Uit mildheid pleiten dat kinderen van illegalen van hun ouders gescheiden worden. Dat is er ook eentje voor de archieven. In de geschiedenis is dat al een paar keer geprobeerd, ik denk aan België met mulatkinderen of Australië met aborginalkinderen. Dat gaat zeker tot evenwichtige volwassenen leiden die de samenleving niets verwijten.
Faire kritiek, maar hoe vermijd je anders het scenario van "anchor babies"?
Je kan de samenleving verwijten dat de ouders inderdaad niet mochten blijven, of dankbaar zijn dat jij dat wél mocht, omdat de "misdaad" één van je ouders was en niet de jouwe als kind.
Er zijn ook tussenvormen denkbaar als men creatief zou willen/durven zijn:
je geeft het kind een verblijfsvergunning en een studiebeurs om hier tijdens de schoolmaanden op internaat te komen en in de zomer terug naar de ouders. Eénmaal 18 kan hij/zij hier komen studeren/werken/leven.
Er is een reden waarom het
jus soli in veel Europese landen stevig is ingeperkt of afgeschaft.
Ik zou echter op dat vlak nog een stapje terug durven zetten:
kinderen zijn niet de schuldige van de zonden van hun ouders MAAR ik wil ook géén ouders beloond zien die hun kinderen als anker gebruiken EN ik zou inderdaad liever een breuk zien met de ideologie van bepaalde ouders, i.e. dezelfde ideologie die achter deze aanslagen zit.
Aach ja, we lossen het op met een webformulier zonder enige controle. Laten we misschien ook zo het zwartwerk oplossen, we laten gewoon een callcenter alle bedrijven en zelfstandigen opbellen en vragen of ze niemand in het zwart tewerk stellen.
Ik klink helemaal niet als laat maar betijen maar moeten daarom nog niet ieder belachelijk voorstel om het probleem te gaan oplossen met volle overtuiging gaan goedkeuren.
Absurde vergelijking natuurlijk, want jij geeft aan hoe je met statistische fraudedetectie geen verschil kan maken tussen één persoon extra in een gezin (de single met z'n lief) en illegale bewoning, terwijl je het verbruik van hele extra gezinnen die ergens gaan bijwonen er los uithaalt.
Ik beweer ook niet dat je zo alle mogelijke illegale vormen van huisvesting zal lokaliseren, maar wél een groot aantal.
Plus laten we wel wezen: als je als brave burger je pand laat leegstaan, komt de gemeente ook met een stevige leegstandsbelasting naar jou toe, of een tweedeverblijfstaks in het geval van sommige nieuw samengestelde gezinnen.
Waarom moeten dit soort methodes altijd alleen maar dienen om wél de "brave" burger te viseren maar de grotere fraudeurs/illegalen de dans te laten ontspringen?
Zwartwerk is weer een ander verhaal, uiteraard moet je daar geen webformulier gebruiken, maar échte inspecteurs op pad sturen, die verdienen zichzelf overigens terug.
Hoe Europa het paard van Troje blijft binnenhalen, is toch wel hallucinant om te zien. Iedeeen welkom hier, terroristen die ons haten inclusief. Erger nog, we repatriëren zelfs IS bruiden.
Dit dus.
Eigenlijk zou men zaken als pro-Hamas betogingen net moeten gebruiken om wat identiteitscontroles te doen en illegalen alvast rechtstreeks terug te sturen.