Airco (multi unit)

Voor mensen die toch liever ne mobiele airco laten plaatsen
Het beste is om dit trukje toe te passen

Gewoon uw raam openzetten (van binnenuit), uw rolluik 3/4de naar beneden laten. Een plank op maat zagen, met een gat erin waarin de slang (of slangen) net in past, en die plank dan tegen uw rolluik plaatsen.

Dat werkt nog een stuk beter dan zo'n afdichtingskit. Je kan dan ook op enkele seconden tijd, die plank terug weghalen en het raam dichtdoen.

Maar bon, een split airco blijft nog steeds een betere oplossing. :tongue:

Was een beetje ingewikkeld geschreven.

Dus als ik het goed begrijp: aparte bakken in kamers = 1 buitenunit en 3 binnenunits (de bakken). -> correct

Situatie offerte: 1 buitenunit en 1 binnenunit (waarvan 3 flexibels vertrekken naar iedere kamer en afgewerkt worden met rooster in kamer) -> ik ga er vanuit dat ze een roostertje of zoiets gebruiken, ik kan mij moeilijk inbeelden dat ze gewoon die slang daar gelijk steken met de muur, en dat het dan 1 grot gat is. Zou mij raar lijken.

Neen, de versie met de bakken is voor mij de beste. Zeker als die condenspompjes zo gemakkelijk te vervangen zijn als hij meldde. Maar die versie met de flexibels zonder sturing leek volgens mij wel te voldoen voor uw basis wensen omdat je die airco eigenlijk maar zeer beperkt gaat opzetten. En uiteindelijk heb je ze enkel op uw "slaapkamers", niet op uw gelijkvloers.
Je had 'bakken' i.p.v. 'roosters' getypt, vandaar ik wat in de war was.
't Is duidelijk! Merci hé man. :)

Die bakken vind ik wel echt lelijk. De kinderkamers zijn iets kleiner, en dan zo'n gedrocht erin hangen. Ik denk toch dat ik voor het systeem zal gaan volgens offerte.

Gewoon uw raam openzetten (van binnenuit), uw rolluik 3/4de naar beneden laten. Een plank op maat zagen, met een gat erin waarin de slang (of slangen) net in past, en die plank dan tegen uw rolluik plaatsen.

Dat werkt nog een stuk beter dan zo'n afdichtingskit. Je kan dan ook op enkele seconden tijd, die plank terug weghalen en het raam dichtdoen.

De rolluik laat toch ook veel warmte door?

Ik doe het als volgt:
Rolluik 3-4 naar beneden. Raam volledig open. Een dik isolatiepaneel op maat gezaagd van de volledig raamopening. Daarin een gat voor de slang. Werkt goed.

Denk wel na: als je huis niet goed geïsoleerd is dan heeft dit eigenlijk niet veel nut. Ons groot dak is witte EPDM (scheelt toch serieus) en ge-esoleerd op de oude roofing met 16cm.

Enig idee van het effect van die witte roofing (in graden)? Ik heb een appartement, net onder een plat dak, met zwarte roofing en ik twijfel om dit wit te schilderen. Er zou speciale verf voor bestaan.
Het dak is net vernieuwd (2017) en geïsoleerd, maar toch stijgt de temperatuur binnen bijna even snel als buiten met die warme temperaturen. :wtf:

Dat hebben ze wel gedaan, allè ene stond binnen met een flesje water en heeft er zowat doorgegoten 😅 geen idee of dat de juiste manier is

Wat is die kabelgoot die nog vertrekt aan uw airco? De leidingen? Konden ze niet rechtstreeks naar buiten?

@makila hier gekozen voor ene die ook kan verwarmen.. we hebben in de slaapkamers geen (vloer)verwarming en moest er ooit een kleine komen of we werken boven dan kan die opgezet worden om de kou wat te breken

Neen, want dan ga ik aan de buitenmuur wat niet mag van mijn fijne syndicus. Dus via de zijkant naar het terras. Is ook niet mijn droomsituatie die kabelgoot, maar kan er nog mee leven. Ik schilder die wel zwart binnenkort.

Enig idee van het effect van die witte roofing (in graden)? Ik heb een appartement, net onder een plat dak, met zwarte roofing en ik twijfel om dit wit te schilderen. Er zou speciale verf voor bestaan.
Het dak is net vernieuwd (2017) en geïsoleerd, maar toch stijgt de temperatuur binnen bijna even snel als buiten met die warme temperaturen. :wtf:
Op het dak zelf scheelt het maar liefst 40°C --> voorheen op zwarte roofing 80+°C, nu nog 40-45°C op een zéér warme dag.
Je voelt ook niet meer de warmte stralen door het dak heen, enorm content van!

Zijn hier eigenlijk al tips gepasseerd voor het gebruik?
Constant opzetten of niet bijv?

Woonruimte staat het hier constant op bij mij (in zonnige weken dan). Dan moet die eigelek amper werken om het op temperatuur te houden.

Op de slaapkamers 2 uur voor het slapen gaan opzetten.

Woonruimte staat het hier constant op bij mij (in zonnige weken dan). Dan moet die eigelek amper werken om het op temperatuur te houden.

Op de slaapkamers 2 uur voor het slapen gaan opzetten.

En hoe zit dat met uw factuur?

Ik zet dat op en af afhankelijk van hoe het aanvoelt. In putteke zomer (dus +30°C) draait die continue enkel niet op zijn maximuminstelling, gewoon eco mode. In tussenseizoen zet ik dat op wanneer het mij ongemakkelijk aanvoelt.

Slaapkamer : is tijdens een warmtegolf : continue snachts. Anders 1 - 2 uurtjes voordat ik ga slapen.

Jaarverbruik 260kwh

Veel in vergelijking met het verbruik van mijn diepvries op een jaar (of de (af)wasmachine, de droogkast :p ). Weinig in vergelijking met het verbruik van mijn warmtepomp om het in de winter lekker warm te hebben. Prijsloos voor het comfort dat het mij biedt.

Ik weet niet dat er een link is maar we hebben ongelooflijk veel last van muggen dit jaar. Vroeger hadden we dit nooit binnen. Zou dit met de airco kunnen te maken hebben? Nog iemand hier last van?

Heel toevallig heb ik een uurtje geleden de filters van onze ventilatie unit vervangen.
Het was al een vaag teken dat er een mug uit vloog... Maar er zaten waarschijnlijk 1000 dode muggen in de filters. Dus ja, veel muggen dit jaar.

Ik weet niet dat er een link is maar we hebben ongelooflijk veel last van muggen dit jaar. Vroeger hadden we dit nooit binnen. Zou dit met de airco kunnen te maken hebben? Nog iemand hier last van?
Natte zomer gehad he tot nu toe, de ideale omstandigheden terwijl vorige jaren droge lentes en zomers waren. Daar zal het verschil zitten.

Ik heb zo iets, maar dan verticaal: schroeven langs 1 kant die in de gaten passen waar het schuifraam in klikt, en langs de andere kant duw i khet schuifraam er gewoon tegen in. Als ik dan een stok leg blijft het schuifraam toe en is het +- beetje afgesloten.
Hebben hier zo'n 12000 BTU unit van Whirlpool.

Vraag me eigenlijk af: hoe valt dat mee qua bekabeling en leidingen voor die split units?
Kan je ventilatiesysteem D iets van nut hebben (om bv die koelleidingen via die buizen te laten lopen)? Dat is hetgeen dat mij wat tegen zou houden om het te doen.. Is een nieuwbouw maar hebben geen voorzieningen gedaan voor (toekomstige) airco.

Terug
Bovenaan