Aanpak van de gas- en energiecrisis

Link naar de discussie van vorige vrijdag over lastprofielen bij jaarlijkse afrekening met digitale meter.

Binnenkort dan toch maar eens kijken voor die maandelijkse afrekening van de elektriciteitsfactuur.
Hoe belachelijk is dat niet dat er bij een digitale teller nog steeds een verdeelsleutel gebruikt wordt :wallbash:

Binnenkort dan toch maar eens kijken voor die maandelijkse afrekening van de elektriciteitsfactuur.
Hoe belachelijk is dat niet dat er bij een digitale teller nog steeds een verdeelsleutel gebruikt wordt :wallbash:

In dit antwoord vervang het woord dom door belachelijk om dit antwoord te finetunen voor uw antwoord.

In dit antwoord vervang het woord dom door belachelijk om dit antwoord te finetunen voor uw antwoord.
Als dat het argument zou zijn, is het nog belachelijker. Wel iedereen met terugdraaiende teller van die voordelen laten genieten. Maar bij digitale teller met reële verbruiken werken ipv een verdeelsleutel is een stap te ver?

Als dat het argument zou zijn, is het nog belachelijker. Wel iedereen met terugdraaiende teller van die voordelen laten genieten. Maar bij digitale teller met reële verbruiken werken ipv een verdeelsleutel is een stap te ver?

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat als je dit oplegt en de keuze NIET legt bij de persoon die die digitale meter heeft dat dit voor mensen die tegenstander zijn van de digitale meter maar toch moeten plooien en hun analoge moeten vervangen door een digitale niet als extra stok kan gebruikt worden om mee te slaan... Dat zij anders behandeld worden als anderen waarbij die digitale meter nog niet geïnstalleerd is.

Denken ze dan toch voordeel te doen met effectief gefactureerd te worden voor de gebruikte kwh per maand, dan kunnen ze daarvoor perfect zelf kiezen.

Denken ze dan toch voordeel te doen met effectief gefactureerd te worden voor de gebruikte kwh per maand, dan kunnen ze daarvoor perfect zelf kiezen.
Maar dat is al weer direct een vrij drastische keuze die ze moeten maken.
Voor elektriciteit ga ik daarvoor kijken, want mijn elektriciteitsverbruik blijft redelijk stabiel en binnenkort heb ik een elektrische wagen waarvan ik toch liever ook direct afreken.
Maar voor gas werk ik liever met voorschotten. Geen zin om in de zomer bijna niets te moeten betalen en in de winter dan gigantische bedragen.

Is het niet logisch dat het voor heel wat mensen in deze crisis wenselijker is om met een vast voorschotfactuur te blijven werken waarbij de kosten voor het verbruik over 12 maanden gespreid worden, dan reëel verbruik te factureren waarbij in de zomer (bij wijze van spreken) 0 euro gefactureerd wordt en in de maanden december en januari opeens +1000€ per maand opgehoest moet worden. Of lees ik uw post verkeerd?

Maar dat is al weer direct een vrij drastische keuze die ze moeten maken.
Voor elektriciteit ga ik daarvoor kijken, want mijn elektriciteitsverbruik blijft redelijk stabiel en binnenkort heb ik een elektrische wagen waarvan ik toch liever ook direct afreken.
Maar voor gas werk ik liever met voorschotten. Geen zin om in de zomer bijna niets te moeten betalen en in de winter dan gigantische bedragen.

Niet echt drastisch hé. Ik verwacht dat op termijn, dus 2029, er enkel nog gefactureerd kan worden op basis van het verbruik. Aangezien leveranciers dan niet noodzakelijk bank moeten spelen. Want laat het duidelijk zijn, die spelen enkel bank omdat ze niet echt veel andere keuze hebben.

Uiteindelijk maak je uw keuze zelf. Wil je toch met digitale meter, op basis van de correcte factuur met voorschotten werken. Stuur het verschil tussen het voorschot en hetgeen de energieleverancier naar een andere rekening waar je niet aankomt. Is uiteindelijk gelijkaardig principe, met dit verschil dat je het risico hebt dat je er zelf aan kan en dus toch liever dat potje voor iets anders gebruikt.

Maar zoveel verschil in realiteit is het nu ook niet echt. Al ga je met maandelijkse facturen de slag impactvoller zien, en dus ook direct kunnen reageren... terwijl door het uitspreidend karakter je minder gesensibiliseerd wordt om er misschien toch iets aan te doen. Zoals je zelf zegt. Als je ineens een factuur op een maand krijgt van 800€ (of 2k, 3k,...) dan ga je al sneller zeggen van how de buikriem aan voor de volgende maand dan als het factuurtjes van 150€ zijn elke maand. Al weet je dan wel met zulke bedragen waarvoor je gaat werken hé...

Ja lap, ze gaan die accijnzen op brandstof weer verhogen, just great grrr. En net over de grens is het nu al constant "rupture de stock" en limieten van 30Liter omdat het daar 25 ct goedkoper is, nu gaat er nog meer rupture de stock zijn.

Je kan toch perfect gewoon elke maand het bedrag dat je moet betalen zien (bij engie alvast toch) en gewoon effectief betalen wat je verbruikt hebt.
Ja dit is niet automatisch, maar uw betalingen spreiden over 12 maanden heeft meer voordelen dan nadelen.

Ja lap, ze gaan die accijnzen op brandstof weer verhogen, just great grrr. En net over de grens is het nu al constant "rupture de stock" en limieten van 30Liter omdat het daar 25 ct goedkoper is, nu gaat er nog meer rupture de stock zijn.
Dat is toch al lang geweten.

Zijt blij dat de prijzen terug zover gezakt zijn.
Ik zag de benzine staan onder de 1,6€. Liever zo en wat accijnzen dan +2€ en minder accijnzen

Alle voorstellen zijn nonsens en onbetaalbaar.

Creg voorstel: contract 5y met vast tarief. Ofwel is het tarief pokken hoog zodat provider geen verlies kan maken ofwel laag en moet het risico "gecompenseerd" worden. Niemand heeft een zak geld liggen, dus ain't gonna happen.

Plafond: Europa heeft nog niks. Uiteraard. Wat gaan we doen? Gewoon zeggen "we willen minder betalen". Dan krijg je gewoon minder, hoe naïef kun je zijn? Of gaan we de gap ergens opvullen met gels dat er niet is?

Reuters.com

Verrassend, ain't gonna happen.

Is het niet logisch dat het voor heel wat mensen in deze crisis wenselijker is om met een vast voorschotfactuur te blijven werken waarbij de kosten voor het verbruik over 12 maanden gespreid worden, dan reëel verbruik te factureren waarbij in de zomer (bij wijze van spreken) 0 euro gefactureerd wordt en in de maanden december en januari opeens +1000€ per maand opgehoest moet worden. Of lees ik uw post verkeerd?
Je leest mijn post verkeerd. Ik heb het over het principe dat er nog steeds een verdeelsleutel gebruikt wordt bij digitale teller.
De jaarrekening kan verschillend zijn van de realiteit door die verdeelsleutel.
Stel de verdeelsleutel zegt 25% verbruik in lente/zomer/herfst aan 10ct/kWh en 75% verbruik in winter aan 15ct/kWh.
En jij bent hele winter amper thuis geweest, dus in realiteit is je winterverbruik maar 5% van de totaalfactuur en de lente/zomer/herfst 95% aan 10ct/kWh.
Dan ben je duurder uit (totaal fictief voorbeeldje natuurlijk, het kan ook omgekeerd zijn). Terwijl als je een digitale teller hebt, de leverancier perfect kan weten hoeveel jij wanneer en aan welk tarief verbruikt hebt.

Om dit tegen te gaan moet je dus maandelijks betalen, ipv dat je met voorschotten kan werken blijkbaar.

Curieus wat de redenering hierachter is... (dus waarom de hoge prijzen zullen afbrokkelen... uiteindelijk is dit puur vraag en aanbod (met wat speculatie))

Curieus wat de redenering hierachter is... (dus waarom de hoge prijzen zullen afbrokkelen... uiteindelijk is dit puur vraag en aanbod (met wat speculatie))

Moesten we het artikel kunnen lezen we zouden het u kunnen vertellen. :p

Vind het een slechte titel. In het artikel staat er dat we over 4 tot 6 jaar terug normalere gasprijzen zullen krijgen, zo kortbij vind ik dat toch niet. Daarbovenop zal volgens de professor de crisis veel langer aanhouden als de overheid aan de gasprijs zal komen, wat de EU wel degelijk van zin is.

De redenatie in het artikel is alleszins dat we nu met z'n allen gaan investeren in energiebesparende maatregelen en eens de oorlog gedaan is Rusland met hangende pootjes zal terugkomen (+ er zijn andere spelers op de markt zoals de US met LNG). Dan is er minder vraag (door de energiebesparende maatregelen) en veel aanbod.

Ik moet toch even gniffelen :

Eensgezindheid is er ook over een juridisch kader om de overwinsten boven 180 euro per megawattuur af te romen bij bedrijven die stroom produceren tegen lage kosten, zoals de kerncentrales en de producenten van hernieuwbare energie. De ministers vragen ook een solidariteitsbijdrage van gas- olie- en kolenbedrijven.
uit dit artikel (subdeel : Europese ministers akkoord over stroombesparingen en afromen van overwinsten) :

In praktijk wil dit dus zeggen dat we geen % belasting gaan heffen. Maar dat een kerncentrale of een windmolenpark of een zonnepaneelinstallatie vb produceert aan 30 of 60€/mwh dat de 140 of 110€/mwh niet als overwinst gezien gaat worden. Wetende dat de prijs al een beetje aan het zakken was, voor het ontsnappend gas uit de nordstream, naar onder deze bedragen. Stel ik mij de vraag of deze ingreep niet meer een symbolische ingreep is dan iets anders. Allez dit voelt bij mij gewoon aan alsof men ermee aan het lachen is...

Al is het natuurlijk wel een simpele en zekere manier om een overwinst af te romen. Al stel ik mij toch der vraag waarom men dit niet op een lager bedrag hebben gelegd. Vb 90€/Mwh. Deze alternatieven voor fossiele energieopwekking waren zelfs bij lagere prijzen concurrentieel... dus waarom zou de winst bij dat bedrag dan al niet significant genoeg zijn? Of nog simpeler gewoon die overwinst te definiëren als een percentage van de productiekost... dus zodra de winstmarge >50% of 100% is alles daarboven afroombaar.

Al is mijn vraag nog altijd waar die prijscap blijft op gas. Volgens Tinne kwam dit er toch tegen begin oktober. En zou dit duidelijk zijn bij de volgende vergadering van de europese energieministers ? Of heb ik die informatie gemist ?

Terug
Bovenaan