Airco (multi unit)

Een L/L dus airco als hoofdverwarming. Ik weet het niet maar ben er allerminst fan van. De warme lucht van airco is moeilijk te verdelen en gehorig. Voelt ook helemaal anders aan dan stralings of convectiewarmte of vloer.
Je moet een WP dag en nacht laten aanstaan, ook bij een L/L WP. Als je dat doet, kan je de ventilator op de laagste stand zetten en hoor je de airco amper + heb je gewoon hetzelfde gevoel als bij radiatoren (natuurlijk niet als je graag tegen hete radiatoren staat, maar dat wil je sowieso niet bij WPs als je zuinig wil verwarmen).

Het kan zeker maar neem de nadelen er maar bij. Er is een reden dat dit niet massal gebruikt wordt natuurlijk.
Wordt in vele landen (waaronder Scandinavië) nochtans massaal gebruikt als hoofdverwarming. Wij lopen wat achter, maar we zullen moeten volgen als we van fossiele brandstoffen afmoeten. Vloerverwarming is niet voor iedereen een optie en MT of HT L/W WPs zijn minder efficiënt dan L/L WPs.

Laatst bewerkt:
Weet iemand wat dit zwart kabeltje/buisje is in de doorzichtige buis?
Het zit geklemd tussen het deksel en door dat het ruste op warmte buizen ook deels gesmolten.

iemand een aanrader voor een soort systeem om een mobiele airco afvoerslang via een Velux naar buiten te plaatsen.

Ik vind er een paar, maar ervaringen zijn altijd welkom

Dit dus oa

Ik wil hier voor boven in de bureau graag een extra airco steken + buitenunit.

Ik wil meteen een buitenunit waar ik twee airco's kan op aansluiten op termijn, want kan zijn dat ik later voor de derde kamer ook nog een airco wil.

In mijn slaapkamer heb ik momenteel een toestel van 2,5kw hangen, maar mijn bureau is een stuk kleiner dan de slaapkamer. Bestaan er airco's die kleiner en dus goedkoper zijn? Of is het niet meer haalbaar qua efficiëntie om kleiner te gaan?

Wat zou ik ongeveer moeten rekenen voor 1 buitenunit + 1kleine airco binnen (met capaciteit voor later nog een tweede zelfde kleine) + installatie? Voorkeur gaat uit naar een goeie budgetoptie, dus geen Daikin veronderstel ik.

Kent iemand hier een goede Daikin plaatser regio oost Vlaanderen ?
ik was wel tevreden van VDP klima (Dendermonde, 2 units geplaatst Fujitsu, maar doet ook Daikin) en Hello Airco ( St-niklaas, 3 units geplaatst bij mij, Daikin)
Beide zeer proper werk, goede communicatie en correcte prijzen en opvolging.

Denk ook beetje te zien waar in Oost Vlaanderen?
Regio Vlaamse Ardennen : klima lemarcq. Officiële Daikin dealer. De zaakvoerder denkt goed mee naar de mogelijkheden en zit ok van prijs. Wij zijn tevreden van de plaatsing in ieder geval. Wij stonden er op om ons huis niet vol kabelgoten te hangen en alles zit mooi weg.

Vraagje voor de kenners: in onze woning hangt nog een (heel) oude airco met buitenunit. In principe werkt deze airco nog prima, maar we zouden hem puur voor het esthetische willen vervangen.

Is het dan mogelijk om gewoon de binnenunit te vervangen en aan te sluiten om de reeds bestaande bebuizing en buitenunit? Ik heb namelijk eens een offerte laten maken voor een volledig nieuwe airco en dat was toch wat prijzig.

Vraagje voor de kenners: in onze woning hangt nog een (heel) oude airco met buitenunit. In principe werkt deze airco nog prima, maar we zouden hem puur voor het esthetische willen vervangen.

Is het dan mogelijk om gewoon de binnenunit te vervangen en aan te sluiten om de reeds bestaande bebuizing en buitenunit? Ik heb namelijk eens een offerte laten maken voor een volledig nieuwe airco en dat was toch wat prijzig.
Geen kenner maar ik zou denken van niet. Volgens mij zijn binnen- en buitenunits specifiek op elkaar afgestemd qua techniciteit. Afhankelijk van hoe oud je huidige is, zit je misschien zelfs nog met ander koelmiddel dan hedendaagse units?
Enige dat je misschien kan hergebruiken zijn de leidingen?

Denk ook beetje te zien waar in Oost Vlaanderen?
Regio Vlaamse Ardennen : klima lemarcq. Officiële Daikin dealer. De zaakvoerder denkt goed mee naar de mogelijkheden en zit ok van prijs. Wij zijn tevreden van de plaatsing in ieder geval. Wij stonden er op om ons huis niet vol kabelgoten te hangen en alles zit mooi weg.
Vlaamse Ardennen idd ( Oosterzele ). Daar eens naar mailen :)

Oh yes , airco's deze ochtend aangesloten.
3 binnen, 1 buitenunit op het plat dak. LG
Moet nog eindafrekening krijgen, maar denk te landen op 4.5k

Ik heb twee offertes laten maken voor een airco (1 binnenunit + 1 buitenunit). Beide 4K. Ik vind dat veel, niet? Zeker omdat er nog een oud model hangt en de bebuizing daarvan kan hergebruikt worden.

Heb hier eigenlijk ook veel te veel gedokt denk ik

1 grote buitenuit (5kW) + 1 grote binnenunit (5kW)
1 grote buitenunit (6,2kW) + 3 kleine binnenunits (2,5kW)

Samen in totaal €8000 - ook maar gewoon LG

Wel vrij veel slijp en kapwerk gevraagd want wou geen enkele leiding zien zowel niet binnen als buiten. Dus heb ook geen mottige goot tegen de gevel hangen.

Heb hier nu ook een offerte gekregen voor 2 buitenunits en 7 binnenunits van Daikin.

Alles bij elkaar €18 900,- . Echter wel geen transparantie in hoe de prijs in elkaar steekt.

Beide buitenunits & de indoor units tesamen zijn (als particulier) te kopen voor €7750. Doe daar dan nog randmateriaal bij (kabelgoten, kabels, voeding, leidingen, vloersokkels, etc)+ werkuren dan lijkt me dat wel echt duur.

qua units:
1x DAIKIN MULTISPLIT BUITENUNIT 2MXM40A
1x DAIKIN MULTISPLIT BUITENUNIT 5MXM90A
6x DAIKIN PERFERA 2,0 kW binnenunit – FTXM20A
1x DAIKIN PERFERA 5,0 kW binnenunit – FTXM50A

Ben ik zo out of touch? ik zou denken dat dit voor €14-15k ook wel mogelijk moet zijn.

Laatst bewerkt:
Dat vind ik persoonlijk toch ook veel geld hoor, denk dat het pak goedkoper kan.
Eerder zoals jij zegt 14-15k

Terug
Bovenaan