utolor.
Well-known member
Super, dan ben ik gerust!Als je naar de foto's kijkt dan zie je naast de max x (die 16 en die 12.9) een blokje met een lijn door. Dat slaat op de zekering.
16A lijkt mij dan ook gewoon correct.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Super, dan ben ik gerust!Als je naar de foto's kijkt dan zie je naast de max x (die 16 en die 12.9) een blokje met een lijn door. Dat slaat op de zekering.
16A lijkt mij dan ook gewoon correct.
Ze hebben vorige week bij mij airco's geplaatst en de gaten in de buitenmuren hebben ze dichtgemaakt met een soort schuimWorden de gaten in de buitenmuur voor de doorvoer van leidingen normaal niet terug dichtgepurd? Is hier niet gebeurd, dus vroeg me af of daar een bepaalde reden voor is of dat ik dat gewoon mag doen.
Oké thanks, zal dan wel PUR zijn vermoed ik. Dat zal ik dan zelf nog wel effe doen. Op zolder hebben ze ook een stuk isolatie moeten wegsnijden, dus dat moest ik sowieso ook nog terug dichtpurren.Ze hebben vorige week bij mij airco's geplaatst en de gaten in de buitenmuren hebben ze dichtgemaakt met een soort schuim
Hier is dat met aquaswell gedaan voor de 2 doorvoeren. Daar komt geen water meer binnen via dat gat. Toen ze de airco's kwamen plaatsen een babbeltje gedaan met de installateurs en die zeiden dat ze het vroeger met PUR deden maar dat kouwen daar blijkbaar graag van komen pikken om hun nest te maken. Om diezelfde reden zijn de leidingen waarvan de isolatie buiten bloot ligt nog eens ingepakt met zwarte tape.Worden de gaten in de buitenmuur voor de doorvoer van leidingen normaal niet terug dichtgepurd? Is hier niet gebeurd, dus vroeg me af of daar een bepaalde reden voor is of dat ik dat gewoon mag doen.
Hier zitten overal kabelgoten over, behalve een heel klein stukje leiding aan 1 buitenmodule. Kouwen gaan daar in principe dus niet aankunnen, maar wel een goeie tip voor plaatsen waar ze aankunnen idd. Dat intapen ga ik dan misschien wel doen bij de paar cm leidingen die bloot liggen. Mijn vriendin had dat ook al gevraagd aangezien het witte leidingen zijn en de omkastingen en kabelgoten zijn zwart. De condensafvoeren heb ik zoveel mogelijk laten wegwerken, maar waar die zichtbaar is ga ik het darmpje ook zwart spuiten.Hier is dat met aquaswell gedaan voor de 2 doorvoeren. Daar komt geen water meer binnen via dat gat. Toen ze de airco's kwamen plaatsen een babbeltje gedaan met de installateurs en die zeiden dat ze het vroeger met PUR deden maar dat kouwen daar blijkbaar graag van komen pikken om hun nest te maken. Om diezelfde reden zijn de leidingen waarvan de isolatie buiten bloot ligt nog eens ingepakt met zwarte tape.
Zo'n buisje dat uit de gevel steekt ziet eruit alsof het maar half afgewerkt is. Ik lees daar eigenlijk redelijk weinig over hier? Hoe is dat door anderen opgelost?Hier geopteerd om een condenspomp bij elke binnenunit te installeren. Ze maken alleen veel lawaai als ze ergens op bevestigd worden dat fel resoneert. Die op de zolder zijn op een stuk van die schuimfolie gezet en die hoor je nagenoeg niet, toen ze rechtstreeks op de spanten hingen gaf het wel een stevig geluid.Dat vind ik trouwens echt het lelijkste element van airco's, die "piemels" die uit je gevel steken voor condensafvoer. Een alternatief was een condenspomp, maar dan heb je weer grotere goten in huis en die condenspompen maken lawaai en gaan redelmatig stuk. Geen goed alternatief dus. Ik heb dat op de meest zichbare plaats laten oplossen door er een kabelgoot van boven tot tegen de grond te laten plaatsen zodat het lijkt op een strakke regenpijp. Dan is het zichtbaarder, maar wel strak afgewerkt en dus niet storend. De plaatser keek eerst maar vreemd op toen ik vroeg om dat zo op te lossen (er kwamen verder geen leidingen uit de muur daar aangezien die over de zolder lopen), maar toen de baksteen beschadigd raakte tijdens het boren vond hij het opeens wel een goede oplossing.Zo'n buisje dat uit de gevel steekt ziet eruit alsof het maar half afgewerkt is. Ik lees daar eigenlijk redelijk weinig over hier? Hoe is dat door anderen opgelost?
Dat lijkt me dezelfde oplossing als de persoon op dit filmpje heeft toegepast (pdf van zijn oplossing staat in de omschrijving):Hier geopteerd om een condenspomp bij elke binnenunit te installeren. Ze maken alleen veel lawaai als ze ergens op bevestigd worden dat fel resoneert. Die op de zolder zijn op een stuk van die schuimfolie gezet en die hoor je nagenoeg niet, toen ze rechtstreeks op de spanten hingen gaf het wel een stevig geluid.
Deze maken wel extreem veel lawaai, ik heb van die aspen mini silent+ condensatiepompen en die hoor je niet meer als de airco zelf staat te blazen, als de airco echter even niet blaast, ga je ze wel horen. Ze zitten in een andere ruimte dmv de verlengkabel en niet onder de unit zoals in het filmpje dat je deelde.Dat lijkt me dezelfde oplossing als de persoon op dit filmpje heeft toegepast (pdf van zijn oplossing staat in de omschrijving):
Het geluid is minder, maar nog wel steeds luider dan de airco zelf lijkt mij? Nu zijn wij wel gevoelig aan extra geluid (we wonen in een stille omgeving, dus alle geluid valt extra hard op), dus kan me inbeelden dat dat niet voor iedereen als even storend wordt ervaren. Esthestisch is het alleszins de betere oplossing. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je om de zoveel jaar nieuwe pompjes moet kopen.
Hier hebben we bij de bouw van onze nieuwe verdieping direct alles voorzien voor airco waardoor die leidingen gewoon hun eigen afvoerbuizen hebben..Ik lees daar eigenlijk redelijk weinig over hier? Hoe is dat door anderen opgelost?
Bij ons zit dat gewoon mee op de afvoerbuizen van de wasbakken, bad, douche, enz. Zit dus in de muren en dan in de chape.Naar waar lopen die dan? Waar zitten die afvoerbuizen?
Hier hebben we bij de bouw van onze nieuwe verdieping direct alles voorzien voor airco waardoor die leidingen gewoon hun eigen afvoerbuizen hebben..
Als je bouwt is het idd slim om daar meteen rekening mee te houden. Als je pas achteraf het plan hebt om airco te laten installeren of een bestaand huis koopt en daar airco wil laten inbouwen, is dat geen optie natuurlijk.Bij ons zit dat gewoon mee op de afvoerbuizen van de wasbakken, bad, douche, enz. Zit dus in de muren en dan in de chape.
Ik heb het geluid van het condenspompje volledig geëlimineerd door op de (ongebruikte) zolder het pompje vanuit de nok aan een koordje op te hangenDat lijkt me dezelfde oplossing als de persoon op dit filmpje heeft toegepast (pdf van zijn oplossing staat in de omschrijving):
Het geluid is minder, maar nog wel steeds luider dan de airco zelf lijkt mij? Nu zijn wij wel gevoelig aan extra geluid (we wonen in een stille omgeving, dus alle geluid valt extra hard op), dus kan me inbeelden dat dat niet voor iedereen als even storend wordt ervaren. Esthestisch is het alleszins de betere oplossing. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je om de zoveel jaar nieuwe pompjes moet kopen.

Dat had hier ook wel een oplossing kunnen zijn, maar is niet echt voorgesteld door de verkopers. Hoe werkt dat dan? Het water moet toch eerst natuurlijk afvloeien naar de condenspomp (wat niet kan als je binnenunit lager hangt dan de condenspomp) om de vlotter van het reservoir van de condenspomp te laten stijgen die dan het pompje in gang zet eens het reservoir te vol loopt? Of voorzie je dan een apart waterreservoir met vlotter naast de binnenunit die je dan verbindt met een condenspompje op zolder?Ik heb het geluid van het condenspompje volledig geëlimineerd door op de (ongebruikte) zolder het pompje vanuit de nok aan een koordje op te hangen
Ik ben ook extreem gevoelig aan geluid dus ik moest creatief worden. Is dus echt wel volledig onhoorbaar geworden hierdoor.
Dat pompje dat ik aanhaalde trekt water door zich heen dus dat zou in theorie zelfs op het einde van de slang kunnen hangen moesten de voedingskabels lang genoeg zijn.Dat had hier ook wel een oplossing kunnen zijn, maar is niet echt voorgesteld door de verkopers. Hoe werkt dat dan? Het water moet toch eerst natuurlijk afvloeien naar de condenspomp (wat niet kan als je binnenunit lager hangt dan de condenspomp) om de vlotter van het reservoir van de condenspomp te laten stijgen die dan het pompje in gang zet eens het reservoir te vol loopt? Of voorzie je dan een apart waterreservoir met vlotter naast de binnenunit die je dan verbindt met een condenspompje op zolder?
Dat zuigt gewoon ook aan en pompt het dan weg. Dus een slangetje in en een slang uit. Die pompjes kunnen en mogen droogdraaien ook.Dat had hier ook wel een oplossing kunnen zijn, maar is niet echt voorgesteld door de verkopers. Hoe werkt dat dan? Het water moet toch eerst natuurlijk afvloeien naar de condenspomp (wat niet kan als je binnenunit lager hangt dan de condenspomp) om de vlotter van het reservoir van de condenspomp te laten stijgen die dan het pompje in gang zet eens het reservoir te vol loopt? Of voorzie je dan een apart waterreservoir met vlotter naast de binnenunit die je dan verbindt met een condenspompje op zolder?
Dat pompje hier bestaat uit 2 delen, 1 is een reservoir met vlotter, en het 2e deel is het pompje dat ergens verder in de lijn staat. eens de vlotter trigger, gaat het pompje in gang schieten tot het reservoir leeg genoeg is. Ik kan niet voor alle systemen spreken natuurlijk.Maar er moet dan toch iets zijn dat de trigger geeft aan dat pompje om in gang te schieten en terug te stoppen? Dus er moet ergens een reservoir zijn met een vlotter dat in de buurt van de airco hangt, niet? Of kan je dat pompje in gang laten schieten en uit laten gaan samen met de airco en maakt het niet uit dat dat de helft van de tijd droog loopt?