Afrikaanse kwalificaties WK 2022 (gratis te volgen via YT)

Status
Niet open voor verdere reacties.

GemaneDude

Well-known member
Crowdfunder FE
Elke match te volgen op Youtube vanaf vandaag voor zij die geïnteresseerd zijn:

📺 African Qualifiers | FIFA World Cup Qatar 2022 | Full Matches


duiigcpyvw9oqh0qp59u.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind geen WK kwalificaties topic, dus dan maar hier. Leuke uitslagen gisteren en eergisteren in Afrika. Burkina Faso moet nu uit naar Algerije. Als ze winnen op Algerije liggen ze eruit.

Tunesie en Equatoriaal Guinea hebben evenveel punten. Tunesie moet dus als ze het lot in eigen handen willen houden, thuis winnen tegen Zambia. Als Equatoriaal Guinea die nu naar Mauritanie moeten, meer punten pakken dan Tunesie, liggen de Tunesiers eruit.

Kaapverdie heeft nog een kleine kans ook. Zij moeten op Nigeria in een rechtstreeks duel winnen. Gebeurt dat, dan zien we ook Nigeria niet meer terug.

Zuid-Afrika en Ghana zijn nog in een interne strijd verwikkeld. Ghana moet winnen tegen Zuid-Afrika om een kans te hebben om te winnen, maar ze mogen dat wel thuis doen. Kameroen en Ivoorkust zijn ook nog in een interne strijd verwikkeld. Kameroen moet winnen tegen Ivoorkust thuis om door te gaan, maar mogen dat ook voor eigen publiek doen.

Hetzelfde is het geval voor DR Congo en Benin in hun groep. DR Congo moet thuis winnen van Benin om door te gaan naar de play-offs, en dus nog in de competitie te blijven. Voor Mbokani dus de enige kans om op een WK terecht te komen.

Marokko, Senegal, Egypte en Mali hebben al een plekje bij de laatste 10 verzekerd. Mocht Mali de play-offs winnen, dan zouden ze er voor het eerst bijzijn op een WK.

Echt veel leuke landen in Afrika. Dat zij vanaf 2024 9 landen mogen vertegenwoordigen is een zegen voor de voetbalwereld. Vanuit dat continent zal geen kwaliteitsafname komen. Dat zal wel zo zijn uit Noord-Amerika en Azie denk ik, waar de zwakste ploegen in de toekomst vandaan zullen komen op een WK maar het kan het voetbal op die continenten stimuleren of kleine landen die voetbalgek zijn in Centraal Amerika een kans geven.

In Noord-Amerika doen USA, Canada en Panama alle drie een goede zaak. Als van de top 4 (met Mexico erbij) niemand nog een inzinking krijgt, worden het die vier ploegen. Waarvan een dus nog een play-off moet spelen tegen een Aziatisch team. Uit Azie worden het wellicht de usual suspects (Japan, Australie, Zuid-Korea, Saoedi-Arabie, Iran), waarvan één nog een play-off tegen de derde van de andere groep moet (voorlopig Libanon, maar dat ligt nog volledig open), en dan nog de play-off tegen het Noord-Amerikaans team dat vierde eindigt.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het verplaatsen naar dit topic.

DR Congo voegt zich bij Mali, Senegal, Marokko en Egypte voor de laatste 10. Voor Mbokani misschien zijn laatste kans op een WK deelname. Andere bekende spelers uit de Belgische competitie in het verleden: Samuel Bastien, Luyindama & Mbemba. Edo Kayembe speelt blijkbaar ook. Van internationale bekende sterren van weleer onder meer ook nog Masuaku, Bolasie en Bakambu. De keeper van Congo heeft trouwens geen club op dit moment (en wordt gekozen boven bvb. Parfait Mandanda nu bij Moeskroen).

Zuid-Afrika en Ghana spelen momenteel, en het staat 1-0 voor Ghana dus Ghana wipt nu virtueel over Zuid-Afrika.

De andere vier duellen die van belang zijn (dinsdag), strijd tussen Burkina Faso/Algerije (groep A), Tunesie/Equatoriaal Guinea (groep B), Nigeria/Kaapverdie (groep C) en Kameroen/Ivoorkust (groep D) worden allemaal dinsdag beslecht.
 
Laatst bewerkt:
Geen kwaliteitsafname door deelname van 2x zoveel Afrikaanse landen? Doubtful. Tot dusver hebben Afrikaanse landen zich op een enkele uitzondering na nooit door de groepstage weten te voetballen.
Die hele WK-uitbreiding is gewoon bullshit en enkel zodat Infantino van die landen stemmen kreeg om als FIFA-voorzitter verkozen te worden.

Ik heb niks tegen die landen, maar een WK tegenwoordig is vaak pas interessant vanaf de 2e ronde wegens de grote hoeveelheid van 2e en 3e rangsdeelnemers. Dat gaat het principe een beetje voorbij.
 
Geen kwaliteitsafname door deelname van 2x zoveel Afrikaanse landen? Doubtful. Tot dusver hebben Afrikaanse landen zich op een enkele uitzondering na nooit door de groepstage weten te voetballen.
Die hele WK-uitbreiding is gewoon bullshit en enkel zodat Infantino van die landen stemmen kreeg om als FIFA-voorzitter verkozen te worden.

Ik heb niks tegen die landen, maar een WK tegenwoordig is vaak pas interessant vanaf de 2e ronde wegens de grote hoeveelheid van 2e en 3e rangsdeelnemers. Dat gaat het principe een beetje voorbij.
Inderdaad. Die Afrikanen zijn gewoon pure toernooiopvulling. Recent heeft enkel Ghana in 2010 een mooi parcours gehad waar ze eigenlijk altijd de halve finale moesten halen, maar voor de rest was het toch allemaal platte kak. Ze stellen ook gewoon vaak teleur vind. Ivoorkust bv. heeft toch enkele keren een hele deftige selectie gehad, maar dat kwam er dan totaal niet uit.

Nu, hetzelfde geldt voor de Aziatische + Noord-Amerikaanse landen hoor. En ja die toernooiuitbreiding is gewoon triest. Groepsfase wordt zo nog minder interessant.
 
Ik heb niks tegen die landen, maar een WK tegenwoordig is vaak pas interessant vanaf de 2e ronde wegens de grote hoeveelheid van 2e en 3e rangsdeelnemers. Dat gaat het principe een beetje voorbij.
Inderdaad. En op EK's net hetzelfde. En voor het WK vallen die kwalificaties nog redelijk mee, maar voor het EK: groepen van 5 waar dan 1 en 2 zich plaatsen en 3 en 4 zich plaatsen via de eindronde :crazy:
 
Congo wrs toch niet naar het WK omdat ze 4 wissels gebruikten op 4 verschillende momenten ipv 3. Als ze hun 3 punten verliezen, gaat Benin naar de volgende kwalificatieronde.
 
Geen kwaliteitsafname door deelname van 2x zoveel Afrikaanse landen? Doubtful. Tot dusver hebben Afrikaanse landen zich op een enkele uitzondering na nooit door de groepstage weten te voetballen.
Die hele WK-uitbreiding is gewoon bullshit en enkel zodat Infantino van die landen stemmen kreeg om als FIFA-voorzitter verkozen te worden.

Ik heb niks tegen die landen, maar een WK tegenwoordig is vaak pas interessant vanaf de 2e ronde wegens de grote hoeveelheid van 2e en 3e rangsdeelnemers. Dat gaat het principe een beetje voorbij.
Onzin één van de redenen waarom Afrikaanse landen nooit ver raken, is omdat ze heel weinig matchen spelen met landen uit andere voetbalverbonden (UEFA, CONCACAF) enzovoort, waardoor ze maar één keer om de vier jaar eens de kans krijgen om ervaring op te doen. Bovendien is kwalificeren in de Afrikaanse qualifiers erg lastig, omdat veel landen ongeveer hetzelfde niveau hebben. Nigeria is geen klein duimpje, oké de resultaten blijven wat uit. Maar het is geen slecht team. Idem dito voor Algerije en Senegal op dit moment. Aan talent ontbreekt het niet, aan infrastructuur en tactisch inzicht bijvoorbeeld dan wat meer. Mali speelt bvb. alle andere landen v/d wereld weg op jeugdtoernooien (idem voor Nigeria, we hebben er ooit mee verloren met onze gouden generatie op de Spelen).

5 landen die zich maar kunnen kwalificeren uit Afrika is onverdedigbaar. Nee, er zit geen Frankrijk uit dat continent bij. Ook al omdat we ze al naar hier halen en laten naturaliseren (deels), maar elk Afrikaans land dat zich kwalificeert is minstens van hetzelfde kwaliteit als landen als Bosnie en Herzegovina en dergelijke die zich ook af en toe kwalificeren.

Het niveau uit landen in Noord-Amerika en Azië is anders ook maar zozo. En de zwakste landen komen vaker uit die werelddelen. In Azie is er een groot verschil tussen de 5 beste landen (Japan, Australie, Zuid-Korea, Iran en Saoedi-Arabie) en de landen die volgen (de rest). Maar meer landen die mogen deelnemen aan een WK zal ervoor zorgen dat het niveau daar ook stijgt.

Uit Afrika ga je geen afname van niveau zien tegenover nu. In Noord-Amerika en Azie initieel wel. Maar dat hoeft geen kritiekpunt te zijn. Volgens jouw redenering met landen die goed voetbal op de mat brengen, zouden maar 8 landen op een WK mogen deelnemen, en zelfs landen als Portugal en Frankrijk brengen niet altijd goed voetbal.
 
Onzin één van de redenen waarom Afrikaanse landen nooit ver raken, is omdat ze heel weinig matchen spelen met landen uit andere voetbalverbonden (UEFA, CONCACAF) enzovoort, waardoor ze maar één keer om de vier jaar eens de kans krijgen om ervaring op te doen. Bovendien is kwalificeren in de Afrikaanse qualifiers erg lastig, omdat veel landen ongeveer hetzelfde niveau hebben. Nigeria is geen klein duimpje, oké de resultaten blijven wat uit. Maar het is geen slecht team. Idem dito voor Algerije en Senegal op dit moment. Aan talent ontbreekt het niet, aan infrastructuur en tactisch inzicht bijvoorbeeld dan wat meer. Mali speelt bvb. alle andere landen v/d wereld weg op jeugdtoernooien (idem voor Nigeria, we hebben er ooit mee verloren met onze gouden generatie op de Spelen).

5 landen die zich maar kunnen kwalificeren uit Afrika is onverdedigbaar. Nee, er zit geen Frankrijk uit dat continent bij. Ook al omdat we ze al naar hier halen en laten naturaliseren (deels), maar elk Afrikaans land dat zich kwalificeert is minstens van hetzelfde kwaliteit als landen als Bosnie en Herzegovina en dergelijke die zich ook af en toe kwalificeren.

Het niveau uit landen in Noord-Amerika en Azië is anders ook maar zozo. En de zwakste landen komen vaker uit die werelddelen. In Azie is er een groot verschil tussen de 5 beste landen (Japan, Australie, Zuid-Korea, Iran en Saoedi-Arabie) en de landen die volgen (de rest). Maar meer landen die mogen deelnemen aan een WK zal ervoor zorgen dat het niveau daar ook stijgt.

Uit Afrika ga je geen afname van niveau zien tegenover nu. In Noord-Amerika en Azie initieel wel. Maar dat hoeft geen kritiekpunt te zijn. Volgens jouw redenering met landen die goed voetbal op de mat brengen, zouden maar 8 landen op een WK mogen deelnemen, en zelfs landen als Portugal en Frankrijk brengen niet altijd goed voetbal.

Zoals gewoonlijk is je argumentatie vreemd te noemen.

Iedereen weet dat Afrikaanse ploegen op jeugdtoernooien goed scoren omdat die heel vaak foefelen met de leeftijd. Ironisch dat je net het Nigeriaanse team aanhaalt uit 2008. Daarom zie je ook vaak Afrikaanse spelers (in Afrika geboren, niet Europese van Afrikaanse afkomst) die tegen hun 30e compleet passe geraken omdat ze eigenlijk al enkele jaren ouder zijn. Niet dat het overigens iets te maken heeft in mijn argumentatie met meer deelnemende Afrikaanse landen, maar gezien je het vermelde...

Dat je begint over Bosnie is ook vreemd. Bosnie heeft zich letterlijk 1 keer weten te kwalificeren op 30 jaar, that's it. Ook nu maar weer 4e in de groep. Op een EK zijn ze evenmin ooit geraakt. Dat je hen aanhaalt als een soort van waardemeter is dus allesbehalve representatief.
Leuk feitje, ze zijn uitgeschakeld op het WK '14 door in de groepsronde van Nigeria te verliezen via een ongeldig toegekend doelpunt, maar anders zou zelfs Bosnie beter gepresteerd hebben dan Nigeria.

Het niveau van de nationale ploegen te verhogen door een keer om de 4 jaar 2-3 intercontinentale wedstrijden te spelen, is helaas ook eentje dat weinig steek houdt. Daarvoor zijn dat soort wedstrijden toch echt te weinig frequent. Je zou al jaarlijks wedstrijden op een hoger niveau moeten spelen om daar op die manier vruchten van te plukken. Zoals de Nations League in Europa bv. Maar dat argument telt dan weer voor alle confederaties natuurlijk. Dat is eerlijk gezegd NIET aan een WK om te verhelpen.

Jouw romantische visie verblind je. Dat zagen we ook al met Vietnam. Weet je nog hoe je lag te geilen op hun fantastische verdediging? Ondertussen 0/15 in de laatste kwalificatie ronde en zelfs op China 4 punten achter nadat ze tegen hen verloren hebben (terwijl jij toch zei dat ze beter zouden kunnen doen dan China als ik me niet vergis).

Wat kwaliteitsafname betreft met meer Afrikaanse landen. Laat ons even WK 2018 erbij nemen. Egypte 0/9 (tegen Saudi Arabie en Rusland godbetert), Tunesie 3/9 (tegen Panama), Nigeria 3/9 (tegen IJsland), Marokko 1/9 (tegen Spanje) en Senegal dat met 4 op 9 het best presterende land was maar dan ook in een groep zat met Polen en Japan, niet gelijk de sterkste landen (kom ajb niet af dat Japan Belgie er bijna uitwipte). Als daar dan nog eens 4 zwakkere landen bijkomen, is het onmogelijk te stellen dat dit geen kwaliteitsafname met zich meebrengt. Al dien ik er wel bij te zeggen dat de grootste kwaliteitsafname er meer komt door landen uit OFC, AFC en Concacaf.

Wat mij betreft, is het huidige formaat voldoende. Eventueel dat de play-offs in plaats van continentaal, intercontinentaal kunnen gebeuren. Dus geen (bv) Portugal vs Polen ter kwalificatie voor het WK, maar Portugal vs Benin en Ecuador vs Ghana.
 
Zoals gewoonlijk is je argumentatie vreemd te noemen.

Iedereen weet dat Afrikaanse ploegen op jeugdtoernooien goed scoren omdat die heel vaak foefelen met de leeftijd. Ironisch dat je net het Nigeriaanse team aanhaalt uit 2008. Daarom zie je ook vaak Afrikaanse spelers (in Afrika geboren, niet Europese van Afrikaanse afkomst) die tegen hun 30e compleet passe geraken omdat ze eigenlijk al enkele jaren ouder zijn. Niet dat het overigens iets te maken heeft in mijn argumentatie met meer deelnemende Afrikaanse landen, maar gezien je het vermelde...

Dat je begint over Bosnie is ook vreemd. Bosnie heeft zich letterlijk 1 keer weten te kwalificeren op 30 jaar, that's it. Ook nu maar weer 4e in de groep. Op een EK zijn ze evenmin ooit geraakt. Dat je hen aanhaalt als een soort van waardemeter is dus allesbehalve representatief.
Leuk feitje, ze zijn uitgeschakeld op het WK '14 door in de groepsronde van Nigeria te verliezen via een ongeldig toegekend doelpunt, maar anders zou zelfs Bosnie beter gepresteerd hebben dan Nigeria.

Het niveau van de nationale ploegen te verhogen door een keer om de 4 jaar 2-3 intercontinentale wedstrijden te spelen, is helaas ook eentje dat weinig steek houdt. Daarvoor zijn dat soort wedstrijden toch echt te weinig frequent. Je zou al jaarlijks wedstrijden op een hoger niveau moeten spelen om daar op die manier vruchten van te plukken. Zoals de Nations League in Europa bv. Maar dat argument telt dan weer voor alle confederaties natuurlijk. Dat is eerlijk gezegd NIET aan een WK om te verhelpen.

Jouw romantische visie verblind je. Dat zagen we ook al met Vietnam. Weet je nog hoe je lag te geilen op hun fantastische verdediging? Ondertussen 0/15 in de laatste kwalificatie ronde en zelfs op China 4 punten achter nadat ze tegen hen verloren hebben (terwijl jij toch zei dat ze beter zouden kunnen doen dan China als ik me niet vergis).

Wat kwaliteitsafname betreft met meer Afrikaanse landen. Laat ons even WK 2018 erbij nemen. Egypte 0/9 (tegen Saudi Arabie en Rusland godbetert), Tunesie 3/9 (tegen Panama), Nigeria 3/9 (tegen IJsland), Marokko 1/9 (tegen Spanje) en Senegal dat met 4 op 9 het best presterende land was maar dan ook in een groep zat met Polen en Japan, niet gelijk de sterkste landen (kom ajb niet af dat Japan Belgie er bijna uitwipte). Als daar dan nog eens 4 zwakkere landen bijkomen, is het onmogelijk te stellen dat dit geen kwaliteitsafname met zich meebrengt. Al dien ik er wel bij te zeggen dat de grootste kwaliteitsafname er meer komt door landen uit OFC, AFC en Concacaf.

Wat mij betreft, is het huidige formaat voldoende. Eventueel dat de play-offs in plaats van continentaal, intercontinentaal kunnen gebeuren. Dus geen (bv) Portugal vs Polen ter kwalificatie voor het WK, maar Portugal vs Benin en Ecuador vs Ghana.
1. Waar is bewezen dat ze foefelen met hun leeftijd? Waarop is die claim weer gebaseerd?

2. Bosnie is telkens heel dichtbij geraakt. Oké een keer op een toernooi. Maar vaak tot in play-offs. In 2018 was dat dan weer bijvoorbeeld IJsland. Elk WK zit er wel een Europees land zoals Bosnie bij: IJsland, Roemenie, ... . Zelfs een land als Polen zet ik niet hoger een land als Nigeria bijvoorbeeld. Niet dat dat slechte landen zijn of niet thuishoren op een WK als ze zich kwalificeren. Maar mijn punt is dat Afrika in de breedte echt niet zo zwak is als je denkt.

3. Er zijn te weinig intercontinentale matchen voor Afrikaanse nationale teams, en zelfs voor een goed-gemiddeld team is de kans om zich daadwerkelijk te kwalificeren gewoonweg te klein. Op die manier kan je geen succesvol verhaal opbouwen. Als wij de ervaring van 2014 (en 2016) niet zouden gehad hebben, zouden we ook niet derde geworden zijn in 2018.

4. Inderdaad, Vietnam is minder goed dan ik dacht. Maar Vietnam is ook een stukje minder dan de 4 Afrikaanse teams die zich extra zouden kwalificeren. En geef eens wat meer respect voor die kleinere nationale teams. Vietnam is wel in de laatste ronde geraakt. Volgens mij is dat de eerste keer in hun historie. Dat ze niet kunnen winnen tegen Australie, Japan, de Saudi's en China is echt geen schande. Voor hun is het al een succes dat ze zo ver zijn geraakt, en daar heb ik respect voor. Ik vind het tof als een natie wat stijgt in aanzien, reputatie en voetbalkwaliteit, opkomend is (ik praatte over de Vietnamese gouden generatie). Wel relatief gezien is het wellicht ook een gouden generatie, met nog altijd jonge spelers, maar of ze op een WK zullen geraken ooit, wellicht niet.

5. Als Salah niet geblesseerd was, zat er meer in. Dat weet jij ook (voor Egypte). Hij was niet 100% fit, en Egypte heeft zich mede dankzij Salah weten te kwalificeren. Die waren dus zo goed als onthoofd. Onze kansen zonder een goede Hazard, fitte Lukaku of fitte KDB zijn ook veel kleiner op eindwinst. Want we doen altijd al dramatisch als een speler uitvalt juist omdat we minder sterk in de breedte zijn op bepaalde posities (zoals de verdediging, en zelfs de A-spelers zijn ook geen wereldniveau in de verdediging).

Nigeria zat in de groep des doods (tegen Kroatie en Argentinie, zelfs IJsland was toen geen sinecure, die kloppen ze dan wel), en die speelden geen slecht voetbal. Senegal zat in een groep met Japan en Polen, niet meteen de sterkste landen. Het had niet veel gescheeld of we lagen er zelf uit tegen Japan. Geen enkele ploeg uit die groep viel te onderschatten (de andere ploeg was Colombia). Marokko ontgoochelde inderdaad. En Tunesie moest in feite van de Russen winnen, en dat gebeurde niet. Maar een WK is ook niet makkelijk hé. Er zijn meer landen en confederaties die het niet goed doen. In Noord-Amerika is het enkel Mexico die verder raakt. In Azie was het dacht ik enkel Japan. In de kwartfinales waren 6 landen Europees (de andere twee Uruguay en Brazilie).

Neen, sorry. Ik vind uw punt gewoon niet correct. Ik vind het geframed, puur kijkend naar statistiek en resultaat. En een WK is juist ook leuk omdat het voor bepaalde landen het ultieme doel of eindstation kan zijn om er zich te kwalificeren. Als we enkel landen willen overhouden die we kunnen winnen, kunnen we beter gewoon kwartfinales, halve finales en finales organiseren en de rest naar huis sturen. En zelfs dan is het voetbal niet altijd goed, omdat die niet super zijn ingespeeld op elkaar zoals in clubverband, en de stress/tactiek/defensieve overheerst. Hoe mooi was het niet wanneer IJsland zich voor het eerst kwalificeerde op het EK en er dan even Engeland uitgooit in de 1/8ste finale. Dat zijn mooie momenten op een toernooi. De momenten van EK 2016 dat ik onthoud zijn Hongaarse keeper in pyjamabroek, Will Grigg's on fire en de Viking Clap).

Een WK is ook een WK omdat het een WK is (wereld, in plaats van europa + zuid-amerika). Ja, Azie en Noord-Amerika hebben die voetbaltraditie niet, en Afrika misschien de infrastructuur niet (en afh. van land voetbaltraditie of geen voetbaltraditie, vaak afh. van de geschiedenis mbt kolonies).

Ik vind de uitbreiding naar 48 landen een goede zaak. En die minachting naar andere continenten is echt niet nodig. Echt niet. Als je echt goed voetbal wilt, kijk da naar Premier League, Serie A en La Liga enzovoort. Maar veel van wat een eindtoernooi zo mooi maakt, heeft ook met de sfeer en dergelijke te maken. Het is iets speciaals. En voor veel spelers is dat ook het hoogtepunt van hun carrière om zich te kwalificeren voor zo een toernooi. En Europa heeft nu 16 plaatsen in 2024, Zuid-Amerika 6, en Afrika dus nu ook 9. En dat is correct. 5 Afrikaanse tegenover 13 Europese was heel ongelijk.
 
Laatst bewerkt:
Je legt me een hoop woorden in de mond, zeker als je het hebt over minachting naar andere continenten toe. Erkennen dat er een niveauverschil is, is geen minachting maar gewoon een feitelijke vaststelling.

Ge moogt nog met zoveel goedpraterkes komen om te verbloemen waarom Afrikaanse landen in 2018 niet goed presteerden, maar het feit blijft dat WK na WK de Afrikaanse landen er quasi allemaal uitliggen na de eerste ronde. Om dan op romantische wijze hoopvol te zijn dat een uitbreiding met zwakkere landen (uiteraard zijn ze zwakker, anders hadden ze wel bij de eerste 5 geweest) geen kwaliteitsafname met zich teweeg brengt, is naief. Ik zeg overigens ook niet dat de uitbreiding met Europese en Zuid-Amerikaanse ploegen WEL terecht is. Ik wil ook geen extra Europese teams daar.

Het is een WK, dat zou een elite toernooi moeten zijn met de beste 32 landen ter wereld, en dat is het. Dat men een extra toernooi in het leven roept om meer intercontinentale matchen te bewerkstelligen, maar ga asjeblief niet de kwaliteit van het WK naar beneden halen uit corrupte motieven en dit dan met lege dozen verpakken. (dit is basically Infantino)

Dat goede landen niet altijd garant staan voor goed voetbal, is een gegeven. Maar zelfs een saaie Frankrijk - Italie is nog altijd interessanter dan een saaie Benin - Canada. En zelfs zonder de uitbreiding zien we vaak genoeg 5-0, 6-1 of zelfs 8-1 voorbij komen als een zwak land bij een topper wordt ingedeeld. Nu gaan we dus nog zwakkere teams zien, tegen zo'n toppers. Binnenkort hebben we matchen waarbij 10-0 niet hoeft te verbazen. Amai, zullen ze vast veel van leren! (Al zal dit inderdaad niet snel bij een Afrikaans land voorkomen, die zijn goed genoeg om dat niet te moeten ervaren. Dit zal voornamelijk bij OFC, AFC en Concacaf landen gebeuren)

Ik kijk overigens graag AFC, CAF of Conmebol matchen. Ik ben echt geen "YuRop oNlY!!!" schreeuwerd. Maar deze uitbreiding is er niet gekomen omdat deze continenten hebben aangetoond dat ze qua niveau niet hoeven onder te doen, want dat doen ze wel. Dit zijn gewoon geschenken van Infantino om verkozen te geraken destijds.
Maar goed, we zullen wel zien in 2026 he. Ik hoop echt dat we onze duimen en vingers mogen aflikken bij matchen als Brazilie - Jamaica, Italie - Congo en Belgie - Lebanon. En om nog maar te zwijgen van het feit dat we misschien een Mbokani op een WK gaan zien. Wat een verrijking gaat dat zijn! Smullen geblazen!
 
Neen, ik ben het absoluut 100% niet eens, en volgens uw redenering is Brazilië ook een zwak land, want in 2014 verloren ze ook met 7-1.

Met uw Benin - Canada, als Benin inderdaad zich plaatst voor een WK knap. Maar Algerije, Kameroen, Senegal, Nigeria, Tunesië, Egypte, Mali, Zuid-Afrika, Ghana, D.R. Congo en Ivoorkust zijn geen losers. Benin zou nog altijd niet bij de beste 9 horen uit Afrika, maar ze kunnen zich wel kwalificeren. En als ze dat doen, dan is dat mooi. Hier in Europa heeft IJsland zich ook kunnen kwalificeren, en bleven bvb. in 2018 Italië en Nederland thuis. Peru wist zich ook ten plaatste ten koste van Chili. Panama deed dit ook ten koste van de VS.

Matchen zoals Brazilie - Jamaica, Belgie - Libanon en Italie - Congo zijn er nu al. We hadden ook Belgie - Panama maar als dat soort matchen u tegensteekt omdat de kwaliteit te laag ligt, kijk dan niet. Want dan is een WK geen toernooi voor u. In de Champions League hebben we ook teams als Ludogorets of Sheriff Tiraspol die zich weten te plaatsen, en die dan zelfs nog soms voor een verrassing weten te zorgen. Dat is het mooie aan voetbal. De Super League was dan misschien geen slecht idee voor jou, zonder degradatie en elk jaar met dezelfde 20 teams.

Maar jij wilt er een elitebijeenkomst van maken met maar 8 of 16 teams. We hebben trouwens al zulke toernooien, zoals bvb. de Nations League.

En uw opmerking over Mbokani is belachelijk.
 
Neen, ik ben het absoluut 100% niet eens, en volgens uw redenering is Brazilië ook een zwak land, want in 2014 verloren ze ook met 7-1.

Met uw Benin - Canada, als Benin inderdaad zich plaatst voor een WK knap. Maar Algerije, Kameroen, Senegal, Nigeria, Tunesië, Egypte, Mali, Zuid-Afrika, Ghana, D.R. Congo en Ivoorkust zijn geen losers. Benin zou nog altijd niet bij de beste 9 horen uit Afrika, maar ze kunnen zich wel kwalificeren. En als ze dat doen, dan is dat mooi. Hier in Europa heeft IJsland zich ook kunnen kwalificeren, en bleven bvb. in 2018 Italië en Nederland thuis. Peru wist zich ook ten plaatste ten koste van Chili. Panama deed dit ook ten koste van de VS.

Matchen zoals Brazilie - Jamaica, Belgie - Libanon en Italie - Congo zijn er nu al. We hadden ook Belgie - Panama maar als dat soort matchen u tegensteekt omdat de kwaliteit te laag ligt, kijk dan niet. Want dan is een WK geen toernooi voor u. In de Champions League hebben we ook teams als Ludogorets of Sheriff Tiraspol die zich weten te plaatsen, en die dan zelfs nog soms voor een verrassing weten te zorgen. Dat is het mooie aan voetbal. De Super League was dan misschien geen slecht idee voor jou, zonder degradatie en elk jaar met dezelfde 20 teams.

Maar jij wilt er een elitebijeenkomst van maken met maar 8 of 16 teams. We hebben trouwens al zulke toernooien, zoals bvb. de Nations League.

En uw opmerking over Mbokani is belachelijk.

Wederom lees je niet wat ik schrijf, waarom verzin je dingen uit je duim en waarom leg je me wederom een hoop woorden in de mond? Is het nu zo moeilijk om te reageren op de dingen die ik effectief schrijf?

Benin is groepswinnaar omdat Congo het verneukt heeft met hun teveel aan wissels, die zouden met de WK 2026 regels dus gekwalificeerd zijn. Ik heb geen enkele van de Afrikaanse landen losers genoemd. Het zijn geen zwakke landen, feit. Maar als je nooit uit een groepsronde raakt, dan breng je weinig meerwaarde. Als je verliest van zelfs Rusland, Saudi Arabie en Iran, dan breng je weinig meerwaarde. Dat wil niet zeggen dat je een loser bent, maar dat wil evenmin zeggen dat we dat soort prestaties moeten gaan belonen met 2x zoveel deelnemers en dat zo'n uitbreiding geen kwaliteitsafname met zich meebrengt. Extra landen ter opvulling zorgen quasi nooit voor een kwaliteitsverhoging.

En neen, 1 Belgie - Panama steekt me niet tegen. Uiteindelijk was Panama bij de besten in de regio dus mogen die zich op het WK komen presenteren. Maar Belgie - El Salvador dat zich plaatst als 5e spreekt me dan weer minder aan, zeker als dat gevolgd wordt door Belgie - Lebanon als 6e uit Azie en Belgie - Benin als 9e uit Afrika.
Wederom zeg je dat ik een WK wil met 8 of 16 teams terwijl ik al 2x schreef dat het WK met 32 teams voor mij goed is. Ik wil geen inkrimping, maar ik wil zeker geen uitbreiding (hoewel die er helaas komt).

Maar goed, waarom blijf ik hier energie in steken wanneer je nooit reageert op wat ik effectief zeg he. Laat maar. Mijn opmerking over Mbokani is trouwens perfect relevant.
 
Wederom lees je niet wat ik schrijf, waarom verzin je dingen uit je duim en waarom leg je me wederom een hoop woorden in de mond? Is het nu zo moeilijk om te reageren op de dingen die ik effectief schrijf?

Benin is groepswinnaar omdat Congo het verneukt heeft met hun teveel aan wissels, die zouden met de WK 2026 regels dus gekwalificeerd zijn. Ik heb geen enkele van de Afrikaanse landen losers genoemd. Het zijn geen zwakke landen, feit. Maar als je nooit uit een groepsronde raakt, dan breng je weinig meerwaarde. Als je verliest van zelfs Rusland, Saudi Arabië en Iran, dan breng je weinig meerwaarde. Dat wil niet zeggen dat je een loser bent, maar dat wil evenmin zeggen dat we dat soort prestaties moeten gaan belonen met 2x zoveel deelnemers en dat zo'n uitbreiding geen kwaliteitsafname met zich meebrengt. Extra landen ter opvulling zorgen quasi nooit voor een kwaliteitsverhoging.

En neen, 1 Belgie - Panama steekt me niet tegen. Uiteindelijk was Panama bij de besten in de regio dus mogen die zich op het WK komen presenteren. Maar Belgie - El Salvador dat zich plaatst als 5e spreekt me dan weer minder aan, zeker als dat gevolgd wordt door Belgie - Lebanon als 6e uit Azie en Belgie - Benin als 9e uit Afrika.
Wederom zeg je dat ik een WK wil met 8 of 16 teams terwijl ik al 2x schreef dat het WK met 32 teams voor mij goed is. Ik wil geen inkrimping, maar ik wil zeker geen uitbreiding (hoewel die er helaas komt).

Maar goed, waarom blijf ik hier energie in steken wanneer je nooit reageert op wat ik effectief zeg he. Laat maar. Mijn opmerking over Mbokani is trouwens perfect relevant.
In 2006 kwalificeerde Angola en Trinidad & Tobago zich ook met de WK regels die nu al gelden. Benin doet het ook omdat Congo een wissel voerde die niet strookte met de regels. Daarbij - 9 teams kunnen zich kwalificeren, geen 10 maar oké dat is een detail dus ja Benin had er bij geweest met die regel). Benin hoort niet bij de tien beste Afrikaanse teams. Hadden wat geluk met de loting, en het is puur dat ze naar de play-offs gaan omdat ze goed spelen natuurlijk maar ook omdat Congo daar een fout maakt die onbegrijpelijk is, want anders gaat Congo altijd door.

Ik blijf niet akkoord gaan. Iran was niet slecht op het WK. Dat is echt geen ploeg dat je mag onderschatten. Geen klinkende namen natuurlijk, en de kans is groter dat ze er in de groepsfase eruit liggen dan niet, maar je mag het niet onderschatten. Egypte was zoals ik al zei onthoofd op dat WK. Zonder KDB en een goede Hazard stellen we ook niet zoveel meer voor als ons team daarop is ingespeeld, zeker met onze tactiek van nu. Dat Afrikaanse teams ontgoochelen op een WK, geef ik je gelijk in. Maar... dat er maar 5 teams kunnen kwalificeren, en het echt niet zo makkelijk is als Afrikaanse team om je te kwalificeren in vergelijking met andere continenten, speelt ook mee.

In dat opzicht is het vergelijkbaar met Europa, maar zonder top, misschien wat lagere kwaliteit in het algemeen maar ook weinig echt slechte ploegen. In Zuid-Amerika is kwalificeren ook niet simpel, want op Bolivia en Ecuador spelen is niet makkelijk door de hoogte, en het enige klein duimpje dat dan overschiet is Venezuela. In Azie en Noord-Amerika is het als Mexico of Australië zijnde wel eenvoudig om je te kwalificeren in feite, omdat daar het niveauverschil uiteindelijk toch iets hoger ligt, tussen "de grote 5" en de rest. En daar zal wel wat kwaliteitsverlaging vandaan komen, maar het geeft wel de mogelijkheid voor andere teams om te groeien in de sport (zoals China en Vietnam, maar potten breken gaan ze niet doen op een WK). Maar landen als Noord-Korea hebben zich ook al gekwalificeerd in het verleden. Het is van alle tijden dat er zwakke ploegen zich kwalificeren, en vroeger waren er meer zwakke ploegen dan nu.

Ik vind het leuk als een klein land zich kan kwalificeren, of voor de eerste keer kan kwalificeren. Deelnemen aan een WK is een leuke ervaring, en zeker voor zo een klein land, is erbij zijn al het mooiste dat ze kunnen wensen. Dat het daar dan eindigt in de groepsfase, is dan maar normaal voor bepaalde landen.

Maar voor teams als Nigeria en Senegal moet de lat wel hoger. In feite moeten die kwartfinale ambieren, vind ik. Ghana heeft in 2010 ook ver geraakt. Ivoorkust had de pech twee keer in een groep des doods terecht te komen.

Maar op de wereldranglijst door de sterkte in de breedte in Afrika, ben je als Afrikaans team enorm in het nadeel, en daardoor belanden die zelden of nooit in pot 1 of pot 2. Pot 1 horen ze ook niet in thuis. Maar een team als Senegal zou ik op sterkte wel in pot 2 indelen. Ivoorkust en Ghana indertijd ook. Dus ze moeten het vanuit een veel moeilijkere positie doen. Nigeria is borderline pot 2-3 ook. Maar voor alle Afrikaanse landen wordt het ook volgend jaar pot 3 en pot 4, tenzij er nog wat gekke dingen gebeuren in de play-offs, en ze zelf ook gewoon winnen natuurlijk. Dan kan pot 2 nog voor Senegal.

Mexico staat bijvoorbeeld 9e op de wereldranglijst en de Verenigde Staten 13e, maar die spelen quasi altijd tegen een veel zwakker team, want de enige drie goede teams in Noord-Amerika zijn Canada, Mexico en VS. En daarachter komen Costa Rica, Honduras, Jamaica en Panama wellicht. En dat is niet omdat die zoveel beter zijn dan Senegal, dat is gewoon omdat hun continent veel minder sterk in de breedte is. Dan komen ze door hun positie vaak in pot 2, voor Mexico en USA kan zelfs pot 1 nog. En dan heb je een veel betere uitgangspositie, en in de realiteit raken ze ook nooit verder dan ronde 2 of kwartfinale.

Mexico heeft voor het laatst kwartfinale gehaald in 1986 (in eigen land). USA in 2002 en Costa Rica ook eens in 2014 dacht ik (door een groep met Uruguay, Italie & Engeland te overleven dan nog).
 
Ik ben aan het kijken, ik vind Nigeria eigenlijk echt vrij zwakjes, vooral van voor. Ik snap ook niet waarom Iheanacho niet speelt. Met zo een voetbal ga je inderdaad de tweede ronde volgend jaar niet halen...

En de andere stream ligt ook aan, maar daar domineert Burkina Faso in het begin van de tweede helft voorlopig.

Er zitten spelers van Oostende in de basis bij Kaapverdie. Die Tavares is ook echt goed.

EDIT: Moses Simon zwaar geblesseerd nu. Kaapverdie is iets beter vind ik tot nu toe, maar kan geen kansen creeren. Maar het is wel een slechte match qua kwaliteit.

EDIT: Feghouli maakt nu 2-1. Dat is over & out voor Burkina Faso denk ik.

EDIT: Osimhen enige op niveau van voor bij Nigeria. Slechte coach van Nigeria echt waar.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch ook wel voorstander van een WK met 32 en een EK met 16 , met 24 is dat zo een vreemd format waarbij de beste nr3 doorgaan op basis van doelpunten enzoverder ,leuk voor statistici maar voor de neutrale supporter toch veel te ingewikkeld.

Kleine landjes op een WK hebben zeker hun charmes . Maar matchen zoals Iran-Benin(ik zeg maar iets), dat zijn toch de matchen die het minst aanspreken . En met een WK met 48 ploegen ga je wel meer van dergelijke matchen hebben .
 
Ik ben toch ook wel voorstander van een WK met 32 en een EK met 16 , met 24 is dat zo een vreemd format waarbij de beste nr3 doorgaan op basis van doelpunten enzoverder ,leuk voor statistici maar voor de neutrale supporter toch veel te ingewikkeld.

Kleine landjes op een WK hebben zeker hun charmes . Maar matchen zoals Iran-Benin(ik zeg maar iets), dat zijn toch de matchen die het minst aanspreken . En met een WK met 48 ploegen ga je wel meer van dergelijke matchen hebben .
Ja, maar het hele systeem verandert, er zijn maar 2 ipv 3 wedstrijden in de groepsfases nog. En een derde wedstrijd in de groepsfase was soms ook volledig overbodig. Er komt ook een 1/16e ronde nu. Vanaf de KO-fase zal het al opletten geblazen zijn, zelfs voor de grote landen.

Als ik nu Nigeria zie spelen, zijn ze ook echt nog niet klaar voor een WK hoor. Misschien overschat ik ze wat. Het is echt een verschrikkelijke match v. Nigeria. En Kaapverdie is meer het IJsland v. Afrika, ook qua spel.

EDIT: Burkina Faso scoort weer, ze hebben nu nog 10 minuten voor erop en erover te gaan.

EDIT2: Geen verrassingen, waarom regent dat zo hard in Algerije trouwens...
 
Laatst bewerkt:
Van het WK in 2014 in Brazilië herinner ik mij Ghana-Duitsland en Algerije-Duitsland, 2 van de beste matchen van het tornooi wat mij betreft, de enige matchen die Duitsland niet kon winnen in reguliere speeltijd, met 2 Afrikaanse ploegen die er vol voor gingen.
Algerije was ook in die groepsfase gewoon heel goed (behalve tegen België), Ghana schoot zichzelf in de voet door onnodig te verliezen van de VS op de 1e speeldag.

Van landen als Tunesië en Egypte verwacht ik dan weer zelden iets.
Wat de Afrikaanse landen vooral moeten doen imo is gewoon alles geven, frivool spelen, avontuurlijk, op z'n Afrikaans. Want snelheid, loopvermogen en kracht hebben ze altijd genoeg. Maar dat gebeurt net iets te weinig. Vooral Kameroen en Ivoorkust brengen te weinig met toch altijd degelijke selecties. Nigeria is nog ok.
Zo'n Ivoorkust probeert teveel op z'n westers te spelen, gedisciplineerd en secuur, maar dan loopt het zo stroef omdat ze daar teveel mee bezig zijn. Ze moeten gewoon ervoor gaan. Concentratie, discipline en verdedigen is toch niet hun sterkste kant. Bij hun clubs kunnen ze dat opbrengen maar vanaf dat die gasten bij hun nationale ploeg zitten komt die Afrikaanse spirit naar boven. Daar bedoel ik overigens helemaal niks mis mee.

Idem voor Zuid-Amerika trouwens. Landen als Chili, Peru en Colombia halen toch de beste resultaten als ze spelen op hun intense manier. Tactische discipline en secuur verdedigen is niet meteen hun sterkte. Ook omdat net als in Afrika er een pak meer kwaliteit voorin rondloopt dan achteraan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan