Aankoop monitor (ultrawide of gewoon)

zipke

New member
Hallo,

Wij krijgen van het werk een budget voor de aankoop van een computerscherm. Er werden ons een paar modellen voorgesteld, maar ik geraak er niet heel wijs uit. Geen enkele van de schermen heeft veel reviews online dus ik weet helemaal niet waar ik mij op moet baseren... Ik heb al wat gelezen over ms, Hz, TN/IPS/VA, maar geen enkele steekt er bovenuit op alle vlakken.

De opties zijn:
  1. Samsung S34A650UXU
  2. Samsung S27R650FDU
  3. Philips B Line 346B1C
  4. iiyama ProLite XUB2494HSU-B1
  5. iiyama G-MASTER Black Hawk GB2730HSU-B1

De ultrawide schermen klinken wel leuk, maar als ik reviews lees online lijken deze twee ultrwide schermen de lage van de ultrawide-klasse. Wel willen maar niet kunnen?
In principe moet ik geen ultrawide scherm hebben en zijn de overige schermen ook goed qua grootte. Om dit samen te vatten: Ik heb liever een topper uit zijn eigen categorie kleinere schermen (24-27") dan de slechtste van de ultrawide schermen (34").

Het scherm zal voornamelijk gebruikt worden voor het werk (Office suite, internet), maar ook voor vrije tijd: fotobewerking (heel beperkt) en gamen. Wat betreft gamen is het voornamelijk strategy games zoals AoE, geen FPS.

(FYI de kostprijs mag genegeerd worden als beslissingsfactor)

Alvast heel erg bedankt!
zipke

Edit: fotobewerking aangepast
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van hoe serieus ge met met fotobewerking bezig bent zou ik sowieso voor Ultrawide gaan want 1440p UW is een goddelijke resolutie voor media, gamen en productiviteit. Ik zou nooit meer terugwillen, en mijn scherm is nog goedkoper dan bovenstaande schermen. Anders een IPS scherm voor de kleurweergave tijdens de foto's.
 
Afhankelijk van hoe serieus ge met met fotobewerking bezig bent zou ik sowieso voor Ultrawide gaan want 1440p UW is een goddelijke resolutie voor media, gamen en productiviteit. Ik zou nooit meer terugwillen, en mijn scherm is nog goedkoper dan bovenstaande schermen. Anders een IPS scherm voor de kleurweergave tijdens de foto's.
Bedankt voor de reactie Pana!

Heel serieus ben ik niet bezig met fotobewerking, dit is eerder sporadisch. Ik been geen amateur fotograaf bijvoorbeeld. Misschien had ik die fotobewerking niet moeten vermelden, dit gebeurt echt niet vaak.

De enige opties die we hebben, zijn deze 5. Ik denk niet dat er een IPS bijzit, dus dat zal niet gaan dan.

Je zegt dat 1440p UW goddelijk is voor gamen, fotobewerking en productiviteit, en je mij toch een ultrawide zou aanraden. Zijn de twee ultrawides uit mijn lijstje any good? Of zijn dit de mindere van het ultrawide gamma en is het beter om een goeie uit een ander (24-27”) gamma te kiezen?
 
Bedankt voor de reactie Pana!

Heel serieus ben ik niet bezig met fotobewerking, dit is eerder sporadisch. Ik been geen amateur fotograaf bijvoorbeeld. Misschien had ik die fotobewerking niet moeten vermelden, dit gebeurt echt niet vaak.

De enige opties die we hebben, zijn deze 5. Ik denk niet dat er een IPS bijzit, dus dat zal niet gaan dan.

Je zegt dat 1440p UW goddelijk is voor gamen, fotobewerking en productiviteit, en je mij toch een ultrawide zou aanraden. Zijn de twee ultrawides uit mijn lijstje any good? Of zijn dit de mindere van het ultrawide gamma en is het beter om een goeie uit een ander (24-27”) gamma te kiezen?
De 2de samsung is een IPS scherm.
Met media bedoelde ik eigenlijk films en series. 21/9 is cinemaformaat dus de meeste cinema films en vele netflix/amazon films en series zijn 21/9 en dus volledig schermvullend. Voor ganes moet je er wel mee rekening houden dat de 1440p UW resolutie een stuk meer zal vragen van de GPU.
De samsung en de philips UW maken volgens mij gebruik van het zelfde paneel, waarbij Samsung op papier een iets hogere contrastratio heeft (wss door eigen tweaking). Verder allebei 100Hz, interne USB-C hub, enkel de Philips heeft KVM mogelijkheid en ingebouwde speakers. De Samsung heeft wel een kromme van 1000R wat iets meer gebogen is dan de 1500R van Philips.
Ze zijn alletwee wel OK (het blijven business modellen), al zijn er betere UW's voor minder geld volgens mij.

De andere schermen zijn overigens niet per se beter of soms zelfs slechter (lager contrast / helderheid).

Nu heb ik zelf geen ervaring met deze schermen dus bovenstaande is wat ik uitmaak van de paper specs he.
 
Laatst bewerkt:
De 2de samsung is een IPS scherm.
Met media bedoelde ik eigenlijk films en series. 21/9 is cinemaformaat dus de meeste cinema films en vele netflix/amazon films en series zijn 21/9 en dus volledig schermvullend. Voor ganes moet je er wel mee rekening houden dat de 1440p UW resolutie een stuk meer zal vragen van de GPU.
De samsung en de philips UW maken volgens mij gebruik van het zelfde paneel, waarbij Samsung op papier een iets hogere contrastratio heeft (wss door eigen tweaking). Verder allebei 100Hz, interne USB-C hub, enkel de Philips heeft KVM mogelijkheid en ingebouwde speakers. De Samsung heeft wel een kromme van 1000R wat iets meer gebogen is dan de 1500R van Philips.
Ze zijn alletwee wel OK (het blijven business modellen), al zijn er betere UW's voor minder geld volgens mij.

De andere schermen zijn overigens niet per se beter of soms zelfs slechter (lager contrast / helderheid).

Nu heb ik zelf geen ervaring met deze schermen dus bovenstaande is wat ik uitmaak van de paper specs he.
Heel erg bedankt Pana voor jouw uitgebreide input, highly appreciated!

Ik heb alles vergeleken, op basis van de zaken die jij hier aanhaalde en heb het in een tabelletje gezet. Blijkt toch dat beide UWs er bovenuit steken, zoals je zelf ook al aanhaalde. Het enige positieve aan een niet-UW is de IPS Samsung. Hier is het contrast echter heel laag ivm de UWs (1000:1 itt 4000:1 en 3000:1). Al weet ik niet in welke mate ik dit met het blote oog zal opmerken.

De Iiyma Game master steekt er bovenuit op vlak van response time en brightness (beperkt). De responstime is 1ms vs. 5ms en 4ms van de UWs. Ik ga echter geen shooters spelen op deze computer, dus ik weet niet in welke mate ik dergelijke snelle reactiesnelheid nodig heb.

Als ik de puntjes optel waar ik op vergeleken heb, steekt de UW samsung er toch bovenuit. Ook diegene die jij mij al had aangeraden denk ik - op vlak van media, gamen en productiviteit.

Super hard bedankt voor de hulp, Pana! Jouw antwoorden op mijn initiële vragen hebben mij het bos door de bomen doen zien. :clap:
 
  • Leuk
Waarderingen: Pana
Met media bedoelde ik eigenlijk films en series. 21/9 is cinemaformaat dus de meeste cinema films en vele netflix/amazon films en series zijn 21/9 en dus volledig schermvullend.
Een ultrawide monitor is inderdaad fenomenaal voor productiviteit en gaming, maar wat films via streaming betreft moet je er wel rekening mee houden dat netflix/amazon/disney + de 21:9 resolutie op ultrawide monitoren NIET ondersteunen. Je krijgt de content boxed te zien (met nog steeds randen bovenaan en extra randen opzij).

De enige manier om films en reeksen toch in 21:9 formaat te zien is door via de browser te kijken (niet de apps van netflix en co) met specifieke plugins die de content uitrekken.
 
Een ultrawide monitor is inderdaad fenomenaal voor productiviteit en gaming, maar wat films via streaming betreft moet je er wel rekening mee houden dat netflix/amazon/disney + de 21:9 resolutie op ultrawide monitoren NIET ondersteunen. Je krijgt de content boxed te zien (met nog steeds randen bovenaan en extra randen opzij).

De enige manier om films en reeksen toch in 21:9 formaat te zien is door via de browser te kijken (niet de apps van netflix en co) met specifieke plugins die de content uitrekken.
Klopt wel, voor 95%
Windows netflix app ondersteunt 21:9 native, alsook netflix & AppleTV+ in Edge (wat prive mijn primary browser is).
 
Laatst bewerkt:
Maar Netflix compressie via browser is dan weer doodoo. En bah, films op een monitor kijken.
 
Klopt wel, voor 95%
Windows netflix app ondersteunt 21:9 native, alsook netflix in Edge (wat prive mijn primary browser is).
Net nog 'ns geprobeerd and you are correct. Netflix lijkt ook wel vrij consistent te zijn daarin.
Bij Disney+ hangt het er van af wat je afspeelt, de marvel/disney films zijn effectief 21:9, voor andere films hebben ze dan weer enkel 16:9 en voor bepaalde content hebben ze wel 21:9 (zoals bvb hun nieuwe reeks 'hit monkey'), maar is het toch boxed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pana
Terug
Bovenaan