Aanslag in Brussel op avond van voetbalmatch België-Zweden

ik denk een lone wolf die ze niet alle 5 heeft, waarom doe je zoiets in een fluo oranje jas, dat valt toch heel hard op in een grootstad als Brussel? Ow wacht...

Die cruiset in een fluovest door Brussel. Er staan overal massaal camera's voor "onze veiligheid" en toch is ie niet te vinden. Ik snap dat niet, nog wat meer camera's zetten zeker?

Niet dat ik die dader al teveel rationaliteit wil toedichten maar eigenlijk is dat net slim. Dat fluovest trekt alle aandacht en is de main identifier, doe dat uit en ge zijt praktisch anoniem. Mensen zien/herinneren meestal maar 1 of 2 (opvallende) kenmerken van vluchtige ontmoetingen

Dat gevoel van veiligheid is toch belangrijk? Dat was evengoed met de aanslagen die we hebben gehad. Alsof dat de 2soldaten in elke winkelstraat ons toen gingen beschermen tegen een zelfmoordterrorist.
Maar stel dat ze niks zouden doen en gewoon zeggen, trek jullie plan maar, wij kunnen niks voor jullie veiligheid betekenen. Klinkt niet veel beter toch. Perimeter opstellen, voor orde zorgen, dat is het hoogst haalbare.

Of misschien, heel misschien, heeft die dat fluovest al lang uit gedaan?
Er zijn alvast talloze filmpjes dat hij door Brussel cruiset in zijn fluovest. Hij was dus zeker niet gehaast om zijn jasje uit te doen.

Hij zal ook wel weten dat ze hem vroeg of laat vinden. Misschien hoopte hij snel de confrontatie aan te gaan met de politie? Nog een politieagent omleggen en dan als martelaar sterven.

Eric Van Der Sypt die op VTM Nieuws expliciet vraagt aan 'de pers' (VTM en consoorten dus) om geen onbevestigde geruchten rond te sturen. Hopelijk nemen ze het mee, maar ik twijfel er ten zeerste aan.

Het aantal mensen dat direct kan overschakelen van de feiten naar geneut over om het even wat, ik blijf dat toch een verwonderenswaardig talent vinden. In het midden van een crisis lukraak langs alle kanten beginnen bashen op alles op basis van 2 filmpjes van 15 seconden. Als de helft van al die mensen flik wordt en de andere helft politieker zijn onze problemen opgelost denk ik.

Ik woon hier aan het stadion, de helicopter is precies al efkes niet meer langs geweest dus denk dat ze aan het afschalen zijn.

Mijn neefje zit in het stadion met zijn maten dus grote kans dat we er seffens een heel aantal gaan opvangen hier.
Of die is gewoon bijtanken natuurlijk..

Lol, die kerel van het parket die tegen die VTM journalist zegt dat journalisten moeten stoppen met onbevestigde verhalen te vertellen

Maar dan toch weer 3 domme vragen met geruchten

Dat gevoel van veiligheid is toch belangrijk? Dat was evengoed met de aanslagen die we hebben gehad. Alsof dat de 2soldaten in elke winkelstraat ons toen gingen beschermen tegen een zelfmoordterrorist.
Maar stel dat ze niks zouden doen en gewoon zeggen, trek jullie plan maar, wij kunnen niks voor jullie veiligheid betekenen. Klinkt niet veel beter toch. Perimeter opstellen, voor orde zorgen, dat is het hoogst haalbare.
En hopelijk kregen ze de raad hun Zweedse shirts en sjalen uit te doen.

Voor degene die willen zien hoe 'uniek' België is i.v.m. aanslagen

Ja, en jouw conclusie hieruit is? Ik mis daar toch in eerste oogopslag bijvoorbeeld cijfers per capita, de tijdsvensters zijn "kort" (aanslagen in Brussel waren nu éénmaal in 2016).

Plus één zéér duidelijke trend waar intussen niemand om heen kan:
dit soort aanslagen zijn kenmerkend voor landen die onvoldoende grip hebben gehouden op de (massa)migratie van de afgelopen jaren.

Je hebt dit soort aanslagen vnl. in Frankrijk, Duitsland, Zweden, ... en nu helaas ook weer bij ons.
Je hebt ze niet of toch vele malen minder in Tjecho-Slovakije, Kroatië of Litouwen...

Er zijn alvast talloze filmpjes dat hij door Brussel cruiset in zijn fluovest. Hij was dus zeker niet gehaast om zijn jasje uit te doen.
Na de feiten?

Maar dan nog: zoals al gezegd, doe dat ding uit en je bent meteen anoniem. Laten we maar gewoon hopen dat hij snel (ik hoop levend, ik gun zulke figuren de martelaarsdood niet) gevat wordt.

metro gaat dicht aldaar; dat wordt nog een soep voor velen om te geraken waar ze moeten zijn. Trekt enkel extra verkeer naar het stadium

Als de geruchten niet waar zijn, had hij die ook gewoon kunnen ontkrachten.
Waarom? Er is geen enkele aanwijzing op dit moment dat dat klopt. Moet je echt je tijd gaan verspillen aan het ontkrachten van (op dit moment) compleet foute geruchten? Nee toch? Als hij dan zegt 'er is maar 1 dader' en er blijkt in de loop van de nacht dat er toch nog anderen zijn is het hek ook alweer van de dam, en verder zijn er heel wat andere redenen om geen details over zo'n onderzoek vrij te geven: je wil immers eventuele handlangers niet laten weten dat je ze op het spoor bent.

VTM moet zich gewoon wat koest houden.

Hij had ook gewoon kunnen zeggen dat er geen bewijs is dat die geruchten kloppen, wat hij nu gedaan heeft "geen commentaar" wilt voor mij zeggen dat er meer aan de hand is en er inderdaad meerdere daders zijn.

Ik snap niet hoe het Parket nu reeds kan stellen dat er geen aanwijzingen zijn voor een link met de situatie in Israël. De dader is nog op de loop.

Misschien dient het zuiver als een statement of fact. Maar waarom dan wel de situatie in het midden oosten specifiek opnemen.zeg dan beter we weten nog van niks. denk ik dan

Hij had ook gewoon kunnen zeggen dat er geen bewijs is dat die geruchten kloppen, wat hij nu gedaan heeft "geen commentaar" wilt voor mij zeggen dat er meer aan de hand is en er inderdaad meerdere daders zijn.
Dat lees jij er dan toch in. Ik zeg niet dat het niet kan, dat er meer aan de hand is, maar 'geen commentaar' is toch een vrij standaard antwoord bij zulke zaken hoor. Zoals ik al zei: die situatie is aangaande, je wil niet dat je nu iets zegt wat binnen twee uur misschien niet meer klopt.

Enfin, wat er ook van is: VTM moet geen onbevestigde rotzooi de wereld in sturen. Voor je het weet veroorzaak je paniek in dat stadion en zijn het daar rellen of massapaniek met alle gevolgen vandien. Het is vind ik de taak van de media (toch zeker in zulke gevallen) om de burger te informeren, niet om paniek te zaaien of sensatie te fabriceren.

Of je kan gewoon rustig wachten tot ze wel commentaar geven en geen conclusies trekken op basis van je emoties of wantrouwen t.o.v. de politie(k)

Ik snap niet hoe het Parket nu reeds kan stellen dat er geen aanwijzingen zijn voor een link met de situatie in Israël. De dader is nog op de loop.

Misschien dient het zuiver als een statement of fact. Maar waarom dan wel de situatie in het midden oosten specifiek opnemen.zeg dan beter we weten nog van niks. denk ik dan

Gokje: Vandaag is het 3 jaar geleden dat de leraar Samuel Paty werd vermoord en onthoofd in Frankrijk (voor het tonen van Mohamed cartoons) en waarom Zweden? Omdat er de laatste maanden wat koran verbrandingen zijn gebeurd?

Terug
Bovenaan