widescreen monitor

Foert

Member
Mijn LG 34UC88B curved heeft gisteren de geest gegeven. Wat een gemis! Ik zit nu te werken op een Acer GD245HQ maar wat een verschil :cry2:

Sinds gisterenavond dus aan het rondkijken voor een waardige vervanger. Al veel reviews gelezen, maar nu zie ik door het bos de bomen niet meer.
Ik vind het scherm toch wel een belangrijk onderdeel van de pc, ik zit hier letterlijk uren en uren op te werken. Van 7u 's morgens tot minstens 1u 's nachts.
Naar die 49" Samsung had ik al gekeken, super resolutie 5120x1440 maar mijn GTX 1080 gaat daar veel moeite mee hebben.. naar de toekomst toe zou het wel interessant zijn natuurlijk, maar de nieuwe videokaarten blijken moeilijk leverbaar te zijn momenteel.

Wat ik wel wil: liefst widescreen 3440x1440 resolutie. Ik had al gekeken naar de Asus XG43VQ 43" monitor die een 3840x1200 resolutie heeft, en dat zou ik ook nog aanvaarden maar ik lees toch wel wat negatieve reviews hier en daar. Zo een vierkant scherm dat 4K doet, ik voel de klik niet :p 2560x1080 zou een stap terug betekenen in mijn ogen. Liefst IPS scherm (van VA weet ik dat de kleuren worden uitgesmeerd, het zwarte ook.. )

dus: 3440x1440, lage reactiesnelheid (de LG die ik had heeft 5ms), minstens 100Hz, liefst IPS scherm. DP 1.4 en HDMI 2.0.
liefst in hoogte verstelbaar, ik zie me nog niet prutsen met een goudengids er onder om hem hoger te krijgen.

monitors waar ik reviews voor heb bekeken:
- Lenovo G34W-10: low budget monitor, en dat zou er aan te zien zijn, veel issues, moet je echt geluk mee hebben..
- Asus XG43VQ: is nog een kanshebber, maar duur!
- Asus TUF Gaming VG34VQL1B: veel issues mee blijkbaar
- LG 34GN850: backlight bleeding
- AOC AG493UCX: momenteel blijkbaar nergens leverbaar
- Samsung Odyssey G5 34" en G7 32": veel mensen hebben ze terug gestuurd wegens issues (flikkeren scherm, enz)
- Philips 499P9H: mega groot.. en duur en geen IPS
- AOC AG352UCG6: MVA paneel, veel ghosting gemeld
- Acer Predator X34P : niet meer leverbaar? vervanger:
- Acer Predator X34 GS nog niet leverbaar?
Daarnaast had ik ook de reviews bekeken van de MSI schermen, Benq, .. maar nu zijn het er zoveel, ik weet niet meer welke te nemen :(

bedankt voor onderbouwd advies :)

edit: nu aan het kijken naar de Xiaomi Mi 34" 144Hz Curved

 
Laatst bewerkt:
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij en hebt bijna identieke eisen. :)

Wat is het uiteindelijk geworden bij jou?

Ik twijfel zelf tussen de Alienware AW3420DW of Dell UltraSharp U3419W.

Ik zou ook graag gaan voor een hogere refresh rate dan 60 Hz, maar dan ben je ook bijna verplicht om naar een VA-paneel te gaan. En daar wringt voor mij nog wat het schoentje, want ik ben al jaren IPS-panelen gewend. :)
 
Als je pc het aan kan: 5K2K scherm zoals de WK95u of msi ps341wu
 
Als je pc het aan kan: 5K2K scherm zoals de WK95u of msi ps341wu
Dat zijn inderdaad beesten van monitoren! :) Bezit jij zelf 1 van die monitoren?

Ik zie wel een paar trade-offs bij dat soort monitoren.

Puur voor productiviteit (softwareontwikkeling in mijn geval vooral) zie ik mij zoiets nog wel aanschaffen. Maar ik doe heel vaak aan "pair programming" of "MOB programming" sinds corona en dan deel ik vaak mijn scherm, zodat andere mensen kunnen volgen wat ik doe. 5K2K is dan een pak meer data om door de pipeline te sturen en dan wordt de kans op lag groter.

En voor gaming is dat een heel hoge resolutie om te gaan renderen... Ik vraag mij wel af bij dat soort monitoren: de native resolutie is hier 5120x2160. Stel dat je games dan speelt in 2560x1080 en je zet technieken zoals DLSS, AA en AF helemaal open. dan moeten de games er nog wel okay-ish uitzien?

Bovenvermelde 2 punten maken voor mij persoonlijk UWQHD 3440x1440 meer de sweet spot.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft hier gestaan, maar heb hem retour moeten sturen. Mijn vriendin haar werklaptop kan die resolutie niet aan.
Zeer jammer want het verschil in scherpte en beeldkwaliteit met de wk95c die er nu staat was echt groot. Onze rtx3070 kon daar perfect op gamen btw, enkel cp2070 was wat moeilijker
 
Hij heeft hier gestaan, maar heb hem retour moeten sturen. Mijn vriendin haar werklaptop kan die resolutie niet aan.
Zeer jammer want het verschil in scherpte en beeldkwaliteit met de wk95c die er nu staat was echt groot. Onze rtx3070 kon daar perfect op gamen btw, enkel cp2070 was wat moeilijker
Uhu, moest ik mijn scherm niet dagelijks hoeven te sharen met collega's zou ik dat absoluut eens een kans geven.

Ik vind het prijsverschil tussen "5K2K" en de allerbeste "UWQHD"-monitoren ook nog wel best meevallen eigenlijk.
 
Screen sharing mag op zich geen probleem zijn, zo dramatisch verschillend gaat dat niet zijn. Het lastigste is het aansturen van die schermen.
 
Sinds vandaag heb ik de Dell UltraSharp U3419W hier geïnstalleerd. Eerste indruk: fantastisch scherm met goed contrast. Zalig om die extra breedte te hebben in de JetBrains tools (vooral IntelliJ). Ik denk niet dat ik ooit nog terug ga naar een gewoon 16:9-scherm. :)
 
Terug
Bovenaan