Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Waarom zou er verschil zijn tussen de 2? Beiden komen op exact hetzelfde neer. Enkel is het bedrag dat je per maand betaalt verschillend. Op jaarbasis zou er niets van verschil mogen zijn.Wij hebben sinds 12 september een digitale meter.
Wat is het voordeligste, met de huidige voorschotten blijven werken of aan mijn leverancier vragen om maandelijkse facturen van het effectieve gebruik op te maken?
Maar dat is dan enkel van toepassing voor analoge tellers en variabel tarief?Nee @Nineshots
Dat zou kloppen als men in beide systemen jouw effectief verbruik per maand zou gebruiken; maar dat is niet zo.
Bij de jaarlijkse opmeting, gebruikt men een curve met een % verdeling per maand, die voor een gemiddeld gezin geldt.
Bij afrekening per maand neem je jouw effectieve verbruik per maand.
Ben je een gemiddeld gezin, zijn beide systemen geen verschil op jaarbasis.
Ben je in de winter in jouw huis in Tenerife, neem je beter het maandelijks afrekenen.
Verbruik je disporportiaal veel in de winter, dan doe je voordeel met het jaarlijks systeem.
Amai nuttig antwoord.
Maar dat is dan enkel van toepassing voor analoge tellers en variabel tarief?
Verbruik je disporportiaal veel in de winter, dan doe je voordeel met het jaarlijks systeem.
Ik weet dat je er veel vanaf kent uit je andere post. Ja, dat is theoretisch correct, maar zo kan je op niets ooit enige voorspelling doen hé en dit is gewoon lastig doen. Het statement klopt echt wel dat als je een buitenverblijf hebt in Tenerife en je daar zit in januari en december, het tarief van jaarlijkse afrekenen veel nadeliger is dan maandelijks het effectieve verbruik betalenNeen. Hangt af van je type contract, de evolutie van de prijzen, en wanneer je eindafrekening valt
Ja man, dat is theoretisch correct, maar zo kan je op niets ooit enige voorspelling doen hé en dit is gewoon lastig doen. Het statement klopt echt wel dat als je een buitenverblijf hebt in Tenerife en je daar zit in januari en december, het tarief van jaarlijkse afrekenen veel nadeliger is dan maandelijks het effectieve verbruik betalen
Had je daar een bron bij gekregen? Ik vind niet meteen terug dat er met digitale tellers nog steeds een verdeelsleutel zou gebruikt worden.Neen, zou het logische zijn, maar is dus niet zo. Ik heb vorige week exact dezelfde discussie gehad hier. Zou wel eens de eindfacturen willen zien van iemand met een digitale meter en jaarfacturatie.
Nee @Nineshots
Dat zou kloppen als men in beide systemen jouw effectief verbruik per maand zou gebruiken; maar dat is niet zo.
Bij de jaarlijkse opmeting, gebruikt men een curve met een % verdeling per maand, die voor een gemiddeld gezin geldt.
Bij afrekening per maand neem je jouw effectieve verbruik per maand.
Ben je een gemiddeld gezin, zijn beide systemen geen verschil op jaarbasis.
Ben je in de winter in jouw huis in Tenerife, neem je beter het maandelijks afrekenen.
In mindere mate dan bij een variabel tarief, maar wel nog altijd want de datum van de jaarlijkse opmeting, en de datum van je contract, zijn maar bij een minderheid dezelfde. Dus dan heb je nog altijd een stukje aan tarief 1 en aan tarief 2, dat via een verdeelsleutel werkt.@Herman De Croo als je vast contract hebt maakt de verdeelsleutel wel geen hol uit.
Dat kan nu echt wel niemand zeggen; daarvoor zijn de prijzen te volatiel. Het kan alle richtingen uitgaan.Dus nu we deze winter naar alle waarschijnlijkheid minder gaan verwarmen/verbruiken zou het voordeliger moeten zijn?
Aangezien ze je historisch verbruik niet weten (al moet ik daar nog een bron bij vinden voor digitale tellers), kan het maar een algemene verdeelsleutel zijn.Die verdeelsleutel, is dat een algemene voor iedereen of is die eigelijk op jouw historisch verbruik gebasseerd?
Een algemene verdeelsleutel. Want ze weten net niet jouw exacte verbruik per dag en maand, dat is het ganse (pijn)puntDie verdeelsleutel, is dat een algemene voor iedereen of is die eigelijk op jouw historisch verbruik gebasseerd?
Ik counterde jouw argument al: "Nu zitten we in de uitzonderlijke situatie dat de prijzen in de zomer hoger waren dan in de winter ervoor, dat komt quasi nooit voor."
Theoretisch heb je gelijk, maar dan kunnen we gewoon op elke vraag antwoorden: dat kan je niet voorspellen.
Ik kies ervoor om te redeneren vanuit het niet-onrealistische scenario dat de energieprijzen in de winter hoger zijn dan in de zomer.
Alé dan: als je nooit in Belgie bent in dec-jan-feb; welk systeem zou jij dan kiezen: maandelijks of jaarlijks afrekenen?