Advies nieuwe wagen

Ik heb een i30n. Mixed feelings. Voor de prijs is de kwaliteit top. Ook altijd keurig alles in orde qua garantie etc.

Maar, het feit dat je op 3 jaar tijd meerdere keren terug moet voor een issue is wel minder. Nu was de i30n een genre waarin ze geen ervaring hadden, dat ligt bij de Tucson wel anders.
Tja, maar had gij die nie gekocht in 2018?
De mijne is van 2019, enkel nog maar naar de garage moeten gaan voor klein onderhoud en ne bandenspanningssensor die gratis vervangen werd. Ik doe dan ook een pak minder kilometers/jaar dan u... (23k op 2 jaar tijd.)

@kil911ler Ik zou zeggen, begin allereerst eens met een proefrit.
Verder denk ik ook wel da de onderhoudskosten van nen Tucson serieus meevallen.
Ik ken alleszins genoeg mensen die al meerdere versies van de Tucson gehad hebben omda ze daar zo content over waren.
(Let wel: die mensen zijn nu al op een "bepaalde leeftijd". 👨‍🦳)

Niemand ervaring met de V60 of meningen?
Ik heb de vorige generatie V60 gehad als leasewagen. Ruime 100k op gezet, afgegeven met 180k km ofzo.
Die auto heeft mij doen inzien dat Volvo echt wel een goed merk was.
Daarvoor had ik altijd wel een "minder" gedacht van dat merk, dat de afwerking en kwaliteit toch minder dan het premium segment was.
Maar afgezien van de stijl van het interieur, had ik echt niets op te merken aan die wagen.
In die periode moest ik ook af en toe naar Duitsland, dus ook ritten van meer dan 500km. Toen was wel blij dat ik die auto had.

Een deel van de familie zweert ook al heel hun leven bij Volvo, nog nooit grote miserie mee gehad. Dus qua betrouwbaarheid lijkt het (in onze ogen toch) best oké te zijn.

Moest dat interieur nu niet zo "typisch" zijn, zou ik het zelf nog overwegen als wagen voor er bij. Maar ik zie graag auto's, dus zowel het exterieur als interieur moet mijn smaak zijn. En dat was bij de V60 spijtig genoeg niet het geval.

Tja, maar had gij die nie gekocht in 2018?
De mijne is van 2019, enkel nog maar naar de garage moeten gaan voor klein onderhoud en ne bandenspanningssensor die gratis vervangen werd. Ik doe dan ook een pak minder kilometers/jaar dan u... (23k op 2 jaar tijd.)

@kil911ler Ik zou zeggen, begin allereerst eens met een proefrit.
Verder denk ik ook wel da de onderhoudskosten van nen Tucson serieus meevallen.
Ik ken alleszins genoeg mensen die al meerdere versies van de Tucson gehad hebben omda ze daar zo content over waren.
(Let wel: die mensen zijn nu al op een "bepaalde leeftijd". 👨‍🦳)
2017 zelfs. Hij komt uit dezelfde reeks als die TN-editions. Dusja, dat waren de kinderziektes die je wel kan zien aankomen bij zo'n nieuw model.

Ik ken inderdaad ook wel meerdere mensen die al meerdere Tucsons hebben gehad, wat meestal toch een teken van tevredenheid is.

Even de thread overnemen.

Mijn vriendin en ik zitten momenteel nog elk met onze eigen wagen.
Een Nissan Micra van 2003 (niet veel meer waard) en een Mini Cooper S van 2017 (50k km)
Nu willen we graag beide wagens verkopen en overschakelen naar 1 wagen.

Nu vroeg ik mij af hoe we dit het beste doen.
Nieuwe wagen of stockwagen kopen en dan overname premie, maar van welke wagen?
Er is een verschil tussen overname premie en recyclagepremie. Al vrees ik dat je maar 1 van de 2 zal krijgen.

Recyclage premie is dus voor een oud 'wrak' in te dienen en die wordt dan ook effectief van de weg gehaald en gerecycleerd.
Sommige merken geven ook een overname premie, dus gewoon een extra premie op je overname.

Doe sowieso verschillende merken en zelfs garages van hetzelfde merk moet je niet uitsluiten. Zo heeft een vriend van mij ooit zo een grotere maat velgen en lederen interieur voor niets gekregen. Ging van garage A naar garage B met het voorstel van garage A, toevallig was de verkoper daar iemand met een verleden bij garage A. Dus kreeg hij daar 19'ers ipv 17'ers.
Met dat voorstel dan opnieuw naar garage A en toen kreeg hij daar het lederen interieur erbij. Maar dat was echt wel te nemen of te laten dan :D

Gisteren bij Mazda langs geweest.
hoe mooi de mazda 3 ook is, te laag en te onhandig om in en uit te stappen voor ons.
De CX-30 viel wel heel goed mee.
voorlopig staat de cx-30 bovenaan op de lijst

We gaan nog bij VW gaan kijken
T-Cross is te klein qua koffer
T-Roc heeft mijn broer vorig jaar gekocht en is wel ok
Tiguan lijkt ons ook wel iets maar mss "te groot" en dus ook weer wat duurder dan de cx-30

Hyundai valt af wegens geen mooie hogere wagen.

Volvo XC40 wil ik ook bekijken

Ik wil ook nog bij Skoda en Seat eens gaan kijken.

Ik heb sinds een goeie 2 jaar ook de superb (sedan, niet de combi), en zou hem blindelings opnieuw kopen. De ruimte is een verademing, rijdt heel erg vlot (doe normaal een 40K km per jaar), en is heel erg comfortabel. Je merkt aan de afwerking uiteraard dat het geen mercedes/bmw is (mijn vorige was een C-klasse), maar niets dat echt stoort.
Ik ken ook 2 mensen met de octavia, en die zijn ook heel erg tevreden.
2dehands zouden die zeker in het budget moeten passen denk ik.

Ik heb sinds een goeie 2 jaar ook de superb (sedan, niet de combi), en zou hem blindelings opnieuw kopen. De ruimte is een verademing, rijdt heel erg vlot (doe normaal een 40K km per jaar), en is heel erg comfortabel. Je merkt aan de afwerking uiteraard dat het geen mercedes/bmw is (mijn vorige was een C-klasse), maar niets dat echt stoort.
Ik ken ook 2 mensen met de octavia, en die zijn ook heel erg tevreden.
2dehands zouden die zeker in het budget moeten passen denk ik.
Ik heb ook een Superb gehad, en prijs/comfort is hij niet te kloppen.

Mensen met ervaring bij Hyundai, Tucson meebepaald?
Ik rij nu bijna drie jaar rond met een Tucson 1.6 turbo benzine, gekocht omdat wij ook een caravan hebben en dus het hoge trekvermogen (1900kg) nodig hebben. Zeer tevreden over alles eigenlijk, tot nu ook geen issues gehad.
Ik heb met de niet-turbo versie een proefrit gedaan en daar vond ik de motor wel wat aan de zwakke kant voor het formaat auto, maar dat is iets persoonlijk.

Hoeveel % gaat er eigenlijk gemiddeld af van de catalogusprijs? Zijn daar cijfers van?

Niemand ervaring met de V60 of meningen?
Al 2j tevreden eigenaar vorige generatie V60. Net geen 27k betaald voor een stockmodel T3 met wat opties. Ik wou origineel onder de 20k blijven komende van een golf 4 van 20jaar terug en wou iets van vergelijkbare of betere kwaliteit maar het was blijkbaar best naïef om dan rond dat prijssegment te zoeken. Ik ken eigenlijk geen zak van auto's fyi.

Op de valreep na vele merken testen(Honda, Nissan, Skoda, VW, Mercedes, Hyundai, KIA, Ford, Seat etc) dik zitten twijfelen tussen Mazda 3 en de V40. Toevallig dan puur voor een roadtrip nog eens de auto van het werk geleend, wat een V60 is. Gezien er toch wat plannen zijn om te reizen met de auto uiteindelijk voor deze gekozen.

Mijn grootste criteria waren vooral:
- iets meer shpunk, ik kom van nauwelijks 70pk van mijn golf 4(eerste auto) dus die 150 nu is best wel tof. Ik kan al eens iets voorbijsteken.
- langdurige betrouwbaarheid. Bets are off on that ofc maar Volvo heeft wel een relatief goede naam op dat gebied.
- Geen touchscreen infotainment gedoe. Ze noemen mij niet voor niets "klamme hand Mike"
De oude V60 heeft nog het draaiknop systeem en telefoonpad met alphabet, wat toch wel handig is voor iemand dat allergisch is aan touchscreens. Ik mis nog steeds een beetje de rechthoekige brede videorecorder dimensies van oudere cd systemen maar al bij al is dit best goed en ben ik vooral blij geen touchscreen te moeten gebruiken.
Voor de muziek is er bluetooth, interne HDD(12gb iirc), USB, aux en zelfs nog de almachtige cd/dvd combo. Yup, ik brand nog.
En vooral ook goede geluidsdemping en een deftig geluidsysteem. Ik heb heel veel vreemde blikken gekregen bij veel gefrustreerde auto verkopers nadat ik de zoveelste keer vroeg om eens te luisteren naar een auto. Auto ombouwen had ik geen interesse in.

Verbruik is 7liter hier, ondanks 6liter gepromoot van de verkoper. Onderhoud best goedkoop door weinig aantal km's totnutoe (37k laatste onderhoud december). 350eu eerste onderhoud 260eu 2e onderhoud. Rijd vrijwel 90% snelweg. Voorste banden en ruitenwissers moeten 1 dezer vervangen worden.

Nieuwe V60 ziet er wel pak mooier uit langs buiten maar als ik met deze meer dan 15j en 300k kan doen zal ik erg tevreden zijn.

Enige echte minpunt zijn de zetels, voor erg lange ritten zat mijn golf toch net iets leuker en bvb mijn vriendin haar Mazda 2 ook.

Doe sowieso verschillende merken en zelfs garages van hetzelfde merk moet je niet uitsluiten. Zo heeft een vriend van mij ooit zo een grotere maat velgen en lederen interieur voor niets gekregen. Ging van garage A naar garage B met het voorstel van garage A, toevallig was de verkoper daar iemand met een verleden bij garage A. Dus kreeg hij daar 19'ers ipv 17'ers.
Met dat voorstel dan opnieuw naar garage A en toen kreeg hij daar het lederen interieur erbij. Maar dat was echt wel te nemen of te laten dan :D

Zitten al die offertes (van hetzelfde merk) van die garages niet in hetzelfde systeem? Heb onlangs zoiets gehoord. Persoon ging dan bij hetzefde merk verschillende garages af en één van de verkopers vroeg gewoon of hij ging blijven offertes aanvragen of eens beslissen. Weet nu niet meer van wie ik dat gehoord heb anders kon ik het nog eens navragen.

Dat zou wel eens kunnen, ik spreek ook wel over 10-15 jaar geleden. Al heb ik nu ook eens bij verschillende opel garages gegaan, maar wel maar bij 1 dealer een offerte voor een nieuwe Crossland gevraagd. De andere 2 waren voor occassie's die ze hadden staan, maar er werd nergens iets gezegd dat ik al in het systeem zat.
Wel heb je nu veel dealers met verschillende vestigingen, dan verbaast me zoiets niet. Maar als het verschillende dealers zijn, kan het nog altijd interessant zijn als er een overname is. Die werken niet allemaal met dezelfde opkopers.

Al 2j tevreden eigenaar vorige generatie V60. Net geen 27k betaald voor een stockmodel T3 met wat opties. Ik wou origineel onder de 20k blijven komende van een golf 4 van 20jaar terug en wou iets van vergelijkbare of betere kwaliteit maar het was blijkbaar best naïef om dan rond dat prijssegment te zoeken. Ik ken eigenlijk geen zak van auto's fyi.

Op de valreep na vele merken testen(Honda, Nissan, Skoda, VW, Mercedes, Hyundai, KIA, Ford, Seat etc) dik zitten twijfelen tussen Mazda 3 en de V40. Toevallig dan puur voor een roadtrip nog eens de auto van het werk geleend, wat een V60 is. Gezien er toch wat plannen zijn om te reizen met de auto uiteindelijk voor deze gekozen.

Mijn grootste criteria waren vooral:
- iets meer shpunk, ik kom van nauwelijks 70pk van mijn golf 4(eerste auto) dus die 150 nu is best wel tof. Ik kan al eens iets voorbijsteken.
- langdurige betrouwbaarheid. Bets are off on that ofc maar Volvo heeft wel een relatief goede naam op dat gebied.
- Geen touchscreen infotainment gedoe. Ze noemen mij niet voor niets "klamme hand Mike"
De oude V60 heeft nog het draaiknop systeem en telefoonpad met alphabet, wat toch wel handig is voor iemand dat allergisch is aan touchscreens. Ik mis nog steeds een beetje de rechthoekige brede videorecorder dimensies van oudere cd systemen maar al bij al is dit best goed en ben ik vooral blij geen touchscreen te moeten gebruiken.
Voor de muziek is er bluetooth, interne HDD(12gb iirc), USB, aux en zelfs nog de almachtige cd/dvd combo. Yup, ik brand nog.
En vooral ook goede geluidsdemping en een deftig geluidsysteem. Ik heb heel veel vreemde blikken gekregen bij veel gefrustreerde auto verkopers nadat ik de zoveelste keer vroeg om eens te luisteren naar een auto. Auto ombouwen had ik geen interesse in.

Verbruik is 7liter hier, ondanks 6liter gepromoot van de verkoper. Onderhoud best goedkoop door weinig aantal km's totnutoe (37k laatste onderhoud december). 350eu eerste onderhoud 260eu 2e onderhoud. Rijd vrijwel 90% snelweg. Voorste banden en ruitenwissers moeten 1 dezer vervangen worden.

Nieuwe V60 ziet er wel pak mooier uit langs buiten maar als ik met deze meer dan 15j en 300k kan doen zal ik erg tevreden zijn.

Enige echte minpunt zijn de zetels, voor erg lange ritten zat mijn golf toch net iets leuker en bvb mijn vriendin haar Mazda 2 ook.
Ik denk niet dat je de nieuwe V60 één op één mag vergelijken met de vorige. Ik rij trouwens ook met de vorige (MY2017), dynamic edition.

Iemand die kan spotten wat er mis is met deze advertentie? Ik vermoed dat er nog een eentje voor die prijs moet.

Al vind ik het ook wel raar dat zo'n recente wagen reeds 2 eigenaars heeft gehad.

Hoeveel % gaat er eigenlijk gemiddeld af van de catalogusprijs? Zijn daar cijfers van?
Vraag ik mij ook af. Speelt toch een belagrijke rol om te weten wat mogelijk is met een bepaald budget.

Op autogids.be staat er soms een geschatte korting bij.

De Skoda Octavia Combi bvb 12 tot 29%. Maar op 30.000€ scheelt da ook al 5100€.

Zo enen geconfigureerd hoe ik wil kost 36.000€. met kortingen dus ergens tussen 25.500€ en 31.700€. Budget is rond de 25.000€, dus mits voldoende korting moet da lukken.

Maar ik wil bvb geen 37 garages moeten afgaan en offertes vragen voor auto's die dan toch niet in het budget passen.
Of omgekeerd. Naar een kleinere gaan kijken, maar door die offerte beseffen dat een model groter ook binnen budget past.

Zit er veel verschil tussen de garages? Dacht dat prijzen boven hun hoofd bepaald worden en ze daar niet echt veel van kunnen afwijken?

Zit er veel verschil tussen de garages? Dacht dat prijzen boven hun hoofd bepaald worden en ze daar niet echt veel van kunnen afwijken?

Ik bedoelde vooral veel garages van verschillende merken..

Toen ik indertijd (2013) mijn eerste Peugeot Partner kocht ben ik bij 2 garages geweest voor een offerte. Die scheelde 100€ omdat de een garage extra opendeurdag korting gaf. Voor de rest identiek, en in de 2e garage zei ze dat ook dat al die kortingen boven hun hoofd werden vastgelegd. Geen idee of dit voor elk merk is.

Terug
Bovenaan