Ik ben reeds 2 jaar in bezit van Mitsubishi airco toestellen. Eentje boven op ons slaapkamer en beneden in de woonkamer, beiden single split toestellen. Ik moet zeggen hier enorm tevreden over te zijn, ook voor verwarming werkt dit uitstekend. De unit in de woonkamer kan in quasi de hele benedenverdieping mee koelen/verwarmen, maar achteraf gezien had ik toch graag nog meerdere kamers voorzien van airco's (2 kinderkamers boven en bureauruimte beneden). Ons huis is matig geïsoleerd, vrijstaande woning uit 1978 maar wel voorzien van dakisolatie, vloerisolatie en nieuwe pvc ramen. Al bij al valt het wel goed mee.
Mijn plan is nu om een multi-split unit te plaatsen voor heel de bovenverdieping (3 kamers). Ik kom uit op een Mitsubishi MXZ-3f68vf.
Ik zou dan meteen de single split die ik momenteel gebruik voor ons kamer boven, verplaatsen naar de benedenverdieping voor mijn bureauruimte. Omdat ik héél allergisch ben aan buitenunit geluiden, zou ik de multi split graag meer aan de voorkant van de woning plaatsen richting straat (rustige straat met 0 bebouwing aan overkant dus niemand heeft daar last van).
Dit zou wel als gevolg hebben dat de multi-split een maximale leidingafstand heeft van +- 20 meter waarvan voor elke unit 10 meter buitenshuis (6 ondergronds en 4 in een leidinggoot aan de gevel). Volgens de technische specificaties kan dit buitentoestel leidinglengtes aan tot 25m en maximaal 60m in totaal. De andere 2 binnen units boven zitten op ongeveer 15 meter en 16 meter in totaal.
Laat ons zeggen dat ik dan ongeveer een 51 a 52 meter in totaal heb dan.
Zou dit een noemenswaardige impact hebben op de efficiëntie van mijn toestellen? Dit valt ruimschoots binnen de specificaties van de fabrikant maar toch maak ik mij hier wel wat zorgen over...dit lijkt mij een vrij lange afstand. Een andere optie zou zijn om de buitenunit direct aan de gevel te zetten, dan kunnen de leidingen rechtstreeks via een goot op de gevel naar binnen en win ik 5 meter per binnenunit..maar dan staat de buitenunit op +- 3 meter van ons terras en ik vrees toch hinder te zullen ondervinden van het geluid. En dan zullen mijn geburen hier misschien ook last van hebben, wat ik absoluut wil vermijden.
Wat denken jullie over langere afstanden leidingen? Moet ik dan denken aan een rendement verlies van 5 à 10% ? Of toch een pak meer?
Ik vind hier bijzonder weinig informatie over op het internet...ja ik lees wel dat men aanraadt de leiding zo kort mogelijk te houden, maar als een fabrikant een toestel voorschrijft voor een bepaalde leidinglengte, verwacht ik ook dat deze normaal zal presteren over de gehele lengte hé.
Advies/tips meer dan welkom