Aanpak van de gas- en energiecrisis

Wij hebben sinds 12 september een digitale meter.
Wat is het voordeligste, met de huidige voorschotten blijven werken of aan mijn leverancier vragen om maandelijkse facturen van het effectieve gebruik op te maken?

Wij hebben sinds 12 september een digitale meter.
Wat is het voordeligste, met de huidige voorschotten blijven werken of aan mijn leverancier vragen om maandelijkse facturen van het effectieve gebruik op te maken?
Waarom zou er verschil zijn tussen de 2? Beiden komen op exact hetzelfde neer. Enkel is het bedrag dat je per maand betaalt verschillend. Op jaarbasis zou er niets van verschil mogen zijn.

Nee @Nineshots
Dat zou kloppen als men in beide systemen jouw effectief verbruik per maand zou gebruiken; maar dat is niet zo.
Bij de jaarlijkse opmeting, gebruikt men een curve met een % verdeling per maand, die voor een gemiddeld gezin geldt.
Bij afrekening per maand neem je jouw effectieve verbruik per maand.
Ben je een gemiddeld gezin, zijn beide systemen geen verschil op jaarbasis.
Ben je in de winter in jouw huis in Tenerife, neem je beter het maandelijks afrekenen.
Verbruik je disporportiaal veel in de winter, dan doe je voordeel met het jaarlijks systeem.

Nee @Nineshots
Dat zou kloppen als men in beide systemen jouw effectief verbruik per maand zou gebruiken; maar dat is niet zo.
Bij de jaarlijkse opmeting, gebruikt men een curve met een % verdeling per maand, die voor een gemiddeld gezin geldt.
Ben je in de winter in jouw huis in Tenerife, neem je beter het maandelijks afrekenen.
Verbruik je disporportiaal veel in de winter, dan doe je voordeel met het jaarlijks systeem.
Maar dat is dan enkel van toepassing voor analoge tellers en variabel tarief?

Amai nuttig antwoord.
Bij vast tarief klopt je stelling sowieso niet.
En bij digitale teller zou het ook niet mogen dat er nog steeds met een verdeelsleutel gewerkt wordt.
Ik kan bijvoorbeeld via de app van Luminus zien hoeveel ik die maand verbruikt heb en hoeveel die maand mij effectief gekost heeft. Ondanks dat ik nog steeds met voorschotten werk.

Ik heb uitgelegd hoe het werkt, het is geen mening, als je het niet wilt geloven is het zonde van mijn tijd.
Een analoge en digitale meter werken op dezelfde manier, nl. met een verdeelsleutel op jaarbasis, enkel bij maandelijkse facturatie (enkel beschikbaar bij digitale teller uiteraard), betaal je het effectieve verbruik per maand.

Die app van Luminus is ofwel gewoon een indicatie (van de kost), ofwel heb je maandelijkse facturatie aanstaan.

Maar dat is dan enkel van toepassing voor analoge tellers en variabel tarief?

Neen, zou het logische zijn, maar is dus niet zo. Ik heb vorige week exact dezelfde discussie gehad hier. Zou wel eens de eindfacturen willen zien van iemand met een digitale meter en jaarfacturatie.

Neen. Hangt af van je type contract, de evolutie van de prijzen, en wanneer je eindafrekening valt.
Neem nu een simpel voorbeeld met een variabele prijs die elke maand verandert en een eindafrekening in de herfst. Indien de prijzen stijgen tussen de winter en de zomer (zoals we bijvoorbeeld hebben gezien tussen de winter van 2021 en de zomer van 2022) dan heb je best zo veel mogelijk verbruik in de winter. Dus als je disproportioneel veel verbruikt tijdens de winter heb je in dat geval voordeel bij een facturatie van je effectieve verbruik per maand.
Conclusie: jaarfacturatie of maandfacturatie, op gebied van totale kost kan je op voorhand niet zeggen wat de goedkoopste keuze zal zijn.

Neen. Hangt af van je type contract, de evolutie van de prijzen, en wanneer je eindafrekening valt
Ik weet dat je er veel vanaf kent uit je andere post. Ja, dat is theoretisch correct, maar zo kan je op niets ooit enige voorspelling doen hé en dit is gewoon lastig doen. Het statement klopt echt wel dat als je een buitenverblijf hebt in Tenerife en je daar zit in januari en december, het tarief van jaarlijkse afrekenen veel nadeliger is dan maandelijks het effectieve verbruik betalen

Nu zitten we in de uitzonderlijke situatie dat de prijzen in de zomer hoger waren dan in de winter ervoor, dat komt quasi nooit voor. De meest rationele beslissing met de informatie die je hebt is maandfacturatie kiezen als je in de winter weinig verbruikt (buitenverblijf) en jaarfacturatie als je in de winter heel veel verbruikt.

Anders ben je aan het speculeren op de energieprijzen, dat is een heel ander spelletje

Ja man, dat is theoretisch correct, maar zo kan je op niets ooit enige voorspelling doen hé en dit is gewoon lastig doen. Het statement klopt echt wel dat als je een buitenverblijf hebt in Tenerife en je daar zit in januari en december, het tarief van jaarlijkse afrekenen veel nadeliger is dan maandelijks het effectieve verbruik betalen

Neen, je statement klopt niet. Doe de berekening voor de afgelopen winter voor die Tenerife-mensen uitgaande van een variabel tarief en je zal zien dat ze minder zouden betaald hebben met een jaarlijkse rekening.

Dat is niet lastig doen, dat is wijzen op een risico dat jij gewoon negeert. Je kan op voorhand niet zeggen wat er het interessantste zal zijn, onmogelijk. Tenzij je nog een contract met vaste prijs hebt, dan maakt het niet uit.

Ik counterde jouw argument al: "Nu zitten we in de uitzonderlijke situatie dat de prijzen in de zomer hoger waren dan in de winter ervoor, dat komt quasi nooit voor."

Theoretisch heb je gelijk, maar dan kunnen we gewoon op elke vraag antwoorden: dat kan je niet voorspellen.
Ik kies ervoor om te redeneren vanuit het niet-onrealistische scenario dat de energieprijzen in de winter hoger zijn dan in de zomer.

Alé dan: als je nooit in Belgie bent in dec-jan-feb; welk systeem zou jij dan kiezen: maandelijks of jaarlijks afrekenen?

@Herman De Croo als je vast contract hebt maakt de verdeelsleutel wel geen hol uit.

Neen, zou het logische zijn, maar is dus niet zo. Ik heb vorige week exact dezelfde discussie gehad hier. Zou wel eens de eindfacturen willen zien van iemand met een digitale meter en jaarfacturatie.
Had je daar een bron bij gekregen? Ik vind niet meteen terug dat er met digitale tellers nog steeds een verdeelsleutel zou gebruikt worden.

Nee @Nineshots

Dus nu we deze winter naar alle waarschijnlijkheid minder gaan verwarmen/verbruiken zou het voordeliger moeten zijn?

Die verdeelsleutel, is dat een algemene voor iedereen of is die eigelijk op jouw historisch verbruik gebasseerd?

Die verdeelsleutel, is dat een algemene voor iedereen of is die eigelijk op jouw historisch verbruik gebasseerd?
Aangezien ze je historisch verbruik niet weten (al moet ik daar nog een bron bij vinden voor digitale tellers), kan het maar een algemene verdeelsleutel zijn.

Ik counterde jouw argument al: "Nu zitten we in de uitzonderlijke situatie dat de prijzen in de zomer hoger waren dan in de winter ervoor, dat komt quasi nooit voor."

Theoretisch heb je gelijk, maar dan kunnen we gewoon op elke vraag antwoorden: dat kan je niet voorspellen.
Ik kies ervoor om te redeneren vanuit het niet-onrealistische scenario dat de energieprijzen in de winter hoger zijn dan in de zomer.

Alé dan: als je nooit in Belgie bent in dec-jan-feb; welk systeem zou jij dan kiezen: maandelijks of jaarlijks afrekenen?

Maandelijks. Maar de juiste stelling is: wie in de winter disproportioneel verbruikt is waarschijnlijk beter af met een jaarlijkse facturatie.

Belangrijk om die onzekerheid aan te duiden aangezien het in de huidige markt toch over veel geld kan gaan.

Terug
Bovenaan