Advies 34" ultrawide gaming monitor

Koekatsjoe

Member
Beste,

Bij deze was ik aan het nadenken om mijn 2 27" schermen weg te doen voor 1 Ultrawide 34" scherm. Als main gebruik ik nu een Samsung G7 op 1440 / 240hz. Speel voornamelijk wat Battlefield, the Finals en wat single player games. Pc is alleszinds goed genoeg om het te kunnen trekken dus dat is alleszinds geen probleem.

Gezien ik nog nooit shooters gespeeld heb op een ultrawide daarmee jullie mening. Het viel me wel op dat er nog geen 240hz monitoren zijn in 34".
 
tzal er vooral voor u persoonlijk vanaf hangen hoe belangerijk je 240hz vindt

ik kwam van een 60hz 32 inch en en ging naar een 34 inch 165hz (alienware aw3423dwf)

dus qua hz kan ik mij niet over uitspreken, maar qua beeld... ik keer nooit meer terug naar 16:9 voor te gamen, je ziet zoveel meer op 21:9
Mijn games zijn wel vooral flight/race/strategy...

Bij competitieve fps is het mogelijk dat de fov locked is en dat de het 16:9 beeld gewoon gestretched word tot 21:9, of er word met black bars gewerkt op de zijkanten. (zoals valorant)

battlefield is zeker geen probleem:
 
Was de Samsung G8 aan het bekijken en eveneens ook de Alienware. Overweeg om heel mss nog even te wachten tot volgend jaar, mss komen er in 2024 nieuwe modellen uit. Voorlopig staat die Alienware wel op nr1 voor mij
 
Die Alienware is 1 van men beste aankopen voor men gamepc in de laatste jaren. Enorm van genoten al. Prachtige kleuren, erg strak beeld.
De refreshrate is wat mij betreft ook voldoende. Denk dat er weinig mensen dusdanige pro's zijn om nog de voordelen van 165 naar 240hz te gaan ervaren (en ik ben iemand die grote fan is van snelle arena shooters zoals Quake Champions).

Would buy again in a heartbeat.
 
(en ik ben iemand die grote fan is van snelle arena shooters zoals Quake Champions).
Zeker ook eens The Finals proberen dan.

Gezien ik nog nooit shooters gespeeld heb op een ultrawide daarmee jullie mening
Voor Battlefield (en dan heb ik het over 3, 2042, V, ...) allemaal echt top met widescreen. Je voelt je meer in de actie. In een tank of dergelijke heb je een beter overzicht. Zeker aan te raden voor het cinematisch effect.

Voor de eerder fast paced shooters heb ik toch ook de indruk dat ik net die miliseconde eerder een enemy in mijn ooghoek zie, wat eigenlijk ook wel mooi meegenomen is.

Productiviteits gewijze heb ik wel nog een 2de monitor boven het widescreen scherm hangen.
 
en ik ben iemand die grote fan is van snelle arena shooters zoals Quake Champions).

Als ex pro-gamer (Quake 1) incl sponsordeal met Intel moet ik hier toch op reageren: er zijn amper tot geen snelle arena shooters meer. Sommige proberen het nog, zoals Quake Champions, maar de echte snelle shooters van vroeger vind je niet meer tegenwoordig. De reden is heel simpel: consoles. Ik wil hier zeker geen flamewar starten tussen pc en console want beiden hebben voor- en nadelen. Zelf geniet ik van zowel simracing op PC als een sporadisch spel op mijn PS5. Maar als er nu één genre van games is waartoe PC zich leidt dan is het toch wel shooters. Ja je kunt ook een keyboard + muis koppelen aan een console maar dat doet in praktijk niemand en is ongeveer zo handig als een marathon lopen met naaldhakken: het kan wel, maar daarmee is ook alles gezegd.

Ik heb doorheen de jaren veel shooters geprobeerd maar ik grijp toch telkens terug naar Quake. Sommige shooters zijn eerder gericht op sniping. Daar is niks mis mee, maar persoonlijk minder mijn smaak. Dan heb je nog die ellendige Call of Duty en Battlefield series. Mooi als grafische demo voor uw nieuwe GPU eens mee te laten blazen, maar qua gameplay oer en oertraag.

Om een spel de tand des tijds te laten doorstaan moeten er 2 zaken beschikbaar zijn: dedicated multiplayer servers + mogelijkheid om mods te maken. Fabrikanten moeten geld opbrengen dus die gaan niet eeuwig tijd steken in een bestaand spel. Een fixje hier, een patch daar. Maar die gaan echt geen tientallen jaren servers in de lucht houden en verbeteringen aanbrengen.

Zoals je al vermoedt ben ik (nog steeds) grote fan van de originele Quake. Quake 2 kon mij minder bekoren. Quake 3 Arena terug wel. Quake 4 heb ik bewust ver verdrongen in mijn gedachten. Quake Champions vond ik ook wel leuk, alleen het rating systeem sprak mij niet zo aan. ID Software heeft met Quake Champions één cruciale fout gemaakt en dat is dat er geen dedicated servers zijn.
Dit is het tempo waarop wij Quake spelen:
Alles trager dan dat interesseert mij zelfs niet als shooter :)

En even ontopic: 165 Hz is méér dan genoeg ja. 240 Hz is uiteraard beter, maar daar ga je in praktijk weinig van merken denk ik.

P.S. Als je Quake Champions leuk vindt raad ik ook aan eens te kijken naar Nexuiz. Nexuiz is gratis en open source dus het kost u alleen wat bandbreedte en diskspace om te proberen. Ook de originele Quake kun je gratis proberen: de demo vind je op het FTP van ID Software, de multiplayer patch is ook te vinden. Frag away!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger ook nations cup UT gespeeld alsook Tactical Ops en had dus niet de extreme snelheid van quake speedhopping maar was nu ook niet bepaald traag. Arena is idd dood wegens niet toegankelijk maar ik vond/vind dat mijn input daardoor wel nog relevant is aangezien ik tegenwoordig in shooters, desondanks mijn mindere reflexen door de leeftijd, nog steeds stevig above average kan meedraaien.

Mij stoort het niet dat het geen 240hz is alvast en ik kies dan liever voor de prachtige kleuren zonder screen tearing of blur met iets lagere refresh dan naar een inferior paneel gaan van 240. Ik ben ook wel niet meer actief competitief maar ben wel nog altijd vrij veeleisend voor hardware en spelen voor de fun is spelen om te winnen (aard van het beestje) maar ik heb het nog nooit als een rem ervaren.

Ik blijf dus echt wel die AW aanraden, echt topscherm.
 
De reden is heel simpel: consoles.
Om het op zijn Trumps te zeggen, wwwrong. Arena shooters waren al lang stervende voor de consoles dominant werden. Een niche ontoegangkelijk genre dat nooit het besef heeft gehad dat voor een multiplayer game levend te houden, je een playerbase nodig hebt :p

Quake en die hele competitieve scene is en blijft de shit, maar het genre heeft enkel zichzelf compleet buiten spel gezet.
Dit is het tempo waarop wij Quake spelen:
Alles trager dan dat interesseert mij zelfs niet als shooter :)
Naar moderne standaard eigenlijk niet meer zo snel. En de helft van de tijd zit ge gewoon te voorspellen waar ge elkander vind in zo'n klein mapkes. Dan zijn games als Titanfall/Apex en zelfs Fortnite pakken meer complex.

Ja je kunt ook een keyboard + muis koppelen aan een console maar dat doet in praktijk niemand en is ongeveer zo handig als een marathon lopen met naaldhakken: het kan wel, maar daarmee is ook alles gezegd
Er bestaat bijna geen console/PC meer qua input hoor. Moest je al eens uit die bubble van de jaren stillekes zijn gestapt. We hebben ondertussen bijna 10 jaar controllers op PC, en m+kb op consoles.
Er is couch gamen. En er is desktop gamen. En natuurlijk nog VR en mobile space.
 
Terug
Bovenaan