Agent geeft Van Grieken vuistslag om spandoek

Bwah, dat vind ik toch wel wat overdreven.

Ik ben er vrij zeker van dat mocht het cordon ooit doorbroken worden en het VB (mee) mag regeren, ze heel erg gaan inbinden op bepaalde punten en bijlange niet zo extreem zullen zijn als ze lijken in hun campagnes en slogans.

Er is nog steeds een groot cultuurverschil tussen Vlaanderen en pakweg Turkije en Hongarije, waar ik er echt van overtuigd ben dat 25% van onze bevolking echt geen extreemrechtse racisten en homo-haters zijn die hier een onverdraagzame controlerende maatschappij willen onder bewind van het VB.

Net zoals ik niet geloof dat 10% van onze bevolking naar een soort communisme willen evolueren.

Nee, dat het VB aan de macht niet mijn of uw cup of tea zou zijn is duidelijk, maar evolueren naar een soort dictatorschap zoals in Turkijke of Hongarije, nee, daar geloof ik niet in. Dat gebeurt of gebeurde ook niet in Italië of Oostenrijk, waar extreemrechts aan de macht is of was.
In Hongarije of Turkije is ook maar een kleine minderheid echt extreemrechts en homohatend. We moeten maar naar het verleden kijken om te weten dat ook onze cultuur vatbaar is voor autoritaire regimes. Neen, ik vind het naïef. Het equivalent van je hand op het kookvuur leggen om te zien of het warm is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
En waarom zou dat zelfs een cadeau zijn voor Vlaams Belang? Het is niet dat een van hun partijpunten 'defund the police' is of dat die zich geregeld een all cops are bastards attitude aanmeten. Dat die agent er zwaar over is gegaan klopt zeker, en die moet zeer zeker gestraft worden, maar ik zie echt niet in hoe het VB omwille van dit incident veel stemmen gaat winnen.
Ze zijn slim genoeg om dit niet als een anti-politie discours te gaan gebruiken natuurlijk.

Ze zullen het wel draaien richting een 'we worden het zwijgen opgelegd'-discours met de nodige uithalen naar burgemeester Close, Brussel en Vivaldi.

Dit hoort natuurlijk niet. De agent in kwestie gaat zwaar zijn boekje te buiten. Een gepaste straf is nodig, maar ik vrees dat we in de media weer vertrokken zijn voor een dag of 2-3 ...
 
In Hongarije of Turkije is ook maar een kleine minderheid echt extreemrechts en homohatend. We moeten maar naar het verleden kijken om te weten dat ook onze cultuur vatbaar is voor autoritaire regimes. Neen, ik vind het naïef. Het equivalent van je hand op het kookvuur leggen om te zien of het warm is.

Ik ken de cijfers niet, maar naar mijn gevoel is toch zeker in de Turkse cultuur een extreem gedachtengoed op gebied van andere rassen, religies maar vooral andere geaardheid toch meer aanwezig dan in Vlaanderen. Idem voor veel Oost-Europese en Slavische staten en volkeren, getuige de vele disputen tussen bevolkingsgroepen die er heersen.

Maar onze algehele politieke cultuur is er ook niet naar dat extreme beslissingen, zoals pakweg inperken van vrije meningsuiting, persvrijheid of rechten voor holebi's, zomaar eenzijdig kunnen genomen worden door een regeringspartij of leider.

Ik denk toch dat je daar onze democratische rechtsstaat te weinig vertrouwen geeft.
 
Wie trapt daar eigenlijk in, dat de PS-burgemeester orders zou geven om TVG op zijn gezicht te geven. Ge moet nogal rare kronkels maken om dat soort oorzaak-gevolg er in te zien, maar ik neem aan dat de VB-drones het allemaal wel weer als zoete koek zullen opfretten.

In elk geval, op basis van wat ik kan zien, totaal onnodig om te beginnen kloppen, en die flik mag zich voor mij ook wel gaan verantwoorden voor zijn daden en eventueel geschorst worden. Tegelijkertijd: wat ik kan zien is wat het VB wilt dat ik zie, dus ik neem het vooralsnog met stevig wat zout.
 
Ze zijn slim genoeg om dit niet als een anti-politie discours te gaan gebruiken natuurlijk.

Ze zullen het wel draaien richting een 'we worden het zwijgen opgelegd'-discours met de nodige uithalen naar burgemeester Close, Brussel en Vivaldi.
Tja maar daar zijn ze al de hele tijd mee bezig. Tenzij ze gaan beweren dat Close die agent de opdracht heeft gegeven om op TVG zijn bek te slaan (wat ik wel heel vergezocht zou vinden) brengt dit toch op zich weinig nieuws aan het licht? Uiteraard kan die slag niet en moet die agent gestraft worden, maar ik zie niet goed hoe die slag 'als een boemerang gaat terugkomen'.
 
Toch wel een prachtig staaltje van de-escallatie van de politie. Als je dit ziet, zijn we er toch echt nog niet. Dan kun je na alle andere ingrijpen nog wel zeggen: wat moeten ze doen, op hun gezicht laten slaan? Je gaat me niet vertellen dat Van Grieken hier ooit de politie zou hebben aangevallen, waarom moet die agent daar precies meppen? Wat lost hij exact op?

Dat los je op door hem te wijzen op wat er gaat gebeuren, waarom het moét gebeuren, en dat sereen te doen. Zoals die middelste aan het doen was tot die ander ineens kortsluiting krijgt omdat de testosteron oploopt. Want dan kon Van Grieken zijn promomomentje hebben, wat zijn enige bedoeling was, want hij wist goed genoeg dat het niet mocht, en klaar.

Maar dat eeuwige "een cadeau voor VB" is ook wel een béétje afgezaagd aan het raken. Alles is maar een cadeau voor het VB, maar ze hebben nog niet al te veel meegedaan. Door alles worden ze "ooit" incontournable, maar de jaren 90 zijn al 30 jaar voorbij, en ik heb het nog niet zien gebeuren.
Exact. Dit gaat louter om een agent die kortsluiting krijgt en er op mept, toch totaal niet om een "actie" tegen het VB an sich. Al heeft TVG nu natuurlijk extra brandstof voor zijn promo filmpje.

Nu, die agent mag zich gerust gaan verantwoorden, not done om zo te reageren, zo'n reacties zorgen alleen voor afkeer voor het politiekorps.
 
Tja maar daar zijn ze al de hele tijd mee bezig. Tenzij ze gaan beweren dat Close die agent de opdracht heeft gegeven om op TVG zijn bek te slaan (wat ik wel heel vergezocht zou vinden) brengt dit toch op zich weinig nieuws aan het licht? Uiteraard kan die slag niet en moet die agent gestraft worden, maar ik zie niet goed hoe die slag 'als een boemerang gaat terugkomen'.
Goh, als je het filmpje bekijkt dat Van Grieken gepost heeft, is het toch al van dat hoor...
Iets in de trend van 'Het is op deze manier dat de PS-burgemeester zijn orders geeft aan de politie...'

Ik kijk al uit naar zijn passage in De Afspraak of Terzake :unsure:
 
Wat was er dan 'verboden' aan hun deelname aan dat protest? Het was zelfs geen tegenbetoging, gewoon een deelname ...!
Of waren enkel die met een pasje van ziekenhuispersoneel toegelaten?
Dus @Loser , wat mocht TVG dan niet doen ?

Of bedoel je geweldloos reageren op het feit dat ze zonder gegronde reden, hun spandoeken willen afpakken, naar andere plaats willen duwen etc ?
Dit incident is op verschillende vlakken fout aangepakt, maar je kan hier toch moeilijk het VB iets verwijten?
Of Sven Gatz zijn tweets , zijn automatisch nieuwe wetgeving, dan zijn ze inderdaad op wettelijke basis, niet meer welkom.

disclaimer: op basis van huidig beeldmateriaal
 
Ik vind het erg verdacht dat dat filmpje afgeknipt wordt, en dan plots opnieuw start wanneer de slag uitgedeeld wordt.
Graag het integrale filmpje, want zonder dat zit iedereen maar wat te roepen zonder te weten wat er juist gebeurd is.

De manier waarop Van Grieken en co daar staan te doen tegen die agenten staat me ook niet aan, trouwens. Lijkt me opzettelijk zoeken naar een polemiek voor wat media aandacht. Des te beter (en typischer) ook om in een slachtofferrol te kruipen.
 
Ben ik de enigste die vind dat VB kalm reageren op die onnodige slag, ale toch op de beelden die we hebben.

Ik denk dat ik toch veel harder zou reageren en proberen die agent een mep terug te geven.

Wel eens benieuwd naar de volledige beelden.
 
Of bedoel je geweldloos reageren op het feit dat ze zonder gegronde reden, hun spandoeken willen afpakken, naar andere plaats willen duwen etc ?
Dit incident is op verschillende vlakken fout aangepakt, maar je kan hier toch moeilijk het VB iets verwijten?

Je moet gewoon doen wat de politie agent zegt, klaar. Zelfs als je het er niet mee akkoord bent.
Niet beginnen roepen en duwen tegen de agent.
 
Wat was er dan 'verboden' aan hun deelname aan dat protest? Het was zelfs geen tegenbetoging, gewoon een deelname ...!
Of waren enkel die met een pasje van ziekenhuispersoneel toegelaten?
Dus @Loser , wat mocht TVG dan niet doen ?

Of bedoel je geweldloos reageren op het feit dat ze zonder gegronde reden, hun spandoeken willen afpakken, naar andere plaats willen duwen etc ?
Dit incident is op verschillende vlakken fout aangepakt, maar je kan hier toch moeilijk het VB iets verwijten?
Misschien moeten we het hele verhaal afwachten vooraleer we gaan concluderen dat het VB niks te verwijten valt? Je baseert je op een geknipt filmpje van het VB zelf...

Die agent moet natuurlijk gestraft worden, maar voor de rest moet je niet te vroeg conclusies beginnen maken denk ik.
 
Dit incident is op verschillende vlakken fout aangepakt, maar je kan hier toch moeilijk het VB iets verwijten?

disclaimer: op basis van huidig beeldmateriaal
Ik zie (met dit beeldmateriaal) ook niet echt wat ze net verkeerd doen deze keer.
Ik vind het erg verdacht dat dat filmpje afgeknipt wordt, en dan plots opnieuw start wanneer de slag uitgedeeld wordt.
Graag het integrale filmpje, want zonder dat zit iedereen maar wat te roepen zonder te weten wat er juist gebeurd is.
Klopt, maar op basis van dit beeldmateriaal doen ze zoals ik zei niks verkeerd. De agent die wel redelijk en kalm blijft duwt de agent die de slag uitdeelt ook meteen weg.
Ben ik de enigste die vind dat VB kalm reageren op die onnodige slag, ale toch op de beelden die we hebben.

Ik denk dat ik toch veel harder zou rwageren en proberen die agent een mep terug te geven.

Wel eens benieuwd naar de volledige beelden.
Geweld met geweld bestrijden is absoluut geen oplossing. Rustig blijven is een veel betere manier van aanpakken.
Misschien moeten we het hele verhaal afwachten vooraleer we gaan concluderen dat het VB niks te verwijten valt? Je baseert je op een geknipt filmpje van het VB zelf...

Die agent moet natuurlijk gestraft worden, maar voor de rest moet je niet te vroeg conclusies beginnen maken denk ik.
Klopt, mijn comments zijn evengoed enkel op basis van wat we hier zien.
 
Tja maar daar zijn ze al de hele tijd mee bezig. Tenzij ze gaan beweren dat Close die agent de opdracht heeft gegeven om op TVG zijn bek te slaan (wat ik wel heel vergezocht zou vinden) brengt dit toch op zich weinig nieuws aan het licht? Uiteraard kan die slag niet en moet die agent gestraft worden, maar ik zie niet goed hoe die slag 'als een boemerang gaat terugkomen'.

Dit past natuurlijk weer wel in "het Brussel van de PS haat ons" en "Brussel terugpakken van de Walen":
Sven Gatz zal trots zijn op zijn korps.


Wat was er dan 'verboden' aan hun deelname aan dat protest? Het was zelfs geen tegenbetoging, gewoon een deelname ...!
Of waren enkel die met een pasje van ziekenhuispersoneel toegelaten?
Dus @Loser , wat mocht TVG dan niet doen ?

"Volgens de Brusselse politie veroorzaakte de aanwezigheid van Vlaams Belang onrust onder de deelnemers van de betoging. "Om de rust te bewaren en verdere confrontaties te vermijden, besloot onze korpsleiding om deze groep af te zonderen."

Dat is de discretie van de politie. Die mogen dat beslissen ter plekke. Het is niet omdat er een separatistische betoging is goedgekeurd, dat iemand met zijn antifabord, Guevarashirt en arafatdoek automatisch tussen mag lopen. Oordeelt de politie dat het voor onrust zal zorgen, zul je eruit moeten stappen. En dan dacht ik wel dat de harde aanpak en "onruststokers stevig aanpakken" in lijn ligt met wat het VB precies wil bij bepaalde optochten. Wel, bij bepaalde optochten = bij alle optochten.

Maar het is dus niet sowieso zonder gegronde reden, hoor. En ik heb nu toch expliciet gezegd dat het VB hier niet veel te verwijten valt?
 
@exCite ik zou nooit in die situatie belanden want als de politie zegt bol het af zou ik dat al gedaan hebben. Maar mocht ik totaal onnodig een slag in mijn gezicht krijgen, dan is de reflex toch ook wel een slag uitdelen ze.

Maar duidelijk gebrek aan testeron bij de alfa boys vh VB he :)
 
  • Haha
Waarderingen: derp
Je moet gewoon doen wat de politie agent zegt, klaar. Zelfs als je het er niet mee akkoord bent.
Niet beginnen roepen en duwen tegen de agent.
+1

Het is alsof men nu de smartphones heeft bovengehaald en de politie heeft opgejut om een (foutieve) reactie uit te lokken.
Eenmaal die reactie gefilmd is het van "Ja, het staat erop!" en posten maar.
 
Wat was er dan 'verboden' aan hun deelname aan dat protest? Het was zelfs geen tegenbetoging, gewoon een deelname ...!

Bij een betoging zorgt zowel de politie als de organisatie voor ordehandhaving. Politie heeft natuurlijk bijzondere bevoegdheden, organisatie signaleert problemen. Als een groep mensen met sterk afwijkende meningen (want dat was het natuurlijk) een betoging deels probeert te kapen, zorgt de politie, mogelijks op aangeven van de organisatie (maar beslissingsrecht bij de politie), voor een scheiding van de 2 partijen. In dit geval is het het meest logisch dat een op voorhand aangevraagde betoging het geplande parcours mag blijven bewandelen en de andere weg moeten en elders hun mening kenbaar maken.

Of waren enkel die met een pasje van ziekenhuispersoneel toegelaten?

Dus @Loser , wat mocht TVG dan niet doen ?
TVG moet de orders van de politie opvolgen zonder tegen de politie te duwen en trekken (wat strikt genomen strafbaar is, maar waar de politie natuurlijk geen PV zal voor opstellen).

De agent mag natuurlijk OOK niet slaan. Ook op basis van het beschikbare materiaal (maar een politieagent moet zich MEER kunnen inhouden dan een gewone betoger imho)
Of bedoel je geweldloos reageren op het feit dat ze zonder gegronde reden, hun spandoeken willen afpakken, naar andere plaats willen duwen etc ?
Dit incident is op verschillende vlakken fout aangepakt, maar je kan hier toch moeilijk het VB iets verwijten?
Jawel dus. Als ze zich niet willen verplaatsen, mogen ze administratief aangehouden worden en kan hun materiaal in beslag genomen worden.

Een groep radicalen die de politie uitdaagt, vreemd dat het VB daar respect voor heeft ;).
 
@exCite ik zou nooit in die situatie belanden want als de politie zegt bol het af zou ik dat al gedaan hebben. Maar mocht ik totaal onnodig een slag in mijn gezicht krijgen, dan is de reflex toch ook wel een slag uitdelen ze.

Maar duidelijk gebrek aan testeron bij de alfa boys vh VB he :)
Op dit moment misschien toch een klein beetje jammer dat DVL niet meer bij het Vlaams Belang zit
 
@JPV
Uitdagen? Ze stonden langs de kant met spandoek met een steunende boodschap (niks aanvallends)
Sterk afwijkende mening? Ze waren aanwezig voor hetzelfde doel/mening, los van hun andere ideologieën

Niet akkoord gaan met hun andere meningen en dat inschatten als gevaarlijk, zegt imo veel over de verdraagzaamheid van de 'oorspronkelijke' betogers

Duwen & trekken moet hij inderdaad niet doen. Maar je kan toch reactie verwachten als je (imo ten onrechte) verkeerd wordt behandeld door politie?
 
Terug
Bovenaan