Idd, maar ik hoef mn huis er niet mee te verwarmen. Ik veronderstel dat ik op een zonnige dag in december best een elektrisch vuurtje van 1 of 2 kw kan laten draaien in mijn bureauruimte.
Zonnige dag in december was 5kwh met 6125kwp -> dat is dus ofwel 5 uurtjes met een elektrisch vuurtje van 1kwh of 2.5 uurtjes met 1 van 2kwh.
En de realiteit is, als je geen terugdraaiende teller hebt, dat als uw zonnepanelen die 5kwh opwekken, dat ze dat doen over die volledig dag en het dus perfect mogelijk is dat dit is a rato van 0.5kwh per uur. En je dus bij die van 1kwh voor die 5 uurtjes dat je die aan het gebruiken bent effectief 2.5kwh gaat mogen betalen terwijl je voor die andere 2.5kwh 50cent krijgt.
Beter gewoon die 5kwh naar het net sturen a rato van 50 cent. Om uw gasketel te gebruiken om die bureau op te warmen aangezien die aan een factor 1/2.9 tov elektriciteit verwarmt...
Weet ik hoor, maar die KWh's in mijn geval kwijt zijn is ook iets, dat opstoken kost niets dus. OK, als je nu nog zonnepanelen moet zetten iets anders, en dan zal het sterk afhangen hoe veel je zo al vebruikt. Ik bitter weinig dus...
Binnenkort zien voor vervroegde aanvraag digitale meter. Kan ik wat geld krijgen voor deze 3000Kwh, al is het maar 10cent/kwh, das dan nog 300€/jaar (minus tax of hoe zit dat?), en van dat prosumententarief af zijn. Das al 600€ winst voor me dan. Want anders toch 0 verbruik elektriek over een jaar.
Als je uw digitale meter gaat aanvragen, dan verlies je die 3000kwh. En geef je die dus voor niets aan de netbeheerder. Maar laat ons duidelijk zijn, elk jaar ben je die 3000kwh in principe kwijt (of je moet wat vals spelen wanneer je zelf de opmeting doet)
Dus nakijken wanneer uw eerstvolgende normale opmetingsdatum is. En desnoods investeren in een warmtepomp als je ook graag airco hebt in de zomer. Of anders die 3000kwh opstoken voor bij te verwarmen op die locaties. En in de toekomst dan die digitale meter aanvragen en voor zolang het nog duurt geld krijgen voor die 3000kwh om op die manier wat van uw verwarmings- en elektriciteitsfactuur af te pitsen.
Laat mij duidelijk zijn, 3000kwh lijkt misschien veel. Maar als je effectief verschillende lokaties met zo'n elektrisch vuurtje continue wil opwarmen, dan spendeer je vlot 7000 - 10000kwh daaraan... En als je dat a rato van 1€ wil betalen... ik hoop dat je dat uw portemonnee niet wil aandoen.
Veel mensen plaatsen op dit moment nochtans zonnepanelen als een soort protest en geven letterlijk liever hun geld aan panelen/batterij/installateur dan aan de energiemaatschappijen die miljoenen (miljarden?) euro winst (geen omzet dus) maken.
Het is stormloop bij de installateurs; natuurlijk allemaal domme boomers. Niet dolkomisch hoor, gewoon realiteit.
Die plaatsen dat niet als protest... die plaatsen dat omdat ze op die manier enerzijds met het eigenverbruik (die 30% weet je) gegarandeerd al de energiefactuur beperken. Als je op een totaalverbruik van 5000kwh, 30% kan beperken gewoon door zonnepanelen te zetten... en het kost u 7000€ (dus neem 5500 na kostenaftrek premie) op die installatie te zetten... en je betaalt normaliter 80cent per kwh (dus inclusief distributietarief) dan bespaar je al 1200€ zonder er voor de rest echt te moeten naar kijken. En op die investering is dat dan +/-1/6de zonder die premie en +/- 1/4.6de met die premie . Dus na 5 of 6 jaar wanneer die panelen er nog liggen heb je er nog altijd voordeel aan. Terwijl je anders die 1200€ die het nu kost er nog altijd mocht aan geven. Als je dan rekent dat je daarnaast dan ook wat geld krijgt voor de injectie die je op het net zet (dus die 70% die er nog overschiet). Dan kan je daarmee toch ook weer iets van de kostprijs van uw energie mee compenseren.
Dat is wat die mensen zien. Bij de energiemaatschappij moeten ze dat in de toekomst blijven betalen. Die zonnepanelen zijn relatief snel terugverdiend.
Maar het is ook evident dat als je 25cent moet betalen voor uw stroom ipv 80cent... en je ipv 5 cent nu 35 cent krijgt voor uw energie. Dat de conclusie en aantrek van zonnepanelen op het dak te zetten helemaal anders is. En de mensen die nu die zonnepanelen zetten proberen dan ook enerzijds van die premie te genieten, en verwachten dat die hoge prijzen er toch nog wel even zullen zijn. En elk jaar dat die omstandigheden blijven zoals ze zijn, is voordelig voor hun case. Elk jaar dat die sneller stopt, en het is minder voordelig, maar ze kunnen natuurlijk de winst van het verleden niet meer afpakken.
Deze oplossing helpt voor uw elektriciteitsverbruik. Maar voor uw verwarmingsverbruik zijn zonnepanelen een pleister op een etterende wond. En is de eerste stap die je moet nemen, isolatie, isolatie en isolatie...
Want laat ons eerlijk zijn, die zogezegde boomerwoningen, die bloeden warmte... en als je voor uw verwarming even 25000kwh moet gaan genereren met uw zonnepanelen in de winter... en je wil als boomer dan ook de zonnepanelen hebben waarmee je in de winter elektrische vuurtjes kan zetten... dan zou ik niet de portefeuille van die boomer willen zijn die die beslissing neemt...
1. Jij gaat er automatisch van uit dat iedereen dan maar in het zwart gaat bijwerken die van een leefloon leeft of werkeloosheidsuitkering of ziekte uitkering? :Unsure:
Waar zeg ik dat? Ik zeg toch gewoon dat het kan? Dat het bestaat. En dat er een bepaalde aantrekkingskracht vanuit gaat van een werkloosheidsuitkering als je uw leven daarop wilt instellen. Wat ook effectief kan hé. En dat er gegarandeerd mensen zijn die er zo zullen over denken.
2. Mensen iets of wat activeren is absoluut niet simpel. Om 2 redenen:
- werkgevers staan niet te springen om mensen aan te werven waarop ze niet consequent kunnen rekenen omwille van... Ziekte.

Of omdat ze een afwijkend uurrooster nodig hebben, andere accomodaties,... Nu spreek ik enkel over arbeidsongeschiktheid omwille van medische redenen. De bereidwilligheid bij werkgevers is echt laag om iemand aan te nemen die "anders" werkt.
Oh dat weet ik perfect. Maar ik heb duidelijk een verschil gemaakt dat ik voor ziekte dit nog anders wil behandelen dan voor niet ziekte.
En het systeem van activatie en de hieraan gekoppelde gevolgen zonder compassie had ik het duidelijk over de niet zieken.
- wie gaat bepalen hoe ziek je precies bent en wat je wel of niet aan kan? Wie gaat erover waken dat de werkgever daar voldoende rekening mee houdt? De ene dag kan je doorgaans meer aan dan de andere dus ze is op geen enkele manier een objectieve parameter waarmee je kan zeggen: "die persoon kan dat aan en klaar!".
Den dokter. Daarvoor dient die.
3. Geen fysieke of mentale problemen, enkel luidheid? -> geen uitkering, ga maar gaan werken!
By de eerste 2 ben je ziek. Ben je dat niet, of ben je hiervoor uit behandeling -> werken ja. En gelukkig is er zoiets als de VDAB die kan opvolgen of je u best doet, of de moeite doet, en dan ook kan bepalen of je er toch niet vanaf gegooid wordt. En we iets anders proberen te doen om u aan het werk te krijgen. Lukt dat niet of wil die niet... dan moet je soms al eens de harde hand gebruiken. Dat hoort er voor mij nog altijd bij.
Ik heb bij mijn weten nergens gezegd dat we de VDAB zouden afschaffen of de werkloosheidsvergoeding zouden afschaffen. Of dat ik iemand die pech heeft tijdelijk geen werkloosheidsvergoeding zou gunnen terwijl die iets anders zoekt. EN op het moment van een crisis zoals het nu is, ben ik nog vergevingsgezinder en moet je dat ook zijn.
Alleen... Werkt dat zo niet. Dan groeit gewoon de criminaliteit. Kijk maar naar sans papiers, uitgeprocedeerden,... Ze werken in het zwart of stelen. Die mensen die je zonder uitkering zou zetten gaan niet plots voorbeeldige werknemers worden en netjes bijdragen aan de sociale zekerheid he. Die gaan niet vanuit de luie zetel rechtstreeks naar de VDAB gaan om een opleiding te volgen in recordtijd en jarenlang gaan werken. Die gaan er de kantjes af lopen, hun collega's frustreren, een verliespost zijn voor het bedrijf,...
Oh dat weet ik. En op dat moment is mijn hart nog harder dan van steen. Dat is dan dikke pech. Ik wil en ben bereid om sociaal voelend te zijn. En ik ben bereid om bij te dragen voor de miserie van anderen op te vangen.
Maar dat wil daarom niet zeggen dat we daarom om die reden dan maar mensen gewoon gratis geld moeten geven voor de rest van hun leven.
Of hey, kzal ook even de kantjes er af lopen, collega's frustreren en een verliespost zijn voor het bedrijf -> geld aub.
Onderdeel zijn binnen een maatschappij wil zeggen rechten en plichten. En 1 van de plichten is werken gaan (als je op een andere legale manier niet in uw zelfvoorziening kan zorgen). Wil je dat niet, dan vervalt voor mij uw recht van geld te krijgen van de maatschappij. En dat kan gaan tot en met de niet humane doodstraf voor mijn part (niet omdat je niet gaat werken hé...).
Opnieuw, ik ben voor het kansen geven. Ik ben voor mensen opleidingen te laten volgen om hun droomjob te vinden of zich te heroriënteren. Ik ben voor mensen die ziek zijn via hulp en opleidingen een job te laten vinden waar ze zich terug deel van de maatschappij en nuttig kunnen voelen. Maar als er mensen zijn die op al die kansen expliciet zeggen, neeje jong, dan is de goedwilligheid en hulp van de maatschappij gedaan en trekt die maar zijn of haar plan. Is dat illegaliteit, dan ondergaat die maar de gevolgen van die illegaliteit. Opnieuw, compassie 0.0... noegabollen.