Ik ben aan het denken geslaan en eindelijk eens werk gemaakt en ga ook eens effectief beginnen aan de zoektocht naar een nieuwe auto ter vervanging van mijn Peugeot Partner. (1.2 benzine, 3.5j en heeft 54.000km)
De vereisten zijn:
- Benzine (ongeveer 15.000-20.000km per jaar en veel korte ritten)
- Airco
- Parkeersensoren (voor- en achteraan) + achteruitrijcamera
- 3 ruime zitplaatsen achteraan (3 kinderen tot jongvolwassenen moeten comfortabel kunnen zitten, ons kindjes zijn nu 11, 9 en 6, het plan is om toch 10j met die auto te rijden)
Budget is rond de 27.000€
Voor onze Peugeot zouden we ongeveer 10.000€ nog krijgen en de rest zouden we lenen. We willen liefst onder de 300€/m blijven voor max 5 jaar. Goedkoopste online simulatie die ik op het eerste zicht vind zou 17.500€ zijn op 5j aan 1.39%, dit kot op 302.03€/m)
Voor de volledigheid, merken die sowieso afvallen: Peugeot, Citroën, Opel, Dacia
Na al veel rondgekeken te hebben zijn er 3 types auto die we overwegen, elk met hun voor- en nadelen.
- Break (bvb Skoda Octavia Combi, Ford Focus Clipper).
- Voordelen:
- Mooiste optie
- Meest “rijplezier”
- Ruime koffer
- Nadelen:
- Zitruimte achteraan lijkt me niet voldoende
- SUV (bvb Hyundai Tucson, Kia Sportage)
- Voordelen:
- Deftige zitplaatsen achteraan
- Nadelen:
- Kleine koffer
- Hoge zit (voor mij een nadeel, voor m’n vrouw eerder een voordeel)
- SUV’s niet mijn favoriete type wagen
- MPV (bvb Renault Grand Scénic, VW touran, Ford S-Max)
- Voordelen:
- Eigenlijk ideaal type wagen voor een gezin met 3 kinderen
- Deftige zitplaatsen gecombineerd met ruime koffer
- 7 zitplaatsen mogelijk (handig als ons kindjes met liefjes afkomen)
- Nadelen:
- Uiterlijk, lomp, Eigenlijk nog lelijker dan SUV’s
Maar, het grote probleem is dat alle auto’s die ik configureer te duur uitkomen. Mijn vrouw wil sowieso een nieuwe auto ipv tweedehands wegens garantie, omnium, … en de daarbijhorende zekerheid. Wegens de miserie met onze Peugeot sluit ik daar direct bij aan.
Alles hangt bijgevolg af van de kortingen, en er zit dus niets anders op dan een hoop offertes te gaan vragen.
Ik heb ook al stockwagens bekeken, maar ofwel is de korting precies niet de moeite, ofwel zijn er geen beschikbaar met de motor die ik wil. Bvb de goedkoopste Octavia 1.0 benzine, die imo te licht is, kost al 29.200€. De goedkoopste met de 1.5 is al 32.400€. De goedkoopste VW Touran is 28.800€ en de goedkoopste Grand Scénic 29.000€. En dit is enkel gefilterd op benzine en airco, zelfs nog niet gekeken of ze parkeersensoren en camera hebben. Ik weet wel niet er op deze prijzen nog kortingen mogelijk zijn?
Bvb:
- Skoda Octavia Combi: 36.001€
- Clever, 1.5 TSI (150pk) in Race Blue
- Hyundai Tucson: 34.699€
- Feel, 1.6 T-GDI (150 pk) in Phantom Black
- Kia Sportage: 30.540€
- Black Edition, 1.6GDI (132PK) in Black Pearl
- Renault Grand Scénic: 32.812€
- Intens, 1.3 TCe (140pk) in Sterzwart
- Parking pack
- VW Touran: 32.570€
- Trendline, 1.5 TSI (150PK) in Atlantic Blue Metallic
- Park Distance Control voor- en achteraan
- Achteruitrijcamera Rear view
- 7 zitplaatsen
Ford S-Max zou op 34.415 komen, maar is enkel mogelijk met een dieselmotor.
Voor de Octavia en de Tucson zijn we jammer genoeg te laat voor de “oude” versie, die was toch opvallend goedkoper.
Ford Focus Clipper, Renault Megane Grandtour, Skoda Karoq, Nissan Qhasqhai… zijn sowieso te klein.
Ford Mondeo Clipper, Skoda Superb Combi, Skoda Kodiaq, Ford Edge, Renault Talisman Grandtour, Ford Galaxy, Hyundai Santa Fe, Nissan X-Trail … zijn sowieso te duur .
Zijn er nog mogelijke modellen die ik over het hoofd zie die misschien interessant kunnen zijn?
Welke merken geven het meest korting?
Is het nu wel een goed moment om een auto te kopen?
Grote kortingen op stockwagens door overaanbod?
Of eerder duurder door gebrek aan grondstoffen door Covid?
Of is het beter toch te wachten tot het autosalon volgend jaar?
Normaal zou ik er een dagje voor uittrekken en evt wat testritten proberen versieren. Maar dankzij Covid is dit wat moeilijker. We kunnen moeilijk telkens met 5 naar een garage gaan om allemaal eens samen in die auto’s te kruipen om te zien hoe het zit qua ruimte.
Ik denk er nu aan om om te beginnen van elk type 1 testrit te boeken op woensdagnamiddag of zaterdag, en ermee tot bij mij thuis te rijden waarop vrouw en kindjes even kunnen instappen. (Ze ontsmetten een auto toch volledig na een testrit vermoed ik). Maar dat zal een werk van lange adem worden.
Groot probleem ook is om m’n vrouw mee te krijgen in het verhaal. Ze wil die Peugeot ook weg, maar voor haar is het allemaal zo dringend niet. Begrijpelijk wel, want we hebben momenteel 2 auto’s (nog een ford focus 1.8tdci uit 2005) en hebben er maar 1 nodig zolang zij van thuis uit werkt.
Ik rij nu 3 a 4 weken met de ene auto, en dan evenlang met de andere zodat ze beiden in roulement blijven. Maar ik ben die Peugeot zo kotsbeu, elke keer ik daar in stap krijg ik een zenuwinzinking. En dat nog los van de miserie die we ermee gehad hebben. Die is lomp, traag, lelijk en ik krijg na 5 minuten enorme rugpijn. Ik kan mij daar niet goed in zetten.
Dikwijls als we een, in mijn ogen, kanshebber als opvolger passeren vraag ik haar wat ze ervan denkt, maar ze ontwijkt die vraag altijd. Auto’s interesseren haar geen fluit, en ze zegt dat ik er te hard mee bezig ben.