Airco (multi unit)

Tijdens een hittegolf zou ik die gewoon laten draaien, met de opstart bij voorkeur tijdens de productie van de zonnepanelen zodat die piek opgevangen wordt. Van zodra de doeltemperatuur gehaald is zal die een stabieler verbruik hebben, waar ik niet van wakker zou liggen.
Idem hier, laatste twee nachten heb ik die ook gewoon de nacht door laten draaien op 'sleep mode' en dat verbruik is echt verwaarloosbaar, ik schat 100W.
Ook overdag valt het serieus mee vind ik. Vandaag bv koel ik de bovenverdieping naar 20-21° en dat ding verbruikt 600W ofzo.
Het comfort dat je er van hebt is vele malen groter.
 
Ja hier staan ze snachts ook op silent mode. Bij het uitzetten warmt het echter zeer snel terug op. Nochtans EPC A hier.
Ja maar hoe ziet u huis eruit? Veel glas? Zijn er screens/rolluiken?

Je mag nog een EPC A+++++ hebben bij wijze van spreken als je met een stevige glaspartij op het Zuiden of Zuid-Westen zit en je hebt geen manier om de zon daar af te houden dan zit je uiteindelijk gewoon in een serre. Wordt echt véél te weinig rekening mee gehouden tijdens het bouwen, en de laatste jaren zeker want "we lossen het wel op met airco". Ik snap het ergens ook wel screens kosten heel snel een serieuze smak geld maar toch... wij wonen in een verkaveling van 11 huizen uit 2020-2021. Op het grootste deel van die huizen is intussen zonnewering geïnstalleerd...
 
In de slaapkamer geen ramen waar de zon eigenlijk vol op staat. Geen screens of rolluiken. En snachts schijnt de zon ook niet dus het is effectief warmte dat terug binnenkomt op een of de andere manier.
 
Ivm de comments dat je de airco de hele dag moet laten draaien om de "muren" ook af te koelen. Hier laat ik die airco's ook de hele dag koelen, en blijven koelen tot 2u snachts. Echter warmt het eigenlijk zeer snel terug op, rond 4u wordt ik terug wakker van de warmte.

Betreft Daikin toestellen.
Hier valt dit heel goed mee. We zetten de airco's savonds uit en tegen de ochtend is het 24°C.
Uiteindelijk zijn we ook allemaal chauffages van 37°C hè. Dus logisch dat het wat opwarmt...

Wij hebben ook wel screens op de ramen in het Zuiden. Dat doet wel iets, maar heb daar wel ne ferme realitycheck gehad. Onze eerste zomer hier was het 27-28°C binnen.
 
Hier draaien die gewoon 's nachts, dat is ook de enigste reden waarom die gekocht zijn in de slaapkamer: slaapcomfort. Nogal wiedes om die dan te gaan uitschakelen.
 
Wij slapen onder het dak, die airco staat ook constant aan.
Meestal tijdens het slapen laten wij hem op 20 graden en F1.
In de middag toch wel F3 of F4 voor de kamer koel te krijgen.

Net boven geweest en F4 en 20 graden, bleef het toch opwarmen naar 25.
Staat nu op 18 graden in de hoop dat het straks toch aangenamer gaat zijn.
Moet ook wel een enorm grote ruimte koelen.

De unit beneden heeft zoveel last niet, is hier heel snel ijskoud.
 
Hier draaien die gewoon 's nachts, dat is ook de enigste reden waarom die gekocht zijn in de slaapkamer: slaapcomfort. Nogal wiedes om die dan te gaan uitschakelen.
Gohja dat moet iedereen uitmaken voor zichzelf. Ik zet die uit voor 2 redenen als ik slaap. Ten eerste droogt een airco de lucht enorm hard uit, wat nefast is voor je luchtwegen en ten 2de heb ik zelf een condesnpomp moeten plaatsen. Geen mogelijkheid tot natuurlijke afloop. Zo een pomp maakt toch vrij veel lawaai
 
En snachts schijnt de zon ook niet dus het is effectief warmte dat terug binnenkomt op een of de andere manier.
  1. Ventilatiesysteem dat verse (en dus warme) buitenlucht in de woning trekt of blaast.
  2. Gebouw is opgewarmd en daardoor heb je warmteafgifte. Vanaf een bepaald punt zal de isolatie dat ook niet meer tegenhouden hoor.
 
Ik laat bij mij altijd alles de hele dag koelen. En net voor slapen gaan zet ik mijn airco af. Ik doe dat zowel bij de kinderen, als bij mezelf. Rolluiken zijn ook wel dicht. Maar temperatuur is dan s morgens meestal nog rond de 22°. Dus das cava
ja , nu ook al 2 dagen zo gedaan. is idd beter.
 
Daikin kan geen technieker sturen omdat ze toestemming nodig hebben van de oorspronkelijke installateur...
Wat als binnen de garantie uwe installateur overlijdt? Pech en fabrieksgarantie kwijt? :oi22:

Er is wel een verschil tss fabrieksgarantie (min 1 jaar) en wettelijke garantie. (Min 2 jaar en id via de installateur)
Dus je fabrieksgarantie is verlopen? Maar de wettelijke garantie via de installateur nog niet? Ik vermoed dat je het zo bedoelt?
 
Laatst bewerkt:
De airco krijgt het kwaad hier. 37 graden buiten en binnen ook 25 graden, ondanks airco op 18 graden.
Ik zou die sowieso al naar 22°/23° brengen. Zeer inefficient op deze manier en gaat zeker niet sneller koelen door hem lager in te stellen.
Misschien is je buitenunit onvoldoende sterk voor de grootte van de kamer of heeft die onvoldoende luchtcirculatie waar die staat?

Hier staat die op 23° en is zalig, zeker als je van buiten komt. Blijft ook gewoon 's nachts aanstaan. Zeer beperkt verbruik eenmaal het zijn temperatuur heeft, anders moet die altijd opnieuw vol aan de bak. Ik spreek dan wel over de leefruimte. Slaapkamers staan op 20° en die gaan wel af bij het slapengaan.
 
Ja maar hoe ziet u huis eruit? Veel glas? Zijn er screens/rolluiken?

Je mag nog een EPC A+++++ hebben bij wijze van spreken als je met een stevige glaspartij op het Zuiden of Zuid-Westen zit en je hebt geen manier om de zon daar af te houden dan zit je uiteindelijk gewoon in een serre. Wordt echt véél te weinig rekening mee gehouden tijdens het bouwen, en de laatste jaren zeker want "we lossen het wel op met airco". Ik snap het ergens ook wel screens kosten heel snel een serieuze smak geld maar toch... wij wonen in een verkaveling van 11 huizen uit 2020-2021. Op het grootste deel van die huizen is intussen zonnewering geïnstalleerd...
Dat is inderdaad wel de ironie zelve. EPC uitgevonden om de energie efficiëntie van een woning te categoriseren om zo het gezamenlijke energiegebruik naar beneden te krijgen om de opwarming van de aarde onder controle te houden, maar intussen wel airco's moeten installeren om het leefbaar te houden in de warme periodes. Van een vicieuze cirkel gesproken :)

Of die prachtige grote veranda's om lekker "binnen" buiten te zitten maar in de zomer ook continu de airco aan of je waant je in een serre.
 
Hier valt dit heel goed mee. We zetten de airco's savonds uit en tegen de ochtend is het 24°C.
Uiteindelijk zijn we ook allemaal chauffages van 37°C hè. Dus logisch dat het wat opwarmt...

Wij hebben ook wel screens op de ramen in het Zuiden. Dat doet wel iets, maar heb daar wel ne ferme realitycheck gehad. Onze eerste zomer hier was het 27-28°C binnen.
Ja een wondermiddel is natuurlijk ook niet. Als het zoals nu dagen aan een stuk dik in de 30°C is en dan ook 's nachts nauwelijks onder de 25°C dipt houdt je de warmte toch niet buiten. Wij hadden hier achteraan echter op 1 groot raam ook geen screen laten steken want "de zon komt daar pas laat op de namiddag in te zitten"... dat was een schromelijke miscalculatie. Nog terwijl we nog in ons huis aan het werken waren zagen we het al gebeuren... zon draaide in dat ene raam en op nen tijd van niks steeg de temperatuur hier een paar graden.

Ik ben blij dat we onze screens hebben, dat helpt al héél veel, maar de combinatie van beiden is toch ideaal. Ik zeg al járen dat ik airco wil, mijn vrouw heeft altijd gezegd "niet nodig". Met dat we hier nu met een baby van 11 weken zitten heeft ze toch gesnapt dat dit misschien toch niet ideaal is. Ze gaat nu toch moeten wachten, ik ga geen airco laten plaatsen in het midden van de zomer. :unsure:
 
Ik zeg al járen dat ik airco wil, mijn vrouw heeft altijd gezegd "niet nodig". Met dat we hier nu met een baby van 11 weken zitten heeft ze toch gesnapt dat dit misschien toch niet ideaal is. Ze gaat nu toch moeten wachten, ik ga geen airco laten plaatsen in het midden van de zomer. :unsure:
Zo herkenbaar. Mijn vrouw was eerst tegen airco want de baby kon verkouden worden. Uiteindelijk hebben we dit toch geplaatst en er veel genot van gehad.

Ondertussen verhuisd naar een woning met enkel (licht teleurstellende) vloerverkoeling en zaagt ze nu de oren van mijn lijf om terug airco te plaatsen.:sarcastic:
 
Zo herkenbaar. Mijn vrouw was eerst tegen airco want de baby kon verkouden worden. Uiteindelijk hebben we dit toch geplaatst en er veel genot van gehad.

Ondertussen verhuisd naar een woning met enkel (licht teleurstellende) vloerverkoeling en zaagt ze nu de oren van mijn lijf om terug airco te plaatsen.:sarcastic:
Tis zoals het riedeltje "once you go black..."
 
Terug
Bovenaan