wat posten, dus kan wel nog meer info geven hoe prijs is opgebouwd indien nodig

Ben begonnen met prijs te vragen, maar is meteen precies raak naar mijn eigen aanvoelen. Om onnodig andere offertes op te vragen ter vergelijking, wou ik hier even posten ter advies, plus had nog enkele vragen.

Klassiek verhaal van airco op zolderverdiep en buitenunit op plat achterdak.

Daikin FTXM25R binnen
Daikin RXM25R9 buiten
€2.531 incl btw

goedkoper alternatief: €1.975 incl btw
Argoclima X31 ECO Plus 27 HL / SH (binnen/buiten)

Hebt deze thread altijd wat gevolgd, dus prijs lijkt mij ok? Is ne start-up van drie jaar oud en 2man (zaakvoerders = plaatsers), maar hebben wel wat goeie referenties die ik zelf ken (werken echt zeer lokaal)
De offerte maakt melding van condenspomp (€150). Ik vermoed dat dit het pompje is aan de binnen-unit? Had paar keer hier al iets gelezen over geluidsoverlast van pomp, klopt dit? Binnen-unit hangt gewoon hoog en leidingen gaan 'gravitair' via eenvoudige weg naar buiten door de gevel.

Zit er zoveel kwaliteitsverschil op de Diakin versus Argo Clima. Het is een slaapkamer, dus geen echte leefruimte.

Alvast bedankt voor jullie inzichten. Offerte was redelijk opgesplitst in wat posten, dus kan wel nog meer info geven hoe prijs is opgebouwd indien nodig
Persoonlijk vind ik het wat prijzig.
Dus ze verdubbelen quasi de prijs van het materiaal voor hun werk. Wetende dat ze normaliter ook wel wat korting krijgen op het materiaal, is de marge dan nog wel iets groter. Maar laat ons er vanuit gaan dat met die korting ze die condenspomp hebben voorzien.

Maar dit is een beetje kort door de bocht aangezien het ook wel een beetje afhangt van de plaatsingscomplicaties. Is dat bij wijze van spreken dat toestel neerzetten aan de buitenkant, 5 - 10 meter koelleiding plaatsen en de binnenunit zetten. Dan is dat duur.
Moeten ze aan de andere kant helemaal van voor naar achter verlopen via een kabelgoot om in de slaapkamer te geraken en dit wordt allemaal deftig en volgens de regels der kunst afgehandeld met mooie gootjes etc dan is dat een zeer goede prijs. Maar die mensen gaan geen betere prijs geven als je geen andere offertes hebt met hetzelfde daikin materiaal die dat dan goedkoper doen (of je moet zeggen van kijk, ik betaal 2400€ op voorhand ipv 2530 na plaatsing - daar durven ze soms ook nog op toehappen). En Tegelijkertijd moet je ook afwegen om die wat tegen elkaar uit te spelen, of dat het u waard is. Als je later een interventie nodig hebt, zouden ze wel eens durven doorrekenen.
Kijk ook wel eventjes na ofdat de BTW die ze aanrekenen correct is. Als uw woning 10j is dan mag het in principe aan 6% BTW ipv aan 21%. En als in hun offerte ze 21% geteld hebben, dan bespaar je op die manier toch al vlot 15%. Wat toch ook al vlot 300€+ verschil is.

Indien die condenspomp in de slaapkamer hangt dan ga je daar wat geluidsoverlast van hebben. Hangt die op de zolder en is daar rekening mee gehouden om die trillingen wat te absorberen of zo, dan heb je daar geen last van. En die last hangt puur af van hoeveel keer die pomp moet pompen om het water weg te krijgen. Des te vochtiger het in die ruimte is, des te meer die moet pompen. En des te meer keren dat je dat eventueel zou kunnen horen. Voor mij is het storend. Dus op mijn planning op lange termijn (wanneer die condenspomp stuk gaat) staat een stuk uit mijne gyproc te halen en dan een afwateringsbuis van boven (eerste verdiep) tot onder te voorzien met een schuine T op mijn gelijkvloers en dan op kelder niveau dat aan te sluiten op mijn regenwaterafwatering. Zodanig dat toestel niet meer nodig is.

Merci voor snelle reply! Het is 5m omhoogg en binnen nog eens 8m. Wel niet al te eenvoudig tracé binne. Afgaande op bovenstaande uitleg precies dus toch medium hoog prijsgewijs.

Toevallig iemand nog tips regio mechelen?

Interessant systeem, wist niet dat zoiets bestond. Welke type binnenunit is dit dan?

Terug
Bovenaan