Dat hebben ze in het begin ook wel gedaan hoor. De oudere artikels hebben gewoon voornaam + initialen. Daar het ook gewoon over 18 man gaat met afzonderlijke getuigenissen leest het ook gewoon vlotter om het over Strontvlieg en Zaadje te hebben ipv Jef K, dan hebt ge een duidelijke personage, ook over verschillende artikels heen.

goh ja en dat ze niet achteraf zelf een artikel gaan publiceren waarin ze nog ‘the big reveal’ doen kan ik eigenlijk ook helemaal begrijpen. De journalistieke waarde is er gewoon niet.

Het staat uiteraard vrij voor iemand anders om de namen bekend te maken, sowieso weet iedereen in de omgeving van die kerels wel wie ze zijn. De namen staan ondertussen letterlijk overal op het net, dat zal inderdaad deels te danken zijn aan onze goede vriend Acid die daar een punt van heeft gemaakt.
Het is redelijk moeilijk om te zeggen wat de beste aanpak was geweest. Ik ben eerlijk gezegd voorstander om quasi nooit de identiteit te publiceren in de media, tenzij er een echt maatschappelijk belang zou zijn. Want als je er belang bij hebt, dan weet je de namen al en/of je zit in de rechtbank en je krijg talles sowieso mee. En er zijn veel argumenten in deze zaak om niet expliciet alle namen nog eens uit te roepen. En dan doel ik vooral maar niet uitsluitend op het feit dat men vermoedelijk zwaar bijkomend zou 'gepest' worden en dat dit zou ingaan tegen het opzet om de zaak nu af te sluiten en een 'doorstart' te verwezenlijken. De feiten zijn van die aard dat het veel emotie opwekt bij de mensen. Enig hoger doel verbonden aan de straffen gaat compleet verloren en je kan het ook niet meteen iemand kwalijk nemen.

Zo een arrest is een culminatiepunt van spanning en dan kijk je op dat moment als buitenstaander zelden naar de dader met enige empathie. Men verwacht een zware straf, deels omdat men dat proces bijna uitsluitend volgt uit ogen van het slachtoffer. Die veroordeelden werden beoordeeld op het allerslechtste moment van heel hun leven zowel juridisch als maatschappelijk. Maar op dat laatste vlak wordt iets minder nuchter de afweging gemaakt, terwijl het meer dan ooit leeft en impact heeft. Logisch, je werd (in dit geval jaren) gebombardeerd met alle vetzakkerij die werd uitgehaald en op den duur was elk van die gasten een soort van onverbeterlijk varken. Terwijl voor de rechter een veel meer breed beeld zal geschept zijn.

Een half voorbeeld daarvan is Lancelot, een deelnemer (en uiteindelijke winnaar) van het tv-programma De Mol. Die stond blijkbaar nogal vaak op foto met Reuzegommers. Bij het bekendmaken van de deelnemers was daar op sociale media al snel commotie over, die jongen werd ook meteen gepakt daarop. De Twitter-mob had hem al snel aangeduid als lid van Reuzegom, met alle gevolgen van dien. Media berichtte daarover en die is gewoon van alle sociale media af moeten gaan. Artikels werden achteraf verwijderd (niet allemaal), maar het kwaad was reeds geschied. En velen begonnen te kijken en vonden het een kwal zonder een seconde te hebben gezien. Een paar afleveringen later is er echter een meer menselijk en meerdimensionaal beeld geschept van die kerel en er was nog weinig tot geen gezever over. En dit was dan gewoon voor iemand die op de foto stond met Reuzegommers, een vriend/kennis/familielid dus. En zelfs al was hij ooit lid... Totaal geen reden om hem ooit te hebben aangepakt daarvoor.

Maar het klopt wel als men zegt dat dit relatief uitzonderlijk is in een zaak als deze zonder minderjarigen/zedendelicten. En al zeker niet in zo een spraakmakende zaak. Dat betekent echter niet dat hun afweging in dez concrete zaak fout zou zijn. Ik vind dat men nu dan wel consequent die lijn moet doortrekken en misschien had men dit ook beter moeten communiceren. Al had dat vermoedelijk niet veel uitgemaakt voor de mensen die nu het meeste outrage tonen.

En dat laatste doet me dan wel een klein beetje vermoeden dat het geen slechte zet was. Als je ziet hoe advocaten, vrienden en familie geviseerd en belaagd werden. Men was daar al langer mee bezig dan nu ook he. Die namen circuleerden al een geruime tijd en iedereen die het écht wou weten had de namen wel kunnen bekomen. Hoe men de personen in kwestie zat te volgen van stages tot werkgevers enzovoort... Scary. Was dat hier werkelijk heel anders geweest als men in het nieuws die 18 namen had voorgelezen vlak na de strafmaat? Ik denk het niet eerlijk gezegd en al zeker niet met een straf die door velen als te licht wordt gezien. Maar of dat zo is weten we nu niet natuurlijk.
 

Te zot voor woorden dit. BDW heeft niets als de mond vol over activistische rechters. En dan dit verkondigen.

Compleet.schizofreen die man
Ik verschiet er niet meer van. Is al lang niet meer bezig met het eigen verhaal, maar enkel nog met de reactie op anderen om politiek te scoren.
 
Een half voorbeeld daarvan is Lancelot, een deelnemer (en uiteindelijke winnaar) van het tv-programma De Mol. Die stond blijkbaar nogal vaak op foto met Reuzegommers. Bij het bekendmaken van de deelnemers was daar op sociale media al snel commotie over, die jongen werd ook meteen gepakt daarop. De Twitter-mob had hem al snel aangeduid als lid van Reuzegom, met alle gevolgen van dien. Media berichtte daarover en die is gewoon van alle sociale media af moeten gaan. Artikels werden achteraf verwijderd (niet allemaal), maar het kwaad was reeds geschied. En velen begonnen te kijken en vonden het een kwal zonder een seconde te hebben gezien. Een paar afleveringen later is er echter een meer menselijk en meerdimensionaal beeld geschept van die kerel en er was nog weinig tot geen gezever over. En dit was dan gewoon voor iemand die op de foto stond met Reuzegommers, een vriend/kennis/familielid dus. En zelfs al was hij ooit lid... Totaal geen reden om hem ooit te hebben aangepakt daarvoor.
Dit is ook heel snel overgewaaid. Volgens mij vonden velen hem een kwal na hem enkele "scenes" in beeld te zien, los van het Reuzegomverhaal. Je moet hem nu ook niet in een verzonnen slachtofferrol duwen om je punt in deze te maken hoor.
 
Dit is ook heel snel overgewaaid. Volgens mij vonden velen hem een kwal na hem enkele "scenes" in beeld te zien, los van het Reuzegomverhaal. Je moet hem nu ook niet in een verzonnen slachtofferrol duwen om je punt in deze te maken hoor.
Zoals ik zeg is het een half voorbeeld en dat het snel overwaaide zet ik er letterlijk zelf bij. Een verzonnen slachtofferrol maak je er zelf van en het punt heb je gemist.
 
Zoals ik zeg is het een half voorbeeld en dat het snel overwaaide zet ik er letterlijk zelf bij. Een verzonnen slachtofferrol maak je er zelf van.
Is een "half voorbeeld" (een slecht voorbeeld, eigenlijk geen voorbeeld) nodig om je punt te maken? Waarom irrelevante bladvulling, enkel om stof in de ogen te strooien en af te leiden?
Jij beweert dat men hem een kwal vond omwille van de associatie met Reuzegom. Da's nogal een stevige insinuatie waarbij je hem in een slachtofferrol zet: zie eens wat die bekendmakingen doen met de perceptie van een mens!
Bij mijn weten vonden we hem initieel een kwal omwille van de eerste aflevering(en). Genoeg mensen die niets meekregen van die associaties en hem een kwal vonden, genoeg mensen die pas na een of twee afleveringen lucht kregen van die associatie en hem toch niet sympathiek vonden overkomen in de eerste afleveringen.
Dus, zoals ik zei, totaal niet relevant in dit topic om hem in een slachtofferrol te duwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat, Loser? Deze vergelijking met minderjarige slachtoffers is niet heel anders maar alle andere vergelijkingen met meerderjarige verdachten en veroordeelden, gaan niet op?

Zeker en vast frustratie over het niet vrijgeven van de namen door de media, die was zeker en vast vermeden.

Ik wacht ook nog op voorbeelden en precedenten van media die succesvol aangeklaagd zijn door acties van andere mensen doordat media een naam publiceerden, zoals jij hier beweert. De "automatisch" hieronder is zo van de pot gerukt dat je zelf wel inziet dat dit een loos argument is.
Je wilt er een vergelijking in zien, maar ik maak geen vergelijking. Ik zeg dat Het Nieuwsblad toen wel de namen heeft gepubliceerd (tegen de wil in van de slachtoffers) en daar zwaar in de fout zijn gegaan wat mij betreft. En nu hun standpunt overduidelijk hebben bijgesteld tov die beslissing. Je hoeft er niet meer achter te zoeken.

De frustratie over het niet vrijgeven van de namen door de media was vermeden. Maar het effect dat je daaraan koppelt is geen zekerheid, zoals hier wordt beweerd, maar een vermoeden. Je vermoedt dat er dan geen gevolgen aan verbonden zouden zijn. Ik vermoed van niet.

En je wacht misschien nog op precedenten van media die aangeklaagd zijn voor acties van mensen na het publiceren van een naam, maar dat heb ik nooit beweerd. Daarom ben ik er ook niet op in gegaan. Mijn zin komt duidelijk niet over zoals hij bedoeld was, dus ik leg het even uit.

Ik denk dat ze Acid, en misschien ook de kranten zouden kunnen aanklagen als ze die naam publiceren als dat niet héél secuur gebeurt. Dat zijn twee cruciale stukken die je negeert. Als zo'n krant niet héél secuur is in het verwoorden, en zeker Acid, kan dat onder verschillende dingen vallen. Ik wil daar gerust verder over uitwijden, maar dan wordt het wel wat technischer.

Dus, beginnen bij de grondwet. Meningsuiting en persvrijheid is groot, maar niet absoluut: De vrijheid om zijn mening te uiten is gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.

Dat wil dus zeggen dat er wel beperkingen zijn. Die rond meningen is zelfs nog groter, waardoor vaak opiniestukken minder streng beoordeeld worden dan feitelijke stukken. Wat zijn die beperkingen dan? Ter bescherming van persoonsrechten en openbare rechten (persoonlijke veiligheid, privacy, openbare orde). Je zult de term niet graag horen, maar daarom geldt dus telkens een afweging van persoonsrechten en persvrijheid, en daarbij wordt extra rekening gehouden met "kwetsbare figuren". En dat zijn de Reuzegommers in dit geval, zeker al de niet-veroordeelde, maar ook de veroordeelde. Niet omdat ik met ze te doen heb, maar dat is de term gewoon: zij zijn de personen die in dit geval schade kunnen oplopen. Dat zal zwaar doorwegen in de beslissing van de rechter (en ook terecht, als je abstractie maakt van om wie het in dit geval gaat).

De beperkingen die een journalist opgelegd zijn, draaien dan rond de "klassiekers": laster, eerroof en kwaadwillige ruchtbaarmaking, privacy, onwettige identificatie, maar ook schadeverwekkende fouten:

Grondwet en Burgerlijk Wetboek vullen elkaar daar aan, als je wilt heb ik daar wel een paar artikels over, ik heb ze even opgezocht voor de discussie. GW150 gaat over persmisdrijven (en maakt drukpers feitelijk immuun) en 1382BW gaat over schadeverwekkende fouten en dat die altijd moeten gecompenseerd worden, zodat de pers ook niet maar kan dan wat ze wil.

Misbruik inzagerecht (als ze oordelen dat het je niet te doen is om te informeren, maar puur voor de sensatie) is nog een heel belangrijke, maar ik weet niet vanbuiten hoe dat zit met een vonnis. Volgens mij verandert dat in essentie niet heel veel eraan, maar ik ben ook geen jurist, hè: Artikel 460 SWB: Elk gebruik van door de inzage (...) van het dossier verkregen inlichtingen dat tot doel en gevolg heeft (...) inbreuk te maken op het privéleven, de fysieke of morele integriteit (...) van een in het dossier genoemde persoon, wordt gestraft met 1j tot 2j.

Deze wet is onlangs nog verstrengd, dus het is echt niet iets wat in onbruik is geraakt of zo. Als je precedenten vraagt, Bart Arts van de VRT voor de Kasteelmoord heeft pas met deze wet te maken gehad, en lang geleden ook José Masschelin van HLN voor Gerard Reve.

En hoewel de deontologische code geen wet is, verwijzen rechters toch vaak naar die code om te oordelen of er correct is gehandeld, en de journalist in kwestie niet toch te ver is gegaan volgens één van de artikelen hierboven.

Nog een bekend precedent: Michielssen die in 2007 over dopingfraude bij Quick-Step postte, en de rechtszaak verloren heeft. Morele schadevergoeding van 500k toegekend. https://www.hln.be/binnenland/hoofdeis-lefevere-verworpen-in-dopingzaak~ae00bbf0/

En ja, dat zijn allemaal geen vergelijkbare zaken met deze. Maar dat hoeft ook niet: het gaat erom dat de persvrijheid niet absoluut is en er zitten wel degelijk beperkingen aan. Michielssen heeft namen genoemd en was niet zorgvuldig en secuur genoeg, en is daarmee zwaar in de fout gegaan. Bart Aerts heeft zijn inzagerecht misbruikt voor sensatie. En dan hebben we het nog niet over kwaadwillige ruchtbaarheid: wat helpt het om ze door de modder te sleuren? Wat voor nuttige en extra informatie krijgen we erbij? Als de rechter oordeelt dat die extra informatie niet opweegt tegen het schenden van de persoonsrechten, kan dat juridische gevolgen opleveren. En als de journalist daarbij redelijkerwijs had kunnen weten wat de gevolgen waren, en redelijkerwijs wist dat de extra informatie beperkt was, zal dat de rechter niet milder stemmen. Als een journalist oproept tot geweld, blijft dat evenzeer aanzetten tot geweld en een misdrijf. De verwoording zal belangrijk zijn. Vandaar dus: dat zal héél secuur moeten gebeuren.
 
we houden de discussie wel een beetje vriendelijk
Is een "half voorbeeld" (een slecht voorbeeld, eigenlijk geen voorbeeld) nodig om je punt te maken? Waarom irrelevante bladvulling, enkel om stof in de ogen te strooien en af te leiden?
Jij beweert dat men hem een kwal vond omwille van de associatie met Reuzegom. Da's nogal een stevige insinuatie waarbij je hem in een slachtofferrol zet: zie eens wat die bekendmakingen doen met de perceptie van een mens!
Bij mijn weten vonden we hem initieel een kwal omwille van de eerste aflevering(en). Genoeg mensen die niets meekregen van die associaties en hem een kwal vonden, genoeg mensen die pas na een of twee afleveringen lucht kregen van die associatie en hem toch niet sympathiek vonden overkomen in de eerste afleveringen.
Dus, zoals ik zei, totaal niet relevant in dit topic om hem in een slachtofferrol te duwen.

Is (weeral) op de man spelen nodig om je punt te maken? Wat zegt dat over jouw punt?
Een half voorbeeld is illustratief en wie dat aangeeft zegt zelf dat de situatie niet 1 op 1 te vergelijken valt, al zijn er duidelijk parallellen aanwezig. De waarde daarvan spreekt voor zich. Iemand werd vermoed bij Reuzegom te zitten => digitale pesterijen. Afleveringen droppen, hij komt uit de verf als volwaardige mens, wint sympathie en is niet meer 'die van Reuzegom'. Hoe moeilijk is het om te begrijpen? Als het niet op het punt is op vlak van een breder beeld zien van een persoon is de link tussen online pesterijen en associatie met Reuzegom wel héél duidelijk. Als jij dat niet kan inzien wordt het heel moeilijk praten.

" 'We' vonden hem een kwal." Bedankt om zo te veralgemenen en te spreken voor iedereen. Dus een half voorbeeld is stout, maar jij doet alsof je de algemene en vaste waarheid predikt over iets dat van persoon tot persoon compleet verschilt. Ah, ok. Er waren genoeg tweets daterend van voor én na de eerste aflevering waar hij al werd gefileerd vanwege een vermeende link.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Loser Bedankt voor de toelichting. Ik ben het niet overal mee eens, maar dat hoeft niet.

Bij andere zaken (doodrijders) wordt wel een beperkte identificatie gedaan. Daar kan je perfect dezelfde redenering volgen (volkswoede, zeker als ze onder invloed waren en het over een kind gaat bijvoorbeeld).
 
Een half voorbeeld is illustratief en wie dat aangeeft zegt zelf dat de situatie niet 1 op 1 te vergelijken valt, al zijn er duidelijk parallellen aanwezig. De waarde daarvan spreekt voor zich. Iemand werd vermoed bij Reuzegom te zitten => digitale pesterijen. Afleveringen droppen, hij komt uit de verf als volwaardige mens, wint sympathie en is niet meer 'die van Reuzegom'. Hoe moeilijk is het om te begrijpen? Als het niet op het punt is op vlak van een breder beeld zien van een persoon is de link tussen online pesterijen en associatie met Reuzegom wel héél duidelijk. Als jij dat niet kan inzien wordt het heel moeilijk praten.

" 'We' vonden hem een kwal." Bedankt om zo te veralgemenen en te spreken voor iedereen. Dus een half voorbeeld is stout, maar jij doet alsof je de algemene en vaste waarheid predikt over iets dat van persoon tot persoon compleet verschilt. Ah, ok. Er waren genoeg tweets daterend van voor én na de eerste aflevering waar hij al werd gefileerd vanwege een vermeende link.
Integendeel, ik geef vanuit mijn ervaring in mijn kennissenkring een andere invalshoek. Een waarbij ook zonder associaties met Reuzegom er sterke meningen waren over het karakter van die kandidaat.
Dat in tegenstelling tot een in mijn mening foutieve zwart-witte voorstelling van oorzaak-gevolg.
 
Integendeel, ik geef vanuit mijn ervaring in mijn kennissenkring een andere invalshoek. Een waarbij ook zonder associaties met Reuzegom er sterke meningen waren over het karakter van die kandidaat.
Dat in tegenstelling tot een in mijn mening foutieve zwart-witte voorstelling van oorzaak-gevolg.
Mijn zelfverklaard half voorbeeld sluit dan ook niet uit dat jij en je kennissenkring die alternatieve beleving ervaarden, toch? En jouw mening doet nog steeds niet af van het feit dat Lancelot door online pesterijen van sociale media verdween vanwege loutere associatie met Reuzegom. En dat was wel het voornaamste punt. Iemand die vermeende associatie heeft => Twitter-mob vliegt er op. Trek dat dan door naar iemand die werkelijk in Reuzegom zat en veroordeeld werd. Zullen die ook enorm bestookt worden of niet? Het is heus niet vergezocht.

Vanuit jouw mening doe jij alsof wat ik in de ene alinea zei onzin was en zwart-wit. Terwijl ik één feit (online pesterijen) opgaf, geen andere belevingen uitsloot en dat verbond aan het andere feit dat de storm ging liggen en dat laatste zag ik deels als het gevolg van dat men Lancelot leerde kennen. Al zal het verloop van tijd ook een impact hebben gehad. Op dat laatste kan je dus wel wat neuzelen, want dat is gedeeltelijk (en voornamelijk) speculatie. Al kon je zelfs op dit forum zien dat er enkele Lancelot-converts waren.

Maar opnieuw, ik gaf nuance aan mijn voorbeeld op voorhand. Maar jij stelde jouw beleving voor als een absoluut feit. Nu, welke van deze twee visies is het meest zwart-wit? Ik denk toch wel de visie van de persoon die het andere verhaal afdoet als onzin en een 'zelfverzonnen slachtofferrol'.

En alles ten spijt is het ook compleet onnozel en onproductief om zo in te gaan op een klein onderdeel van een post, dat bovendien werd aangekondigd als imperfect en dus vooral als illustratief moet worden gezien. Er zijn ook veel betere manieren om dat aan te kaarten als het je echt zo zwaar tegen de borst zou stoten.
 
En ja, dat zijn allemaal geen vergelijkbare zaken met deze. Maar dat hoeft ook niet: het gaat erom dat de persvrijheid niet absoluut is en er zitten wel degelijk beperkingen aan.
Er zijn wel degelijk beperkingen aan de persvrijheid en maar goed ook dat een bepaalde deontologische code gerespecteerd wordt.
Maar dit dossier, ik herhaal het nog eens, betreft een openbare zitting, waar de namen publiek zijn gemaakt voor iedereen die het horen wou.
Door deze namen te publiceren is het niet zo dat het gevoerde onderzoek en/of het arrest van de rechtbank in vraag zou worden gesteld; het zou enkel dienen om de publieke opinie te sussen.

Dus ik begrijp de argumentatie, maar durf ze ook omkeren: de pers heeft (waarbij er duidelijk afspraken zijn gemaakt tussen de verschillende redacties en pershuizen) een foute keuze gemaakt, die ze nu tevergeefs proberen te rechtvaardigen.
Het kwaad is echter geschiedt, want de frustratie bij de bevolking draait niet enkel om de te lichte strafmaat, maar de idee dat de veroordeelden een 'elite-bescherming' (anonimiteit) genieten.
Dat had voorkomen kunnen worden.
 
In elk geval, is het niet zo dat de namen nooit vermeld zijn geweest. Er staat zelfs een interview met die befaamde Elio die - zo gaat de ronde - vanuit Zurich de doop heeft gevolgd en heeft aangemaand om whatsapp-berichten te verwijderen, en die nu bij de N-VA werkt.

Sorry als dat hier niet mag staan, aangezien dat gewoon zo in de traditionele media staat neem ik aan dat het geen probleem is om dat hier te linken.


Gaandeweg is de strategie duidelijk aangepas en is er consequenter gekozen voor hun RG-pseudoniemen. Waarom?

Tijdens De Afspraak zei die journalist van De Standaard dat de 'default' strategie, zeker met de opkomst van sociale media, van kranten is om geen persoonsgegevens onnodig bloot te stellen. Er valt heel veel af te dingen aan de mate waarin ze daar consequent zijn. Wanneer het natuurlijk gaat om een hele zware crimineel die 15 jaar achter tralies verdwijnt, of wanneer het gaat om een publiek persoon, is het iets anders dan iemand die een werkstraf krijgt en waarvan justitie heeft besloten dat die persoon vrij snel terug zou moeten integreren in de maatschappij.

Ik ben het daar mee eens. Wanneer justitie een uitspraak heeft gedaan is het niet vervolgens de rol van de media om de herintegratie van die mesnen in de maatschapij te bemoeilijken.
 
Laatst bewerkt:
(waarbij er duidelijk afspraken zijn gemaakt tussen de verschillende redacties en pershuizen)
Hier ben ik echt niet zo zeker van, hoor. Ik weet van geen enkel precedent hiervoor, moet ik zeggen...
Hoe moet ik dat ook zien? Dat Dag Allemaal beslist om Knack te volgen, gewoon omdat die dat vragen? Of zelfs gestuurd vanuit iets?

Er zijn heel duidelijke redenen om het niet te doen: de "kwetsbare figuren" beschermen, of jezelf juridisch indekken. Daar hoeft toch verder niks achter gezocht te worden?
 
In elk geval, is het niet zo dat de namen nooit vermeld zijn geweest
Ik vind het zelfs opmerkelijk hoe de pers 180 graden gekeerd is tov een jaar geleden, toen het proces nog gevoerd moest worden,

De amateurbeelden werden in prime time op het nieuws getoond, met telkens de gruwelijke ondertoon dat de beklaagden onmenselijke middeleeuwse folteringen hadden aangericht.
Dit was ongezien dat zulke beelden de wereld werden ingestuurd; ik kan mij geen enkele andere zaak voor de geest halen waarbij dit zo expliciet gebeurd is.
We hebben toen letterlijk iemand zien sterven op de nieuwsuitzendingen!

Maar intussen, "na lang beraad" zoals Liesbeth Van Impe het verwoordde, vind diezelfde pers het nodig om de veroordeelden te beschermen en ze niet op een middeleeuwse manier aan de schandpaal te nagelen.

Ik onthoud dat middeleeuwse praktijken door de ene partij wel 'ongestraft' uitgevoerd mogen worden en door de andere niet.
 
Hier ben ik echt niet zo zeker van, hoor. Ik weet van geen enkel precedent hiervoor, moet ik zeggen...
Hoe moet ik dat ook zien? Dat Dag Allemaal beslist om Knack te volgen, gewoon omdat die dat vragen? Of zelfs gestuurd vanuit iets?
Ik heb een aantal jaar geleden, beroepshalve, vrij veel mails zien passeren tussen diverse kabinetten van minister en andere niet nader genoemde partijen.
Daar werden ook steeds 'afspraken' gemaakt hoe een bepaald dossier naar buiten zou worden gebracht (heel direct zelfs, in spreektaal, in de trant van: "hoe gaan jullie dit aanpakken?").

In Vlaanderen zijn die genoemde bladen ondergebracht in een aantal mediagroepen: DPG, Mediahuis, Roularta en VRT.
Ik denk dat je ze zo allemaal hebt, dus qua communicatiestroom valt dat mee.
Daarnaast heb je ook nog de SBS groep, maar die doen weinig aan actualiteit en politiek, veronderstel ik.
 
Hier ben ik echt niet zo zeker van, hoor. Ik weet van geen enkel precedent hiervoor, moet ik zeggen...
Hoe moet ik dat ook zien? Dat Dag Allemaal beslist om Knack te volgen, gewoon omdat die dat vragen? Of zelfs gestuurd vanuit iets?

Er zijn heel duidelijke redenen om het niet te doen: de "kwetsbare figuren" beschermen, of jezelf juridisch indekken. Daar hoeft toch verder niks achter gezocht te worden?
Hoewel het moeilijk aan te tonen is, lijkt me dit erg naïef.

Ik kan me niet voorstellen dat bij de breedst uitgesmeerde zaak van de afgelopen jaren er geen - al dan niet informeel - overleg is geweest tussen enkele eindredacteurs van DPG Media en Mediahuis, eventueel ook nog van Roularta. VRT volgt als publieke omroep sowieso een iets voorzichtiger pad (zeker ten aanzien van een HLN) en de andere mediahuizen hebben geen (relevante) journalistieke tak.
Het zou hypothetisch slechts om 2 tot 3 personen gaan he, een telefoontje of een informele ontmoeting op een of andere receptie is voldoende om heel snel een afspraak te maken, een gentleman's agreement. Om elkaar niet in problemen te brengen of elkaar niet te dwingen mee te gaan hierin of voorzichtiger dan de andere te zijn, ...

Zo'n afspraken zijn er in alle sectoren tussen concurrenten, daar is niets vreemd of louche en kan in se geen kwaad als je het mij vraagt. De deontologische code is hier de formele versie van. Ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat er voor de interpretatie van enkele subjectieve items hierover (zie vorige pagina's) er even afgestemd wordt over mediahuizen heen. Je geeft zelf al enkele mogelijke redenen aan en daar moet inderdaad niets achter gezocht worden, maar ontkennen dat het zou kunnen gebeuren moet ook weer niet.

Een pessimistisch perspectief zou die interpretatie dan ook laten afhangen van macht en invloed van familie van betrokkenen op die mediahuizen, maar da's niet wat ik in de post van @Slyke lees.
 
Ik heb een aantal jaar geleden, beroepshalve, vrij veel mails zien passeren tussen diverse kabinetten van minister en andere niet nader genoemde partijen.
Daar werden ook steeds 'afspraken' gemaakt hoe een bepaald dossier naar buiten zou worden gebracht (heel direct zelfs, in spreektaal, in de trant van: "hoe gaan jullie dit aanpakken?").

In Vlaanderen zijn die genoemde bladen ondergebracht in een aantal mediagroepen: DPG, Mediahuis, Roularta en VRT.
Ik denk dat je ze zo allemaal hebt, dus qua communicatiestroom valt dat mee.
Daarnaast heb je ook nog de SBS groep, maar die doen weinig aan actualiteit en politiek, veronderstel ik.
Ja, oké. Tot daaraan toe. Dat vind ik nog niet eens problematisch. Maar een afspraak van bij dat kabinet uit, waarbij die gaan bepalen hoe de krant iets specifieks brengt, en dan niet alleen naar één krant, maar alle concurrerende kranten op dezelfde lijn krijgt? Dat lijkt me behoorlijk ongezien.

En nutteloos, want er zijn redenen genoeg waarom een redactie zelf tot die conclusie kan komen, en ik zou niet weten welke dirigerende macht er voordeel bij haalt om alle redacties te gaan beïnvloeden?

Zo'n hypothetisch telefoontje naar één of twee eindredacteuren, zou een flagrantere schending van de persvrijheid zijn dan eender wat we hier al besproken hebben en zou menig redactie vol op de achterste poten duwen, hoor.
 
Maar een afspraak van bij dat kabinet uit, waarbij die gaan bepalen hoe de krant iets specifieks brengt, en dan niet alleen naar één krant, maar alle concurrerende kranten op dezelfde lijn krijgt? Dat lijkt me behoorlijk ongezien.
Klopt, heb ik in de praktijk ook nooit gezien en heb ook veel moeite om te geloven dat dit zou gebeuren.

Onder concullega's echter gebeurt het wel vaker, zoals @StevenP het hierboven mooi heeft verwoord.
Het gegeven dat alle mediahuizen eenzelfde piste bewandelen in het al dan niet publiceren van de identiteiten is (wat mij betreft) geen toeval.
 
99,99% zeker, op basis van niets anders dan wat je wenst te geloven. Geen bewijs, geen verdediging. Dan is dit toch wel de meest uitdrukkelijke confirmation bias die ik in lange tijd heb gelezen.

Neen, op basis van zaken vastgesteld door onderzoeksjournalisten, en die ik dus totdat het tegendeel bewezen wordt, als een goede benadering van de feiten kan beschouwen. Waarom immers er van uit gaan dat een onderzoeksjournalist van een kwaliteitskrant/tijdschrift zou liegen?

Want anders stel jij gewoon een onmogelijke standaard en kan je tenzij je betrokken partij bent in zaken als deze nooit iets weten tenzij men het volledige dossier van het onderzoek vrij beschikbaar zou maken, wat men uiteraard niet gaat doen. Het arrest werd zelfs maar voor één week gepubliceerd en na anonimisering van de namen van de veroordeelden...

Confirmation bias is hier niet van toepassing. Dat zou betekenen dat ik informatie opzoek en interpreteer op basis van een mening die ik reeds gevormd heb of niet zou openstaan voor andere, afwijkende meningen. Het tegendeel is waar:
  1. Ik heb hier een mening gevormd op basis van informatie die in de media beschikbaar is, dat lijkt mij de normale manier van informatie opzoeken en verwerken. Het enige dat je mij kan verwijten is dat ik me niet beperkt heb tot de klassieke media, die de Reuzegommers blijven anonimiseren, zelfs na veroordeling, ondanks dat dat hun oorspronkelijke excuus was.
  2. Ik heb zowel het gerechterlijke arrest gelezen, als naar de preken van de advocaten van de daders geluisterd. Het is echter geen confirmation bias als ik deze uitermate zwak tot hypocriet vind en dit ook onderbouwd heb.
Sterker nog, zelfs bij veel minder informatie, zou ik nog altijd de kaart van Acid t.o.v. Rik Van Cauwelaert trekken. Want iemand die in een weekblad een interview gegeven heeft over zijn betrokkenheid bij de feiten, daarvan kan iemand anders van een ander weekblad niet beweren dat die niets met de feiten te maken heeft. Wie er niets mee te maken heeft is bij wijze van spreken de bakker om de hoek in Diepenbeek, of een kleuterjuffrouw in Ieper die voor 2018 nog nooit van Reuzegom hadden gehoord. Voor de preases van het jaar voordien, die de feiten van op afstand mee volgde en dit zelf erkend heeft in een persinterview, geldt die "niets" hoegenaamd niet.

Dat er een verschil is tussen er iets mee te maken hebben en veroordeeld zijn, dat heb ik nergens ontkend.

Maar ik onderstreep dan ook nogmaals dat er een verschil is in dit land en systeem tussen justitionele rechtvaardigheid en morele rechtvaardigheid.

Of om de woorden van Koen Geens te recycleren: de rechters hebben gezocht achter de juridische waarheid, maar als we de juridische waarheid dan toch als iets afzonderlijks gaan zien dan andere waarheden, dan zijn er wat mij betreft "hogere" waarheden, en schiet justitie nogmaals te kort.
 
Terug
Bovenaan