Aanpak van de gas- en energiecrisis

Iemand die een goede energiemeter kan aanraden?

Het waterverbruik is gemiddeld (Tussen 60 en 70 m³), het gasverbruik lichtjes onder het gemiddelde (+-10000 Kwh, als we echt erop letten zitten we rond de 8000 Kwh), maar ons elektriciteitsverbruik is dubbel zo hoog als normaal. (Rond de 6000 Kwh exclusief de airco en een elektrisch vuurtje)
Dus ik wil eens controleren welke toestellen veel energie fretten.

Ik vermoed ons waterbed, de PC, de koelkast, de TV, .. maar dan nog .. dubbel tov het gemiddeld is toch wel erg veel, dus misschien dat er grootverbruikers in hun huis zijn, waarvan ik geen weet heb, dus ik wil alle toestellen eens exact controleren, wat ze effectief verbruiken.
Op 3 dagen tijd -->
21 Kwh tijdens de nacht - 36 Kwh tijdens de dag. Dat is dus 19 Kwh per dag. Dat is toch best veel zonder iets speciaal te doen niet ??? :unsure:

Ik heb de inbouw koelkast in de keuken, op 1 gezet ipv het maximale 7. Of ik dit nu op 1 of 7 zet, dat ding koelt amper. Ook een ventilator uitgezet die ik als test had laten draaien tijdens die 3 dagen. Ik ben eens benieuwd of de teller morgen lichtjes verschillend gaat zijn of dat dit geen verschil gaat uitmaken.

Laatst bewerkt:
Op 3 dagen tijd -->
21 Kwh tijdens de nacht - 36 Kwh tijdens de dag. Dat is dus 19 Kwh per dag. Dat is toch best veel zonder iets speciaal te doen niet ??? :unsure:

Ik heb de inbouwijskast in de keuken, op 1 gezet ipv het maximale 7. Of ik dit nu op 1 of 7 zet, dat ding koelt amper, en ik ben eens benieuwd wat de teller morgen iets verschillend gaat zeggen of dat dit geen verschil gaat uitmaken.
Usual suspects :

1) diepvries
2) frigo
3) elektrische vuurtjes
4) waterbed
5) desktop / gamepc
6) zaken die continu opstaan.
7) elektrisch koken (dus uren kokkerellen)
8) een elektrische wagen opladen...

Maar is moeilijk iets over te zeggen als we niet weten wat je allemaal hebt opstaan natuurlijk. Voor hetzelfde geld denk je dat je niets speciaals doet, maar doe je dat wel.

Uiteindelijk moet je een inventaris opmaken van alles wat elektrische energie kan gebruiken dat op een stopcontact kan gekoppeld staan of aangesloten zijn. En die 1 per 1 nachecken met zo'n meter wat dat ding verbruikt.
Al mag je wel niet vergeten dat als uw TV vb 150W verbruikt, en terwijl jij werken bent en uw madam thuis dat ding laat opstaan voor achtergrondgeluid dat op 12h tijd gewoon 1.8kwh is. Je kan ook altijd al eens een paar zekeringen afzetten waarvan je denkt, meh dat gebruiken we toch niet. En zien of het verbruik vb daarvan komt (en iemand dus op uw kosten elektriciteit verbruikt).

Laatst bewerkt:
Op 3 dagen tijd -->

Ik heb de inbouwijskast in de keuken, op 1 gezet ipv het maximale 7. Of ik dit nu op 1 of 7 zet, dat ding koelt amper. Ook een ventilator uitgezet die ik als test had laten draaien tijdens die 3 dagen. Ik ben eens benieuwd of de teller morgen lichtjes verschillend gaat zijn of dat dit geen verschil gaat uitmaken.
Dat verbruik heb ik ook en heb dan nog een zeeaquarium van 160cm draaien.
Wel de laatste jaren recent droogkast-wasmachine-frigo gekocht.

Usual suspects :

1) diepvries
2) frigo
3) elektrische vuurtjes
4) waterbed
5) desktop / gamepc
6) zaken die continu opstaan.
7) een elektrische wagen opladen...

Maar is moeilijk iets over te zeggen als we niet weten wat je allemaal hebt opstaan natuurlijk. Voor hetzelfde geld denk je dat je niets speciaals doet, maar doe je dat wel.
Waterbed is 2 Kwh per dag. Daar kan ik niet echt op besparen. Onze TV verbruikt 2,8 Kwh per dag als deze 24/7 aanstaat, die staat erg veel aan, dus dat zal ook al 1,5 Kwh zijn.

Frigo / diepvries combo = 0.5 Kwh. (Dat valt dus mee)
Desktop = 5 Kwh per dag blijkbaar na wat metingen (randapparatuur meegerekend)

Nog 10 Kwh te gaan ...

Laatst bewerkt:
Mijn home office laptop en 2 schermen is 200W. Home office day is 4kwh (na vervanging vriezer).

Looks good.

Al is het natuurlijk wel een simpele en zekere manier om een overwinst af te romen. Al stel ik mij toch der vraag waarom men dit niet op een lager bedrag hebben gelegd. Vb 90€/Mwh. Deze alternatieven voor fossiele energieopwekking waren zelfs bij lagere prijzen concurrentieel... dus waarom zou de winst bij dat bedrag dan al niet significant genoeg zijn? Of nog simpeler gewoon die overwinst te definiëren als een percentage van de productiekost... dus zodra de winstmarge >50% of 100% is alles daarboven afroombaar.

Probleem is dat dit veronderstelt dat elke productie-eenheid zijn volumes op de spotmarkt verkoopt. Wat dus helemaal niet het geval is, aangezien elke producent altijd het grootste deel van zijn verwachte productie gaat hedgen. Waardoor je het risico loopt dat je geen ‘overwinst’ taxeert (wat is trouwens overwinst? Kunnen banken dan ook overwinsten maken? Techbedrijven? Vastgoedontwikkelaars?), of zelfs maar winst taxeert, maar dat je taks er voor zorgt dat productie met verlies gebeurt.
Eigenlijk moet je voor elke productieunit de winstmarge gaan bepalen, maar dat is dus een zeer complex gegeven.

Al is mijn vraag nog altijd waar die prijscap blijft op gas. Volgens Tinne kwam dit er toch tegen begin oktober. En zou dit duidelijk zijn bij de volgende vergadering van de europese energieministers ? Of heb ik die informatie gemist ?

Omdat ze misschien eindelijk experten hebben die gewezen hebben op de gevaren van een prijsplafond en op de zeer ingewikkelde implementatie ervan.
Ik blijf het als een mantra herhalen: high prices solve high prices. Al de rest is symptoombestrijding en gaat voorbij aan het feit dat er maar twee échte oplossingen zijn: vraag naar beneden halen en aanbod verbreden.

Ik heb nu ook een energiemeter geleend van een collega.

Inbouwkoelkast van stand 7 --> 1 - Ik smaak en voel geen enkel verschil in de koeling van de drank. Zoals eerder gemeld koelt dat ding gewoon niet goed (meer). 1 volle Kwh (!) minder verbruik op 9 fucking uur tijd. Die brol staat hier al 14 jaar en stond al die tijd op stand 7 - ik had daar nog nooit bij stilgestaan. :oink: :help: Dat is dus nog erger als een Amerikaanse koelkast. BON, dan gaat die brolkoelkast dus gewoon naar stand 1.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu ook een energiemeter geleend van een collega.

Inbouwkoelkast van stand 7 --> 1 - Ik smaak en voel geen enkel verschil in de koeling van de drank. Zoals eerder gemeld koelt dat ding gewoon niet goed (meer). 1 volle Kwh (!) minder verbruik op 9 fucking uur tijd. Die brol staat hier al 14 jaar en stond al die tijd op stand 7 - ik had daar nog nooit bij stilgestaan. :oink: :help: Dat is dus nog erger als een Amerikaanse koelkast. BON, dan gaat die brolkoelkast dus gewoon naar stand 1.
Beter stand 0 en een andere kopen 😉

Vandaag even nog eens gekeken. Ongeveer 9kWh per dag aan elek en ongeveer 1,4m³ gas per dag met verwarming op 18 tegen de avond. Is nog doenbaar.

Hier is de chauffage nog altijd niet opgesprongen. Nog altijd 20,5 binnen.
Zo weinig? ;) Maar het is inderdaad die vochtigheid die merde shit was deze week.

Ik heb een paar uurkes alles volle bak laten draaien, 4 m³ verbruikt (10 m³ voor de hele maand), en toen was de temperatuur weer gestegen van 20 graden naar 22.5 graden. Momentel is het 21,5 graden binnen.

Ik zit met 4 dagen home office rond de 45kWh op een week tijd waarvan 15 tijdens de piekuren. Warm water en koken wel op gas en daarvoor zit ik rond de 2 m³ per week voorlopig zonder verwarming.

Op 3 dagen tijd -->

Ik heb de inbouw koelkast in de keuken, op 1 gezet ipv het maximale 7. Of ik dit nu op 1 of 7 zet, dat ding koelt amper. Ook een ventilator uitgezet die ik als test had laten draaien tijdens die 3 dagen. Ik ben eens benieuwd of de teller morgen lichtjes verschillend gaat zijn of dat dit geen verschil gaat uitmaken.
Damn... 19kWh :unsure: . Ik ben net eens op MyFluvius gaan zien: als ik de periode van 1 januari tot vandaag bekijk hebben wij gemiddeld ~5kWh afname per dag (incl. warmtepomp). Werkelijke verbruik zal nog een beetje hoger liggen maar niet extreem veel, eigen verbruik van PV-installatie is in principe namelijk vrij laag door 'slechte' orientatie van de onze panelen.

Wel splinternieuw huis en veel nieuwe toestellen.

Zo weinig? ;) Maar het is inderdaad die vochtigheid die merde shit was deze week.

Ik heb een paar uurkes alles volle bak laten draaien, 4 m³ verbruikt (10 m³ voor de hele maand), en toen was de temperatuur weer gestegen van 20 graden naar 22.5 graden. Momentel is het 21,5 graden binnen.
Ik vind zonder chauffage 20,5 best ok hoor.

Mijn aanvraag voor verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds is binnen. Zou rond half oktober moeten goedgekeurd worden. Kan wel eens in 2023 1000 - 2000€ verschil maken. Ik hoop januari ten laatste, overheid controleert dat per kwartaal ofzo (3maandelijks lees ik).

Ik blijf wel bij 19C, en niet te zot overdag bij helder weer, en op game avond es 20C ofzo.
Gisterenavond na een serietje in de zetel met een dekentje wat gegamed. Effe cv op en twas 19,5C na en klein uurtje, want nog niet echt koud buiten, en dat voelde al warm voor me.

TIP. Na een paar maand 25C in huis deze zomer moest ik ook wennen aan 20-22C, maar geef je lichaam en brein even tijd aan te passen.
Na een tijdje 18 of 19 voelt 20C best aangenaam (zonder tocht dan). Er zullen natuurlijk altijd koukleumen zijn. Af en toe blijven bewegen, es buiten gaan wandelen in en pauze (ook bij frisser weer). Niet te moe zijn, van te moe zijn krijg ik bvb sneller kou.

ps. De olieradiatorkes zijn overal snel uitverkocht precies. Mijn bureau kamer is maar 12 vierkante meter met normale grootte dubbel glas raam.
Zou moeten lukken om daar overdag een aantal uren te zitten op extra KWh's van de panelen. Bleek nu volgens my eneco -10 000KWh te zijn op 2 jaar.
Mogelijks was dat 6000 na deze zomer en vorig jaar 4000, maar ben ze kwijt dus altijd eind augustus door de afrekening.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan