Advies nieuwe wagen

Heb je al hem eens op "wijkopenauto's" gezet?

Een dealer moet er natuurlijk nog minimaal 1 jaar garantie op geven en er dan nog altijd zijn percent op nemen.

Zou Nissan dan wel goed zijn? Want eigenlijk is dat ook gewoon Renault :unsure:

Zoals ik hierboven al eens heb aangehaald, check eens Mitsubishi. De gewone Outlander vindt ge nog aan 26.5k, de PHEV vanaf 35k.
Best wel eens goed de taxen checken ;) En ge moet er u bewust van zijn dat Mitsubishi stopt met wagens te verkopen in de EU. Onderhoud en zo loopt wel door.
Die Outlander dacht ik ook aan en ziet er nog wel interessant uit.
Nissan zal ook niks zijn want Renault ;)

Nu, m'n pa wil dan wel een zwaardere motor, als ik dan een Toyota Rav4 voorstel die een 2 liter benzinemotor combineert met hybride krijg ik de opmerking dat hij geen Toyota meer wil.
Dit omdat ze bij hun laatste Toyota een slechte ervaring hadden met de dealer (in 2002 nota bene, die dealer is al zeker 5j z'n concessie kwijt ondertussen)....

In feite wil hij gewoon de Tucson als opvolger van hun huidige ix35, vergelijken hoeft niet meer:p
Al gaan ze dan wel de hybride moeten nemen denk ik, de gewone 1.6 T-GDi lijkt me niet beter te presteren dan de turboloze 1.6 die ze nu hebben.

't zou goed kunnen dat ze maar richting autosalon concreter gaan kijken, 't is niet dringend.

Heb je al hem eens op "wijkopenauto's" gezet?

Een dealer moet er natuurlijk nog minimaal 1 jaar garantie op geven en er dan nog altijd zijn percent op nemen.
Daar geven ze op het eerste zicht 10.900€. Maar dan moet ik nog foto's van de auto, van alle schade (toch een paar krasjes) en een foto van het inschrijvingsbewijs doorsturen. Dat laatste vertrouw ik niet echt.

Daarnet nog bij Skoda geweest, offertes ook nogal hoog (33.500 voor een 1.5 en 30.000 voor een 1.0). Ze hadden wel een interessante demowagen staan. 3j oud, 30.000km quasi full option Octavia. Enige nadeel is dat hij wit is, en dat een absolute no-go is voor m'n vrouw.

Met een tweeling op komst zijn wij aan het uitzien voor een andere wagen. Momenteel, zonder kinderen, rijden we met een Hyundai i20, veel te klein dus binnenkort. Tweeling kinderwagen opgevouwen is alleen bv. al 80x70x40. Gemiddeld een 8000km per jaar, dus de volgende zou ook een benzine moeten zijn waarschijnlijk. Dient vnl. voor de wekelijkse boodschappen, eens op bezoek bij vrienden en familie, en 2x/jaar naar Zuid Frankrijk. Woonwerk, uitstapjes e.d. doen we met de fiets waar mogelijk. De wagen staat dus heel vaak stil tijdens de week (buiten).

De vrouw wil graag een MPV. Niet de mooiste wagens maar wel praktisch uiteraard. Tegen blokjes op wielen (genre Berlingo) een veto. Momenteel kijken we naar C4 SpaceTourer (minder mooi maar wel betaalbaar), Zafira, Touran (wat aan de prijzige kant voor ons), S-Max (ook eerder prijzig). Renault minder onze smaak. Hier in de buurt rijden veel Tourans, zijn dit goede wagens? Wat aan het uitkijken naar relatief jonge (<3j, <50ish k) tweedehands maar nieuw is ook een optie. Budget liefst <20k maar tot 25-30k voor een nieuwe wagen indien ons dat kopzorgen kan besparen. We willen toch graag de wagen lang bijhouden (10+ jaar). Broer neemt de i20 over en is al in dit budget verrekend. Opties kunnen ons min of meer gestolen worden maar wel graag een automaat en misschien wel park assist gezien we niet gewoon zijn met zo een omvangrijke wagen te rijden.

Zelf kennen we weinig van auto's, dus pols ik graag eens hier of deze modellen gekend zijn met vaak voorkomende problemen? Te mijden motoren, types, merken, ... ? Zaken waar we bij deze auto's extra op moeten letten?

Hier is het uiteindelijk een nieuwe Touran benzine automaat geworden voor +-30k euro. Tikje saaie wagen maar verder weinig op aan te merken, voldoet aan onze noden en verwachtingen! Bedankt aan allen voor de tips en meningen!

2

Mijn ouders hebben nu een Hyundai ix35 1.6 benzine van 2012 en bij mijn pa jeukt het wel voor iets anders.

Het zou terug een SUV moeten zijn, benzine maar zwaardere motor want de 1.6 is nogal plat als hij volgeladen is.

Die nieuwe Tucson zit je al in de zwaardere uitrustingsniveau’s om een automatische kofferklep te hebben bijvoorbeeld maar: 39.000€ catalogus :eek:
Auto’s zijn toch wel duur geworden naar mijn mening.

Ik denk vooral aan modellen als de Tucson, Kia Sportage, evt. Jeep Compas, Toyota Rav4,... maar als je die prijzen ziet ...
Een XC60 is ook wel knap maar die zal nog wat prijziger zijn.
De Franse merken vallen sowieso af.
Mazda CX-5?

CX-5 is geen slechte wagen. In dat segment heb je ook de X-Trail
CX-5 was ook mijn eerste gedacht.
In benzine wel niet zo aantrekkelijk op fiscaal vlak.
Afgaande op de cijfers moet je al naar de 2,5 liter als het wat vlotter mag en dan zit je rap richting 600 € verkeersbelasting/jaar en 800 € inschrijving.
Bij de Tucson hybride zit je aan 232 € verkeersbelasting en 176 € inschrijving :unsure:

X-Trail kende ik ook wel, al heeft die ook niet echt spectaculaire motorisaties.
Ik baseer me dan enkel op cijfers en de 0-100 tijden, allen > 10 seconden.

Allez, als m'n pa zegt dat hij iets vlotter wil dan de huidige dan denk ik dat hij eerder iets bedoelt als mijn X1 18d.
Die z'n 0-100 tijd is 9,2 seconden dus gebruik ik dat een beetje als richtlijn.
Daarmee dat ik al lachende voorstelde om gewoon een recente X1 (20i dan) te nemen, ze zouden dat nog wel zien zitten.

Nu, alvast bedankt om mee te denken :)

De X1 18d is zeker een goede wagen, en zeker als het iets vlotter mag. Dat is een wagen die zeer competitief inkopt in het zogezegde "beginnend" SUV segment. Allez beginnend is relatief, want deze is al zeker competitief met een gewone 3 serie.

Zelf was ik niet echt overtuigd van de zit positie in den tijd. Maar dit ben ik.
Hij komt aan een zeer competitieve prijs, premium badge en zeer veel koffer ruimte in vergelijking met de concurrentie.

Dit is een wagen die ik privé ook zou shortlisten.

Gewoon een goeie en jonge 2de hands dieselwagen kopen. Als je 25 000 km per jaar rijdt gewoon diesel kopen en andere brandstoffen links laten liggen. Je zal meer aan de pomp staan dan wat anders. Mazda6,
Passat, Tiguan, 3-serie, Suberb, C-klasse, Focus. Allemaal modellen met uitstekende dieselmotoren.

Gewoon een goeie en jonge 2de hands dieselwagen kopen. Als je 25 000 km per jaar rijdt gewoon diesel kopen en andere brandstoffen links laten liggen. Je zal meer aan de pomp staan dan wat anders. Mazda6,
Passat, Tiguan, 3-serie, Suberb, C-klasse, Focus. Allemaal modellen met uitstekende dieselmotoren.
Ik gok dat jij nog nooit een wagen zelf hebt moeten betalen?

Mazda 6 163PK benzine: BIV: 444€ VB: 381€ Met een verbruik van 6.8l
Mazda 6 150PK diesel: BIV: 732€ VB: 608€ Met een verbruik van 5.3l

25000km*6.8l/100km = 1700l
25000km*5.3l/100km = 1325l

==>375l verschil in verbruik.

Stel dat je de wagen 5 jaar gebruikt
Benzine totaal belastingen => 444+(5*381)= 2349€
Prijs benzine vandaag: 1.503€/l => 12775€

Diesel totaal belastingen => 3772€
Prijs diesel vandaag: 1.492€/l => 9884.5€

Dus
Totaalprijs Benzine: 15124€
Totaalprijs diesel: 13656.5€
Prijsverschil: 1467€
Prijsverschil voor de wagen: 1300€

Dus op 25000km/jaar op 5 jaar tijd bespaar je de volle 167€. In een maatschappij waar diesel momenteel verketterd wordt en hoogstwaarschijnlijk die taxen omhoog zullen gaan. Daarnaast zal de restwaarde van de benzine ook aanzienlijk hoger zijn.

Jawel, ik koop mijn auto's zelf. Daarom dat ik zeg diesel in 2de hands zeker met een profiel van 25 000 km per jaar.

Vorige week met een collega van Kortrijk naar Brussel gependeld om een live meeting bij te wonen. Totale afstand ongeveer 205 kilometer heen en terug. Niet de meest gunstige weersomstandigheden, maar geen file op de baan en aan de werven ging het zeer vlotjes.

Auto huidige 3 serie een 320i dus totaal niet underpowered.

Vorige 3 serie 320D uit 2015 een ED.

Op 205 kilometer heeft hij er ongeveer 23 liter benzine doorgejaagd aan een gemiddelde snelheid van 128 km/h.

Met z'n vorige 320 piekte dat eens naar 6 liter op 100 km bij zeer ongunstig weer en anders een verbruik van 4,5 à 4,8 liter.

Die collega gaat 1 juli op pensioen en ze gaan hun wagen gebruiken om eens weg te gaan of boodschap te doen of eens de kinderen/kleinkinderen te bezoeken. Z'n profiel zal zakken van 30 000 km per jaar naar 8 a 12000.

Die zei dat ook als hij niet op pensioen zou gaan en z'n rijdersprofiel zou behouden dan is die wagen een totale miskoop. Het is
Allemaal mooi op papier maar vanaf het weer eens wat minder is of als je eens op het pedaal duwt zuipt dat extreem veel benzine.

In zijn geval gaat het dan nog over een auto uit het duurdere segment met een fantastische automatische versnellingsbak met een meer dan voldoende sterk motorblok.

Vanaf je 20 000 per jaar doet en frequent lange afstanden rijdt koop nog altijd een diesel. Hele mooie modellen in 2de hands te vinden aan zeer aantrekkelijke prijzen.

Als je zelf de wagen moet financieren en een gematigd rijdersprofiel hebt

elektrisch => voorlopig afblijven
Plug-in hybrid benzine/diesel => sowieso afblijven
CNG => afblijven
Bij gematigd rijdersprofiel benzine al dan niet met hybride/mild hybrid => kopen
Veelrijder => koop nog altijd een jonge diesel sowieso niet twijfelen

Vorige week met een collega van Kortrijk naar Brussel gependeld om een live meeting bij te wonen. Totale afstand ongeveer 205 kilometer heen en terug. Niet de meest gunstige weersomstandigheden, maar geen file op de baan en aan de werven ging het zeer vlotjes.

Auto huidige 3 serie een 320i dus totaal niet underpowered.

Op 205 kilometer heeft hij er ongeveer 23 liter benzine doorgejaagd aan een gemiddelde snelheid van 128 km/h.

Dus eh, 128 gemiddeld van en naar Brussel en een verbruik van > 11l/100km?

Redelijk ongeloofwaardig.

Als je zelf de wagen moet financieren en een gematigd rijdersprofiel hebt

elektrisch => voorlopig afblijven
Plug-in hybrid benzine/diesel => sowieso afblijven
CNG => afblijven
Bij gematigd rijdersprofiel benzine al dan niet met hybride/mild hybrid => kopen
Veelrijder => koop nog altijd een jonge diesel sowieso niet twijfelen
Nee, echt niet:
https://www.bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-serie-3-320_32984.html
vs
https://www.bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-serie-3-318_32979.html

De 320i heeft een catalogusprijs van 52560€ en 18197km
de 318d heeft een catalogusprijs van 46250€ en 25521km

Over 5 jaar tijd ook hier weer een belastingsverschil van 700€ terwijl de benzine een duidelijk krachtigere motor heeft...

Dus eh, 128 gemiddeld van en naar Brussel en een verbruik van > 11l/100km?

Redelijk ongeloofwaardig.

Absoluut niet. Wel zeer ongunstig weer he regen/wind. Op Duitse fora lees je dat ook, van zodra het minder gunstig weer is of als je eens op de 'staart' duwt zuipen die auto's enorm veel benzine.

Nee, echt niet:
https://www.bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-serie-3-320_32984.html
vs
https://www.bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-serie-3-318_32979.html

De 320i heeft een catalogusprijs van 52560€ en 18197km
de 318d heeft een catalogusprijs van 46250€ en 25521km

Over 5 jaar tijd ook hier weer een belastingsverschil van 700€ terwijl de benzine een duidelijk krachtigere motor heeft...

Mooie 'koopjes'. Typische fleet BMW diesel 😄. Liever de 150 pk dan. Ik keur benzine niet af, maar het werkelijke verbruik ligt tot veel veel hoger dan bij een een dieselwagen. En als je veel op de baan bent denk toch twee keer na welke brandstof je koopt.

Mooie 'koopjes'. Typische fleet BMW diesel 😄. Liever de 150 pk dan. Ik keur benzine niet af, maar het werkelijke verbruik ligt tot veel veel hoger dan bij een een dieselwagen. En als je veel op de baan bent denk toch twee keer na welke brandstof je koopt.
Ik ga akkoord qua aankoop wagen, 2de hands kan de aankoopprijs van een diesel een stuk lager zijn. Wel rekening houden met de onzekerheid van herverkoopwaarde en onzekerheid qua regelgeving in de toekomst.

Qua verbruik is het wel gemakkelijk cherrypicken om een auto er uit te halen met gewoon heel inefficiënte benzine motoren. Als je hier bewust op let zijn er voldoende wagens in deze categorie die wel maar 7 liter verbruiken.

In Duitsland toch wel het Europees land bij uitstek van koning auto verkopen de grote 3 nog altijd tussen de 35 en 40 procent diesels. In elk automagazine lees je nog altijd als je een deftige auto koopt ben je vaak nog beter af met een diesel als veelrijder.

Terug
Bovenaan