Aanpak van de gas- en energiecrisis

Hln, ga je verdorie schamen!!! Dat geld is voor de noodlijdenden, niet voor de mensen die meer dan 125k per jaar verdienen.

Valt u uit de boot voor volledige energiepremie? Met dit trucje is die volledige 392 euro steun toch de uwe

Ik zou persoonlijk willen dat je de premie kon weigeren. Puur uit principe. Wij hebben dat niet nodig met ons vast contract, ik zou het liever doorgeven aan iemand in de familie of vriendenkring die het wel beter kan gebruiken. Wat ik eigenlijk nog altijd kan doen via een cashoverschrijving. Denk dat ik dat ga doen, gewoon aan ons mama geven met haar klein pensioentje.

Ik heb vorig jaar in december een vast contract afgesloten bij Luminus voor onbepaalde duur. Nu vraag ik mij af.. Wat is "onbepaalde duur"... Kan Luminus na een jaar zeggen ja bol nu maar af hier is een variabel aan 900 euro/mnd, een halve nier en 2 liter bloed of ga ik gewoon het 2e jaar in aan hetzelfde tarief als wanneer ik mijn contract heb afgesloten?

Ik ben misschien oud aan het worden. Maar mag ik het raar vinden dat het überhaupt legaal is om een energiecontract op naam van een minderjarige te plaatsen?

Ik heb vorig jaar in december een vast contract afgesloten bij Luminus voor onbepaalde duur. Nu vraag ik mij af.. Wat is "onbepaalde duur"... Kan Luminus na een jaar zeggen ja bol nu maar af hier is een variabel aan 900 euro/mnd, een halve nier en 2 liter bloed of ga ik gewoon het 2e jaar in aan hetzelfde tarief als wanneer ik mijn contract heb afgesloten?
Onbepaalde duur mogen overgezet worden naar variabel als de leverancier het wil.

Hln, ga je verdorie schamen!!! Dat geld is voor de noodlijdenden, niet voor de mensen die meer dan 125k per jaar verdienen.

Valt u uit de boot voor volledige energiepremie? Met dit trucje is die volledige 392 euro steun toch de uwe

Super dat er toch een manier is voor iedereen om aan de volledige premie te geraken! Wij hebben zelf recht op de premie, maar als de overheid geld uitdeelt voor energie moet iedereen (ja, ook de rijken) die belastingen betaalt dat krijgen imo. Iedereen heeft immers een energiefactuur te betalen. Het is niet de bedoeling dat mijn energierekening deels betaald wordt door mensen die meer belastingen betalen en zelf geen premie krijgen. Als er mensen zijn die beter boeren dan ik, gun ik hen dat volledig. Waarom zouden zij minder recht hebben op belastingsgeld dan ik? Ze dragen hoogstwaarschijnlijk meer af aan de belastingen dan ik en hebben er dus zelfs meer recht op. Het systeem waarbij de rijken de rekeningen van armen/de rest moeten betalen vind ik zo krom.

Super dat er toch een manier is voor iedereen om aan de volledige premie te geraken! Wij hebben zelf recht op de premie, maar als de overheid geld uitdeelt voor energie moet iedereen (ja, ook de rijken) die belastingen betaalt dat krijgen imo. Iedereen heeft immers een energiefactuur te betalen. Het is niet de bedoeling dat mijn energierekening deels betaald wordt door mensen die meer belastingen betalen en zelf geen premie krijgen. Als er mensen zijn die beter boeren dan ik, gun ik hen dat volledig. Waarom zouden zij minder recht hebben op belastingsgeld dan ik? Ze dragen hoogstwaarschijnlijk meer af aan de belastingen dan ik en hebben er dus zelfs meer recht op. Het systeem waarbij de rijken de rekeningen van armen/de rest moeten betalen vind ik zo krom.
Heel goed idee, kunnen we direct ook alle sociale tarieven afschaffen. :sop:

Heel goed idee, kunnen we direct ook alle sociale tarieven afschaffen. :sop:

Zou nooit bestaan mogen hebben al die speciale maatregelen. Of toch tenminste niet zonder een niet traploze versie.

Zeker nu zorgt dit enerzijds natuurlijk voor dat zwakkeren er helemaal niet onderdoor gaan, maar anderzijds helpt dit ook bepaalde personen om niet officieel te gaan werken en mogelijks zelfs te prefereren om in het zwart te gaan werken.

En dan kunnen we klagen over het feit dat dat verkeerd is. En dat dat er moet uitgefilterd worden. Maar evident is dat allemaal niet, mensen zijn nu eenmaal egoïstische wezens. Ik incluis.
Het blijft echter een raar ding dat als je gaat werken en deftig verdient je door die maatregel eigenlijk niet noodzakelijk het beter zal hebben als degene die die maatregelen krijgt en mogelijks niet gaat werken. Opnieuw ik begrijp de oorsprong ervan, maar het voelt toch allemaal raar aan dat de ene dit met zijn eigen spaargeld of zweet mag betalen. En de andere gewoon continue bijgestoken krijgt, zeker wanneer die dan niet werkt.

Daar zou toch eens iets moeten voor verzonnen worden. Desnoods een vrijwilligerswerk verplichting of... zodanig dat de maatschappij nog iets terugkrijgt voor die investering, en mensen toch nog altijd een gevoel van eigenwaarde zullen krijgen. Maar dit zeggen, en dat deftig uitvoeren is allemaal niet zo evident...

Zijn natuurlijk wel niet de rijken die die belastingen betalen hé. De rijken die ontspringen de dans meestal. Het is de middenklasse die in veel gevallen eerder voor die kost opdraait.

Wil je dat probleem van die rijken aanpakken, dan ga je dat moeten doen op een wereld niveau. En gezien het feit dat we het nog niet eens geraken over iets belangrijk als de klimaataanpak omdat dit de economische belangen kan schaden. Geloof ik er helemaal niet in dat we ooit de rijken correct gaan kunnen belasten, zonder dat we onszelf in de miserie gaan werken.

Al blijft het natuurlijk een mooie slogan van te zeggen we gaan het halen daar waar het te halen valt. Communisme heeft echter al duidelijk laten zien dat dat systeem niet werkt. Toch niet zolang mensen aan het hoofd ervan staan.

Zou nooit bestaan mogen hebben al die speciale maatregelen.
Goh ja, of dat dan allemaal zoveel beter is. We hebben hier tenminste nog geen hele hordes daklozen zoals in bepaalde landen waar veel minder van die maatregelen bestaan.
Ik vloek ook soms wel eens op een kennis die nu al x jaar thuis zit maar haar job bij de overheid kan behouden tot ze (misschien) terug in orde is. Maar aan de andere kant vloek ik dan weer minder op het feit dat mijn grootouders thuisverpleging kunnen krijgen aan een betaalbaar tarief.

etc etc De meeste van die speciale maatregelen heffen elkaar wel op op lange termijn. Denk niet dat er een groep is die niet ergens profiteert.

Goh ja, of dat dan allemaal zoveel beter is. We hebben hier tenminste nog geen hele hordes daklozen zoals in bepaalde landen waar veel minder van die maatregelen bestaan.
Ik vloek ook soms wel eens op een kennis die nu al x jaar thuis zit maar haar job bij de overheid kan behouden tot ze (misschien) terug in orde is. Maar aan de andere kant vloek ik dan weer minder op het feit dat mijn grootouders thuisverpleging kunnen krijgen aan een betaalbaar tarief.

etc etc De meeste van die speciale maatregelen heffen elkaar wel op op lange termijn. Denk niet dat er een groep is die niet ergens profiteert.
Klopt, het verbergt op die manier de armoede zodanig dat we er niet mee geconfronteerd moeten worden, om het crue te zeggen. En ik begrijp 100% waarom we dit doen. En ik sta er ook achter.

Al moet het toch enorm demotiverend aanvoelen wanneer jij voor het minimumloon gaat werken om proberen vooruit te komen... en hiervoor van huis, uw kinderen, etc af te zijn om dan te zien als jij u gedraagt als een correcte werkersmier dat je hoop en al 50€ of whatever meer hebt dan die andere. En dat zelfs dat eigenlijk niet correct is aangezien die buur van u 1 dag in de week in het zwart bijklust en hierdoor dat verschil teniet doet.
En het systeem zoals het is werkt zolang die groep niet te groot wordt. Des te meer die groeit, des te sneller die implodeert... en met de schok dat de energieprijzen hebben gegeven is het toch niet je dat. En zou men zoals gezegd toch eens mogen nadenken om er iets extra tegenover te stellen.

Al moet ik wel zeggen dat voor mij effectief ziek zijn of te mottig zijn om te gaan werken omdat je liever in uwe zetel zit, wel niet hetzelfde is. En dat ik voor zieken gerust een ander systeem aanvaardt. Al moeten we ook daar ervoor blijven zorgen dat zieken opnieuw actief zijn. Bij de overheid is het al makkelijker om via aangepast werk mensen toch nog hun steentje te laten bijdragen, ook al is dat niet in de door hun geprefereerde job. Al mag men daar bij mensen die volgens hun dokter kunnen gaan werken en dit effectief weigeren gerust een boete tot schrapping van hun ziektevergoeding krijgen. Al wil ik daar gerust een systeem aan koppelen zodanig dat dit geleidelijk overgaat ipv dat het ineens is. Maar voor iemand die een gezonde individu is... hell neen... daar heb ik geen compassie mee.

Sowieso ben ik een voorstander van de sociale maatregelen. Maar dat wil voor mij niet zeggen dat er niets tegenover die sociale maatregelen mag gezet worden als tegenmaatregel. Dat komt dan misschien over als pesten. Maar uiteindelijk is dat niet de intentie. Voor mij komt dat gewoon overeen met ervoor zorgen dat het systeem ook in de toekomst kan behouden worden omdat we hopelijk hiermee de draagkracht bij de bevolking (van dat geld eraan te geven) in stand houden en tegelijkertijd het groene monstertje dat erbij komt spoken (zij doen geen klop, en ik moet hier hard gaan werken, en zij kunnen in betere omstandigheden leven dan mij !!!!) een beetje kan ondervangen (via het oei oei, ik doe toch liever mijn job, dan dat ik 3 dagen in de week aan vrijwilligerswerk moet doen inclusief vb een dag in het week-end). Ons sociaal bestel staat en valt met de gedragenheid ervan door het volk.

Al moet ik eerlijk zijn, dat ik mij in mijn geval die opmerking niet ga stellen... ik werk liever en voor mij is dat een pak voordeliger dan op ziektekas of werkloosheidsvergoeding te zitten. Zelfs met die zware schok van de energieprijzen. Maar het draait dan ook eerder om de man met de pet, die die luxe om uit die werkbonus te geraken niet noodzakelijk heeft... en geconfronteerd wordt met het zicht van die profiteurs.
En laat ons eerlijk zijn, dat is ook een beetje de origine van de opmars van de NVA of het VB. Waarbij elk het vijandbeeld al dan niet gedeeltelijk ergens anders legt.

En andersom? Waarbij de rijken, rijker worden om de kap van de armen. Kan het dan wel?
Je kiest er zelf voor om voor een baas te werken. Als je voor een baas werkt dan weet je dat je die rijker aan het maken bent. Als je dat niet wil, moet je zelfstandige worden. Ik werk ook voor een baas en vind het totaal niet erg dat ik hem rijker maak zolang hij me correct betaalt. En als hij me niet meer correct betaalt ben ik weg. Dat is de vrije markt.

Aan iedereen uitdelen is per definitie debiel. Links geven en rechts pakken.

Iedereen zit altijd te neuten op de politiek, naar iedereen voedt gewoon de antipolitiek.

Als je al niet verder raakt dan "ik wil gewoon zoveel mogelijk krijgen", triestig.

Dat je free money niet wil weigeren, wil ik nog verstaan. Maar dat je niet inziet dat het zinloos is om aan iedereen uit te delen, dat niet.

Het is toch niet de taak van de overheid om continu uit te delen als het niet nodig is??

Wie werd er hier dan rijker? De aandeelhouders van Continental? Met een koers die -47% staat YTD en zelfs -75% over de afgelopen 5j. Ok.

Zo hard hebben ze niet te klagen.

Terug
Bovenaan