Aanpak van de gas- en energiecrisis

Je kiest er zelf voor om voor een baas te werken. Als je voor een baas werkt dan weet je dat je die rijker aan het maken bent. Als je dat niet wil, moet je zelfstandige worden. Ik werk ook voor een baas en vind het totaal niet erg dat ik hem rijker maak zolang hij me correct betaalt. En als hij me niet meer correct betaalt ben ik weg. Dat is de vrije markt.
Ja, tuurlijk. Ik heb er zelf ook voor gekozen om voor een baas te werken.

Hier is de aanpak om niet te verwarmen; ik geef mijn geld niet aan dieven.
Normaal heb ik in december mijn zonnepanelen; dat wordt overdag dus af en toe een elektrisch vuurtje aansteken om de grootste koude weg te werken of bvb. de bureau op te warmen als ik van thuis werk.
Doet ni uit, je panelen brengen amper op.

Idd, maar ik hoef mn huis er niet mee te verwarmen. Ik veronderstel dat ik op een zonnige dag in december best een elektrisch vuurtje van 1 of 2 kw kan laten draaien in mijn bureauruimte.
Geen idee hoe zwaar je installatie is, maar mijn 9 zonnepanelen (omvormer van 2.5) brachten in de volledige maand januari 56kWh op. Februari was beduidend zonniger, 111 kWh. Om je een ideetje te geven van hoeveel uur dat vuurtje gaat kunnen draaien "voor niets".

Geen idee hoe zwaar je installatie is, maar mijn 9 zonnepanelen (omvormer van 2.5) brachten in de volledige maand januari 56kWh op. Februari was beduidend zonniger, 111 kWh. Om je een ideetje te geven van hoeveel uur dat vuurtje gaat kunnen draaien "voor niets".
Ik had 75kwh op 4,8kwp. En met mijn dagelijks thuisverbruik had ik er 300 nodig in december. Voor niets gaat dus ni lukken.

Doet ni uit, je panelen brengen amper op.
Maar je kan wel opstoken wat er in de zomer dan teveel zou zijn.
Afijn bij mij is dat elk jaar wel 3000Kwh die ik gewoon kwijt ben in de reset van de nog terugdraaiende meter.
Dus ik ga dat opstoken dit jaar. Idem hier, bureaukamer of even tijdelijk beneden wat warmen met olie radiator(die ik nog moet kopen).

Maar je kan wel opstoken wat er in de zomer dan teveel zou zijn
Afijn bij mij is dat elk jaar wel 3000Kwh die ik gewoon kwijt ben in de reset van de nog terugdraaiende meter
Dus ik ga dat opstoken dit jaar. Idem hier, bureaukamer of even tijdelijk beneden.
Hij moet zijn panelen nog laten installeren, dus geen terugdraaiende teller meer.

Hier is de aanpak om niet te verwarmen; ik geef mijn geld niet aan dieven.

Doet mij denken aan de boomer-commentaren op HLN na het arrest waarbij de terugdraaiende teller werd afgeschaft: ze gingen nog liever de installatie persoonlijk van hun dak halen en opt containerpark smijten dan daar aan mee te doen.
Benieuwd of iemand effectief toen zijn installatie heeft laten verwijderen. Zou wel dolkomisch zijn.

En hou rekening, elektrische vuurkes zijn momenteel de duurste verwarming.
Weet ik hoor, maar die KWh's in mijn geval kwijt zijn is ook iets, dat opstoken kost niets dus. OK, als je nu nog zonnepanelen moet zetten iets anders, en dan zal het sterk afhangen hoe veel je zo al vebruikt. Ik bitter weinig dus...
Binnenkort zien voor vervroegde aanvraag digitale meter. Kan ik wat geld krijgen voor deze 3000Kwh, al is het maar 10cent/kwh, das dan nog 300€/jaar (minus tax of hoe zit dat?), en van dat prosumententarief af zijn. Das al 600€ winst voor me dan. Want anders toch 0 verbruik elektriek over een jaar.

Laatst bewerkt:

Zo hard hebben ze niet te klagen.
Dus eerst verrijkten ze zich nog op kap van de armen. Nu blijkt dat ze zelf ook verarmd zijn, hebben ze niet te klagen “omdat het rijken zijn”. Vreemde manier van redeneren.

on topic: Ik vind zelf ook dat de middelen moeten gaan om de zwaksten te ondersteunen (ik heb zelf geen energiecheque nodig). Al zou ik wel heel graag eens zien hoeveel hoger het verbruik bij gezinnen op sociaal tarief gemiddeld ligt vs het verbruik bij gezinnen die erbuiten vallen.

Al zou ik wel heel graag eens zien hoeveel hoger het verbruik bij gezinnen op sociaal tarief gemiddeld ligt vs het verbruik bij gezinnen die erbuiten vallen.
De kans is veel groter dat ze in woningen wonen die alles behalve energiezuinig zijn, dus "het verbruik" zal alleen al hierdoor hoger liggen.

Al moet het toch enorm demotiverend aanvoelen wanneer jij voor het minimumloon gaat werken om proberen vooruit te komen... en hiervoor van huis, uw kinderen, etc af te zijn om dan te zien als jij u gedraagt als een correcte werkersmier dat je hoop en al 50€ of whatever meer hebt dan die andere. En dat zelfs dat eigenlijk niet correct is aangezien die buur van u 1 dag in de week in het zwart bijklust en hierdoor dat verschil teniet doet.

Al moet ik wel zeggen dat voor mij effectief ziek zijn of te mottig zijn om te gaan werken omdat je liever in uwe zetel zit, wel niet hetzelfde is. En dat ik voor zieken gerust een ander systeem aanvaardt. Al moeten we ook daar ervoor blijven zorgen dat zieken opnieuw actief zijn. Bij de overheid is het al makkelijker om via aangepast werk mensen toch nog hun steentje te laten bijdragen, ook al is dat niet in de door hun geprefereerde job. Al mag men daar bij mensen die volgens hun dokter kunnen gaan werken en dit effectief weigeren gerust een boete tot schrapping van hun ziektevergoeding krijgen. Al wil ik daar gerust een systeem aan koppelen zodanig dat dit geleidelijk overgaat ipv dat het ineens is. Maar voor iemand die een gezonde individu is... hell neen... daar heb ik geen compassie mee.

1. Jij gaat er automatisch van uit dat iedereen dan maar in het zwart gaat bijwerken die van een leefloon leeft of werkeloosheidsuitkering of ziekte uitkering? :Unsure:
2. Mensen iets of wat activeren is absoluut niet simpel. Om 2 redenen:
- werkgevers staan niet te springen om mensen aan te werven waarop ze niet consequent kunnen rekenen omwille van... Ziekte. 😬 Of omdat ze een afwijkend uurrooster nodig hebben, andere accomodaties,... Nu spreek ik enkel over arbeidsongeschiktheid omwille van medische redenen. De bereidwilligheid bij werkgevers is echt laag om iemand aan te nemen die "anders" werkt.
- wie gaat bepalen hoe ziek je precies bent en wat je wel of niet aan kan? Wie gaat erover waken dat de werkgever daar voldoende rekening mee houdt? De ene dag kan je doorgaans meer aan dan de andere dus ze is op geen enkele manier een objectieve parameter waarmee je kan zeggen: "die persoon kan dat aan en klaar!".
3. Geen fysieke of mentale problemen, enkel luidheid? -> geen uitkering, ga maar gaan werken!
Alleen... Werkt dat zo niet. Dan groeit gewoon de criminaliteit. Kijk maar naar sans papiers, uitgeprocedeerden,... Ze werken in het zwart of stelen. Die mensen die je zonder uitkering zou zetten gaan niet plots voorbeeldige werknemers worden en netjes bijdragen aan de sociale zekerheid he. Die gaan niet vanuit de luie zetel rechtstreeks naar de VDAB gaan om een opleiding te volgen in recordtijd en jarenlang gaan werken. Die gaan er de kantjes af lopen, hun collega's frustreren, een verliespost zijn voor het bedrijf,...

Veel mensen plaatsen op dit moment nochtans zonnepanelen als een soort protest en geven letterlijk liever hun geld aan panelen/batterij/installateur dan aan de energiemaatschappijen die miljoenen (miljarden?) euro winst (geen omzet dus) maken.

Het is stormloop bij de installateurs; natuurlijk allemaal domme boomers. Niet dolkomisch hoor, gewoon realiteit.

*edit: ik stak vorig jaar, bij normale prijzen, amper mijn verwarming aan, heb het overleefd, dus dit jaar geen verwarming lukt me ook. Hoef verder geen denigrerende commentaar van een snotter die over boomers begint.
Tja er is een reden dat je een brandblusser in de wagen moet leggen en niet pas naar de winkel gaan om 1 te kopen als uw auto al in de fik staat.

En merendeel van de leveranciers maken geen woekerwinsten hoor (en op gas zeker niet)

Veel mensen plaatsen op dit moment nochtans zonnepanelen als een soort protest en geven letterlijk liever hun geld aan panelen/batterij/installateur dan aan de energiemaatschappijen die miljoenen (miljarden?) euro winst (geen omzet dus) maken.

Het is stormloop bij de installateurs; natuurlijk allemaal domme boomers. Niet dolkomisch hoor, gewoon realiteit.

*edit: ik stak vorig jaar, bij normale prijzen, amper mijn verwarming aan, heb het overleefd, dus dit jaar geen verwarming lukt me ook. Hoef verder geen denigrerende commentaar van een snotter die over boomers begint.

Geen paniek, ik noem je geen boomer, ik zeg alleen dat je post van het niveau van een HLN-boomer is.
Laat ons vooral weten hoe het afloopt met je verwarming niet op te zetten. Al zeker als we deze winter eens wat ijsdagen zonder zon hebben. Wel opletten dat je je leidingen niet laat kapotvriezen, dat zou deze snotter zonde vinden.

Idd, maar ik hoef mn huis er niet mee te verwarmen. Ik veronderstel dat ik op een zonnige dag in december best een elektrisch vuurtje van 1 of 2 kw kan laten draaien in mijn bureauruimte.
Zonnige dag in december was 5kwh met 6125kwp -> dat is dus ofwel 5 uurtjes met een elektrisch vuurtje van 1kwh of 2.5 uurtjes met 1 van 2kwh.

En de realiteit is, als je geen terugdraaiende teller hebt, dat als uw zonnepanelen die 5kwh opwekken, dat ze dat doen over die volledig dag en het dus perfect mogelijk is dat dit is a rato van 0.5kwh per uur. En je dus bij die van 1kwh voor die 5 uurtjes dat je die aan het gebruiken bent effectief 2.5kwh gaat mogen betalen terwijl je voor die andere 2.5kwh 50cent krijgt.

Beter gewoon die 5kwh naar het net sturen a rato van 50 cent. Om uw gasketel te gebruiken om die bureau op te warmen aangezien die aan een factor 1/2.9 tov elektriciteit verwarmt...

Weet ik hoor, maar die KWh's in mijn geval kwijt zijn is ook iets, dat opstoken kost niets dus. OK, als je nu nog zonnepanelen moet zetten iets anders, en dan zal het sterk afhangen hoe veel je zo al vebruikt. Ik bitter weinig dus...
Binnenkort zien voor vervroegde aanvraag digitale meter. Kan ik wat geld krijgen voor deze 3000Kwh, al is het maar 10cent/kwh, das dan nog 300€/jaar (minus tax of hoe zit dat?), en van dat prosumententarief af zijn. Das al 600€ winst voor me dan. Want anders toch 0 verbruik elektriek over een jaar.
Als je uw digitale meter gaat aanvragen, dan verlies je die 3000kwh. En geef je die dus voor niets aan de netbeheerder. Maar laat ons duidelijk zijn, elk jaar ben je die 3000kwh in principe kwijt (of je moet wat vals spelen wanneer je zelf de opmeting doet)

Dus nakijken wanneer uw eerstvolgende normale opmetingsdatum is. En desnoods investeren in een warmtepomp als je ook graag airco hebt in de zomer. Of anders die 3000kwh opstoken voor bij te verwarmen op die locaties. En in de toekomst dan die digitale meter aanvragen en voor zolang het nog duurt geld krijgen voor die 3000kwh om op die manier wat van uw verwarmings- en elektriciteitsfactuur af te pitsen.

Laat mij duidelijk zijn, 3000kwh lijkt misschien veel. Maar als je effectief verschillende lokaties met zo'n elektrisch vuurtje continue wil opwarmen, dan spendeer je vlot 7000 - 10000kwh daaraan... En als je dat a rato van 1€ wil betalen... ik hoop dat je dat uw portemonnee niet wil aandoen.

Die plaatsen dat niet als protest... die plaatsen dat omdat ze op die manier enerzijds met het eigenverbruik (die 30% weet je) gegarandeerd al de energiefactuur beperken. Als je op een totaalverbruik van 5000kwh, 30% kan beperken gewoon door zonnepanelen te zetten... en het kost u 7000€ (dus neem 5500 na kostenaftrek premie) op die installatie te zetten... en je betaalt normaliter 80cent per kwh (dus inclusief distributietarief) dan bespaar je al 1200€ zonder er voor de rest echt te moeten naar kijken. En op die investering is dat dan +/-1/6de zonder die premie en +/- 1/4.6de met die premie . Dus na 5 of 6 jaar wanneer die panelen er nog liggen heb je er nog altijd voordeel aan. Terwijl je anders die 1200€ die het nu kost er nog altijd mocht aan geven. Als je dan rekent dat je daarnaast dan ook wat geld krijgt voor de injectie die je op het net zet (dus die 70% die er nog overschiet). Dan kan je daarmee toch ook weer iets van de kostprijs van uw energie mee compenseren.
Dat is wat die mensen zien. Bij de energiemaatschappij moeten ze dat in de toekomst blijven betalen. Die zonnepanelen zijn relatief snel terugverdiend.

Maar het is ook evident dat als je 25cent moet betalen voor uw stroom ipv 80cent... en je ipv 5 cent nu 35 cent krijgt voor uw energie. Dat de conclusie en aantrek van zonnepanelen op het dak te zetten helemaal anders is. En de mensen die nu die zonnepanelen zetten proberen dan ook enerzijds van die premie te genieten, en verwachten dat die hoge prijzen er toch nog wel even zullen zijn. En elk jaar dat die omstandigheden blijven zoals ze zijn, is voordelig voor hun case. Elk jaar dat die sneller stopt, en het is minder voordelig, maar ze kunnen natuurlijk de winst van het verleden niet meer afpakken.

Deze oplossing helpt voor uw elektriciteitsverbruik. Maar voor uw verwarmingsverbruik zijn zonnepanelen een pleister op een etterende wond. En is de eerste stap die je moet nemen, isolatie, isolatie en isolatie...

Want laat ons eerlijk zijn, die zogezegde boomerwoningen, die bloeden warmte... en als je voor uw verwarming even 25000kwh moet gaan genereren met uw zonnepanelen in de winter... en je wil als boomer dan ook de zonnepanelen hebben waarmee je in de winter elektrische vuurtjes kan zetten... dan zou ik niet de portefeuille van die boomer willen zijn die die beslissing neemt...

1. Jij gaat er automatisch van uit dat iedereen dan maar in het zwart gaat bijwerken die van een leefloon leeft of werkeloosheidsuitkering of ziekte uitkering? :Unsure:
Waar zeg ik dat? Ik zeg toch gewoon dat het kan? Dat het bestaat. En dat er een bepaalde aantrekkingskracht vanuit gaat van een werkloosheidsuitkering als je uw leven daarop wilt instellen. Wat ook effectief kan hé. En dat er gegarandeerd mensen zijn die er zo zullen over denken.

2. Mensen iets of wat activeren is absoluut niet simpel. Om 2 redenen:
- werkgevers staan niet te springen om mensen aan te werven waarop ze niet consequent kunnen rekenen omwille van... Ziekte. 😬 Of omdat ze een afwijkend uurrooster nodig hebben, andere accomodaties,... Nu spreek ik enkel over arbeidsongeschiktheid omwille van medische redenen. De bereidwilligheid bij werkgevers is echt laag om iemand aan te nemen die "anders" werkt.
Oh dat weet ik perfect. Maar ik heb duidelijk een verschil gemaakt dat ik voor ziekte dit nog anders wil behandelen dan voor niet ziekte.

En het systeem van activatie en de hieraan gekoppelde gevolgen zonder compassie had ik het duidelijk over de niet zieken.

- wie gaat bepalen hoe ziek je precies bent en wat je wel of niet aan kan? Wie gaat erover waken dat de werkgever daar voldoende rekening mee houdt? De ene dag kan je doorgaans meer aan dan de andere dus ze is op geen enkele manier een objectieve parameter waarmee je kan zeggen: "die persoon kan dat aan en klaar!".
Den dokter. Daarvoor dient die.

3. Geen fysieke of mentale problemen, enkel luidheid? -> geen uitkering, ga maar gaan werken!
By de eerste 2 ben je ziek. Ben je dat niet, of ben je hiervoor uit behandeling -> werken ja. En gelukkig is er zoiets als de VDAB die kan opvolgen of je u best doet, of de moeite doet, en dan ook kan bepalen of je er toch niet vanaf gegooid wordt. En we iets anders proberen te doen om u aan het werk te krijgen. Lukt dat niet of wil die niet... dan moet je soms al eens de harde hand gebruiken. Dat hoort er voor mij nog altijd bij.
Ik heb bij mijn weten nergens gezegd dat we de VDAB zouden afschaffen of de werkloosheidsvergoeding zouden afschaffen. Of dat ik iemand die pech heeft tijdelijk geen werkloosheidsvergoeding zou gunnen terwijl die iets anders zoekt. EN op het moment van een crisis zoals het nu is, ben ik nog vergevingsgezinder en moet je dat ook zijn.

Alleen... Werkt dat zo niet. Dan groeit gewoon de criminaliteit. Kijk maar naar sans papiers, uitgeprocedeerden,... Ze werken in het zwart of stelen. Die mensen die je zonder uitkering zou zetten gaan niet plots voorbeeldige werknemers worden en netjes bijdragen aan de sociale zekerheid he. Die gaan niet vanuit de luie zetel rechtstreeks naar de VDAB gaan om een opleiding te volgen in recordtijd en jarenlang gaan werken. Die gaan er de kantjes af lopen, hun collega's frustreren, een verliespost zijn voor het bedrijf,...
Oh dat weet ik. En op dat moment is mijn hart nog harder dan van steen. Dat is dan dikke pech. Ik wil en ben bereid om sociaal voelend te zijn. En ik ben bereid om bij te dragen voor de miserie van anderen op te vangen.
Maar dat wil daarom niet zeggen dat we daarom om die reden dan maar mensen gewoon gratis geld moeten geven voor de rest van hun leven.

Of hey, kzal ook even de kantjes er af lopen, collega's frustreren en een verliespost zijn voor het bedrijf -> geld aub.
Onderdeel zijn binnen een maatschappij wil zeggen rechten en plichten. En 1 van de plichten is werken gaan (als je op een andere legale manier niet in uw zelfvoorziening kan zorgen). Wil je dat niet, dan vervalt voor mij uw recht van geld te krijgen van de maatschappij. En dat kan gaan tot en met de niet humane doodstraf voor mijn part (niet omdat je niet gaat werken hé...).
Opnieuw, ik ben voor het kansen geven. Ik ben voor mensen opleidingen te laten volgen om hun droomjob te vinden of zich te heroriënteren. Ik ben voor mensen die ziek zijn via hulp en opleidingen een job te laten vinden waar ze zich terug deel van de maatschappij en nuttig kunnen voelen. Maar als er mensen zijn die op al die kansen expliciet zeggen, neeje jong, dan is de goedwilligheid en hulp van de maatschappij gedaan en trekt die maar zijn of haar plan. Is dat illegaliteit, dan ondergaat die maar de gevolgen van die illegaliteit. Opnieuw, compassie 0.0... noegabollen.

Laatst bewerkt:
Het punt dat jij lijkt te missen, is dat de brave, hardwerkende mensen slachtoffer zijn van die illegaliteit. Ik wil niet dat er ingebroken wordt in mijn huis om te stelen, ik wil niet afgeperst worden om geld/bezittingen af te geven, ik wil niet dat mijn dochter later om de 5 botten drugs aangeboden zal krijgen, of nog erger, in handen van een loverboy valt,...
Dan heb ik liever dat de maatschappij ze 1000 euro leefloon geeft om in de luie zetel te zitten. Niet dat daarmee de criminaliteit opgelost is, maar de kans erop is toch al een pak kleiner.

En ivm ziek zijn en gaan werken: de psycholoog was eerst begonnen dat vrijwilligerswerk een ideale manier was om uit te testen wat ik kon. Werd natuurlijk door de adviserend geneesheer enthousiast onthaald. Maar IK was ook diegene die aangaf dat het niet lukte na enkele weken. Geen enkele arts zei: "toch wel, bijt maar wat langer door!" En geen enkele arts zei "Tja, was te verwachten in jouw situatie hè, daar stond ik ook niet achter!" Niet mijn behandelde artsen, niet de adviserend geneesheer.
En de uren die ik nu wél doe, daarvan wil de adviserend geneesheer liever dat ik opbouw, krijg ik het gevoel. En mijn primaire behandelende arts die zou als tegenreactie op die "druk" dan waarschijnlijk liever zeggen: "stop gewoon met werken en steek je energie en tijd maar in vrijwilligerswerk als je per se wil bijdragen."
Waarmee ik gewoon wil zeggen dat ook artsen niet zomaar alles correct kunnen bepalen en inschatten. Ook ik als patiënte kan dat vaak nog niet terwijl ik ondertussen al jaren terug op de werkvloer sta.
Of of dat nu een herstel is van kanker, hernia, depressie of amputatie: geen enkel traject zal exact hetzelfde zijn als dat van een ander. Er zijn te veel variabelen mee gemoeid: motivatie (meestal eentje die je wel wat kan inschatten al kan onzekerheid een vertekend beeld geven), balans tussen fysiek en psychisch welbevinden, het ene lichaam dat heftiger reageert dan het andere,...

Maar dat brengt ons steeds verder weg van deze discussie natuurlijk. Al ben ik van dezelfden ingesteldheid als jij hoor: laat mensen bijdragen aan de maatschappij als ze er ook van willen ontvangen. Motiveer ze om vrijwilligerswerk te gaan doen of uit werken te gaan waarbij dit gerust mag lonen tegenover iemand die dat niet doet. Maar met straffen bereik je doorgaans minder dan met belonen.

En zoals eerder gezegd: ook voor sociaal tarief zouden ze een "energiepakket" aan voordelig tarief mogen geven van mij aangepast aan gezinsgrootte en energiescore van de woning. En om ook hen te stimuleren om te besparen zou ik dat basispakket 10% lager leggen dan het gemiddeld verbruik voor een gelijk gezin in een gelijke woning in 2021.

Aan iedereen uitdelen is per definitie debiel. Links geven en rechts pakken.

Iedereen zit altijd te neuten op de politiek, naar iedereen voedt gewoon de antipolitiek.

Als je al niet verder raakt dan "ik wil gewoon zoveel mogelijk krijgen", triestig.

Dat je free money niet wil weigeren, wil ik nog verstaan. Maar dat je niet inziet dat het zinloos is om aan iedereen uit te delen, dat niet.

Het is toch niet de taak van de overheid om continu uit te delen als het niet nodig is??
Maar wie zegt dat het niet "nodig" is voor "rijken"? De rijken hebben dikwijls ook een veel groter huis/kasteel te verwarmen, dus voor hen is de energiekost ook fenomenaal hoger nu. Akkoord dat de premie die de overheid geeft dan peanuts is, maar dan nog vind ik dat ze daar evenveel of zelfs meer recht op hebben dan anderen aangezien zij veel meer bijdragen aan ons systeem. Het is niet de bevolking hier die het zo ver heeft laten komen (ons zo afhankelijk maken van gas en dan een spelletje gaan spelen met Poetin), dat zijn de overheden. Dus ergens is het hier idd ook de taak van de overheid om de gehele bevolking te beschermen tegen de hoge energieprijzen (of gewoon geld geven aan burgers de juiste oplossing is, is iets anders). Los daarvan is het natuurlijk ook de bedoeling dat je zelf maatregelen neemt in de mate van het mogelijke en er niet van uitgaat dat de overheid al je shit komt oplossen.

Als je een premie geeft voor zonnepanelen of isoleren, moet iedereen die zonnepanelen legt of isoleert daar imo van kunnen genieten ongeacht hoeveel je verdient. Net zoals iedereen zou moeten kunnen genieten van de premie voor energie, want iedereen neemt energie af. Mensen hoeven niet afgestraft te worden door de overheid omdat ze meer verdienen of slim zijn geweest door een 3 jarig contract af te sluiten wanneer de energieprijzen historisch laag stonden. Dat is hun verdienste en daarop moet de overheid helemaal niet gaan discrimineren. Wat je als overheid wel kan doen is de premie een percentage maken van de energiekost die je moet betalen, dan is het voor iedereen gelijk. Maar dan is het natuurlijk weer zeer moeilijk om te berekenen hoeveel dat voor de overheid gaat kosten.

Ik woon in een huurhuis en heb 20k inkomen, vergeet dus die warmtepomp maar. Is nu al de 3de keer dat mensen me daar op wijzen... oa 2de keer jou dacht ik @Renegadexxripxx ... Maar dit topic is wel druk, dus nvmd. Een mens kan niet alles onthouden of al eens over iets lezen.

Ik zou maar één kamertje verwarmen hé, en enkel deze winter in combo met gas als het nodig is. Sowieso gas voor de nacht temp van 16C beneden. badkamer ook wat extra op gas denk ik. Ik ben single, dus ik kan op 1 kamertje/bureau van 15-20 vierkante meter gaan zitten (minder standaard dubbel glas daar en onder geïsoleerd dak) met 1 olieradiator op 750W-1KW-1,5KW. Leuk is anders natuurlijk als je beneden 80 vierkante meter open leefruimte hebt met mooi zicht op tuin. Maar daar is een grote glaspartij aan de tuinkant (80% van de gevel gelijkvloers), en zo een crappy lage isolatiewaarde 2 laags acrylaatkoepel in de open keuken van 2 op 2m. Deze kan misschien wel aangepakt worden door de huisbazin, want er zit in barst in de binnenste laag. EPC 170 is niet slecht maar ook niet super. Grote leefruimte ook nog eens.

In januari zit ik met wat geluk op sociaal tarief (maar dat mag ook eens, chronisch ziek en job verloren al bijna 3 jaar, en met 20K inkomen dit jaar). Maar ik bekijk al mijn opties en ben niet spilzuchtig.

Ivm die digitale meter. Moet nog eens bijlezen. Ik baseer me hierop.

Laatst bewerkt:
Het punt dat jij lijkt te missen, is dat de brave, hardwerkende mensen slachtoffer zijn van die illegaliteit. Ik wil niet dat er ingebroken wordt in mijn huis om te stelen, ik wil niet afgeperst worden om geld/bezittingen af te geven, ik wil niet dat mijn dochter later om de 5 botten drugs aangeboden zal krijgen, of nog erger, in handen van een loverboy valt,...
Dan heb ik liever dat de maatschappij ze 1000 euro leefloon geeft om in de luie zetel te zitten. Niet dat daarmee de criminaliteit opgelost is, maar de kans erop is toch al een pak kleiner.
Ik mis dat punt niet. Ik ben gewoon daarin niet van dezelfde opinie.

Al hangt het feit of iemand de criminaliteit ingaat eerder af of die tevreden is met het geld dat die krijgt. Voor sommige zal dat mogelijks het geval zijn, voor anderen niet.
Al mogen we niet vergeten dat de brave hardwerkende mensen ook al het slachtoffer zijn nu al, want zij mogen opdraaien voor die 1000€ die naar zo een nietsnut gaat.

En ivm ziek zijn en gaan werken: de psycholoog was eerst begonnen dat vrijwilligerswerk een ideale manier was om uit te testen wat ik kon. Werd natuurlijk door de adviserend geneesheer enthousiast onthaald. Maar IK was ook diegene die aangaf dat het niet lukte na enkele weken. Geen enkele arts zei: "toch wel, bijt maar wat langer door!" En geen enkele arts zei "Tja, was te verwachten in jouw situatie hè, daar stond ik ook niet achter!" Niet mijn behandelde artsen, niet de adviserend geneesheer.
En de uren die ik nu wél doe, daarvan wil de adviserend geneesheer liever dat ik opbouw, krijg ik het gevoel. En mijn primaire behandelende arts die zou als tegenreactie op die "druk" dan waarschijnlijk liever zeggen: "stop gewoon met werken en steek je energie en tijd maar in vrijwilligerswerk als je per se wil bijdragen."
Waarmee ik gewoon wil zeggen dat ook artsen niet zomaar alles correct kunnen bepalen en inschatten. Ook ik als patiënte kan dat vaak nog niet terwijl ik ondertussen al jaren terug op de werkvloer sta.
Of of dat nu een herstel is van kanker, hernia, depressie of amputatie: geen enkel traject zal exact hetzelfde zijn als dat van een ander. Er zijn te veel variabelen mee gemoeid: motivatie (meestal eentje die je wel wat kan inschatten al kan onzekerheid een vertekend beeld geven), balans tussen fysiek en psychisch welbevinden, het ene lichaam dat heftiger reageert dan het andere,...
En daar ben ik opnieuw hard in. Het is de taak van de arts om dat te doen. Wil de maatschappij dat niet aan 1 arts overlaten (of willen de artsen die verantwoordelijkheid niet), maar aan een commissie dan heb ik daar geen probleem mee. En het is die genomen beslissing die stand houdt. Ook als dat wil zeggen dat je iets niet ziet zitten, en dat de consequentie is bijt maar harder door.

Opnieuw als het geld ons langs de oren uitkomt, dan kunnen we deze zaken allemaal doen die jij zegt. Maar op het moment dat dit niet meer het geval is en je niet wil zeggen van we romen ergens anders geld af. Dan ga je nu eenmaal dergelijke beslissingen MOETEN nemen.

Want als wij dat nu niet doen... de realiteit haalt ons op termijn dan wel in. Allez dat is mijn opinie. En laat ons duidelijk zijn, zelfs op deze manier is het nog bij lange niet hardvochtig... En dat is waar ik voor vrees als we het niet tijdig saneren...

Maar dat brengt ons steeds verder weg van deze discussie natuurlijk. Al ben ik van dezelfden ingesteldheid als jij hoor: laat mensen bijdragen aan de maatschappij als ze er ook van willen ontvangen. Motiveer ze om vrijwilligerswerk te gaan doen of uit werken te gaan waarbij dit gerust mag lonen tegenover iemand die dat niet doet. Maar met straffen bereik je doorgaans minder dan met belonen.

Kijk hé, er zijn tijden van belonen en er zijn tijden van bestraffen.
Als je een beloning stopt, dan is dat niet noodzakelijk een bestraffing. Maar het kan wel de voorloper van een bestraffing zijn. En dat dient enkel om duidelijke grenzen te bepalen.

Ik geloof niet in een werkwijze die enkel focust op belonen, net zoals ik niet geloof in een werkwijze die enkel inzet op straffen. Voor mij heb je ze beide nodig EN ik ben er mij van bewust dat er altijd individuen zijn die erlangs zullen vallen. En dat is voor mij dan de kost van het systeem. Hoe erg dat dan ook moge zijn.

Perfect bestaat niet. Nooit. En daar neem ik dan ook vrede mee.

En zoals eerder gezegd: ook voor sociaal tarief zouden ze een "energiepakket" aan voordelig tarief mogen geven van mij aangepast aan gezinsgrootte en energiescore van de woning. En om ook hen te stimuleren om te besparen zou ik dat basispakket 10% lager leggen dan het gemiddeld verbruik voor een gelijk gezin in een gelijke woning in 2021.
Ik vind het gewoon enorm moeilijk om hier een pasklaar antwoord op te geven. Ik ben aan 1 kant voor een sociaal tarief. Maar aan de andere kant, bij de extreme stijging die het nu is, mag voor mij op dat sociaal tarief een maximaal volume staan.

Gewoon omdat ik het enorm moeilijk heb om te verantwoorden dat mensen die elke dag hard gaan werken voor een loon dat niet mijn niveau benadert... het slechter heeft dan de personen die niet gaan werken en dit sociaal tarief krijgen. Mijn onfairheidradar wordt daar toch een beetje getriggerd... vooral ook omdat deze personen nog bijdragen aan de belastingen die dienen om die anderen onrespectvol gezegd, op hun lui gat te laten blijven zitten.

Ik woon in een huurhuis en heb 20k inkomen, vergeet dus die warmtepomp maar. Is nu al de 3de keer dat mensen me daar op wijzen... oa 2de keer jou dacht ik @Renegadexxripxx ... Maar dit topic is wel druk, dus nvmd. Een mens kan niet alles onthouden of al eens over iets lezen.
Was niet de intentie. Was gewoon de intentie dat je ook met 3000kwh, niet zomaar denkt van bwah geen probleem daar kom ik vlot mee toe.

Dat vliegt er snel door hoor als je dat toestel 24h op 24, 7 dagen op 7 gaat laan opstaan. Denk eraan die 3000kwh, als je uw toestel van 2kwh 24hop 24 7 op 7 opzet dan kun je daarmee 62.5 dagen overbruggen. Dat is iets meer dan 2 maand. Dus let er aub een beetje mee op.

Hetgeen er staat klopt. Ik wilde gewoon duiden dat het surplus dat je nu hebt staan van uw zonnepanelen, als je nu vb zegt van zet mij een digitale meter. Dat dat surplus weg is. En je dus de volle pot gaat betalen terwijl uw zonnepanelen nu niet zoveel opbrengen en je die 3000kwh die er opgewekt zijn geweest in de zomer niet hebt ten gelde kunnen maken.
Dus als je dat van plan bent, dan doe je dat best op het moment tegen dat ze uw jaarlijkse officiële opmeting doen. Aangezien op dat moment dat surpluske normaliter toch geannuleerd wordt.
Voor hetgeen dat je dan in de toekomst genereert, ga je dan wat geld voor krijgen. Maar reken u er ook niet rijk mee.

Terug
Bovenaan